Hop til indhold

Stor hund i lejlighed.


Gæst Michael K Lassen
 Share

Recommended Posts

Gæst Michael K Lassen

Hejsa.

 

Min kæreste og jeg tænker på at få hund og har været mange racer igennem. Vi bor i en lejlighed i København, tæt på parken og en anden lille park. Lejligheden er 56 kvm, og derfor er vi bange for at det bliver synd for hunden at bo hos os.

Men nu har jeg læst meget på nettet om at man sagtens kan have en stor hund i lejlighed, så længe man dækker dens behov. Hvilket selvfølgelig vil blive gjort.

 

Jeg er faldet for racerne alaskan+malamute og en japansk spids. Men hvis de hunde ikke kan haves i lejlighed, må jeg på udkig efter en anden hund.

 

Er der nogle der har erfaringer med de to racer i lejlighed? Eller bare med hund i lejlighed.?

 

Mvh Michael.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Venus222

En malemut ville jeg ikke anbefale at have i en lejlighed, ej heller til en 1. gangs hundeejer. Slædehunde generalt er meget glade for at være uden for, det er ihvertfald min erfaring.

 

Hvad kan i tilbyde hunden af fysisk og mental aktivering og har i planer om at gå til en slags hundesport? Hvis ja, så hvilke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har babysittet flere store, fx min søsters ridgeback på 40 kg, og han ER altså vant til mere plads, så han bumper hele tiden ind i ting og sager, hvis vi havde smallere møbler / mere plads ville jeg ikke bekymre mig om at have stor hund i lejlighed.

 

En japansk spids er da ret lille? Svigerfamilien har en og den er ren selskabshund (men puha en pels!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michael K Lassen
En malemut ville jeg ikke anbefale at have i en lejlighed, ej heller til en 1. gangs hundeejer. Slædehunde generalt er meget glade for at være uden for, det er ihvertfald min erfaring.

 

Hvad kan i tilbyde hunden af fysisk og mental aktivering og har i planer om at gå til en slags hundesport? Hvis ja, så hvilke?

 

Okay.

Jeg er soldat og er meget fysisk aktiv med at løbe og vi har tænkt os at stimulere hunden mentalt så godt som vi kender til. Så gode råd er altid godt :).

 

Vi havde tænkt på almindelig hundetræning og vil gerne prøve at gå til hundesvømning.

 

Men hvilke hunde ville du så foreslå??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Venus222
Okay.

Jeg er soldat og er meget fysisk aktiv med at løbe og vi har tænkt os at stimulere hunden mentalt så godt som vi kender til. Så gode råd er altid godt :).

 

Vi havde tænkt på almindelig hundetræning og vil gerne prøve at gå til hundesvømning.

 

Men hvilke hunde ville du så foreslå??

 

 

Tja... labrador, golden retriver, shæfer, Australian shepard (måske?), korthåret collie.

 

Det var lige dem jeg kunne komme i tanke om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser heller intet problem i at have forholdsvis store hunde i en lille lejlighed, efter min mening er det ikke i lejligheden at hunden skal "leve sit liv" og aktiveres.

 

Da jeg boee hjemme havde vi en Malinois og en (for stor) Shetland Sheepdog) i en lejlighed på samme størrelse som jeres, det var ikke noget problem :-)

 

Dog vil jeg ikke anbefale hverken Malemutten eller Husky'en til førstegangskøbere, og heller ikke til en lejlighed, da det er racer der kan have tildens til at larme en del... Den Japanske Spids kan også gø en del, men er klart noget nemmere som første gangs hund :-D

 

Hvis I har trapper som I skal op og ned af hver dag, skal I også tænke på at hunden ikke selv bør gå op og ned af trapperne, før den er et års tid, hvorfor det vil være en fordel at vælge en race der ikke er større end at I kan bære den op og ned af trapperne -sådan nogle små hvalpe vokser temmelig hurtigt, så der går ikke mange måndere før en hund af en stor race vil være ret besværlig at bære op og ned af trapperne hver dag ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bam Bam

Jeg kender ikke meget til de 2 racer du nævner, men jeg kan da fortælle lidt om, hvordan det er at have hund i lejlighed.

 

Jeg har en Golden på 2 år og jeg bor i lejlighed på 1 sal. Renlighedstræningen er lidt mere besværligt, når man bor i lejlighed. Om dagen og aftenen gik jeg ned med ham på græsplanen. Jeg købte også en stor plastik sandkasse i A-Z og fyldte strandsand i den.( Det klister ikke om poterne, hvis det regner i løbet af dagen) Og når Murphy så vågende om natten og skulle tisse. Ja, så var det nemt at gå ud på altanen med ham.

Jeg gjorde meget ud af alenehjemme træning, da det var vigtigt at han var helt tryg ved, at være alene hjemme og dermed ikke larmede og forstyrrede naboerne. Jeg bar Murphy op og ned af trapperne indtil han var 1 år gammel. Det gav gode armmuller, da han tilsidst vejede 32 kilo :o)

 

Når man bor i lejlighed med hund, så er man tvungen til, at gå flere ture med hunden. Den kan ikke nøjes med 1 tur om dagen. Murphy får 3 ture om dagen. En lille tur om morgenen. Det er det første jeg gør, når jeg står op. Når jeg kommer hjem fra arbejde, så går jeg en tur på omkring 1 time. Nogle gange er det bare hyggetur og andre gange træner vi. Ca 2 gange i ugen løber vi 5 kilometer om eftermiddagen. Om aftenen (ved 19 tiden) går jeg igen en tur med ham. Nogle gange 30 minutter andre gange 1 timer. Ofte går jeg sammen med en veninde og hendes hund. Hver tirsdag og søndag er vi til hundetræning. Inden jeg går i seng går vi ned på vores fællesareal så Murphy kan få tisset af inden vi skal sove.

Murphy bruger alt hans energi når vi er ude, så han er helt rolig når vi er hjemme. Han har altid tyggeben og dem gnasker han i hver aften efter vores gåtur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man læser "brugsanvisningen" på hunden og beslutter sig for at overholde den, så kan man sagtens have en stor hund i en lejlighed.

Vores bliver dobbelt så stor som den japanske spids, men mindre end malamutten, og vi bor i lejlighed.

 

Og ja, slædehunde vil virkelig gerne være ude men vi har mulighed for at have hunden med på arbejde (når han bliver stor nok) så han kommer til at være ude 7-9 timer i hverdagene, ellers måtte vi så gå/løbe/cykle nogle lange ture med ham før og efter arbejde.

Pt har vi vinduet stående åbent ret ofte selvom der er vildt koldt udenfor, for ellers eksploderer Motor vist :mrgreen: Men det skal nok blive bedre når han bliver større.

 

Tissetræning, jooh det er mange trappetrin i løbet af en dag, men vores første hund var super hurtigt næsten renlig (han kunne endda holde sig mens han ventede på vi fik tøj på om morgenen, efter en lang nat :shock:), nummer 2 her - selv da vi passede hus med have kunne vi ikke følge med. Nu er vi endt med at han kommer ud 6-7 gange dagligt, og så tørrer vi bare op herinde. Hans blære skal nok blive større.

 

Kender ikke så meget til den japanske spids, kræver den meget aktivitet? Eller rettere skrevet - gider den? For hvis du har en drøm om f.eks. at løbe meget med den, er det måske lidt kedeligt hvis den egentlig ikke gider?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja... labrador, golden retriver, shæfer, Australian shepard (måske?), korthåret collie.

 

Det var lige dem jeg kunne komme i tanke om.

