Hop til indhold

I tvivl, og forvirret


Gæst WinniPoh
 Share

Recommended Posts

Gæst WinniPoh

Kæresten og jer ønsker os en lille hund til udstilling, og derfor har vi kigget på forskellige racer.

 

Vi har så fundet den kæreste lille perfekte mopshvalp hos en DRU opdrætter.

 

Nu er vi så bare blevet i tvivl om det er det rigtige køb - altså hvalpen er perfekt - men vi har hørt så mange rygter omkring DRU og deres måde at køre forening på, og at der ikke skulle være særligt meget seriøsitet omkring udstillinger osv.

Desuden er der nogen der har sagt til os at vi skal passe på med at købe DRU hvalp, da det vil være næsten umuligt at få kompensation eller erstatning hvis det viser sig at der er skjulte fejl ved hvalpen.

 

Nu vil vi gerne høre nogle gode/dårlige erfaringer med DRU - hvis nogen altså vi dele dem med os?

 

vh

Winni

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke erfaring med DRU på egen hånd, men kan jo som dedikeret DKK hundeejer undre mig over, hvorfor man ønsker at købe hund til udstillingsbrug ved DRU. Netop fordi jeg ikke mener deres udstillinger falder under kategorien seriøs. Bare den mængde af titler man kan opnå (og den hurtige tid hvori de kan opnås), tyder for mig på leflen for masserne.

 

Misforstå mig ikke, jeg tager glad og fjollet mod de rosetter og pokaler der kommer min vej. Men jeg syntes det er noget sjovere at være en del af det hold der vinder DM guld i superligaen, end at være en del af det hold, der vinder DM guld i firmafodbold turneringen.

 

Umiddelbart må jeg indrømme, at jeg ikke finder DRU videre seriøst som helhed. Uden at kende enkeltpersoner der fungerer under foreningen. Men ofte høres det, at det er opdrættere der af flere forskellige årsager ikke længere er velkomne under DKK eller som ikke vil indordne sig de avlsrestriktioner DKK og tilhørende specialklub udstikker for de forskellige racer.

 

Som opdrætter i DRU har man et relativt lille avlsmateriale i forhold til DKK, sådan som jeg ser det om ikke andet. Eftersom organisationen kan afholde en udstilling med fem dommere til at bedømme alle racer, kan der ikke være mange hunde på udstillingen. I DKK sætter man en dommer til at dømme max. ca. 80 hunde på en udstilling. Holder det regnestykke her, vil der være ca. 400 hunde på en DRU udstilling. På en DKK udstilling vil der typisk være 3.000-4.000.

 

Meget af det er nok smag eller behag. Man vil finde hyggelige og rare mennesker at hygge med på udstillingerne i begge foreninger. Og stamtavlen vil være det samme værktøj. Selvom jeg tror det vil være lettere at gå tilbage i sin hunds stamtavle og finde oplysninger under DKK. For mig er DKK den rigtige kennel klub, ligesom jeg syntes DBU er det rigtige når vi taler fodbold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...