Hop til indhold

Hvalp tisser ofte


Gæst Ditten
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jeg har en papillonhvalp på 17 uger idag. Hun er ved at være renlig, og siger til når hun skal ud mm., men jeg er begyndt at bekymre mig en smule, eftersom jeg synes hun tisser forholdsvis ofte. Jeg har læst lidt om blærebetændelse, men kan ikke få det til at stemme overens, da hun ikke udviser tegn på smerte, og det ikke er kontinuerligt tit at hun skal ud...

 

Hun er ved at være rigtig dygtig til at holde sig når hun er alene, og det er vel at mærke i 6-7 timer. Hun holder sig også godt om natten, hvor hun kommer ud sidst ved 22tiden, og så igen kl. 6. Det er ikke altid hun holder sig hele natten, men det er blevet bedre på det sidste.

 

Men men men.. Når jeg er hjemme vil hun gerne ud godt hver anden time, og tager jeg hende ikke ud, fordi jeg mener hun skal vænne sig til at holde sig lidt længere, ja så sætter hun sig selvfølgelig ned og tisser. -Eller er det normalt at hvalpe i den alder, fortsat har behov for at komme ud ofte?

 

Eller kan det også have noget at gøre med at vi bor i lejlighed og hun også bare gerne lige vil ud og snuse lidt?

 

I går aftes satte hun sig og tissede 2 små tåre indenfor 20 min, hvorefter jeg tog hende ud, og hun tissede igen. Men herefter har hendes adfærd været helt normal igen, og hun holdt sig hele natten...

 

med håb om lidt svar,

 

Ditte m. Kiwi ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes umiddelbart det lyder meget normalt - med forbehold, selvfølgelig.

 

Møffe holder sig også hele natten igennem nu, uden problemer. Men om dagen har jeg indtryk af, at han tisser forholdsvis ofte - nok ca. hver anden time.

 

Nu har vi åben dør ud til vores have, så han har jo fri mulighed til at tisse, når han har brug for det ;-)

 

Der hvor du kan se, om hun har blærebetændelse, er hvis hun sjattisser og/eller har svært ved at lave stort. Den hun, jeg har oplevet have blærebetændelse, lagde kun nogle få dråber tis ad gangen over flere omgange. Stod på et tidspunkt med hende i 5 minutter - og hun tissede 5 gange i løbet af så kort tid :shock: Derudover havde hun svært ved at lave stort, fordi hun så kom til at tisse, fordi hun jo ikke brød sig om at tisse - og det gjorde avs, så det var sjældent der kom stort ud.

 

Det var vidst også en temmelig voldsom omgang, har jeg indtryk af, hun havde lige skiftet familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

I går aftes satte hun sig og tissede 2 små tåre indenfor 20 min, hvorefter jeg tog hende ud, og hun tissede igen. Men herefter har hendes adfærd været helt normal igen, og hun holdt sig hele natten...

 

Jeg ville smutte forbi DR.Dyr, for de der små tissetåre kan være begyndesen til en urinvejs infektion/blærebetændelse o.l . Prøv om du kan se om hendes urin er kraftig gul eller næsten vandlig. Du kan evt skynde dig at tage noget hvidt køkkenrulle og duppe lidt op hver gang hun har tisset.

Ligeledes skriver du ikke om hun drikker mere end normalt, for dette kan også givet et lille fingerprej om hva der evt kan være galt og om dyrlægen er påkrævet her og nu.

Under aller omstændigheder så er der tale om en lille og ung hund og de har lettere ved at tilrage sig en infektion. Ergo.. dyrlæge !

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor

Jeg ville mene at to timer er lang tid for en hvalp og slet ikke unormalt. Her hjemme var det ud hver gang der var leget, spist, drukket eller sovet. Og han skulle hver gang :-) 17 uger er jo ikke så meget :) Hvis du er usikker på en blærebetændelse, ville jeg få det undersøgt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

I går aftes satte hun sig og tissede 2 små tåre indenfor 20 min, hvorefter jeg tog hende ud, og hun tissede igen. Men herefter har hendes adfærd været helt normal igen, og hun holdt sig hele natten...

