Hop til indhold

hundesnor rundt om snuden??!

Gæst loxx
 Share

Recommended Posts

så kom der lige endnu et lille spørgsmål her juleaftendag mens vi venter på det skal blive aften.

jeg har set i "det er mig eller hunden" at hun nogle gange har givet hundene en spiciel snor på, vis de ikke gik pænt i snor.. såen som jeg husker det er det en snor som går rundt om snuden så når hunden trækker er det ubehagligt for den..

men hva hedder sådan en snor, og hvor kan man få den henne??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Det er en halti...

Og man skal tænke sig godt om inden man begynder at bruge den.

Hvis hunden trækker, kan den få grimme nakkeskader af den, da hovedet bliver rykket til siden.

Man skal i hverfald sætte sig ind i hvordan man bruger den korrekt.

Nogle har glæde af den, men det er ofte dem der har lært hunden at gå pænt i forvejen, men lige vil have det sidste kontakt med. F.eks hvis man går på meget befærdede gader.

Er der en bestemt grund til du spørger til det?

For langt de fleste ting kan afhjælpes uden brugen af div. remedier, selvom de kan være en hjælp i nogle tilfælde.

Link til indlæg
Del på andre sites

får snart en slædehund af mine forældre (vi har en del i forvejen) men ingen har lært at gå i snor.. så derfor mente jeg at dette vil være en god mulighed for at få hende til at gå pænt..

havde slet ikke tænkt på at det kunne skade hende, men hun er 7-8 år gamle, så tror det bliver svært at vende hende til hun ikke skal trække, som hun ellers er bleven vendet til hele livet...

Link til indlæg
Del på andre sites

får snart en slædehund af mine forældre (vi har en del i forvejen) men ingen har lært at gå i snor.. så derfor mente jeg at dette vil være en god mulighed for at få hende til at gå pænt..

havde slet ikke tænkt på at det kunne skade hende, men hun er 7-8 år gamle, så tror det bliver svært at vende hende til hun ikke skal trække, som hun ellers er bleven vendet til hele livet...

Den du nævner er en Halti som de andre skriver.

Det er et godt hjælpemiddel og skal bruges korrekt for ikke at give hunden skader i nakken.

For at virke korrekt skal halti/ gentle leader , som der også er en der hedder, sættes så trækket går gennem det eksísterende halsbånd så et evt træk virker nedad, istedet for til siden.

Bemærk dog at det er et midlertidigt hjælpemiddel som brugt korrekt forkorter træningen markant.

Link til indlæg
Del på andre sites

så kom der lige endnu et lille spørgsmål her juleaftendag mens vi venter på det skal blive aften.

jeg har set i "det er mig eller hunden" at hun nogle gange har givet hundene en spiciel snor på, vis de ikke gik pænt i snor.. såen som jeg husker det er det en snor som går rundt om snuden så når hunden trækker er det ubehagligt for den..

men hva hedder sådan en snor, og hvor kan man få den henne??

Ihh, synes i hvert fald ikke at du skal lære hunden ikke at trække ved, at det er ubehageligt.

Så vidt jeg husker det afsnit med haltien, var det hunde der var bange for andre hunde, og hun brugte kun haltien til at kunne dreje hovedet, hun havde samtidigt en sele på, som var den der tog vægten i trækket.

Vi bruger den med at gå med en godbid ved knæet, det tog nogle måneder med Buddha, men så virkede det også lige pludseligt.

Ellers kan man bare stoppe og stå stille, og ikke gå fremad igen før snoren er slap. Rose hver gang hunden går med slap line.

Måske du også kan indlære nogle kommandoer, "stop", "vent" eller andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænkte lige at du måske skal øve kontakt øvelser med hende når du får hende hjem. Så hun er tryg på gåture, fordi hun er sammen med dig.

