Gæst Potemis Skrevet Oktober 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2009 Cookie vil meget gerne kigge dybt i mit mælkeglas. Med tungen, for alle ved at hunde bruger tungen til at se med! Men må hun det? Minimælk er hun ikke interesseret i, men så snart der er letmælk eller sødmælk :mums: på bordet kan hun sidde og stirre intenst på glasset. Jeg har af og til givet hende en lille bundsjat, af mælk, hjemmelavet milkshake eller lidt flødeskum.. Er det skadeligt for hunden? Nogle mener jo at hunde kun skal spise hvad der er naturligt, men jeg tvivler på at der fandtes tørkostbuske og dåsemadspytter dengang hunde var vilde og aldrig kunne drømme om at putte sig under et tæppe med et menneske. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buju Besvaret Oktober 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2009 Samson er da i hvert fald ikke død endnu, og han får en gang imellem 1/2 glas mælk - han elsker det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Oktober 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2009 Tja, der kommer jo også flere og flere undersøgelser frem, der viser, at det ikke er sundt for mennesker at drikke komælk. Men de fleste drikker det da alligevel med vellyst Så længe han ikke får dårlig mave, så ville det ikke genere mig. Fandt lige det her fra netvet.dk Hunde tåler ikke almindelig mælk ret godt - i hvert tilfælde ikke i store mængder. Får de for meget kan de nemt få dårlig mave. De mangler nemlig det enzym, der nedbryder mælken. Surmælksprodukter, altså A38, ymer, yoghurt, kærnemælk osv., kan de til gengæld fint tåle. De kan endog være gode at give, hvis maven har været dårlig. Hvis din hund begynder at vogte over mælken, har du to gode grunde til at stoppe med at give ham mælk. Vogter han føden, kan han være på vej til at udvikle "besidder-aggression" - dvs. at han passer så godt på føden, at senere vil kunne finde på at bide, hvis nogen kommer i nærheden. Altså: Kun Surmælksprodukter og kun hvis han ikke vogter skålen. http://www.netvet.net/dansk/ask_vet/hund/hundesp4.htm ---- og fra dyrlægevagten: Det bliver ofte blandt hundeejere diskuteret, om hunde kan tåle mælk. Der er faktisk hunde, som tåler mælk; mens andre ikke kan omsætte mælkeprodukter. Hos mennesker kender man samme problem og her ved man, hvad årsagen er. Når mælken kommer ned i tyndtarmen, skal den nedbrydes for at kunne optages i organismen. For at det kan finde sted, skal mælken nedbrydes ved hjælp af et enzym, som hedder lactase. Hvis dette enzym ikke er til stede, så vil hunden ikke kunne omsætte mælk, og man vil i mange tilfælde se, at hunden får diarré i varierende grad. Årsagen til denne type diarré er, at lactasemanglen medfører en sur reaktion i tyktarmen, hvilket medfører, at absorptionen af vand nedsættes. Hvad kan jeg gøre? Hvis man fodrer med et lactosefrit foder, altså et foder uden indhold af mælk og mælkeprodukter, så skal diarreén høre op. Sker det, så er det mælkeprodukter, som er årsag til diarreén. http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=948/sprog=1/grp=3/menu=3/ Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Oktober 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2009 Som alt andet - med måde. Så tror jeg ikke det gør noget som helst, medmindre hunden ligefrem har mælke allergi, og det lyder det jo ikke som. Vi giver Buddha A38, gerne ovenpå noget helt nyt (for ligesom at hjælpe maven lidt) - altså, der står nærmest hjerter ud af øjnene på ham! Han er heeeelt vild med det, det er da for sjovt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Potemis Besvaret Oktober 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2009 Aha.. Jamen så kan jeg jo godt bruge lidt mindre glas igen så hun kan nå bunden når jeg er færdig! Hun fik også flødeskum på sin lagkage i sommers:engel: Synes det er så underligt. Chokolade afskyer hun virkelig! Hvis jeg rækker hende et stykke så hun kan se hvad jeg spiser, snuser hun og så laver hun sådan en "adr" med tungen. Stikker den sådan lidt ud, som små børn gør når de synes noget er ulækkert.. Men hvis det er kakaomælksvaniljeismilkshake eller chokoladeis eller kage, så når jeg knapt at sige værsgo før hun guffer det i sig... Faktisk.. Så glæder jeg mig en lille bitte smule til at gå tur med hende til sommer og dele en is med hende uden at der står en kæreste og synes det er klammo... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lille Louie Besvaret Oktober 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2009 Aha.. Jamen så kan jeg jo godt bruge lidt mindre glas igen så hun kan nå bunden når jeg er færdig! Hun fik også flødeskum på sin lagkage i sommers:engel: Synes det er så underligt. Chokolade afskyer hun virkelig! Hvis jeg rækker hende et stykke så hun kan se hvad jeg spiser, snuser hun og så laver hun sådan en "adr" med tungen. Stikker den sådan lidt ud, som små børn gør når de synes noget er ulækkert.. Men hvis det er kakaomælksvaniljeismilkshake eller chokoladeis eller kage, så når jeg knapt at sige værsgo før hun guffer det i sig... Faktisk.. Så glæder jeg mig en lille bitte smule til at gå tur med hende til sommer og dele en is med hende uden at der står en kæreste og synes det er klammo... Øhm, chokolade kan altså være giftigt for hunde. Ved ikke om det også gælder i fx chokoladeis, kakaomælk og kage. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Potemis Besvaret Oktober 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2009 Den mængde chokolade der er i de portioner hun får, skulle ikke være noget problem. Så tror jeg faktisk selv hun ville nægte det. Hun spiste f.eks. en lille kokostop igår (jeg læste og så ikke at hun havde hapset en, det gør hun jo normalt ikke hvis de lugter af chokolade) og lod pænt bunden af chokolade ligge. Hun kan også meget sirligt slikke en flødebolle ren uden at få chokoladen med. Og småkager med små stykker i vil hun slet ikke have. Rigtig kvali chokolade is med rigtig choko i, spiser hun heller ikke. Det får vi nemlig hos mine forældre og jeg har taget mig selv i at sidde snaske chokoladesauce og bittesmå krymler ud af en skefuld is, for at hun kunne smage.. Og jeg ved godt det kan være giftigt. Jeg brugte lang tid på at overbevise min eks om at han absolut ikke måtte give hende chokolade. Indtil jeg så fandt ud af hun slet ikke kunne lide det, så må folk hjertens gerne tilbyde hende det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Oktober 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2009 Bruger mælk som brækmiddel til Petrine - tror ikke det er dødeligt, men hunde er vist laktoseintolerante Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMette09 Besvaret Oktober 7, 2009 Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2009 Lajka for nogle gange resterne af vores corn flakes. Og der er jo mælk på? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts