Gæst jmt Skrevet Juni 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2009 Hej alle Håber der er nogle gode ideer til min hund. Det er en Kleiner Münsterländer han på 2 år, og hans (mit) problem er, at han lader til at lide af hjemve (og ikke nødvendigvis afsavn ift. mig). Hvis han bliver passet af min nabo, der har hund, går det fint indtil de lukker døren til haven og signalerer at nu skal der soves. Så begynder han at være urolig og pive. Når de så lægger ham hen i mit bryggers, falder han til ro. Tilsvarende passede min søster ham i lørdags, og han peb i løbet af dagen, men det gik helt galt da hun gik i seng - han hoppede op på hendes køkkenbord (formentlig for at kunne se ud af vinduet). Normalt vil han ALDRIG gøre sådan noget når der er nogen hjemme. Det skal lige siges, at han er ved at blive vænnet fra at sove i soveværelset (for at gøre ham lidt mere uafhængig), men det lader ikke til at have noget med hans hjemve at gøre, da problemet også var der før jeg begyndte på det. Er der nogen herinde der har prøvet noget tilsvarende og løst det? eller gode ideer? Jesper Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Juni 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2009 (rettet) jmt skrev: Hej alle Håber der er nogle gode ideer til min hund. Det er en Kleiner Münsterländer han på 2 år, og hans (mit) problem er, at han lader til at lide af hjemve (og ikke nødvendigvis afsavn ift. mig). Hvis han bliver passet af min nabo, der har hund, går det fint indtil de lukker døren til haven og signalerer at nu skal der soves. Så begynder han at være urolig og pive. Når de så lægger ham hen i mit bryggers, falder han til ro. Tilsvarende passede min søster ham i lørdags, og han peb i løbet af dagen, men det gik helt galt da hun gik i seng - han hoppede op på hendes køkkenbord (formentlig for at kunne se ud af vinduet). Normalt vil han ALDRIG gøre sådan noget når der er nogen hjemme. Det skal lige siges, at han er ved at blive vænnet fra at sove i soveværelset (for at gøre ham lidt mere uafhængig), men det lader ikke til at have noget med hans hjemve at gøre, da problemet også var der før jeg begyndte på det. Er der nogen herinde der har prøvet noget tilsvarende og løst det? eller gode ideer? Jesper han lyder til at lider af separations angst og den forstærkes ved at i afvender ham med at sove i soveværelset. Det har INTET med uafhængighed at gøre. Når han er vant til at sove i soveværelse er det klart han vil pive/give udtryk for at han har det "skidt" når han skal sove i haven eller andet sted end soveværelse når han bliver passet. Hvis du synes han er for "klistert" /afhængig af dig findes der andre metoder end at skulle udelukke ham fra sin flok en hel nat, og hvis han samtidig går alene derhjemme til hverdags går 2/3 af hans hverdag med at være alene. Redigeret Juni 29, 2009 af guanomo Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2009 Jeg vil give Guanomo ret i at I ikke skal smide hunden ud af soveværelset, da den jo allerede skal undvære jer i den tid I er på arbejde, og så bliver det lige pludselig meget kort tid den er sammen med sin flok. Jeg vil I stedet anbefale nogle øvelser der giver jeres hund mere selvtillid og lærer den at den er selvstændigt er i stand til at løse nogle opgaver. Af øvelser har jeg følgende forslag, og jeg er sikker på, at der er andre der kan komme med flere : Fodersøg i haven (eller andet sted hvis I ikke har have) Gem noget af hans legetøj i huset eller i haven, og ros ham helt vildt og leg med ham når han finder det Lav balance øvelser, sit dæk på en træstamme, sten, bænk eller hvad I nu kan finde på Lær ham at kravle under ting, og andre øvelser der styrker hans balance sans Træn lydighed eller cirkus øvelser med ham, da en hund der er dygtig til noget automatisk får mere selvtillid, præcis ligesom mennesker. Og alle øvelser trænes selvsagt ved hjælp af godbidder eller legetøj, ikke ved hjælp af irettesættelser Prøv at lave små opgaver som han skal løse selvstændigt, f.eks. at finde ud hvordan han får fat i en godbid gemt under en kop, gemt inden i et tæppe, nede i en spand, eller hvad I nu kan finde på Ud over dette ville jeg vænne ham til at han ikke skal med jer alle steder hvor I er, det vil sige at I skal gå alene på toilettet, alene ned med skraldespanden og lignende. I skal altså ikke være væk længe, bare 5-10 minutter, hvor han så stille og roligt lære, at I kommer altså igen, og hverden går ikke under fordi I er lige er væk et øjeblik. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 29, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2009 Når han bliver passet ude, får han så lov at sove i seng? Jeg tror det muligvis kunne hjælpe lidt, jeg ville personligt heller ikke bryde mig om at sove mutters alene et helt fremmed sted Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts