Hop til indhold

Halvt Barf?

Gæst Maustique
 Share

Recommended Posts

Gæst Maustique

Nura er nu 11 måneder og hun har hele sit liv spist Olivers (hvalp og nu så småt voksen foder) med en tyggeping eller et griseøre af og til.

Nu er jeg begyndt at fornemme at to daglige måltider faktisk måske er ca. ½ for meget - og jeg leger med tanken om at gøre hendes mad lidt mere spændende for hende. Jeg gav hende et røget ben den anden aften og det har hun med stort velbehag gnavet i istedet for aftensmad de sidste tre dage. Det er jo også bedre for hendes tænder end det evige tørkost.

Jeg har ikke lyst til at barfe totalt - kan godt lide letheden af tørkosten og det faktum at jeg ved at hun får det hun skal bruge derigennem. Men er der nogen af jer, der har erfaring med at gøre det halvt?:confused: Ville gerne fortsætte med at give hende hendes morgenmad - men så erstatte aftensmaden med noget andet. Her tænker jeg især på en eller anden form for gnaveben, måske med noget indmad eller noget?

Jeg er helt ny inden for det felt, så alle råd vil blive værdsat. Det skal være lækkert kød der er billigt og tilgængeligt, og gerne noget der tager lang tid at spise.

Til reference bliver hun tilbudt mad to gange dagligt - som bliver fjernet hvis hun ikke spiser det med det samme. Mængden varierer jeg en smule alt efter hvad jeg synes om hendes foderstand. Hun har en næsten konstant vægt, blank pels/sund hud, fine faste lorte, masser af energi og har faktisk aldrig dårlig mave. Jeg ved godt at man siger "if it ain't broke - don't fix it", men hvis jeg var hund ville jeg også synes et godt, råt gnaveben var mere interessant end tørkost. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jacki bliver halvvejs barfet :-D

Tørkost (Olivers) til morgenmad og råt til aften :mums: :mums:

Jacki får primært kylling til aften, lår m/rygstykke - det holder ikke så længe, for det er lækkert lækkert :ivrig:

Hun får også okse/kalve kraftben, som tager noget tid at komme igennem. Når hun får kraftben, får hun som regel lidt mindre til aften, måske en skive osse buco el. lign.

Hun er blevet fodret på denne måde det sidste halve år (mindst) og trives fik på det, maven fungerer, pelsen er fiiiin, og pøllerne faste :blink: Jeg har en drøm om at komme over på 100% barf, når jeg får en større fryser ;-), men er OK tilfreds med at blive på denne ordning også :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Jacki bliver halvvejs barfet :-D

Tørkost (Olivers) til morgenmad og råt til aften :mums: :mums:

Jacki får primært kylling til aften, lår m/rygstykke - det holder ikke så længe, for det er lækkert lækkert :ivrig:

Hun får også okse/kalve kraftben, som tager noget tid at komme igennem. Når hun får kraftben, får hun som regel lidt mindre til aften, måske en skive osse buco el. lign.

Hun er blevet fodret på denne måde det sidste halve år (mindst) og trives fik på det, maven fungerer, pelsen er fiiiin, og pøllerne faste :blink: Jeg har en drøm om at komme over på 100% barf, når jeg får en større fryser ;-), men er OK tilfreds med at blive på denne ordning også :-D

Hvordan er det nu med fjerkræ? Man må godt give det råt, men ikke kogt?? Er det sådan det er? Jeg har ikke lyst til at det skal være "tilberedt" mad - bare råt kød og ben.

Kraftben var også noget af det jeg overvejede - hvor er det billigst at købe? (sådan cirkus) Hvad med sådan noget som lever, mavesæk og andet indmad - tror I det vil være mums :mums:? I så fald - hvor køber man sådan noget og hvor gør man det bedst?

Ville det være synd for hunden at fjerne aftensmaden helt og så erstatte det af et gnaveben? Selvfølgelig med lidt mere mad i morgenmåltidet?

Ja - 1000 spørgsmål, det er mig... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Liva er også på halvt af hver.

Morgenmaden er tørfoder (Olivers) og aftensmaden er barf. Jeg bruger pakkerne fra RHM.

Pakkerne? Link?

(sjovt som der åbenbart er en del der fodrer halvt Olivers og halvt råt...:mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Hvordan er det nu med fjerkræ? Man må godt give det råt, men ikke kogt?? Er det sådan det er? Jeg har ikke lyst til at det skal være "tilberedt" mad - bare råt kød og ben.

Kraftben var også noget af det jeg overvejede - hvor er det billigst at købe? (sådan cirkus) Hvad med sådan noget som lever, mavesæk og andet indmad - tror I det vil være mums :mums:? I så fald - hvor køber man sådan noget og hvor gør man det bedst?

Ville det være synd for hunden at fjerne aftensmaden helt og så erstatte det af et gnaveben? Selvfølgelig med lidt mere mad i morgenmåltidet?

Ja - 1000 spørgsmål, det er mig... :blink:

Fjerkræ nyder mine hunde ofte, for det meste kylling, men også and - og altid råt.

Det må gerne give kogt fjerkræ, men da kun kødet/indmaden - aldrig benene.

Jeg fodre godt nok med råt, men gufferne det er tilberedt, ikke om jeg vil have råt kød i lommen :blink:

Kraftben får du billigt ved en af de små slagtehuse - det gælder forøvrigt de fleste produkter. Det kan også være du kan være heldig at finde en god og billig hallal slagter i nærheden af hvor du bor.

Indmad (lever, nyre mv.), hjerter, kallun (maven - vommen - fra drøvtyggere) og struber kan også købes i et slagtehus og de fleste hunde er vilde med det.

Lever kan dog give dårlig mave i for store mængder, så bland det altid med noget andet.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med hvordan man gør det bedst - bare smid det råt (evt. frossent og optøet) ned til hunden og den vil elske dig for det; de fleste vil ialt fald :blink:

Mht. at hunden springer aftensmaden over og får gnaveben i stedet: det tror ikke der skulle være problemer i.

Da jeg brugte tørkost fik mine hunde dog gnaveben og tørkost sammen uden problemer.

Er du interesseret i at vide mere om BARF kan jeg henvise til:

http://www.naturligthundefoder.dk

Link til indlæg
Del på andre sites