Hop til indhold

BARF nybegynder


Gæst happy_face
 Share

Recommended Posts

Gæst happy_face

Den ene af mine hunde lider af forskellige allergier hvor en af dem er overfor lagermider. Jeg giver hende i øjeblikket månedlige indsprøjtninger som vaccine for at modbygge allergisk reaktion, men har læst meget om at den bedste mulige chance for at undgå lagermider er ved at BARFe. De andre allergier er ikke så betydelige som lagermide allergien, så jeg håber på at jeg måske helt kan undgå at hun skal have disse vaccs hver måned ved at skifte til BARF. Men fungerer det ikke, så er BARF jo også en super måde at fodre på. Selvom den anden hund ikke lider af allergier, skal han selvfølgelig også have BARF:-D

 

Jeg synes bare jeg blir lidt forvirret når jeg læser om det, da der er SÅ mange forskellige ting man skal huske. Jeg fandt denne start ugeplan og da det ser ud til at være en nem plan at følge så har jeg tænkt mig at gå efter den:

Forslag til ugeplan "Traditionel Barf fodring"

 

Men så var det jeg ville høre mht. grøntsager og vitaminer/mineraler. Begge mine hunde elsker grøntsager så det er ikke et problem at fodre grøntsager, men ville vide om de også kan fodres råt eller om de skal dampes? Og er der nogle grøntsager man skal holde sig fra (jeg ved godt alt om hvilke grøntsager/frugt er giftige for hunde) - er der nogen der ikke er så gode på fordøjelsen? Jeg kunne forestille mig at kål ikke ville være for smart i rå udgave.

 

Mht. mineraler/vitaminer, hvad skal gives og hvor ofte?

 

Jeg ved godt det er rigtig mange spørgsmål og jeg vil være taknemlig for alle svar. :5up:

Jeg har søgt på siden for at se om der var nogle tråde om det, men synes ikke jeg kunne finde noget

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Min hvalp har fået barf siden han var 3 uger og han stortrives:-D.

 

Jeg køber mit barf hos rigtig hundemad og hende som jeg køber hos er rigtig god til at rådgive, men nu ved jeg jo ikke, hvor i landet du bor;-).

 

Min hvalp får ikke ekstra grøntsager,frugt og mineraler, men får af og til lidt rå frugt som han bare elsker. og selvfølgelig masser af rå ben.

 

Det er meget nemt at fodre med da barfen, kommer i 500 grams pakker som man bare tager op af fryseren.

 

Spørg bare igen, hvis du har flere spg.

 

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Den ene af mine hunde lider af forskellige allergier hvor en af dem er overfor lagermider. Jeg giver hende i øjeblikket månedlige indsprøjtninger som vaccine for at modbygge allergisk reaktion, men har læst meget om at den bedste mulige chance for at undgå lagermider er ved at BARFe. De andre allergier er ikke så betydelige som lagermide allergien, så jeg håber på at jeg måske helt kan undgå at hun skal have disse vaccs hver måned ved at skifte til BARF. Men fungerer det ikke, så er BARF jo også en super måde at fodre på. Selvom den anden hund ikke lider af allergier, skal han selvfølgelig også have BARF:-D

 

Jeg synes bare jeg blir lidt forvirret når jeg læser om det, da der er SÅ mange forskellige ting man skal huske. Jeg fandt denne start ugeplan og da det ser ud til at være en nem plan at følge så har jeg tænkt mig at gå efter den:

Forslag til ugeplan "Traditionel Barf fodring"

 

Men så var det jeg ville høre mht. grøntsager og vitaminer/mineraler. Begge mine hunde elsker grøntsager så det er ikke et problem at fodre grøntsager, men ville vide om de også kan fodres råt eller om de skal dampes? Og er der nogle grøntsager man skal holde sig fra (jeg ved godt alt om hvilke grøntsager/frugt er giftige for hunde) - er der nogen der ikke er så gode på fordøjelsen? Jeg kunne forestille mig at kål ikke ville være for smart i rå udgave.

 

Mht. mineraler/vitaminer, hvad skal gives og hvor ofte?

 

Jeg ved godt det er rigtig mange spørgsmål og jeg vil være taknemlig for alle svar. :5up:

Jeg har søgt på siden for at se om der var nogle tråde om det, men synes ikke jeg kunne finde noget

 

Vores hunde bliver også råfodret og de lever primært af rent kød og ben - har jeg grøntsager og frugt, som er ved at gå over tid, så får de det som det er - altså ikke tilberedt.

Jeg har ikke erfaringer med fx hvidkål - men blomkål og broccoli spiser de gerne :-)

 

Vi giver som udgangspunkt ikke vitaminer, da de oftest får kød, der ikke er ret gammelt (max 14 dage), men hvis vi får foræret frosset overskredet kød i større mængder, så får de et tilskud (vitaminpille) :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Vil lige tilføje, at du skal være opmærksom i dit valg af evt vitaminpiller, når du har en allergihund - mange vitaminpiller er fyldt med diverse smagstilsætningsstoffer og også ofte mælkeprodukter - det vil jo være synd, hvis allergien bryder ud pga vitaminpillen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst happy_face

Tak for alle jeres svar og gode råd, jeg glæder mig rigtigt til at komme i gang.

 

Jeg har læst at man ikke skal fodre på samme tid hver dag da vilde hunde jo ikke spiser på klokkeslet, men fodrer man bare den ene gang eller deler man foderet i to?

 

Jeg har regnet ud at mine hunde skal have 500g hver om dagen så jeg ved ikke om de skal have de 500g på een gang eller 2 x 250g

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Hejsa :vinken:

 

Jeg har barfet gennem nogle år nu og er super godt tilfreds med det.

 

Har kørt 5 voksne hunde over på barf (her i blandt en senior), en 8 ugers hvalp, en unghund og barfet et kuld hvalpe.

Senioren og unghunden oplevede jeg nogle problemer med i starten. Senioren har altid haft meget sart mave, har næsten måtte til dyrlæge hvert halve år pga. blodig eller meget kraftig diarré :shock: Første gang hun fik fjerkræ fik hun en omgang blodig diarré som krævede dyrlæge; et halvt års tid efter prøvede jeg igen og ingen problemer - faktisk har hun ikke haft skyggen af dårlig mave i de 2,5 år hun er barfet :banan:

Unghunden fik jeg som 3 mdr. hvalp og kørte hende straks over på barf. Selv om hun var kvik, voksede som hun skulle og havde fin pels, valgte jeg dog at sætte hende tilbage på tørkost, idet hun næsten hver dag havde temmelig lind mave. Jeg er pt. begyndt at barfe hende igen og det fungere fint. Hun voksede op på særdeles kulhydratrig kost (næsten vegetarisk), mens det tørkost jeg gav hende var meget lav (Fish4dogs og Wolfblut). Ved ikke om det har noget at sige :hmm:

 

Jeg har forøvrigt også en hund som er allergisk: græs, bunke, lopper og hele midegruppen. Barf har ikke hjulpet en meter på ham - meeen det er heller ikke derfor jeg skiftede til det. Ingen tvivl om at det har hjulpet hunde, men det er ikke en mirakelkur, blot en mere naturlig måde at foder på.

 

Mht. tilskud, så kan jeg anbefalde Wolles dogpower, Animastrat mv. - man skal som en nævner nemlig være obs. på at flere mærker faktisk indeholder mælkeprotein, korn-ekstrakter mv.

 

- en anden ting: du skal være obs. på ikke at give dine hunde får mange produkter fra "den røde gruppe", dvs. ko, hest mv. - mange kostplaner anbefalder f.eks. store mængder kallun. Desværre er der flere og flere hunde som får konstateret forhøjet levertal - og der synes at være en fælles nævner ved høj procent af kallun mv. fra ko.

 

... ellers kan du få en masse information på Velkommen til Naturlig Hundemad

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi råfodrer som bekendt alle vore hunde og har aldrig haft nogen problemer. Jo der var et lille bivirkning. De blev meget mere aktive og fjollede men det er vel ikke en "bivirkning" man kan klage over.

 

PS. Hold jer væk fra lam og Får. Det giver dårlig ånde i begge ender men hundene ælsker det. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Tak for alle jeres svar og gode råd, jeg glæder mig rigtigt til at komme i gang.

 

Jeg har læst at man ikke skal fodre på samme tid hver dag da vilde hunde jo ikke spiser på klokkeslet, men fodrer man bare den ene gang eller deler man foderet i to?

 

Jeg har regnet ud at mine hunde skal have 500g hver om dagen så jeg ved ikke om de skal have de 500g på een gang eller 2 x 250g

 

Min mening omkring fodringstidspunkter er at man kan lære hunden meget - gider man ikke at hunden står hver dag kl 16 og venter på sin mad, så undlad fra starten, at vænne den til fast servering.... uanset hvad er hunden ligeglad, bare den ikke er blevet oplært til at forvente foder på fast klokkeslet.

 

Vi fodre når det passer ind i hverdagen = de forventer aldrig foder på fast klokkeslet eller efter faste rutiner.

Du kan vælge at give de 500 g. på en gang eller dele det op - vælg det der passer dig selv bedst og se selvfølgelig på hunden, hvordan den har det med at få foder en gang dagligt eller 2 - enkelte hunde kan have svært ved at 'nøjes' med en gang dagligt, mens andre stortrives med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg har barfet i omkring 4-5 år nu og er meget tilfreds med begge hunde de er sunde og raske begge to den har dog fået cushings men er ellers begyndt og blive rask igen efter det er kommet under kontrol

 

 

jeg vil ligesom længere oppe anbefale wolles som tilskud og anima strath hvilket er rigtig gode tilskud jeg giver også biomineral og fiskeolie ved siden af samt lidt til leddene

 

det har taget noget tid og komme rigtig ind i fodringen men synes man kan lære lidt hele tiden fra andre:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
Gæst akrebbe

hvis man gerne vil barfé og gerne vil give hunden grøntsager også..er de så indregnet i de fx. 500 gram som hunden skal have dagligt - eller er dette bare mængden af kød?

og hvad med når det er ben, tæller det også ind under de 500 gram, ben vejer jo en del??:roll:

 

håber der er nogen som kan hjælpe mig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en hvalp og jeg gad godt at han spiste 2 gange dagligt, men det gider han ikke, det lille utyske, så vi fodrer bare om aftenen nu.

Men hvis dine er vant til (og glade for) 2 måltider, så gør du bare det.

 

Motor får ikke rigtigt grønt men sådan cirka får han på en uge: æggeblomme 2 gange, kallun 1-2 gange, lever/indmad 1 gang, A38 2-3 gange, hjerte 1 gang, og så kød, ben og hakket kød for resten.

Vi hælder også forskellige olier på når vi husker det.

 

Har købt en smule fra rigtig hundemad, men det er meget billigere at købe ved Allégården (man kan se på deres hjemmeside hvor og hvornår de kører ud) eller hos slagteren, vi får f.eks. kyllingeskrog billigt der.

Hare fandt vi ved fiskehandleren, det er han helt vild med.

 

Motor har fået ret meget lam, det fiser han nu ikke af, men for meget kallun - så skal man ikke stå i vindretningen :mrgreen:

Han fungerer også fint med gris, tror det er vildt forskelligt fra hund til hund, så prøv ad og se hvad der virker for din :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe

 

Motor får ikke rigtigt grønt men sådan cirka får han på en uge: æggeblomme 2 gange, kallun 1-2 gange, lever/indmad 1 gang, A38 2-3 gange, hjerte 1 gang, og så kød, ben og hakket kød for resten.