En ting er selvfølgelig at trække fordi hun har lært at sådan gør man, men som du skrev i det andet indlæg, er hun lidt skeptisk over for nye ting (forståeligt nok), så i stedet for at starte med at lære hende "sådan gør vi nu", så start med at lade hende bygge en stor tillid op til dig, så hun måske kan føle sig mindre nervøs, og lære at du nok skal passe på hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Halti er jeg meget modstander af, af den simple grund at trækket fra Haltien er samme træk som der bruges af bla. "seal" til at knække nakken på angrebs og vagt hunde. Det træk blev også brugt og bruges sikkert stadig af pels jægere til at knække nakken på ulve.

Jeg ved ikke noget om slædehunde. Men er det ikke lidt dumt og måske ret så svært at lære en træk hund ikke at trække. Jeg mener de er jo opdrættet i generationer med det enkelte formål at trække...At lære en træk hund ikke at trække, vil det ikke være ligeså svært som at lære en hyrdehund ikke at hyrde, eller en jagthund ikke at jage?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke noget om slædehunde. Men er det ikke lidt dumt og måske ret så svært at lære en træk hund ikke at trække. Jeg mener de er jo opdrættet i generationer med det enkelte formål at trække...At lære en træk hund ikke at trække, vil det ikke være ligeså svært som at lære en hyrdehund ikke at hyrde, eller en jagthund ikke at jage?

Det satser jeg altså ikke på :mrgreen:

En ting bør være en snor til gåtur, en helt anden ting er en sele med en vogn bagved..

Hele scenen med galpende hunde og træk-relaterede kommandoer og så videre er der jo slet ikke ved gåtur. Eller.. ikke hvis man kun har én hund i hvert fald :-D Ok, lidt, men i forhold til 11 andre :genert:

Nu er det indtil videre kun teoretisk for mit vedkommende, men har læst om at man kan dæmpe jagtinstinktet på samojeder ved at øve spor (frosne kaniner bl.a.) med dem. Det satser vi på, indtil videre går det meget godt med at Motor lister sig ind på katten og så ikke ved hvad han skal gøre når han endelig når frem :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Halti er jeg meget modstander af, af den simple grund at trækket fra Haltien er samme træk som der bruges af bla. "seal" til at knække nakken på angrebs og vagt hunde. Det træk blev også brugt og bruges sikkert stadig af pels jægere til at knække nakken på ulve.

Jeg tror så godt at man kan lærer en hund at i nogle situationer må du og andre må du ikke.

Du må gerne jage på marken, men går du rundt inde i byen uden snor (hvilekt nogle mennesker gør) må du ikke jage fuglen. Det tror jeg godt en hund ville kunne accpetere.

Og hvis du siger nej til veltrænede hyrdehund, BURDE du også kunne gå forbi en flok får der løber, UDEN at hunden løber efter dem.

TROR jeg.........men da jeg ikke har erfaringerne kan jeg jo ikke sige det.

Du har vel også situationer hvor DU nok skal klare ærterne og lexus´ job er ikke vagt hund i den givne situation, eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror så godt at man kan lærer en hund at i nogle situationer må du og andre må du ikke.

Du må gerne jage på marken, men går du rundt inde i byen uden snor (hvilekt nogle mennesker gør) må du ikke jage fuglen. Det tror jeg godt en hund ville kunne accpetere.

Og hvis du siger nej til veltrænede hyrdehund, BURDE du også kunne gå forbi en flok får der løber, UDEN at hunden løber efter dem.

TROR jeg.........men da jeg ikke har erfaringerne kan jeg jo ikke sige det.

Du har vel også situationer hvor DU nok skal klare ærterne og lexus´ job er ikke vagt hund i den givne situation, eller?

Tjo man kan vel lære dem det. Men feks. med dumle, hans jagt instinkt træder jo tydeligt frem når han ikke kan fange lexus, nu er det godt nok længe siden de to har leget, og det er jeg skyld i ene og alene. Jeg synes ikke at Mathilde og Bjørn skla have ødelagt deres kæmpe arbejde med dumle's stress;-)

Uha, jo dem har jeg rigtig mange af særligt når det bliver mørkt, så vender han 180grader, fra at være dem klovn alle kender, til den vagt hund som ddb er opdrættet til at være...Jeg har ikke forsøgt at lære ham ikke at holde vagt eller ikke at vogte, hvorfor skulle jeg? Jeg ved jo at det er en vagt og vogter race jeg har købt:blink:

