Hop til indhold

Foderskift?

Alt4Victor
 Share

Recommended Posts

Victor bliver ved med at have skiftende tynd mave, og nu er jeg begyndt at overveje at prøve noget helt andet foder til ham, eller også lade ham blive på RC Intestinal (er det skadeligt? )

Jeg synes bare det er så synd for ham med hele tiden at skulle af med tyggeben, og på diætfoder, han eeellsker så RC Intestinal, grovæder det nærmest, når det kommer i skålen (har faktisk tænkt på om han tager et afføringsmiddel for at få skånekost, spøg til side, bær over med min sorte humor:engel:)

Men jeg vil altså hellere give ham noget "normalt", nogen der kan følge mig i det? Afføringen er jo ikke længere tynd på Intestinal, men den bliver altså større. Ikke som når han er på hans normale foder. Okay så siger jeg det, han skider som en schæferhund:vuf: Det virker ikke helt passende for sådan en lille fidus:hmm:

Og hvad med tygge-dimser, til sarte hunde. Han kan tåle kaninører, salamistænger fra vitakraft, og kogt kylling.

Hvad skal jeg gøre?

Jeg vil heller ikke overbeskytte ham, og han kun får tørknas.

Der er en artikel i nordjydske idag om at royal canin og de traditionelle dyrlæge mærker er noget møg. At der er for meget korn i.

Hvilke mærker der der ikke så meget korn i så? Det er jo en jungle:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fie har haft rigtig mange problemer med sin mave og stort set alt er løst siden hun kom på RC´s hypoallergenic.

Hun får så ikke særligt mange tyggeben osv mere, meget af det gør hendes mave går i udu, så hun får istedet marvben der er fyldt med hendes tørfoder, som bliver opblødt, fyldt i benene og så en tur i fryseren.

Min erfaring er at mange af de "hyggeting" vi giver hundene, desværre også giver dem problemer med maven, men det kan du nemt tjekke, ved at fjerne alt en periode og kun bruge tørfoderet som godbidder.

Går maven iorden, så er det ikke foderet og man kan så langsomt prøve at give nogen af hyggetingene, og se hvor det begynder at gå galt igen

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo men Victor har en kæmpe behov for at gnave, nu ved jeg ikke hvad Fie er for en race? Men hvis ikke Victor får brugt tænderne så udvikler han helt vildt hurtigt tandsten, papilloner er jo overdisponeret for tandsygdomme, og deres efter statistikken høje levealder taget i betragtning så siger min dyrelæge at han skal tygge i det ene og det andet og det tredie og det fjerde. Så hvis han bare får tørfoder, så går det lynhurtigt.

Det er derfor jeg tænker om det måske er foderets sammensætning, der kan være skyld i at han er ekstra sart?

Opblødte og frosne ting gider han ikke. Jeg har før prøvet at bløde tørfoder op og komme i hans kong og fryse, i perioder hvor han har haft noget med maven, og det log han bare ligge.

Sådan som du beskriver, det er sådan som vi kører nu med Intestinal, uden tyggeting, og så er maven iorden. Han plejer at være på RC mini beauty og få div. tyggeting, RC Dentastix, tyggestænger, ben, div. godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne hans tænder ikke holdes ved tandbørstning ?

Evt. kan du tage gazebind, sno det om fingeren og så bruge det som tandbørste.

Nogen dypper lige fingeren i f-eks tunvand,olie eller lign. for at give lidt smag i starten

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne hans tænder ikke holdes ved tandbørstning ?

Evt. kan du tage gazebind, sno det om fingeren og så bruge det som tandbørste.

Nogen dypper lige fingeren i f-eks tunvand,olie eller lign. for at give lidt smag i starten

Jo det kunne de måske nok, og det er da bestemt ikke fordi jeg ikke gider sådan noget, jeg kan sagtens få lov at børste hans tænder, men jeg synes bare det er synd fordi han elsker at tygge i ben og kaninører og kan bruge timer på at gnave, og jeg synes et langt stykke hen af vejen at det nok er mere naturligt:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Victor bliver ved med at have skiftende tynd mave, og nu er jeg begyndt at overveje at prøve noget helt andet foder til ham, eller også lade ham blive på RC Intestinal (er det skadeligt? )

Jeg synes bare det er så synd for ham med hele tiden at skulle af med tyggeben, og på diætfoder, han eeellsker så RC Intestinal, grovæder det nærmest, når det kommer i skålen (har faktisk tænkt på om han tager et afføringsmiddel for at få skånekost, spøg til side, bær over med min sorte humor:engel:)

Men jeg vil altså hellere give ham noget "normalt", nogen der kan følge mig i det? Afføringen er jo ikke længere tynd på Intestinal, men den bliver altså større. Ikke som når han er på hans normale foder. Okay så siger jeg det, han skider som en schæferhund:vuf: Det virker ikke helt passende for sådan en lille fidus:hmm:

Og hvad med tygge-dimser, til sarte hunde. Han kan tåle kaninører, salamistænger fra vitakraft, og kogt kylling.

Hvad skal jeg gøre?

Jeg vil heller ikke overbeskytte ham, og han kun får tørknas.

Der er en artikel i nordjydske idag om at royal canin og de traditionelle dyrlæge mærker er noget møg. At der er for meget korn i.

Hvilke mærker der der ikke så meget korn i så? Det er jo en jungle:vedikke:

prøv med kogte ris med lidt tun , risvandet som risen er kogt i hæld lidt over det som hunden skal havde. det bruger jeg til min ejen

Link til indlæg
Del på andre sites

prøv med kogte ris med lidt tun , risvandet som risen er kogt i hæld lidt over det som hunden skal havde. det bruger jeg til min ejen

Tak for rådet:-), jeg kender godt de der skånekostopskrifter med ris, og det var det allerførste jeg nogensinde prøvede da alt det her startede, men Victor kan ikke lide ris, han sorterer bare risene fra og så spiser han tunen/kyllingen/torskerognen som er blandet i :fornaermet: Det er ellers træls for jeg får selv ris til min frokost hver dag, og jeg har prøvet med både jasmin og basmati ris og alm., men nix.:fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Barf - det eneste rigtige til en papillon, og så får han kæmpeknogler at gnave i. Børste kun Petrines tænder en gang om ugen og synes det ser ud til at holde tandstenen nede.

Det har jeg faktisk overvejet, fordi Victor elsker kødben, men det eneste der holder mig tilbage er at jeg i forhold til tørfoder (ved ikke om du kan følge mig?) tænker om jeg kan finde ud at at sammensætte det, så han får det han skal have:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites