Gæst ichheisserikke Skrevet Marts 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Marts 27, 2008 Hej allesammen. Jeg er ny herinde på hundeforum, det lader til at det er en rigtig god hjemmeside. nå men, jeg har et problem, nemlig at min hund ikke vil i bad. Altså det er selvfølgelig ikke fordi jeg vil bade ham hver dag eller hver anden, men en gang imellem. Han er ved at være temmelig ulækker i pelsen. Han er en langhåret collie. Jeg ville høre om der var nogen som havde et godt råd til hvordan jeg kan få ham i bad, eller om nogen måske selv havde prøvet det? håber virkelig nogen kan hjælpe, det ville være virkelig dejligt. :cry: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst anne-marie Besvaret Marts 27, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 27, 2008 Velkommen Rikke Hvordan kommer hans modstand overfor for bad til udtryk? Er han angst for at bade? Hvordan har i båret jer ad indtil nu? Og hvad har i gjort iforhold til hans modstand, hvis i har gjort noget Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Marts 28, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 28, 2008 Hej allesammen. Jeg er ny herinde på hundeforum, det lader til at det er en rigtig god hjemmeside. nå men, jeg har et problem, nemlig at min hund ikke vil i bad. Altså det er selvfølgelig ikke fordi jeg vil bade ham hver dag eller hver anden, men en gang imellem. Han er ved at være temmelig ulækker i pelsen. Han er en langhåret collie. Jeg ville høre om der var nogen som havde et godt råd til hvordan jeg kan få ham i bad, eller om nogen måske selv havde prøvet det? håber virkelig nogen kan hjælpe, det ville være virkelig dejligt. :cry: Joe, jeg går skam i bad fra tid til anden Velkommen til! Nu kan collier jo godt være mere end nervøse ved nye situationer.. Hvor gammel er din? I stedet for at mase med ham, som jo godt kunne få ham i bad, vil jeg foreslå at du klikker ham til det. Så sker det frivilligt. Og at du starter meget blødt med kun at gøre ham lidt våd de første gange og gradvist nærmer dig noget der ligner en fuld vask. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Freudika Besvaret Marts 28, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 28, 2008 Måske er det i endnu mindre doser der skal startes ... Kender en der brugte en hel den røde pølser på, at lære sin amstaff frivilligt at gå ud og hoppe op i badekarret ... det tog mange mange gange og mange godbider - og der var de endnu ikke nået til noget med noget vand ... men det var alligevel store fremskridt jo altså ... men altså - små bitte skridt .... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst anne-marie Besvaret Marts 28, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 28, 2008 Enig hellere et bad om et år end en bange hund resten af hans liv Børstning dagligt eller næsten er godt til at holde en pels frisk Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ichheisserikke Besvaret Marts 28, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 28, 2008 Velkommen Rikke Hvordan kommer hans modstand overfor for bad til udtryk? Er han angst for at bade? Hvordan har i båret jer ad indtil nu? Og hvad har i gjort iforhold til hans modstand, hvis i har gjort noget Hvis man tvinger ham, kan han godt blive sur, kan han måske finde på at snappe lidt ud efter os. Han er skrækslagen for vand, altså hvis vi fx er ved stranden går han allerhøjest en meter tæt på vandet, så trækker han den modsatte vej. Og hvis vi er ude i haven og bruger vandslangen, så skynder han sig indenfor. Han har været i bad 2-3 gange, og da har vi fået lokket ham op på bade værelset, og så ligeså stille skyllet ham med vand, og så har vi vist en gang gjort det i ude i haven. vi har opgivet,, vi tør ikke rigtig tvinge ham, vi vil jo helst ikke bides.(: til ninjamor, han er 4 år og 3 måneder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vivi Besvaret Marts 29, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 29, 2008 Det du skriver lige ovenover lyder slemt. I skal vist gå meget forsigtigt til værks. Han får sine grænser overskredet, og det er ikke godt for nogen, slet ikke for hans tillid til jer. Så det lyder faktisk godt at I har opgivet=er stoppet. Jeg tror at det der skal til er en særdeles laaaangsom tilvænning. Desensibilisering (Der står noget på http://www.hundeliv.dk om det) Det vil uden tvivl tage lang tid og kræve meget tålmodighed af jer. Jeg kan bedst beksive det ved at gengive (nogenlunde) hundepsykologen Anders hallgrens opskrift på negleklipning overfor en negleklips-bange hund. De første mange gange blot tage neglesaksen frem og lægge på bordet. Så tage den i hånden og sidde med. 30 gange dagligt. Så lave klippelyden ud i luften (nu er vi vel på dag 5 :wink: ) 30 gange dagligt. (Før man tager et nyt skridt skal hunden have vænnet sig så meget til det forrige skridt at den ikke reagerer, det er vigtigt.) Så lave klippelyden i luften i nærheden af poten. 30 gange eller mere. Så lave klippelyden i luften tæt på poten. 30 gange om dagen. For til sidst at nå dertil at man kan klippe een negl. Det er fremgangsmåden ved desensibilisering, at man hele tiden tager et lillebitte skridt uden at hunden reagerer. Hvis den reagerer er man gået for hurtigt frem. Hvis I har brug for en decideret handlingsplan, kan en adfærdsbehandler med forstand på desensibilisering lave en sammen med jer. Jeg tror iøvrigt også man kan komme langt med kun at børste. men selvfølgelig kan han en dag have rullet sig i noget, så det bliver nødvendigt med vand. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst anne-marie Besvaret Marts 29, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 29, 2008 Velkommen Rikke Hvordan kommer hans modstand overfor for bad til udtryk? Er han angst for at bade? Hvordan har i båret jer ad indtil nu? Og hvad har i gjort iforhold til hans modstand, hvis i har gjort noget Hvis man tvinger ham, kan han godt blive sur, kan han måske finde på at snappe lidt ud efter os. Han er skrækslagen for vand, altså hvis vi fx er ved stranden går han allerhøjest en meter tæt på vandet, så trækker han den modsatte vej. Og hvis vi er ude i haven og bruger vandslangen, så skynder han sig indenfor. Han har været i bad 2-3 gange, og da har vi fået lokket ham op på bade værelset, og så ligeså stille skyllet ham med vand, og så har vi vist en gang gjort det i ude i haven. vi har opgivet,, vi tør ikke rigtig tvinge ham, vi vil jo helst ikke bides.(: til ninjamor, han er 4 år og 3 måneder. Ja, det er slemt! Hans opførsel tyder på at han er meget bange Som Vivi skriver, hundeliv Og ikke lokke, han skal vælge, fx med lækre kødgodbidder, men det skal gøres ekstremt langsomt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret Marts 29, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 29, 2008 Jeg synes det er et rigtig godt svar Vivi er kommet med! Vil lige tilføje at I måske kan bruge det at give ham hans mad (eller noget af den) på badeværelset fx imens vandet løber så han på den måde begynder at forbinde det rindende vand med noget positivt. Men igen så er det vigtigt at I ikke overskrider hans grænser, så pas på med at han slapper af når han spiser, hvis det er for meget med vandet løbende eller ude på badeværelset så start fx med at fodre ham i rummet ved siden af. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst anne-marie Besvaret Marts 29, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 29, 2008 Jeg synes det er et rigtig godt svar Vivi er kommet med! Vil lige tilføje at I måske kan bruge det at give ham hans mad (eller noget af den) på badeværelset fx imens vandet løber så han på den måde begynder at forbinde det rindende vand med noget positivt. Men igen så er det vigtigt at I ikke overskrider hans grænser, så pas på med at han slapper af når han spiser, hvis det er for meget med vandet løbende eller ude på badeværelset så start fx med at fodre ham i rummet ved siden af. Det er at gå alt for hurtigt frem Hvis han skal vælge selv så skal det ikke være på den måde, det vil være meget grænseoverskridende efter min mening Det vigtige er netop at hans grænser ikke overskrides undervejs og at han oplever selv at vælge Trådstarter, du kan finde adfærdsbehandlere her http://www.paff.dk, hvis du vil have hjælp til projektet Har han andre problemer? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst anne-marie Besvaret Marts 29, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 29, 2008 Det du skriver lige ovenover lyder slemt. I skal vist gå meget forsigtigt til værks. Han får sine grænser overskredet, og det er ikke godt for nogen, slet ikke for hans tillid til jer.Så det lyder faktisk godt at I har opgivet=er stoppet. Jeg tror at det der skal til er en særdeles laaaangsom tilvænning. Desensibilisering (Der står noget på http://www.hundeliv.dk om det) Det vil uden tvivl tage lang tid og kræve meget tålmodighed af jer. Jeg kan bedst beksive det ved at gengive (nogenlunde) hundepsykologen Anders hallgrens opskrift på negleklipning overfor en negleklips-bange hund. De første mange gange blot tage neglesaksen frem og lægge på bordet. Så tage den i hånden og sidde med. 30 gange dagligt. Så lave klippelyden ud i luften (nu er vi vel på dag 5 :wink: ) 30 gange dagligt. (Før man tager et nyt skridt skal hunden have vænnet sig så meget til det forrige skridt at den ikke reagerer, det er vigtigt.) Så lave klippelyden i luften i nærheden af poten. 