Hop til indhold

Klikkertræning af 2 hunde


Gæst Krusty
 Share

Recommended Posts

Ja nu er Allister efterhånden blevet så stor at han for alvor synes det er rigtig sjovt at træne en masse tricks, og her kommer så spørgsmålet, kan jeg klikkertræne begge mine hunde, uden at ødelægge træningen?

 

Jeg har med stor succes klikkertrænet Elliott, og han er HELT med på hvad klikket betyder.

 

Elliott bliver jo meget forvirret når jeg klikker Allister, under Allisters træning; for hvorfor får jeg, Elliott ikke en godbid??

Og selvom jeg lukker Elliott i et andet rum kan han stadig høre klikket.

Vil dette ødelægge hans 'forhold' til klikket, eller kan han godt adskille hvornår han er i fokus, og hvornår han ikke er?

 

Vil det gøre nogen forskel at Allister har en anden klikker, og altså med en anderledes klik-lyd?

 

Eller kan jeg kun klikkertræne dem når de er udenfor den andens hørevidde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Yderst godt spørgsmål - Et jeg selv stillede min hundetræner da vi fik hund nummer to.

Meget af min træning sker nemlig der hjemme, altså i lejligheden, så det kan ikke undgåes at Chili vores hund nummer 1 kan høre klikket når Caia bliver trænet eller omvendt.

 

Chili havde lidt svært ved at finde ud af det i starten, men nu har vi ingen problemer overhovedet, og jeg synes ikke at det har ændret på noget rent trænings mæssigt her hjemme... Når der bliver trænet, kommer den anden hund ind i et andet rum, gerne med en kong eller lign...

Link til indlæg
Del på andre sites

Yderst godt spørgsmål - Et jeg selv stillede min hundetræner da vi fik hund nummer to.

Meget af min træning sker nemlig der hjemme, altså i lejligheden, så det kan ikke undgåes at Chili vores hund nummer 1 kan høre klikket når Caia bliver trænet eller omvendt.

 

Chili havde lidt svært ved at finde ud af det i starten, men nu har vi ingen problemer overhovedet, og jeg synes ikke at det har ændret på noget rent trænings mæssigt her hjemme... Når der bliver trænet, kommer den anden hund ind i et andet rum, gerne med en kong eller lign...

 

Jeg bruger også tricket med en Kong

Link til indlæg
Del på andre sites

Min træner har lært hundene, at når den ene bliver trænet, så skal den anden lægge sig ned. Og bliver belønnet for dette :-)

 

Jeg gjorde det samme med Baldur og Luna, de fik bare besked på at sitte, hver gang den hund jeg trænede fik et klik, så gjaldt klikket også den anden, nemlig fordi den var blevet siddende.

 

Det gik rent faktisk rigtig godt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, nu har drengene fået hver sin klikker, med lidt forskellige lyde. Forløbig virker det vidst meget godt.

Det er dog umuligt at få den ene til at sitte og blive mens den anden træner. Regnede ikke med at Allister kunne, men Elliott kan heller ikke. Hvis jeg får ham til at sitte og siger "kom her Allister" så kommer Elliott også.

 

Nå træning træning træning...

Link til indlæg
Del på andre sites

Karen Pryor har skrevet, at det skal man ikke være bekymret for. Hun træner sine 2 hunde og ene kat samtidig. Hun skriver de udmærket er klar over, hvem der trænes med. I bogen er der et billede af dem alle 3, hvor de 2 af dem sidder pænt og venter, mens den tredje laver tricks.

 

Jeg har dog ikke klikket mine 2 katte og hund samtidigt endnu. Deter lettere bare at træne kattene engang imellem, når hunden er på gåtur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...