Hop til indhold

Fra redaktør.


Gæst Anonymous
 Share

Recommended Posts

Gæst Anonymous

Shetland sheepdog, racen, der er født lydig.

 

En hund i mellemstørrelse, aktiv, nem, og nok det vigtigste: en arbejdsvillig hund. Den bør bruges til enten dressur, agility eller hyrdning.

 

Pelsen kræver ikke den store pleje, men den skal dog børstes en gang om ugen.

 

Jeg har en gammel sheltie ( racens kælenavn) på 13 år, tæve, og der vil nok komme en afløser, når hun ikke kan mere.

 

Her er sheltiens specialklub, så kan der læses mere om denne søde race:

 

http://www.sheltie.dk/

 

I spørger og jeg skal forsøge at svare. Har jeg ikke svaret, så vil det blive fundet ret hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 years later...
Gæst KageKaDeN

Hai :)

Jeg er en pige på 13 år og min mor har lovet mig hund når jeg er stor nok til at klare det meste med opdragelse osv. det vil sige ca. 2 år...

Jeg tænker meget på det hver dag fordi jeg simpelthen glæder mig så meget at jeg er ved at springe ;) Men jeg vil meget gerne forberede mig utrolig godt fordi jeg vil alt andet end at give min kommende hund et dårligt liv.

Så jeg vil gerne sætte mig virkelig ind i emnet osv...

Her er nogle spørgsmål angående det med hund:

 

1. Kan jeg holde hund som 14-15 årrig næsten uden hjælp?

2. Kunne en Sheltie være en god begynderrace til mig?

3. Er den for aktiv hvis kun jeg har en mellemstor have?

4. Ville den kunne komme med ud på min mormors gård uden at hyrde alle dyrene (heste osv.)

5. Duer den sammen med min fars kat? (min mor og far er skilt og jeg besøger nogle gange min far og han har altså kat)

6. Jeg har ønsket mig hund siden jeg var 6 år men er kærligheden til hunde nok når jeg kun er 14-15 år når jeg skal passe den?

 

Det var spørgsmålene :)

 

Her kommer lidt om hvem hunden kommer til at bo sammen med og hvordan vores hus ser ud osv.:

 

I min familie er der mennesker i alle aldre men hjemme bor kun min mor min lillesøster som nok er 10 på det tidspunkt, og så mig.

Vi bor i Ramløse som er ret langt ude på landet men ligger tæt på en anden by som er en mikro storby. Huset vi bor i er ret stort men hele 1sal er forbudt for hunden. Haven er som sagt i mellemstørrelse uden hegn. (måske kan jeg lokke min mor til at lave et til den tid)

 

Jeg håber du/i kan hjælpe mig :)

Kh miig <3

 

P.S. er der andre racer i kan foreslå?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

1. Kan jeg holde hund som 14-15 årrig næsten uden hjælp?

 

JA!

 

Hvis du er en ansvarlig pige (som du jo helt klart lyder til at være - enhver anden ville bare anskaffe sig hunden uden at gennemtænke det SÅ godt som du gør)

 

Jeg fik min hund som 14årig og jeg har styret ALT hans træning og opdragelse selv, og han er den mest harmoniske lille hund:)

 

Det er vigtigt at du læser en hel masse om hunde og hundeopdragelse men det har du jo en masse tid til hvis der først er 2 år til du må få en hund:)

 

Er man moden og engageret i sin hund er der ingen begrænsninger som 14-15årig:)

 

En sheltie har været en skøn begynder hund for mig. Han er altid glad og kunne ALDRIG drømme om at gøre hverken andre mennesker eller hunde ondt.

En ting man dog skal være lidt opmærksom på er at de fleste Sheltier fra naturens side er meget reserverede.

Dvs. at de ikke er trygge ved fremmede mennesker, og ikke bryder sig om at blive fx rørt ved eller nusset af fremmede.

 

Min sheltie er overordentligt nysgerrig og går selv over til folk, men de får altså ikke lov at kæle ret meget. Så derfor kræver en Sheltie lidt styring på det punkt.

Eller dvs. det er ikke sheltien der kræver styring men derimod menneskerne. Man skal selv sørge for at fortælle folk (og især børn) at de ikke skal forsøge at overdynge ens huns med kys og kram, eller at den ikke bryder sig om at blive klappet ovenpå hovedet.

 

De fleste er vant til en glad retreiver hvalp der hopper i favnen på en hver, og derfor kan folk godt komme til at skræmme ens sheltie fra vid og sans, også selvom de bare forsøger at være søde.

 

Men hvis du gerne vil have en hund der synes du er den bedste og vigtigste person på jorden.

En hund der vil følge dig overalt (også på toilettet:lol:)

og en hund med verdens bedste sind.

 

Så hedder det en Sheltie:)

 

Knus Krusty

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...