Det er jo ikke sådan at han flyver i flæsket på alt og alle. Men er der en situation, feks med unge fulde eller andre balademagere en aften, så er han 110% klar

Link til indlæg
Del på andre sites

mange tak for alle besvarelserne..

det har givet mig en god indsigt i hva den snor gør af gode og dårlige ting.. en ting er sikkert.. hun skal trænes til at gå pænt uden.. er virkerlig glad for at ha lært noget nyt.. :D

Buddha: jeg synes også hun skal ha bygget selvtiliden op. stille og roligt..

jeg har også en masse ideer til hva vi skal ha arbejdet på, de ting jeg har skreven her inde på HF er de ting jeg var lidt i tvivl om hvordan jeg skulle håndtere..

men har fået svar det meste.. :D

Dogue: jeg er sikker på en slædehund kan være den beste trækker og når den får selen af er den den beste udstilligs hund som kan stå pænt og gå smukt i snor.. men det kræver arbejde og tid. så på det punkt er jeg ikk itvivl om det nok skal komme..

og igen en tak for oplysningen om snoren.. det hjalp rigtig meget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Det er dejligt at se du sætter dig så meget ind i det, og undersøger så meget inden du får din hund!

Rigtig skønt - Gid der var flere der gjorde det.

Men tror den aller, aller vigtigste øvelse, er den som Buddha nævner - Kontakt øvelsen.

Den kan du bruge i rigtig mange situationer hvor hun bliver nervøs, usikker eller lige pludselig er døv :mrgreen:

Det er en rigtig god måde at berolige, og fjerne fokus fra det farlige, uden at ynke, eller skulle hive i snoren.

Og den er virkelig en god hjælp når hunden skal lære at gå pænt.

Så lære hun hurtigere at hver gang der er noget farligt, så skal hun bare kikke på dig, og så får hund godbidder i stedet - Og så er det farlige pludselig ikke så farligt alligevel.

Og så er det jo sjovt at blive hos dig, i stedet for at trække rundt med dig - For igen - Der er godbidderne jo ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er dejligt at se du sætter dig så meget ind i det, og undersøger så meget inden du får din hund!

Rigtig skønt - Gid der var flere der gjorde det.

Men tror den aller, aller vigtigste øvelse, er den som Buddha nævner - Kontakt øvelsen.

Den kan du bruge i rigtig mange situationer hvor hun bliver nervøs, usikker eller lige pludselig er døv :mrgreen:

Det er en rigtig god måde at berolige, og fjerne fokus fra det farlige, uden at ynke, eller skulle hive i snoren.

Og den er virkelig en god hjælp når hunden skal lære at gå pænt.

Så lære hun hurtigere at hver gang der er noget farligt, så skal hun bare kikke på dig, og så får hund godbidder i stedet - Og så er det farlige pludselig ikke så farligt alligevel.

Og så er det jo sjovt at blive hos dig, i stedet for at trække rundt med dig - For igen - Der er godbidderne jo ;-)

mange tak.. det er helt sikkert en ting jeg vil arbejde med, vis hun kan falde til hos mig.. :D men jeg håber meget..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjo man kan vel lære dem det. Men feks. med dumle, hans jagt instinkt træder jo tydeligt frem når han ikke kan fange lexus, nu er det godt nok længe siden de to har leget, og det er jeg skyld i ene og alene. Jeg synes ikke at Mathilde og Bjørn skla have ødelagt deres kæmpe arbejde med dumle's stress;-)

Uha, jo dem har jeg rigtig mange af særligt når det bliver mørkt, så vender han 180grader, fra at være dem klovn alle kender, til den vagt hund som ddb er opdrættet til at være...Jeg har ikke forsøgt at lære ham ikke at holde vagt eller ikke at vogte, hvorfor skulle jeg? Jeg ved jo at det er en vagt og vogter race jeg har købt:blink:

Det er jo ikke sådan at han flyver i flæsket på alt og alle. Men er der en situation, feks med unge fulde eller andre balademagere en aften, så er han 110% klar

Men nu er Dumle jo en særlig hund, som netop (undskyld til dumle mor) stresser og derved har de (er min fornemmelse) svært ved at komme i kontakt med ham. Og hvis der ernoget der kan stresse en hund er det jo fangeleg.