 

Jeg ville smutte forbi DR.Dyr, for de der små tissetåre kan være begyndesen til en urinvejs infektion/blærebetændelse o.l . Prøv om du kan se om hendes urin er kraftig gul eller næsten vandlig. Du kan evt skynde dig at tage noget hvidt køkkenrulle og duppe lidt op hver gang hun har tisset.

Ligeledes skriver du ikke om hun drikker mere end normalt, for dette kan også givet et lille fingerprej om hva der evt kan være galt og om dyrlægen er påkrævet her og nu.

Under aller omstændigheder så er der tale om en lille og ung hund og de har lettere ved at tilrage sig en infektion. Ergo.. dyrlæge !

 

2 gange på 20 minutter er meget ja. Men når det kun er sket én gang og kræet ellers holder sig så godt, synes jeg da ikke det er alarmerende? Så skulle jeg have været til dyrlæge med Møffe flere gang, fordi han ikke lige får tisset færdig af den ene eller anden grund (spændende aktivitet, duft, mad you ame it) og derfor lige letter en tår igen kort tid efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Hej

 

Jeg har en papillonhvalp på 17 uger idag. Hun er ved at være renlig, og siger til når hun skal ud mm., men jeg er begyndt at bekymre mig en smule, eftersom jeg synes hun tisser forholdsvis ofte. Jeg har læst lidt om blærebetændelse, men kan ikke få det til at stemme overens, da hun ikke udviser tegn på smerte, og det ikke er kontinuerligt tit at hun skal ud...

 

Hun er ved at være rigtig dygtig til at holde sig når hun er alene, og det er vel at mærke i 6-7 timer. Hun holder sig også godt om natten, hvor hun kommer ud sidst ved 22tiden, og så igen kl. 6. Det er ikke altid hun holder sig hele natten, men det er blevet bedre på det sidste.

 

Men men men.. Når jeg er hjemme vil hun gerne ud godt hver anden time, og tager jeg hende ikke ud, fordi jeg mener hun skal vænne sig til at holde sig lidt længere, ja så sætter hun sig selvfølgelig ned og tisser. -Eller er det normalt at hvalpe i den alder, fortsat har behov for at komme ud ofte?

 

Eller kan det også have noget at gøre med at vi bor i lejlighed og hun også bare gerne lige vil ud og snuse lidt?

 

I går aftes satte hun sig og tissede 2 små tåre indenfor 20 min, hvorefter jeg tog hende ud, og hun tissede igen. Men herefter har hendes adfærd været helt normal igen, og hun holdt sig hele natten...

 

med håb om lidt svar,

 

Ditte m. Kiwi ;)

 

 

Egentlig er det jo meget forskelligt hvornår hvalpe bliver helt renlige og hvorlænge de kan holde sig.

 

Men jeg synes generelt det lyder mærlkeligt at hun godt kan holde sig 6-7 timer når i ikke er hjemme og næsten hele natten, men skal tisse hver anden time når i er der.

 

For mig kunne det derfor godt lyde adfærdbetinget.

 

Leger du meget med hende når du er hjemme? - Det kan godt udløse en tissetur nemlig :idea:

 

Drikker hun mere når i er hjemme end når hun er alene?

 

Hvordan opfører hun sig helt konkret når hun skal ud? - hvis hun tisser på gulvet, tisser hun så meget eller sjattisser hun?

 

Hvordan opfører hun sig så når hun kommer ud? Tisser hun med det samme?

 

Prøv og sæt en helt bestemt timing på tisseture - fx. hver 4. time?

 

Vores hvalp på snart 6 måneder har siden 15 ugers alderen tisset ca. hver 5 time og kan holde sig fra 23.00 - ja, you name it...så det kan altså godt lade gøre at hun kan holde sig længe.

 

Men jeg har dog lagt mærke til at vores (det er dog en han) gerne tisser meget ofte når han er ude - der leger han somregel også og det kan selvfølgelig trigge det, men jeg tænker at han sikkert går og markerer sig lidt, eftersom han er på vej mod kønsmodning.

 

Det lyder ikke som blærebetændelse i mine ører, men det skader jo aldrig og tjekke for en sikkerheds skyld :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...