 

Vi har en golden retriever (på 6 måneder) i en lille lejlighed på 3. sal. Det går fint. Han har været renlig i en måneds tid og vi er nede med ham ca. 4-5 gange på en dag. I begyndelsen var jeg nede med ham hver 2.-3. time hele døgnet, - også om natten og det var da, indrømmet, lidt bøvlet med at skulle op og ned af alle de trapper, have tøj på osv. Men det har også resulteret i, at han hurtigt kunne holde sig en hel nat og stort set ikke har haft nogle uheld indendøre.

 

Jeg gør det, at jeg er nede med ham lang tid ad gangen, så han ikke får så mange trappeture (han vejer nu 27kg. og går selv - jeg bar ham til han vejede ca. 22kg) men til gengæld får han nogle gode lange udendørs timer. I starten kan han jo ikke gå så langt, men det udvider man jo stille og roligt.

 

Indenfor sover han jo meget af tiden, og det er ikke noget problem med pladsen. Han elsker at have min mand og jeg i samme rum alligevel, og ville være træt af, hvis vi var i hvert sit rum i et stort hus, så jeg tror, han er meget godt tilfreds.

Vi var tidligt opmærksomme på, at vild leg skulle foregå udenfor, så det forventer han slet ikke, at vi gør herinde. Derfor er han stille og rolig indendørs og fyrer alt sit krudt af, når vi er ude.

 

Jeg vil også gerne have ham med på mine løbeturer, men det må vente, til han er færdigudviklet. Vi er oppe på at kunne gå en tur på ca 2 km. :klap:

 

Jeg ved ikke om det var nogle informationer, du kunne bruge, ellers må du endelig spørge om mere :-)

 

Buttom line: Jeg kan anbefale en golden :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv en Schæferhan på 16 mdr i en lejlighed, så det kan man sagtens, hunden lærer jo at bruge energien når man er ude, jeg har min ude 5 gange om dagen, hvor vi går tissetur, leger, træner. jeg bruger ca 3 timer om dagen på det.

Når vi så er inde, så ligger han stille og sover, spiser ben eller vi laver nogle små øvelser.

Min var hurtig til at lære at tisse ude, vi gik ned med ham ca hver 2 time om dagen og en gang om natten, men der gik ikke lang tid før vi ikke skulle ud om natten.

 

Som førstegangs hund skal i nok ikke vælge en slædehund, for der er meget energi i sådan en, den skal have meget aktivitet, den er jo avlet til at trække og løbe, men du skal være opmærksom på en stor hund skal være udvokset før du begynder med at løbe/cykle med den. det vil sige de første 2 år skal du ikke aktiver den på den måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy

Jeg ved at mange ikke er så vilde efter den race jeg vil forslå - pga. udseendet - MEN...det skulle eftersigende være en fantastisk lejlighedshund... En Greyhound !

De er meeeeeget afslappet når de er indenfor, og har ikke brug for specielt meget motion (dvs i forhold til hvad man lige tror om sådan en! Skal naturligvis aktiveres som alle andre hunde) ..bare de får muligheden for at strække ud og løbe frit et par gange om ugen. De er faktisk på top 10 over dovne hunde (indenfor) :). De er heller ikke kendte for at gø.

En whippet, som er lidt mindre, skulle også være helt fantastisk !

 

Anyways - det er en stor hund som fylder meget lidt :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved at mange ikke er så vilde efter den race jeg vil forslå - pga. udseendet - MEN...det skulle eftersigende være en fantastisk lejlighedshund... En Greyhound !

De er meeeeeget afslappet når de er indenfor, og har ikke brug for specielt meget motion (dvs i forhold til hvad man lige tror om sådan en! Skal naturligvis aktiveres som alle andre hunde) ..bare de får muligheden for at strække ud og løbe frit et par gange om ugen. De er faktisk på top 10 over dovne hunde (indenfor) :). De er heller ikke kendte for at gø.

En whippet, som er lidt mindre, skulle også være helt fantastisk !

 

Anyways - det er en stor hund som fylder meget lidt :vuf:

 

Pst: Skulle trådstarter ikke netop bruge hunden til at være med til at motionere :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy
Pst: Skulle trådstarter ikke netop bruge hunden til at være med til at motionere :blink:

 

 

Hehe, jo - men tænkte nu mere på det med at Greyhound'en er meget afslappet indenfor, hvilket jo er rart i en lille lejlighed.

Tror ikke man skal forvente problemer med at få en grey med ud og løbe en tur :blink:, hehe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har en Labrador han på knap 4 måneder i en lejlighed på 55 m2 i stueetagen.

 

Der er kun 4 trin ned til gaden, nogen gange bærer jeg ham, andre gange får han lov selv. Han kan sjovt nok godt li' at gå på trapper, men hans små ben og hofter må heller ikke blive overbelastet.

 

Lige så snart man kommer på første sal og har lidt flere trin vil jeg mene som de andre siger at man skal bære ham op og ned det første år.

 

Mht. hund i lejlighed ser jeg ikke noget problem - jeg møder jævnligt et par med en 1½ år gammel grand danois (70kg+) og en 4 år gammel labrador tæve som bor i lejlighed, og de har ingen problemer, udover at deres grand danois selvfølgelig fylder lidt i lejligheden. :) - Hunden er glad og livlig, og ser ikke ud til at have det skidt på nogen måde. Men de har så også elevator, og kan tage hundene med der, hvilket jo selvfølgelig hjælper en del.

 

Jeg tror at hvis man sætter sig ind i racen, og sørger for at den får det den skal, så er lejligheden ikke noget problem. Men som nogen siger kan der være hunde der er værre at håndtere som førstegangshunde, end andre.

 

Jeg er meget glad for at jeg valgte en labrador hvertfald. :)

 

Held og lykke med det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes der er flere ting som bør tages i betragtning..

 

Hvor længe skal hunden være alene om dagen ?

 

Som soldat vil du måske videre i systemet og måske udsendes.. kan din kærste så overtage og holde hunden aktiveret på samme plan som når du er hjemme ?

 

Hvor stor del af tiden vil i bruge på pelspleje ?

 

ja der er mange flere men her er et par af dem som jeg syntes er lidt mere vigtige end om hundens størelse passer til antal kvm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes som de andre sagtens at man kan have en stor race i lejlighed.

Jeg har en 5 måneder gammel Labrador/golden retriever blanding (ingen er helt sikker på hvad han faktisk er mere)

Og jeg bor på første i en lille 1 værelses da det står lidt hårdt til med penge for tiden. Og han nyder det, lille plads, betyder at han kan være i nærheden af mig hele tiden.

Og jeg tror ikke han ville kunne vælge andet. En dag hos os er så også aktiv nok, det er vigtigt ellers kan man ende med en hvalp som springer på loftet, men vi går 5 ture på en dag, en af dem varer mindst 30 min, vi kommer ikke så langt kilometer mæssigt fordi han stadig er hvalp, men vi hygger os. Altså det kan være besværligt med renlighedstræning fra 3. og ned, hvis man ikke lige kan få måsen med sig, men hos os gik det fint, han var renlig efter 1 måned, han kom ud først hver time, så hvert anden og nu går vi de ture han føler behov for, går Jack til døren så går vi en tur.

Så man kan sagtens have stor hund i lejlighed, kender ikke personligt til de racer du nævner men jeg tror at det drejer sig om hvad hunden kræver af motion og lign. ting som bestemmer hvad der er bedst vedr. plads og ikke hundens størrelse.

Kender et vennepar de har en lille terrier og den kan på ingen måder bo sammen med dem i en lille 1 værelses uden den er ved at drive alle til vanvid, men hvor min store race elsker at tulle rundt i lejligheden med mig :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til.

 

Jeg har både haft schæfer og boxer i en lejlighed på 65 kvm på anden sal.

Jeg gik tre daglige ture, en morgen tur, en efter arbejde tur og en godnat tur, plus de var med mig over alt nærmest. Og vi var mindst ude og træne 2 gange om ugen.

