cs-dumle Besvaret December 24, 2009 Rapporter Share Besvaret December 24, 2009 Motor er også meget glad for sin mad, vi har gjort det sådan at når han får ben eller vildt gode tyggeting, skal han ligge på sit tæppe med det. De ting er hans, og han har da også knurret af os, når han er røget uden for tæppet og vi har bedt ham / hjulpet ham ind igen med det. Et eller andet sted er det ok for mig at han har knurret, han kender os jo ikke specielt godt og hvor skulle han vide fra at vi ikke vil stjæle hans ulækre ben Men udenfor tæppet forsøger jeg at øve bytte, på en tissetur finder han virkelig mange klamme ting, de fleste gange kan jeg stikke bytte købmand i lommen med det samme, det virker ikke Gulerødder til gengæld, dem nægter han at spise medmindre der er en hånd der holder dem. Jeg synes det er ok at hunde også vil have fred til at nyde deres ting, men det er stadig ting jeg siger OK til at have i fred = det er noget vi giver ham og det skal spises på tæppet. Vi sidder dog tit i nærheden, mest for at vi kan holde øje med at han ikke bliver kvalt af bar iver, men forsøger så vidt muligt at bevæge mig roligt når jeg går forbi ham. Kan godt se problemet i at hun lægger sig klods op af en for at spise det, så måske kunne et tæppe/hundekurv også virke for jer? Tænker lidt på det du skriver med hendes alder, hvis hun er i en modningsfase skal man vel også sørge for at gøre det ekstra forsigtigt, mener bare, hvis alle hormonerne i forvejen kører rundt i kroppen, handler hun måske ikke altid logisk (heller ikke for hende selv) men man skal vel stadig passe på, at de ulogiske handlinger (knurre, madforsvar) ikke bliver indlært som "sådan gør jeg fra nu af". Men, synes det Lonny skriver er en god ide. Øv det med gæster hun kender, med noget mindre lækkert end hendes yndlings-øre, så er det også nemmere at bytte med noget hun vil tage i mod. Det lyder da rigtig godt at du allerede kan pille durum osv fra hende, så det er jo kun nogle situationer hun mener hun skal passe meget på sin mad. Det tror jeg også vil være en god idé. Dumle kommer jo selv hen og opfordrer mig til at holde hans tyggeting, men vil han have fred har han buret at gå i med det. Her er der ingen der forstyrrer ham. Han har også haft et tæppe han måtte ligge på og tygge i ting og han kunne også finde på at knurre når tingene kom udenfor tæppet og vi kom hen for at vise ham på rette vej, men sådan var det altså bare og han fandt hurtigt ud af at han bare skulle tage benet og ligge det ind på tæppet igen så gik vi igen eller gå i buret med det. Slip kommandoen er også indlært så det næsten er helt refleks for ham, men det gør det nemt når vi går tur og han samler bagerpapir op e.l. "slip" og så åbner munden straks og derefter et hurtigt "det er min" og så går vi videre og han får en godbid. Enkelte gange har vi oplevet at han har fået fat i ting han ikke ville slippe (et grillet kyllingeben for eksempel). Her lokkede vi med lam, tun, rå kød og alt muligt andet uden held, men da jeg sagde "SLIP!" utrolig strengt og noget højere end normalt gik kæberne langsomt fra hinanden og da kyllingebenet faldt til jorden var jeg hurtig og han hapsede alt det andet i sig mens jeg skillede mig af med det. Så til det med gåturene syntes jeg slip e.l. vil være en god idé at have trænet. Derhjemme skal hun måske lære at gæster ikke tager hendes ting, men vil hun være helt fri for at de rør ved hende må hun gå væk og ligge sig med det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dogue1 Besvaret December 24, 2009 Rapporter Share Besvaret December 24, 2009 Sådan er det også her. Dog har vi trænet bytte-bytte-købmand lige fra Dumle var helt lille netop fordi cockere har stor tildens til ressource forsvar. Det har resulteret i at vi kan få stort set alt fra ham, men andre kan ikke. Dumle kommer også engang imellem stadig og vil gerne have holdt tyggeben e.l. men slipper jeg det igen må jeg vente på at han "beder" mig om at holde det til jeg tager fat i det igen. Ressourceforsvar overfor andre hunde har også altid været ok for Dumle, men bliver han sur fordi de ligger med noget han vil have så går den ikke længere :blink: Vi bytter også, vi kan være hos ham når han spiser og vi kan også tage alt fra ham. Men alle andre end Lene og jeg, skal lade han være når han spiser, beder om at være i fred og når han ligger på hans egne sove steder. Jeg vil ikke lære ham ikke at knurre, vrisse, løfte overlæbe osv. Han skal have lov til at sige fra med alle signaler der skulle være nødvendige, bortset fra at bide. Med bide mener jeg rigtig bide ikke nappe eller snappe... Heller at hunden siger fra på fornuftig vis, og det bliver respekteret end at hunden går direkte til at bide fordi den har lært at alle andre afstandsøgende signaler er forbudt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts