Hop til indhold

Stesolid/Plegicil

Gæst PPP-Pero
 Share

Recommended Posts

Gæst PPP-Pero

Jeg har lige været ved dyrlægen og fået begge dele. Efterspurgte egentlig kun stesolid, men de mente at man skulle give begge dele samtidig, da deres erfaring var, at hunde, der kun fik stesolid kunne blive mærkelige :hmm:

De mente at stesolid alene gjorde hundene hyper med bid, vildskab og urenlighed til følge?!

Så tænkte jeg.... Er der ikke nogen af Jer herinde der kun giver stesolid (evt. sammen med beroligende naturmedicin)? Eller husker jeg forkert? Jeg har nemlig ikke lyst til at have en paralyseret hund til nytår (har jo hørt alle skrækhistorierne om de hunde, der kun fik plegicil) - så hellere at han hopper rundt på bordene, bider m.v. Bare han ikke er bange!

Btw. så insisterede de på at hexalid og stesolid er det samme - har de ret i det?!

HILFE!

Link til indlæg
Del på andre sites

deres erfaring var, at hunde, der kun fik stesolid kunne blive mærkelige :hmm:

De mente at stesolid alene gjorde hundene hyper med bid, vildskab og urenlighed til følge?

Gid min dyrlæge havde erfaret det - første flytur fik Petrine kun stesolid, hun blev vanvittig, bed mig (for at BIDE), skiftevis logrede og knurrede, virkede på et tidspunkt paranoid. Hylede i vildensky i over 8 timer (inkl 1 time i flyet :evil:). Jeg vil IKKE anbefale det!

Hun har nu fået en omgang stesolid+plegicil og det var herligt, hun var dejligt rolig, afslappet og slet slet ikke paralyseret - det er som om stress ophæver virkningen lidt, i flyveren var hun normal, som når vi kører i bus, sidder pænt og er afslappet, men da vi så kom hjem og hun var uden stress blev hun skæv, dinglede, tissede (bevidst) i min seng og faldt så i dyb søvn (kunne vågnes, men ikke så nemt som normalt). Vi afprøvede medicinen herhjemme (uden stress) og der var hun ukoordineret og sovende, men ikke bims, som da hun kun fik stesolid.

Jeg synes dosis varierer den del i forhold til det dyrlægen oplyste (vi giver mere stesolid og mindre plegicil) og Petrine får også clomicalm dagen før.

Håber du får et godt nytår!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fie har et år , fået stesolid (diazepram) alene og det gik rigtig godt, de piller gjorde at jeg havde en hund, der ville lege og ikke var bange for alle bragene og lysglimt, hun fik dog kun ½ dosis af hvad dyrlægen havde foreskrevet, jeg startede jo tidligt ud med piller og ville kunne øge dosis i løbet af dagen, hvis det var nødvendigt

Der står lidt om pillerne og behandling her

http://www.koebenhavnsdyrehospital.dk/page.asp?sideid=399&zcs=272

Nytår netvetnet I

Var til kiropraktor idag og der var bare mange mennesker hos dyrlægen, der skulle have nytårspiller, hørte at min dyrlæge ikke ville udlevere til en lille hund, hun sagde den var for lille,tror det var en lille hvalp, de snakkede om

Link til indlæg
Del på andre sites

Cody har fået plegicil og alprox sammen, de sidste par år nytårs aftener, med god effekt :-) Han har været afslappet og ikke reageret på fyrværkeriet, men har alligevel været klar nok til at ligge og hygge sig med en griseøre kl. 24.00 :-D

Det eneste nagative har været at han er blevet lidt usikker på benene og har haft tildens til at være lidt rastløs, men det er nemt blevet løst ved at sætte et bur op til ham, så har han bare ligget derinde og sovet :sove: Ind til det var tid for griseøre :mrgreen:

Sidste år syntes jeg dog at han blev FOR vakelvoren på benene og at det tog for lang tid inden han var 100% ovenpå igen. Men jeg tænker at det må være fordi han er blevet for gammel, for de andre år, har det som sagt fungeret fint og han har været 100% oven på igen når vi har stået op nytårsdag.

I år satser jeg lidt på at han er blevet døv nok til ikke at reagere så meget på det mere, for efter sidste år har jeg ikke tænkt mig at stoppe piller i ham igen.