30 gange eller mere. Så lave klippelyden i luften tæt på poten. 30 gange om dagen. For til sidst at nå dertil at man kan klippe een negl. Det er fremgangsmåden ved desensibilisering, at man hele tiden tager et lillebitte skridt uden at hunden reagerer. Hvis den reagerer er man gået for hurtigt frem. Hvis I har brug for en decideret handlingsplan, kan en adfærdsbehandler med forstand på desensibilisering lave en sammen med jer. Jeg tror iøvrigt også man kan komme langt med kun at børste. men selvfølgelig kan han en dag have rullet sig i noget, så det bliver nødvendigt med vand. Jeg kan anbefale microfiberklude til hvis hunden er ret ulækker Jeg har mange fiberklude, da jeg bruger dem til rengøring, når man bruger microfiberklude behøver man ikke bruge rengøringsmidler der er skrappere end lidt eddike og opvaskemiddel Jeg tager en 2-6 stykker og gør våde i lunkent vand, også går jeg igang med at fjerne skidtet på hunden med kludene (jeg bruger dem efterhånden hunden bliver renere), alt efter hvor slemt det er kan man skylle kludende eftethånden og den sidste bruges så nærmest helt ren til den sidste afpudsning, ret effektiv, vil din hun kunne klare det trådstarter? Det er iøvrigt vigtigt at man aldrig tørretumbler kludene og at man ikke bruger skyllemiddel (forurenner også bare). Og så børstning hver dag Og en meget langsom tilvænning/tilnærmelse til badeværelset Ved du hvordan han angst er opstået? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret Marts 29, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 29, 2008 Jeg synes det er et rigtig godt svar Vivi er kommet med! Vil lige tilføje at I måske kan bruge det at give ham hans mad (eller noget af den) på badeværelset fx imens vandet løber så han på den måde begynder at forbinde det rindende vand med noget positivt. Men igen så er det vigtigt at I ikke overskrider hans grænser, så pas på med at han slapper af når han spiser, hvis det er for meget med vandet løbende eller ude på badeværelset så start fx med at fodre ham i rummet ved siden af. Det er at gå alt for hurtigt frem Hvis han skal vælge selv så skal det ikke være på den måde, det vil være meget grænseoverskridende efter min mening Det vigtige er netop at hans grænser ikke overskrides undervejs og at han oplever selv at vælge Trådstarter, du kan finde adfærdsbehandlere her http://www.paff.dk, hvis du vil have hjælp til projektet Har han andre problemer? Jeg synes nu at så længe hunden er tryg når den spiser så er det ikke at gå for hurtigt frem. IMO så overskrides der ikke nogen grænser hvis hunden er tryg ved at spise sin mad. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst anne-marie Besvaret Marts 29, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 29, 2008 Jeg synes det er et rigtig godt svar Vivi er kommet med! Vil lige tilføje at I måske kan bruge det at give ham hans mad (eller noget af den) på badeværelset fx imens vandet løber så han på den måde begynder at forbinde det rindende vand med noget positivt. Men igen så er det vigtigt at I ikke overskrider hans grænser, så pas på med at han slapper af når han spiser, hvis det er for meget med vandet løbende eller ude på badeværelset så start fx med at fodre ham i rummet ved siden af. Det er at gå alt for hurtigt frem Hvis han skal vælge selv så skal det ikke være på den måde, det vil være meget grænseoverskridende efter min mening Det vigtige er netop at hans grænser ikke overskrides undervejs og at han oplever selv at vælge Trådstarter, du kan finde adfærdsbehandlere her http://www.paff.dk, hvis du vil have hjælp til projektet Har han andre problemer? Jeg synes nu at så længe hunden er tryg når den spiser så er det ikke at gå for hurtigt frem. IMO så overskrides der ikke nogen grænser hvis hunden er tryg ved at spise sin mad. Det var ikke for at kritisere dig Men som jeg ser og læser trådstarters indlæg om hendes hund så vil et sådant tiltag ikke være hensigtmæssigt Det ville overskride grænser og det er lige det der ikke må ske for sådan en hund Når man skal gøre dette her, skal godbidderne være lækre og der må ikke lokkes, det skal være hundens valg Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts