Hop til indhold

Vil ikke gå tur!!!


Gæst Karl
 Share

Recommended Posts

Hej - jeg er blevet den yderst lykkelige ejer af en lille, rolig og afbalanceret hvalp. En god blanding - men klart mest lab. Den er bare dejlig - og er nu 11 uger og næsten renlig. Det smutter kun lidt om natten:-D. Men jeg kan bare ikke få ham til at gå tur - har virkelig prøvet alt. Lokkemiddel, andre mennesker foran, små bitte turer, så den bliver vant til det osv. Har I nogle gode råd? Kan jo lidt læse mig ud af, at en hvalp på 11 uger normalt går tur... Her skal det siges, at jeg først fik ham, da han lige var blevet ti uger - fra et gammelt ægtepar, der efter to uger ikke kunne magte ham mere.:hmm:Så jeg har trænet gåtur i en uge - så skal jeg bare blive ved? Er bare fortvivlet - vil jo gerne gå lange ture og lave andre sjove ting med min vaps:banan:

 

Venligst Karls lykkelige ejer

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Jeg kigger lige med her, jeg har nemlig akkurat samme problemstilling. Dog ser det ud til at vores Tinke gerne vil gå (lidt), hvis HELE familien er med... :)

Jeg har dog tillagt kulden skylden for denne adfærd. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest, så skal hvalpe ikke "gå" ture - de skal opleve! :-D

 

Prøv at tænke dig, hvor meget selv de små ting må være for sådan en bette hvaps. Alt er nyt, et blad der blæser op, skal undersøges, en bil der starter - wow, hvad var det? En cyklist?! Jamen, det var dog en underlig starut. Og er det mon nu farligt? Uha...

 

En lille hvalp skal lære verden at kende, altså opleve de ting, den kan opleve senere, så den vænner sig til det og ikke bliver bange. Så at sidde ned på en bænk med en hvalp og studere omgivelserne er en kæmpe oplevelse for de fleste hvalpe og de vil være fuldstændig udkørte bagefter, fordi deres hjerne har arbejdet på højtryk :-D

Ang. gåture, så skal du passe på. Hvalpe er stadig ved at udvikle deres knogler og er derfor "skrøbelige". De må ikke gå særligt langt ad gangen og da slet ikke i line, fordi de så får et monotont slid på deres knogler. Dette kan give meget smertelige lidelser, som hofteledsdysplasi eller den kan udvikle gigt i en tidlig alder.

 

Men altså, i stedet for at tvinge eller lokke din hvalp ud i det, så sæt dig ned med den og lad den sluge de indtryk den skal - den skal nok selv gå videre, når den føler sig klar ;-)

 

En tommelfingerregel siger, at hvalpen må gå 1min. for hver uge den er gammel - i træk eller dagligt, alt efter hvem du spørger. Især fordi det er en labradorbla. du har, skal du være på vagt, da hofteledsdysplasi optræder i nogen grad i den race. Og faktisk også i langt de fleste andre racer, fra lidt mindre end den størrelse og opefter.

 

Jeg selv går efter "i træk" reglen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest, så skal hvalpe ikke "gå" ture - de skal opleve! :-D

 

Prøv at tænke dig, hvor meget selv de små ting må være for sådan en bette hvaps. Alt er nyt, et blad der blæser op, skal undersøges, en bil der starter - wow, hvad var det? En cyklist?! Jamen, det var dog en underlig starut. Og er det mon nu farligt? Uha...

 

En lille hvalp skal lære verden at kende, altså opleve de ting, den kan opleve senere, så den vænner sig til det og ikke bliver bange. Så at sidde ned på en bænk med en hvalp og studere omgivelserne er en kæmpe oplevelse for de fleste hvalpe og de vil være fuldstændig udkørte bagefter, fordi deres hjerne har arbejdet på højtryk :-D

Ang. gåture, så skal du passe på. Hvalpe er stadig ved at udvikle deres knogler og er derfor "skrøbelige". De må ikke gå særligt langt ad gangen og da slet ikke i line, fordi de så får et monotont slid på deres knogler. Dette kan give meget smertelige lidelser, som hofteledsdysplasi eller den kan udvikle gigt i en tidlig alder.

 

Men altså, i stedet for at tvinge eller lokke din hvalp ud i det, så sæt dig ned med den og lad den sluge de indtryk den skal - den skal nok selv gå videre, når den føler sig klar ;-)

 

En tommelfingerregel siger, at hvalpen må gå 1min. for hver uge den er gammel - i træk eller dagligt, alt efter hvem du spørger. Især fordi det er en labradorbla. du har, skal du være på vagt, da hofteledsdysplasi optræder i nogen grad i den race. Og faktisk også i langt de fleste andre racer, fra lidt mindre end den størrelse og opefter.

 

Jeg selv går efter "i træk" reglen :-D

 

Jeg vil lige kommentere den 1uge/ 1minut regel... Den kan altså ikke bruges... Det kommer an på race osv.. Har snakket med dyrelægen om det.. Og en gå tur i parken hvor hun leger frit med andre hunde i 30-60 min er der intet problem i så længe hun selv har lyst og energi.. og de 60 min er jo en del mere end 17 min hun ellers må gå i følge uge reglen ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender det godt, min Nelson (engelsk bulldog) er heller ikke vild med gåture. I starten gik vi ca. 50-100 meter en gang om dagen, og han skulle lokkes (med ros/godbid) til at gå hver 5-10 meter. Virkelig trættende... Men vi holdt ved, og nu er han kun lidt svær at få med, hvis han tror, vi skal køre bil (han skal gå forbi bilen i indkørslen).

Så hold ved, og prøv at skabe at positiv stemning, med snak og godbidder ind i mellem.

Dog vil jeg også sige kulden spiller ind, på dage med minustemperaturer har Nelson dækken på, og er meget glad og tilfreds. Men du må jo se, om du tror vapsen fryser.

 

/Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige kommentere den 1uge/ 1minut regel... Den kan altså ikke bruges... Det kommer an på race osv.. Har snakket med dyrelægen om det.. Og en gå tur i parken hvor hun leger frit med andre hunde i 30-60 min er der intet problem i så længe hun selv har lyst og energi.. og de 60 min er jo en del mere end 17 min hun ellers må gå i følge uge reglen ;)

 

 

Nu er det ikke alle dyrelæger der er lige enige :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men som bernerazuro siger Du kunne jo starte med at tage din hund uden for døren og så kan i sidde der (du skal bare lige pakkes godt ind) og modtage alle de nye indtryk sammen. Med lidt godbider og sådan noget hyggeligt noget.

 

Nu er temperaturen blevet lidt bedre, men her om vinteren skal i nok også lige holde øje med om hvalpen fryser.

 

 

Men en hvalp på 11 uger skal opleve, og lærer at de nye ting ikke gør noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige kommentere den 1uge/ 1minut regel... Den kan altså ikke bruges... Det kommer an på race osv.. Har snakket med dyrelægen om det.. Og en gå tur i parken hvor hun leger frit med andre hunde i 30-60 min er der intet problem i så længe hun selv har lyst og energi.. og de 60 min er jo en del mere end 17 min hun ellers må gå i følge uge reglen ;)

 

Jeg er heller ikke selv manisk omkring den regel - og den gælder også for størstedelen når hunden er i line og derved skaber et monotont slid på knoglerne ;-)

 

Når hunden er løs, må turen gerne være lidt længere, fordi hvalpen både løber og går og står stille og leger i højere grad og derfor ikke skaber et lige så konstant slid (så vidt jeg har lært).

 

Meeeen, jeg ville ikke dagligt gå en times gåtur med en 17ugers hvalp. En gang i mellem måske ja, hvis jeg glemmer tiden, men ikke dagligt (er sket med Møffe).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige kommentere den 1uge/ 1minut regel... Den kan altså ikke bruges... Det kommer an på race osv.. Har snakket med dyrelægen om det.. Og en gå tur i parken hvor hun leger frit med andre hunde i 30-60 min er der intet problem i så længe hun selv har lyst og energi.. og de 60 min er jo en del mere end 17 min hun ellers må gå i følge uge reglen ;)

 

Nej som Bernerazuro også skriver, det er en gåtur - ikke løbe, lege, snuse i en time. For så skulle man jo også bære dem når de var indenfor eller ude i haven :-D

 

 

Til trådstarter, har du en ide om hvorvidt det ægtepar overhovedet har haft hvalpen ude på tur? Måske er det først ved dig at verden åbner sig?

