Hop til indhold

Border Collie vs Aussie


Gæst Bam Bam
 Share

Recommended Posts

Jeg er helt vild med disse to racer, især fordi de er så førefikseret og kunne godt tænke mig en af dem som hund nr. 2 ( om 1-2 år)

Men jeg er meget i tvivl om, at jeg ville kunne honorere deres aktiverings behov.

Jeg har læst en rigtig god beskrivelse af Aussien på www.paintedmagic.dk og tror måske godt vi kunne passe sammen.

 

BC`en synes jeg er svær, at få et reel indblik i. Jeg har kigget utrolig mange hjemmesider igennem og der står mange forskellige ting. Nogle steder står der, at den skal aktiveres 4 timer:vinken: om dagen og andre steder mindre. 4 timer vil jo betyde, at jeg ikke får tid til Murphy eller andre ting og skal den så konstant aktiveres i de timer og med hvad?

 

Så hvis jeg fortæller lidt om mit liv og mine planer med den fremtidige hund, så håber jeg, at nogle af jer vil kunne fortælle mig om jeg overhovedet passer til en af disse racer og vil i fortælle mig lidt om jeres erfaringer med dem.

 

Jeg har lige nu en Golden på 2 år som jeg går til træning med 2 gange i ugen. Vi træner jagt træning og lydighed. Til sommer holder vi en pause med jagt træning og begynder på agility. Bare for hyggens skyld og for at lave noget rigtig sjovt sammen.

 

Han er alene hjemme 7 timer og 10 min mandag til torsdag og 6 timer Fredag. Når jeg kommer hjem fra arbejde går vi en tur på min. 1 time. Nogle gange træner vi forskellige ting på turen. Det kan være lydighed eller på dummyer og andre gange beder jeg ham bare om at springe op eller over ting. Nogle dage går vi dog bare tur og hygger os.

 

Om aftenen går jeg en tur igen på 40 min. eller 1 time og vi mødes flere gange i ugen med en veninde som også har hund. Her bliver det dog ikke til så meget træning, da hundene ofte leger det meste af tiden.

Jeg må nok indrømme, at jeg godt kan være en lille smule doven og jeg derfor ikke ikke altid gider, at træne på hver tur. Nogle gange synes jeg bare det er dejligt, at koble fra og bare gå og nyde naturen og hunden.

Jeg har forskellige aktiverings legetøj som vi ofte bruge efter aftenturen. Murphy har også altid forskellige ben som han kan tygge i.

 

Jeg kan godt lide, at gå på udstilling og vil også gerne bruge en fremtidig hund til dette. Men jeg vil også gerne gå til agility. Jeg er konkurrence mennekse og en fremtidig hund skal gerne kunne bruges til konkurrencer. Jeg ved dog også, at jeg ikke vil op på elite plan, så en ren arbejdshund skal det ikke være.

Murphy skulle også gerne få noget ud af den nye hund. Han er elsker at lege. Han kan godt lige fangeleg, men han synes nu det sjoveste er, at bryde eller løbe ved siden af hinanden mens han puffer til den anden hund med skulderen.

 

Jeg har ikke nogen børn endnu, men vil da gerne have nogle. Ihvertfald en.

Murphy elsker børn og jeg ved han vil være rigtig god sammen med et barn, men er lidt i tvivl om BC`en og aussien vil blive stresset af sådan en lille purk. Jeg kan også godt se, at hvis der kommer et barn, så vil jeg nok i en periode ikke kunne give den samme opmærksomhed som før

 

Puha, det var en lang smøre. :-D Håber ikke i er blevet helt forvirret ellers må i spørge ind til hvad jeg mener. Men hvad siger i? Skal jeg glemme alt om disse racer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at gå ind på border collie forum her på HF( jeg kan ikke finde ud af at linke).

 

Der spurgte jeg for et stykke tid siden om borderen virkelig er så krævende.

 

Der kom godt gang i diskussionen - også om border vs, aussie.

 

Tak:mrgreen: det vil jeg prøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan måske trøste dig, at du var en af de eneste der rent faktisk svarede på mit spørgsmål :5up:

 

Jeg har efter indlægget lært meget mere om borderen, været på besøg hos en kennel og skal imorgen besøge en anden kennel, der har hyrdetræning. Det glæder jeg mig meget til.

 

Hver gang jeg ser en border, så skynder jeg mig over til ejeren og stiller tonsvis af spørgsmål :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan måske trøste dig, at du var en af de eneste der rent faktisk svarede på mit spørgsmål :5up:

 

Jeg har efter indlægget lært meget mere om borderen, været på besøg hos en kennel og skal imorgen besøge en anden kennel, der har hyrdetræning. Det glæder jeg mig meget til.

 

Hver gang jeg ser en border, så skynder jeg mig over til ejeren og stiller tonsvis af spørgsmål :mrgreen:

 

Ih, hvor spændende! Hvor skal du hen? Og hvor har du været? Fortæl, fortæl :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal op til Border top hos Anne Nyquist i Frederikssund. Hun skulle vist være meget dygtig. Hun har noget undervisning i hyrdning om lørdagen.

Jeg er spændt på om det er noget man kan gå til - for så er det helt sikkert en border jeg skal ha', når Bamse ikke er mere.

Hun har også noget alm.lydighedstræning, som måske kunne blive sted nr. 2 at træne Nana.

 

Med hensyn til den anden kennel sender jeg dig lige en PB.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal op til Border top hos Anne Nyquist i Frederikssund. Hun skulle vist være meget dygtig. Hun har noget undervisning i hyrdning om lørdagen.

Jeg er spændt på om det er noget man kan gå til - for så er det helt sikkert en border jeg skal ha', når Bamse ikke er mere.

Hun har også noget alm.lydighedstræning, som måske kunne blive sted nr. 2 at træne Nana.

 

Med hensyn til den anden kennel sender jeg dig lige en PB.

 

Anne Nyquist er superdygtig! Og fine hunde :5up:

 

Uh, lyder spændende med hyrdetræning - heromkring er der desværre ingen steder, man kan gå til det, så jeg må køre lidt efter det, når der er tid. Men får forhåbentligt snart selv mulighed for at have får :banan::banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du ellers har fundte den tråd der er blevet henvist til, så har jeg, som aussieejer, dér skrevet min mening om aussie vs. border collie :blink:

 

- Selvfølgelig med det i mente at der er individ forskelle i begge racer og at linjerne i den enklte hund jo også har en del at sige :-D

 

Ja, det var lige præcis dine indlæg jeg tænkte på :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Er ikke særlig meget på H-F mere så har ikke set dit indlæg.

 

Du er meget velkommen til at kigge forbi og se mine - meeeget forskellige - hunde en dag. Jeg bor ikke så langt fra Anne Nyquest ... alt er relativt godt nok.

 

Jeg bor i yderkanten af Halsnæs kommune.

 

Du kan bare sende en pb eller mail hvis du er intereseret :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ikke særlig meget på H-F mere så har ikke set dit indlæg.

 

Du er meget velkommen til at kigge forbi og se mine - meeeget forskellige - hunde en dag. Jeg bor ikke så langt fra Anne Nyquest ... alt er relativt godt nok.

 

Jeg bor i yderkanten af Halsnæs kommune.

 

Du kan bare sende en pb eller mail hvis du er intereseret :blink:

 

Nej, hvor er du henne? Savner dig, jo :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Må indrømme at energien ikke helt er hvad den ellers har været her i vinter halvåret - har lidt overvejet enten at trække syd på i vinterhalvåret eller gå i hi sammen med pindsvinene :mrgreen:

 

Derudover har jeg været travlt beskæftiget med diverse kreative ting som jeg skal prøve at sælge i morgen til et julemarkedet

 

... også - tro det eller lad være :blink: - så er specialet endelig ved at tage rigtig form nu :shock:

Bliver spændende at aflevere det her efter nytår - tror der kommer et par store GISP kommentare fra visse hundefolk, stiller f.eks spørgsmål ved kin selektion teorierne :shock: :shock: :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Må indrømme at energien ikke helt er hvad den ellers har været her i vinter halvåret - har lidt overvejet enten at trække syd på i vinterhalvåret eller gå i hi sammen med pindsvinene :mrgreen:

 

Derudover har jeg været travlt beskæftiget med diverse kreative ting som jeg skal prøve at sælge i morgen til et julemarkedet

 

... også - tro det eller lad være :blink: - så er specialet endelig ved at tage rigtig form nu :shock:

Bliver spændende at aflevere det her efter nytår - tror der kommer et par store GISP kommentare fra visse hundefolk, stiller f.eks spørgsmål ved kin selektion teorierne :shock: :shock: :shock:

 

Hvad studerer du? Og må man læse dit speciale efterfølgende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg studere til etolog - med hunden som speciale selvfølgelig :mrgreen:

 

Mere specifikt omhandler mit speciale flokstruktur og lederskabsadfærd hos ulv og hund.

 

Mht. at læse det: jooo ... det kan da godt være jeg smider det ud til offentlig beskuelse :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg studere til etolog - med hunden som speciale selvfølgelig :mrgreen:

 

Mere specifikt omhandler mit speciale flokstruktur og lederskabsadfærd hos ulv og hund.

 

Mht. at læse det: jooo ... det kan da godt være jeg smider det ud til offentlig beskuelse :blink:

 

Hvilken uddannelse skal man have for at blive etolog?

 

Jeg forsøger lige i øjeblikket at finde ud af hvad jeg skal være "når jeg bliver stor", så derfor min store interesse :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg læser på KU - biologi, som du så "farver" i den retning du ønsker at gå; biologi er et KÆMPE område.

 

Da jeg startede var jeg fast besluttet på at læse aktisk biologi og har deraf også både terrestiske, aktiske og polære tilvalgsfag, men så kom hundene til og så kunne jeg godt vinke bye-bye til Svalbart. Det er jo nogle valg man må tage og hundene var for mig vigtigere ... så nu har jeg valgt en gren var der minus arbejde er :damn: ... men skisma ikke-nikke-nej om jeg vil sidde med hovedet i mikroskop :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læser på KU - biologi, som du så "farver" i den retning du ønsker at gå; biologi er et KÆMPE område.

 

Da jeg startede var jeg fast besluttet på at læse aktisk biologi og har deraf også både terrestiske, aktiske og polære tilvalgsfag, men så kom hundene til og så kunne jeg godt vinke bye-bye til Svalbart. Det er jo nogle valg man må tage og hundene var for mig vigtigere ... så nu har jeg valgt en gren var der minus arbejde er :damn: ... men skisma ikke-nikke-nej om jeg vil sidde med hovedet i mikroskop :shock:

 

Se, det var jo så mit næste spørgsmål, kan man overhovedet få arbejde inden for det emne, men det har du jo så lige besvaret :ae:

 

Biologi er ufatteligt spændende, og ja, det er ENORMT :shock:

 

Kan du ikke kombinerer det på en eller anden måde, så du hovedsageligt arbejder med noget andet end etologi, men hvor etologi ligesom også har en betydning, og dermed bliver brugbart i din hverdag?

Link til indlæg
Del på andre sites

He... sidst jeg skrev om mine oplevelser med Border Collier (har selv 3 stk) blev jeg stemt ned af en masse mennesker uden Border Collier... så har lovet mig selv at tie stille :mrgreen:

 

Men det står alt sammen i den tråd, der er linket til!

 

Hm, det var da noget mærkeligt noget. Du må da vide hvad du snakker om. Det er jo netop sådanne nogle som dig som kan give et godt indblik i hvad det kræver, at have en BC. :mrgreen:

Har været inde og læse tråden og synes dine indlæg er rigtig gode:-D, så når jeg kigger på mit eget indlæg, så tror jeg godt jeg kunne have en BC. Hvad synes du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Må indrømme at energien ikke helt er hvad den ellers har været her i vinter halvåret - har lidt overvejet enten at trække syd på i vinterhalvåret eller gå i hi sammen med pindsvinene :mrgreen:

 

Derudover har jeg været travlt beskæftiget med diverse kreative ting som jeg skal prøve at sælge i morgen til et julemarkedet

 

... også - tro det eller lad være :blink: - så er specialet endelig ved at tage rigtig form nu :shock:

Bliver spændende at aflevere det her efter nytår - tror der kommer et par store GISP kommentare fra visse hundefolk, stiller f.eks spørgsmål ved kin selektion teorierne :shock: :shock: :shock:

 

He he.... det bliver vildt spændende - har jo hørt lidt om det :mrgreen: Jeg vil rigtig gerne læse det, når du bliver færdig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du ellers har fundte den tråd der er blevet henvist til, så har jeg, som aussieejer, dér skrevet min mening om aussie vs. border collie :blink:

 

- Selvfølgelig med det i mente at der er individ forskelle i begge racer og at linjerne i den enklte hund jo også har en del at sige :-D

 

Fandt dine indlæg. :mrgreen: Kan se du også skriver, at du godt kan være lidt doven og det skriver jeg også:slem:. Så der passer Aussien jo godt til mig:lol:

Jeg synes det er utrolig svært, at finde ud af hvilke linjer der evt. ville være bedst til mig. Med BC`en ved jeg præcis hvor jeg ville have den fra, men med aussien er det svært. Jeg vil gerne have en der er smuk, at se på og som kan klare sig på udstilling, men jeg vil også gerne have en hund som kan arbejde og ikke er for tung til f.eks agility. Skulle jeg vælge så ville jeg helst have en der var god til, at arbejde, men det ville være dejligt, hvis jeg kunne finde en dual hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ikke særlig meget på H-F mere så har ikke set dit indlæg.

 

Du er meget velkommen til at kigge forbi og se mine - meeeget forskellige - hunde en dag. Jeg bor ikke så langt fra Anne Nyquest ... alt er relativt godt nok.

 

Jeg bor i yderkanten af Halsnæs kommune.

 

Du kan bare sende en pb eller mail hvis du er intereseret :blink:

 

Uh, det ville jeg meget gerne.:klap::-D

Jeg bor i Jylland, så der skal lidt planlægning til. Men jeg kontakter dig helt sikkert:mrgreen::mrgreen:

 

Hvad siger du til mit indlæg. Synes du, at jeg ville kunne tilbyde en aussie et ordentlig liv eller ?????

Link til indlæg
Del på andre sites

[quote name=Hver gang jeg ser en border, så skynder jeg mig over til ejeren og stiller tonsvis af spørgsmål :mrgreen:[/quote]

 

:lol::lol::lol: sjovt, det gør jeg også. Men har kun mødt 2 BC`er og ikke nogle aussier endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...