Vi hælder også forskellige olier på når vi husker det.

 

Har købt en smule fra rigtig hundemad, men det er meget billigere at købe ved Allégården (man kan se på deres hjemmeside hvor og hvornår de kører ud) eller hos slagteren, vi får f.eks. kyllingeskrog billigt der.

Hare fandt vi ved fiskehandleren, det er han helt vild med.

 

 

Tak for dit svar:5up:

Jeg er nu stadig lidt i tvivl om, når hunden skal have ben -om den så skal have flere gram, da der ikke er så meget kød på:stupid:

Jeg vil gerne barfe min hund, men jeg har lidt svært ved at finde ud af, hvor meget den skal have af de forskellige ting om dagen.

For 500gram på én dag - er det mon inkl. hallun, grøntsager og ben -eller bare kød, så er resten ekstra.?:shock:

 

Det skal lige siges at jeg først nu her er begyndt at undersøge det med BARF-fodring, så der er nok en del jeg skal have sat mig ind i..?

 

Og hvor får man maden fra - er det mest normal bare at bestille det hele hakket og pakket - eller kan det fint nok lade sig gøre at man købe det hos slagteren, eller er det for dyrt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg køber hos en Rigtig Hundemad forhandler. Synes det er dejlig billigt!

 

Køber ca. 20kg ad gangen (minimum), da jeg så får 30% rabat, der hvor jeg køber det. Hvis vi nu havde en kummefryser, ville jeg kunne købe 60kg og så få 30% rabbat OG 10kg gratis - men det har jeg ikke, æv bæv! Da vi købte ind her for 1½ uges tid siden betalte vi vel lidt over 600kr. for 21kg.

 

Det jeg har set indtil videre ser fint ud - altså, kødet er reelt osv.

 

Derudover kan man gå på rov i Super Markederne og se om man kan finde noget, der er sat ned grundet det snart løber over dato :-D

Ved ikke, om man kan få det billigere hos en slagter dog, har ikke spurgt? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe

Så må jeg prøve at kigge mig om efter en forhandler i Århus-området:blink: Jeg har ingen ide om, hvor dyrt det er at BARFe, men jeg synes det virker meget interessant, og langt mere tiltalende for hunden, end en gang tørkost.

Hvis man har en lille hund på en 6-8kg er der så nogen som har et ca. bud? Det ville være dejligt hvis der var:engel:

 

Er der nogen som kender en god bog på dansk om at BARFE? jeg vil dog gerne tilføje grønt i kosten.:madtid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Motor får ikke rigtigt grønt men sådan cirka får han på en uge: æggeblomme 2 gange, kallun 1-2 gange, lever/indmad 1 gang, A38 2-3 gange, hjerte 1 gang, og så kød, ben og hakket kød for resten.

Vi hælder også forskellige olier på når vi husker det.

 

Nu er jeg ikke inde i at BARF´e, men hvorfor får han ikke grønt?

Mine hunde spiser alt det de kan af bær, både brombær og de forskellige jeg har på buske, selv nødder samler de op og spiser, graver selv gulerødder op, også nu her, når de gamle rødder står i jorden, det eneste de ikke, tager fra køkkenhaven er rabarber :blink: de tager agurker og tomater i drivhuset, så det er vel naturligt for dem at få noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Nu er jeg ikke inde i at BARF´e, men hvorfor får han ikke grønt?

Mine hunde spiser alt det de kan af bær, både brombær og de forskellige jeg har på buske, selv nødder samler de op og spiser, graver selv gulerødder op, også nu her, når de gamle rødder står i jorden, det eneste de ikke, tager fra køkkenhaven er rabarber :blink: de tager agurker og tomater i drivhuset, så det er vel naturligt for dem at få noget?

 

Jeg fodrer mine råt, men de får heller ikke noget grønt:-D

 

De får ikke grønt fordi de ikke behøver det, alt hvad de behøver af næring findes i kød og ben.

Grønt bliver oftest brugt som fyld, for at hunden skal føle sig mæt:-D

 

Hvis hunden skal have mulighed for at kunne udnytte det grønne, skal det findeles ved min 15000 omdrejninger pr min. hvilket kun en saftpresser kan gøre, og det synes jeg er et for stort arbejde at stå og lave, specielt når hunden slet ikke behøver det:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg ikke inde i at BARF´e, men hvorfor får han ikke grønt?

Mine hunde spiser alt det de kan af bær, både brombær og de forskellige jeg har på buske, selv nødder samler de op og spiser, graver selv gulerødder op, også nu her, når de gamle rødder står i jorden, det eneste de ikke, tager fra køkkenhaven er rabarber :blink: de tager agurker og tomater i drivhuset, så det er vel naturligt for dem at få noget?

 

Motor gider ikke spise det, så det er så nemt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må jeg prøve at kigge mig om efter en forhandler i Århus-området:blink: Jeg har ingen ide om, hvor dyrt det er at BARFe, men jeg synes det virker meget interessant, og langt mere tiltalende for hunden, end en gang tørkost.

Hvis man har en lille hund på en 6-8kg er der så nogen som har et ca. bud? Det ville være dejligt hvis der var:engel:

 

Er der nogen som kender en god bog på dansk om at BARFE? jeg vil dog gerne tilføje grønt i kosten.:madtid:

 

Altså, det kommer an på, om du snakker hvalp eller voksen?

 

Man siger, at en hvalp skal have mellem 5-10% af sin kropsvægt (har dog endnu ikke hørt, om en der skulle have så meget) indtil de der 6mdr.+, så lidt mindre.

 

Voksne skal have 2% af deres kropsvægt (hvilket også typisk i bund og grund er lidt mindre).

 

Dvs. at siger vi, at din hvalp vejer 7kg, så:

 

7000g/100*5= 350g

 

Hvis du så køber 20kg, der hvor jeg købte, så ville det være 20'000g.

 

20'000g/350g = 57dage.

 

Så dagsprisen vil altså være 650kr/57dage = 11,4kr/dagen :-D

 

Lucky bastard, det er noget dyrere for mig :lol:

 

Voksen hund:

 

Kødmængde dagligt: 7000g/100*2 = 140g

 

Antal dage, indkøbt kødmængde holder: 20'000g/140g = 142dage

 

Dagspris: 650kr/142dage = 4,6kr/dagen - hold da ferie, tænk hvis Møffe var så billigt :sove:

 

 

Du skal dog nok regne med lidt mere, da den typiske rabat vist hedder 20kg = 20% rabat og 30kg = 30% rabat. Tror bare, at det er billigere end gennemsnitttet, der hvor jeg køber det :-D

 

Altså, medmindre, selvfølgelig, at du har plads til 30kg - men så har du også til bare LIDT flere dage :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

He he, ja så er der jo ikke meget at gøre :lol:

Andet end at snyde ham, som man gør med børn, der ikke gider grøntsager. :slem:

 

Hehe han hopper ikke på den. Men det er morsomt når han dræber en tomat under stort postyr og visen tænder.. for så at gå og lade den ligge :lol:

Her prøver vi at snyde ham ved at kaste banan, banan, banan - mad:

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Hehe han hopper ikke på den. Men det er morsomt når han dræber en tomat under stort postyr og visen tænder.. for så at gå og lade den ligge :lol:

Han skal bare smage den grøntblanding jeg lavede - den er jeg sikker på han ville spise :blink:

 

Er dog stoppet da det var et pokkers arbejde, brugte en hel dag til at lave til to mdr. - også var det også pokkers dyrt

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...