Motor (vores hvalp) ved jeg havde været ude et par gange, med mor og en bror, men ikke det store, og han var ret målløs over den store verden der pludselig åbnede sig for ham. De første 5 dage vi havde ham, nåede vi ikke længere end 100 meter væk, men vi havde så en have han ellers kunne være i.

 

Prøv at smid lækre godbidder udenfor jeres dør og sid der med ham og lad ham spise og snuse, vil han (hun?) det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Her i julen besøgte vi min mor i Himmelev (en lille "by" lidt udenfor Roskilde)

Og der er altså ikke mange folk ude og gå på den lille vej om aftenen d. 24 - Så vi tog simpelthen Nike med ud UDEN snor ... Hun ELSKEDE det ... men hun var så også god til at komme hvis hun var på vej ind i en af naboernes indkørsel eller græsplæne .. Så var et "Ik' den vej" i lys tone og så bare gå videre nok til at hun glad kom løbende hen til os - så vidste hun også at der vankede en godbid ;P

 

Men måske du skulle undersøge om der er indhegnede eller isolerede områder/græsplæner tæt på hvor du bor .. Så kan hvalpen rigtig få undersøgt en masse ting på egen hånd - og tro mig, den går ikke langt væk fra dig :)

 

Købte forresten et dækken til Nike til hvis det regnede, eller vi havde planer om at blive ude i længere tid .. Det havde hun absolut intet problem med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde samme problem med min hvalp i starten og bare rolig det kommer. Vi kørte ud og gik hjem i starten og når vi så var ude at tisse og hun ville ud af haven, så var det bare om at komme af sted. Det tog cirka 3 uger, men det afhænger nok at hunden. Men bare rolig det kommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for alle jeres besvarelser - bare dejligt ikke at være helt alene omkring det. Vil jo bare så gerne, at min lille øjesten har det godt:-) Men jeg fandt løsningen!!! Lokkede nabohunden - en ca. 11 mdr. 'hvalp' og hundens far - med på en dejlig lille gåtur i en skov. Og siden har der ikke været problemer med at få Karl - min hund - med afsted. Det er simpelthen så dejligt - tror bare lige, han skulle se, at det netop er sjovt og spændende at gå tur. Nu går vi lidt længere ture hver dag - gerne hvor der er andre hunde og en masse mennesker - det elsker han:klap:Så fra at løbe hen i sin kurv, når snoren kom frem, løber han nu hen til lågen og er bare klar til at komme ud og opleve. Der er selvfølgelig stadig godbider, lys, rosende snak og en masse omsorg til ham, når vi går - så han føler det er dejligt.

 

Disse oplevelser med, at han ikke ville gå tur, får mig dog til at spekulere på, om den tidligere ejer bare har hevet ham fremad - altså så gåtur bliver noget værre noget. Eller - som en af jer sagde - at han slet ikke har prøvet det med en snor før. Manglende aktivering og udfordring kan jo hænge sammen med, at de synes, han var for vild - og derfor ikke ville have ham mere...?! Min opfattelse bliver kun forøget af, hvordan hunden reagerede første nat den sov alene og - som små hvalpe jo ofte gør - tissede indenfor. Da jeg kom og sagde godmorgen, krøb han hen ad gulvet og ville ikke rigtig være sammen med mig - før jeg havde tørret tis op. Min udledning er, at de tidligere ejere har råbt meget højt af ham når og efter uheldet med en lille tissetår skete... Jeg kan med glæde oplyse om, at AL udtryghed er væk. Der er simpelthen ikke noget han er bange for nu - han virker glad og tilfreds. Og tisser nu kun indenfor om natten:-D.

 

Nå, det blev vist en lidt længere smørre - men kender I ikke det, at man bare gerne vil dele sin dejlige hund med andre??

 

Lisbeth

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for alle jeres besvarelser - bare dejligt ikke at være helt alene omkring det. Vil jo bare så gerne, at min lille øjesten har det godt:-) Men jeg fandt løsningen!!! Lokkede nabohunden - en ca. 11 mdr. 'hvalp' og hundens far - med på en dejlig lille gåtur i en skov. Og siden har der ikke været problemer med at få Karl - min hund - med afsted. Det er simpelthen så dejligt - tror bare lige, han skulle se, at det netop er sjovt og spændende at gå tur. Nu går vi lidt længere ture hver dag - gerne hvor der er andre hunde og en masse mennesker - det elsker han:klap:Så fra at løbe hen i sin kurv, når snoren kom frem, løber han nu hen til lågen og er bare klar til at komme ud og opleve. Der er selvfølgelig stadig godbider, lys, rosende snak og en masse omsorg til ham, når vi går - så han føler det er dejligt.

 

Disse oplevelser med, at han ikke ville gå tur, får mig dog til at spekulere på, om den tidligere ejer bare har hevet ham fremad - altså så gåtur bliver noget værre noget. Eller - som en af jer sagde - at han slet ikke har prøvet det med en snor før. Manglende aktivering og udfordring kan jo hænge sammen med, at de synes, han var for vild - og derfor ikke ville have ham mere...?! Min opfattelse bliver kun forøget af, hvordan hunden reagerede første nat den sov alene og - som små hvalpe jo ofte gør - tissede indenfor. Da jeg kom og sagde godmorgen, krøb han hen ad gulvet og ville ikke rigtig være sammen med mig - før jeg havde tørret tis op. Min udledning er, at de tidligere ejere har råbt meget højt af ham når og efter uheldet med en lille tissetår skete... Jeg kan med glæde oplyse om, at AL udtryghed er væk. Der er simpelthen ikke noget han er bange for nu - han virker glad og tilfreds. Og tisser nu kun indenfor om natten:-D.

 

Nå, det blev vist en lidt længere smørre - men kender I ikke det, at man bare gerne vil dele sin dejlige hund med andre??

 

Lisbeth

 

Selvfølgelig gør vi det :-D Og rent faktisk elsker vi også at høre disse historier, især når de som din ender godt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåårh lille nus. Virkelig dejligt at høre at det går godt! Og at han har fået dig som er ligeglad med en tissetår på gulvet :5up: Der findes desværre stadig mennesker, som mener man skal stikke hundens næse ned i det, for ellers ved den jo ikke hvad den har gjort galt :evil::evil::evil: Godt han ikke havde hund, ham jeg hørte sige det :???:

 

Glædelig hvalp, vi glæder os til at høre mere om ham :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 11 months later...
Gæst HenningTheDog
Her i julen besøgte vi min mor i Himmelev (en lille "by" lidt udenfor Roskilde)

Og der er altså ikke mange folk ude og gå på den lille vej om aftenen d. 24 - Så vi tog simpelthen Nike med ud UDEN snor ... Hun ELSKEDE det ... men hun var så også god til at komme hvis hun var på vej ind i en af naboernes indkørsel eller græsplæne .. Så var et "Ik' den vej" i lys tone og så bare gå videre nok til at hun glad kom løbende hen til os - så vidste hun også at der vankede en godbid ;P

 

Men måske du skulle undersøge om der er indhegnede eller isolerede områder/græsplæner tæt på hvor du bor .. Så kan hvalpen rigtig få undersøgt en masse ting på egen hånd - og tro mig, den går ikke langt væk fra dig :)

 

Købte forresten et dækken til Nike til hvis det regnede, eller vi havde planer om at blive ude i længere tid .. Det havde hun absolut intet problem med.

 

min lille fransk bulldog hvalp på 14 uger kan knapt nok lystre på navn, men vi lufter ham på sportspladser uden snor.. vi kan jo nemt løbe ham op... er det for mange indtryk/for meget forlangt af en lille hvalp?

(som sætter sig demonstrativt 4 meter fra døren når vi forsøger med en luftetur i snor):vedikke:

 

men super at høre i fandt en løsning -og en ven- på den anden side af hækken :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...