Og jeg er så heller ikke tilhænger af at en hund mindst skal være 1 år før den må gå på trapper. Mine begyndte på det langt tidligere, og de har ikke haft problemer pga det overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst milder batmusen

jeg ville nok også lige springe malemutten over ellers en super smuk lækker hund:hjerte:

 

 

jeg har to schæferhunde i lejlighed uden problemer og besøger jeg min veninde har vi to schæferhunde og en aussie to voksne og en baby i en 1 vær lejlighed det går fint:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa.

 

Min kæreste og jeg tænker på at få hund og har været mange racer igennem. Vi bor i en lejlighed i København, tæt på parken og en anden lille park. Lejligheden er 56 kvm, og derfor er vi bange for at det bliver synd for hunden at bo hos os.

Men nu har jeg læst meget på nettet om at man sagtens kan have en stor hund i lejlighed, så længe man dækker dens behov. Hvilket selvfølgelig vil blive gjort.

 

Jeg er faldet for racerne alaskan+malamute og en japansk spids. Men hvis de hunde ikke kan haves i lejlighed, må jeg på udkig efter en anden hund.

 

Er der nogle der har erfaringer med de to racer i lejlighed? Eller bare med hund i lejlighed.?

 

Mvh Michael.

 

 

Hey..

 

Min kæreste og jeg bor i en lille lejlighed og vi har nu en dejlig schæfer.. Det kan sagtens lade sig gøre, så længe man bare sørger for at aktivere sin hund godt.. Gode lange ture (når de bliver gamle nok til det)..

 

Men vil nok også sige de hunderacer du nævner nok ikke lige er sagen som lejligheds hund eller første hund.. Schæfer eller retriver vil jeg bestemt anbefale ;)

 

Pøj pøj og skriv endelig hvis der er noget jeg kan hjælpe med :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michael K Lassen

Mange tak for alle de gode svar. :).

 

Vi har besluttet os efter mange gode råd herinde og fra andre til at få en labrador. Så nu leder vi med lys og lygte efter et kuld der er klar til at flytte hjemmefra i starten af Marts, jeg har en drøm om en brun labrador da jeg syntes de er meget specielle og flotte, men hvis det er en sort eller gul der har det sind der passer til os, så bliver det en dén.

 

Vi bor i stuen, så har 4 trin ned så er vi ude i gården, så det med at blive båret på trapper bliver ikke noget problem.

 

Der var én herinde der nævnte om min kæreste kan motionere hunden på samme måde som mig, når jeg er på øvelser og når jeg skal udsendes igen. JA, det er der ingen tvivl om. :)

 

Er der nogle der kender en god kennel til labrador, gerne brune og gerne på sjælland der har en kuld klar til at flytte hjemmefra i Marts, så skriv endeligt. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Venus222
Her er hvalpelisten, det er bare at starte fra en ende af med at tjekke om der er en opdrætter du kan lide

 

DKK

 

Jeps, køb endelig en DKK-hvalp. Der bliver avlet på så meget skidt, også inden for labberne. Tavlen giver iøvrigt også mulighed for at sikre sig imod indavl og man kan se sunhedsresultaterne hos hele hundes familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Du kan sagtens have hund i lejlighed (det har jeg selv). Hunden vil faktisk være så heldig at den er sikret at komme ud til spændende dufte flere gange om dagen - istedet for bare at blive lukket ud i en have.

 

Du skal bare være opmærksom på følgende ting

 

- Du skal sikre dig en skriftlig tilladelse til at have hunden

- Vælg en race der ikke har kraftig tendens til at gø

- Renlighedstræningen kommer nok til at tage lidt længere tid end ellers

- Slutteligt skal du være opmærksom på at hvalpe ikke må gå på trapper fordi det kan skade deres led. Vær derfor opmærksom på at du kan risikere at skulle bære en unghund (TUNG!) op og især ned af trapper indtil den er et års tid.

 

God fornøjelse med hvalpevalget :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...