Men jeg gør det gerne en anden gang med en anden, yngre hund, hvis der er behov for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gid min dyrlæge havde erfaret det - første flytur fik Petrine kun stesolid, hun blev vanvittig, bed mig (for at BIDE), skiftevis logrede og knurrede, virkede på et tidspunkt paranoid. Hylede i vildensky i over 8 timer (inkl 1 time i flyet :evil:). Jeg vil IKKE anbefale det!

Hun har nu fået en omgang stesolid+plegicil og det var herligt, hun var dejligt rolig, afslappet og slet slet ikke paralyseret - det er som om stress ophæver virkningen lidt, i flyveren var hun normal, som når vi kører i bus, sidder pænt og er afslappet, men da vi så kom hjem og hun var uden stress blev hun skæv, dinglede, tissede (bevidst) i min seng og faldt så i dyb søvn (kunne vågnes, men ikke så nemt som normalt). Vi afprøvede medicinen herhjemme (uden stress) og der var hun ukoordineret og sovende, men ikke bims, som da hun kun fik stesolid.

Jeg synes dosis varierer den del i forhold til det dyrlægen oplyste (vi giver mere stesolid og mindre plegicil) og Petrine får også clomicalm dagen før.

Håber du får et godt nytår!

Clomicalm har en virkningstid på nogle uger, derfor skal hunden have det i nogen id før du kan forvente en positiv virkning.

Som jeg læser det må stesolid ikke gives sammen med clomicalm idet dette kan forstærke virkningen:

4.8 Interaktion med andre lægemidler og andre former for interaktion

Anbefalinger vedrørende interaktioner mellem Clomicalm og andre lægemidler stammer fra studier med

andre arter end hunde. Clomicalm kan potensere effekten af det anti-arrytmiske middel quinidin,

anticholinerge stoffer (f.eks. atropin), andre CNS-aktive stoffer (f.eks. barbiturater, benzodiazepiner,

anæstetika, neuroleptika), sympatomimetika (f.eks. adrenalin) og coumarin derivater.

Stesolid er et benzoediazepin

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige været ved dyrlægen og fået begge dele. Efterspurgte egentlig kun stesolid, men de mente at man skulle give begge dele samtidig, da deres erfaring var, at hunde, der kun fik stesolid kunne blive mærkelige :hmm:

De mente at stesolid alene gjorde hundene hyper med bid, vildskab og urenlighed til følge?!

Så tænkte jeg.... Er der ikke nogen af Jer herinde der kun giver stesolid (evt. sammen med beroligende naturmedicin)? Eller husker jeg forkert? Jeg har nemlig ikke lyst til at have en paralyseret hund til nytår (har jo hørt alle skrækhistorierne om de hunde, der kun fik plegicil) - så hellere at han hopper rundt på bordene, bider m.v. Bare han ikke er bange!

Btw. så insisterede de på at hexalid og stesolid er det samme - har de ret i det?!

HILFE!

Hexalid og stesolid er det samme

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror også formålet var at øge virkningen - Petrine reagerer sært på stesolid (og andre beroligende midler).

Med det er jo ikke tilrådeligt ifølge anbefalingen - og igen clomicalm skal have nogle uger for at virke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved det og Petrine fik taget en blodprøve og målt et eller andet - hun kunne klare det sagde de (og selvom clomicalm er uger om at virke så ER der forskel om hun får det eller ej før stesoliden)

OK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sitat fra kbh dyrehospital.. :

"En risikohund er en hund der skal medicineres forsigtigt, idet den har større risiko for at blive alvorligt syg af sin medicin, hvis den doseres forkert eller i for høje doser. Her vil dyrlægen ofte fraråde at give den sløvende medicin, Plegicil®, idet man ved at plegicil påvirker hjertet en smule. Sådanne hunde vil ofte kun få angstdæmpende medicin nytårsaften."

Sådan en sætning ville klart fraholde mig fra at bruge det... så heller bevæge mig over i naturmedicin hvor der er tale om beroligende efekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt sent svar nu, men mine har også 2 gange bare fået stesolid og baldrian..

Rolig, madglad og ikke bange for det mindste.

Jeg snakkede dog også med dyrlægen onsdag og de ville også kun give det sammen... og så noget med at man ikke kunne have det i baghånden, hvis nu hunden blve bange, for var den første stresset når den fik det, så kunne det have modsat effekt...

Men hvilke af medikamenterne det var ved jeg ikke, jeg gav en hund en dosis steso sidste år efter hun var blevet bange og det virkede som det skulle:)

Link til indlæg
Del på andre sites