Hop til indhold

at gøre maden lidt mere spændende

Gæst Marianne7100
 Share

Recommended Posts

Gæst Marianne7100

her hjemme er tørfoder ikke det mest spændende. vi har prøvet 3 forskellige produkter, og det samme gør sig gældende. De første par dage spiser Otto fint, men så mister han interessen.

Vi fodre nu med Orijen, men stort set hver dag ender det med at vi blander leverpostej eller torskerogn i for at han gider spise det. Der er tale om 1 lille tsk, så det er jo ret begrænset hvor meget han får.

Men er det meget usundt?

Vi har prøvet at lade være at blande noget i, vi tager foderet væk så det ikke bare står osv, men han spiser det altså ikke mm. vi blander lidt ekstra i.

Er der evt sundere ting man kan blande i??

Link til indlæg
Del på andre sites

her hjemme er tørfoder ikke det mest spændende. vi har prøvet 3 forskellige produkter, og det samme gør sig gældende. De første par dage spiser Otto fint, men så mister han interessen.

Vi fodre nu med Orijen, men stort set hver dag ender det med at vi blander leverpostej eller torskerogn i for at han gider spise det. Der er tale om 1 lille tsk, så det er jo ret begrænset hvor meget han får.

Men er det meget usundt?

Vi har prøvet at lade være at blande noget i, vi tager foderet væk så det ikke bare står osv, men han spiser det altså ikke mm. vi blander lidt ekstra i.

Er der evt sundere ting man kan blande i??

Du kunne også vælge at bruge maden som belønning for tricks osv. lavet derhjemme, så får du ham aktiveret på samme tid. Eller du kan fylde en sodavandsflaske eller lign. med maden så han selv skal arbejde lidt for føden. Måske kan det gøre den mere interessant.

Hvis du vil blande noget i kunne du evt. også prøve med torskerogn, tun eller lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marianne7100

Vi var også meget vedholdende i starten, men han spiste det ikke. Tilgengæld gik han og var sulten, blev utilpas, kastede mavesaft op og spiste han alt hvad han fandt når vi gik tur.

Men hvis ikke leverpostej samt torskerog er direkte usundt, så kan jeg ikke se problemet i at hunden blivet vandt til det.

Uha BARF lyder superspændende, men må nok indrømme jeg ikke helt har modet på det, har noget familie der BARfer, og det er noget mere krævende end tørfoder (dåårlig hundeejer).

Han får ugentlig et okseben eller noget råt kød, og så er han evig glad

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg synes såmænd at torskerognen er helt fint... men alm. leverpostej synes jeg ikke er en god idé... hvis i gerne vil fortsætte med at give ham leverpostej så kan i prøve at købe den fra DDV.. den indeholder 50% lever.

Ellers så vil et alternativ være lakseolie.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marianne7100

Han får fast lakseolie i, på nær når han får torskerogn i altså. Men olien har været en fast del fra start, så det lokker ham ikke.

God ide med en lidt mere mager leverdreng.

Jeg har skam også prøvet at holde ved mit, men bæstet er bare ikke mere madglad, end at han lader det stå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ligesom Petrine foreslå dig at BARF-fodre! Jeg gør det selv og det er ikke så svært som man skulle tro - det kræver bare at man sætter sig lidt ind i det :cool:. Det er ikke værrer end når du selv skal have varieret kost.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke noget galt i at blande noget i foderet. Det må da være enormt kedeligt for en hund at spise det samme hver dag - det ville de jo heller ikke gøre, hvis de var i naturen.

Jeg koger hver dag lidt kød til min hund, som jeg blander med tørfoderet og evt. lidt ris eller pasta. Det er typisk kylling eller fisk. En enkelt lille sildefilet er rigeligt til at blande sammen med tørfoderet til en god gang aftensmad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marianne7100

nu har jeg været over og købe frisk hakket okselever, delt det op i portioner og så i fryseren med det, der er alligevel til en del måltider i sådan 1 kg. Hunden var vældig glad for en smagsprøve, så det bliver erstatningen for leverpostejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Supergodt at du får erstattet leverpostejen. Københavns Dyrehospital holder i hvert fald lange formandende og sure foredrag for hundeejere, der giver menneskemad. Problemet er, at hundens nyrer ikke kan tåle al salten. Samtidig bliver hunden vænnet til den salte smag og gider derfor ikke længere spise tørfoder, som smager rigtig kedeligt ved siden af saltet mad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
nu har jeg været over og købe frisk hakket okselever, delt det op i portioner og så i fryseren med det, der er alligevel til en del måltider i sådan 1 kg. Hunden var vældig glad for en smagsprøve, så det bliver erstatningen for leverpostejen.

Vi barfer selv hundene og det har været en ubetinget succes fra starten :-)

Husk at vær obs på hvor meget lever du giver - lever er et yderst velsmagende produkt for mange hunde, men man skal være varsom med at give for meget - det skulle jo nødig ende ud i fejlernæring :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Supergodt at du får erstattet leverpostejen. Københavns Dyrehospital holder i hvert fald lange formandende og sure foredrag for hundeejere, der giver menneskemad. Problemet er, at hundens nyrer ikke kan tåle al salten. Samtidig bliver hunden vænnet til den salte smag og gider derfor ikke længere spise tørfoder, som smager rigtig kedeligt ved siden af saltet mad.

Det er også alt for fedt. Man kan nemt lave en god hundeleverpostej ved at koge lever og derefter lægge noget tørfoder i blød i kogevandet, til det er opblødt. Dernæst blender man det sammen med leveren til det har en passende konsistens.

Link til indlæg
Del på andre sites