Men hvis du sagde til Lexus "Nix makker, jeg skal nok klare de fulde mennesker" ville han så ikke også "falde" til ro (alt med måde, selv ikke vogter racer ville vel vogte lidt over deres ejer :blink: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt OT: Det er skam slet ikke din skyld ene og alene. Nu har vi jo holdt en pause med at have ham løs med andre hunde (netop fordi han laver det trick med at rende efter og blive sur og er det hunde han ikke kender er den endnu værre) mens vi har trænet kontakt på gåtur osv. Så det er vist mere vores skyld :blink:

Vi har jo opgivet gå-pænt træningen med Dumle, men en overgang blev jeg virkelig magtesløs og tænkte "nu prøver vi så gu den halti!". Vi købte den, gav ham den på og har ikke haft den fremme siden. Han kunne ikke fordrage bare at have den på og ikke engang pølsestykker kunne hjælpe. Derudover syntes jeg trækket så ud til at blive modbydeligt for hundens nakke, så det gør vi aldrig mere.

Mht. det med at lære hunden noget der går mod dens natur så tror jeg da det kan lade sig gøre, men det kræver en hel del mere end alt muligt andet. Dumle lærte blandt andet ikke at jagte vores kat, men han jagtede stadig alle andre katte han ikke kendte og selvom han havde lært ikke at jagte vores skulle det jævnligt genopfriskes at det gør man altså ikke. Til gengæld ligger det så naturligt for Dumle at følge et spor at har han først færten af noget virkelig interessant kan vi godt opgive at få kontakt til ham. Det har vi ikke formået at vænne ham af med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis du sagde til Lexus "Nix makker, jeg skal nok klare de fulde mennesker" ville han så ikke også "falde" til ro (alt med måde, selv ikke vogter racer ville vel vogte lidt over deres ejer :blink: )

Jow, jo. Han falder da lidt ned når jeg siger det. Men ikke mere end at kan er meget opmærksom på alt omkring ham:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

• 6 months later...
Gæst Trine199

Købte også en Halti-snor til min hund, men Chilli nægtede kategorisk at få noget bundet om snuden, og snoede og vred sig så meget at Haltien røg af hver gang vi prøvede! :fornaermet:

Så efter nogle få dage opgav vi og lagde Haltien på hylden og forsøger os nu istedet med rosende ord, godbidder, tålmodighed, tålmodighed og atter tålmodighed.....

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg mener sagtens arbejdshunde skal og kan lære forskellen på arbejde og hvile.

F.eks. dur det jo ikke at mine forældres jagthund går på selvstændig jagt inde i vores skov... så ville de nyudsatte fasaner da hurtigt forsvinde :stupid:

Vi har meget bevist valgt at have et stort orange meget bredt halsbånd med klokke i - hvis ikke hun har det på, er hun ikke på arbejde og jagt er ikke tilladt. Slut prut finale :5up: SKULLE hun så gå på selvstændig jagt, bliver det stoppet så snart vi opdager det - og det bliver hun IKKE rost for! Hun får ikke skæld ud, men bliver kaldt ind og sat på snor!

Hun har derved i løbet af en halv sommer sidste år lært, at går man bare og slapper af og dasker rundt om huset hele dagen - så er man ikke sat på snor, men har 1,5 hektar have at kunne tøffe rundt og hygge i...

Og så skal mig eller far nok komme og lege jagt senere på dagen :banan:

Kun svalerne får hun lov til at "jagte" :lol: dem fanger hun alligevel aldrig og er ikke et reelt jagtbytte for hende - det er mere leg og motion :lol:

Jeg mener helt bestemt at arbejdshunde skal lære at "holde fri" - ingen kan holde til at være på "arbejde" 24/7 :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites