Hop til indhold

Anbefaling til LP interesserede på eliteniveau


Aussiepower!
 Share

Recommended Posts

Jeg er netop hjemvendt fra et kursus/fordrag, eller hvad man vil kalde det, med LP dommer Palle Bergsø, vedr. hvad man må og ikke må i eliteklassen, både før, i mellem og under øvelserne. Og endnu mere vigtigt; et indblik i hvad det egentlig er dommeren vil se og hvorfor der kun står 7½ på dommerseddelen og ikke 9 :blink:

 

Og det kan altså virkelig anbefales! Det er noget man kan blive klogere af og som for mange måske vil hjælpe til at de ikke får det kulturchok når de kommer fra LP3 hvor det er gået rigtig godt med masser af 10 taller og 9½ og man så kommer op i eliteklassen hvor der lige pludselig kun stå 6½ eller 8½ hvis man er heldig.

 

Det var også en ting vi snakkede om i dag, at mange bliver MEGET overrasket når de kommer fra klasse 3 og til eliteklassen, bedømmelsen ser lige pludselig meget anderledes ud -og derfor, vil der nu, eftersigne også blive strammet op på reglerne i LP3, det vil forhåbentlig hjælpe lidt på de kulturchok man ellers godt kan opleve, første gang man skal til at forsøge sig med eliteklassen :blink:

 

Men det kan altså stadig anbefales hvis man kan samle en flok interesseret, (vi var vist 23 i dag) der går i eliteklassen eller med planer om eliteklassen, at forsøge at få arrangeret med en af de autoriserede LP dommere om de ville komme og fortælle lidt om hvad man må/ikke må, i eliteklassen og hvad de kigger på når de dømmer osv. osv. Og hvor man kan få stillet de spørgsmål der sjældent er rigtig tid til i ringen, på prøvedagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et sammendrag ville være fint - lokke lokke :mrgreen:

 

Uhh, der var jo så mange ting. Så det er nok lidt nemmere hvis der er noget mere spicifikt du vil vide, så skal jeg se om jeg kan huske det :genert: - Det er jo meget information på én gang :engel:

 

Men altså helt grundlæggende så blev det gjort sådan at Palle selvfølgelig lige bød velkommen, og så tog han den første halvdel af øvelserne i eliteklassen og fortalte om enkltevis, hvor vi så selvfølgelig kunne stille spørgsmål til både de ting han sagde og andre ting vi måske var i tvivl om vedr. lige den øvelse.

 

Og så gik vi udenfor med en demo hund (Birgitte og Chife fra landholdet) der lavede øvelserne, hvor Palle så spurgte hvad vi ville give af point for den udførsel af lige den øvelse og så fortalte han så hvad han ville have givet hvis det var en prøve -og næsten ved hver eneste øvelse ville han give mellem 1 og 2 point mindre end vi som udøvere, vuderede præstationen til, men fordelen var jo så at Palle her forklarede, hvorfor, det var sådan og sådan og hvad han nærmere præcist trak for osv.

 

Og efter frokost, så gennemgik vi så anden halvedel af øvelserne hvor Palle fortalte og vi stillede sprøgsmål hvor efter vi gik ud og Birgitte og Chife igen var demo par på de forskellige øvelser.

 

Men altså præcist hvad vi snakkede om ved hver øvelse og den slags, det kan jeg ikke sådan lige give et fornuftigt referat af, men har du spørgsmål til et eller andet mere konkret, så er der da en mulighed for at jeg kan svare nu :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men et par af de ting på det mere generelle plan, var bla. at før sit og dæk i gruppe, må man ikke røre hunden, altså fx. lige rette den ind ved berøring eller løft, som mange ellers gør, men det må man så faktisk ikke og hvis man føler behov for det, vil det klogeste være lige at spørge dommeren om det er ok, ellers kan det koste en advarsel..

Men så tilgengæld før alle de andre øvelser, dér må man gerne, røre hunden eller lige rette dens plads position, så længe man ikke har meldt klar selvfølgelig. Og så tor jeg ikke det er noget man skal gøre før fremadsendelse, næseprøve og apport, da det måske kan blive betragtet som at rette hunden ind efter kegle eller lign. men der blev faktisk ikke spurgt til reglerne i lige det/de tilfælle, men personligt vil jeg nok undgå at gøre det ved lige de øvelser, for en sikkerheds skyld. Men altså fx. inden fri ved fod, må man gerne gøre det inden man har meldt klar.

 

En anden ting var i stillingsskiftet, hvor vi fik at vide at man skulle benytte de samme kommandoer hele vejen igennem øvelsen; altså har man fx. sagt "dæk" første gang hunden skal ned og ligge, så skal man også sige dæk, de andre gange hunden skal ligge sig i stillingsskiftet, sådan at man ikke kan have forskellige kommandorer alt efter om det fx. er en sit til dæk, eller en stå til dæk, men tilgengæld kan man så variere sit håndtegn lidt, sådan at man fx. har en mere lige bevægelse ned i jorden når den skal fra sit til dæk og så en mere bagudrettet håndbevægelse når hunden skal fra stå til dæk, men det verbale signal skal være det samme ord.

 

Noget andet som jeg blev glad for at få at vide, det var at i fri ved fod, når man skal to skridt bagud, så må man faktisk godt sige "bak" til hunden, i stedet for at sige plads, det troede jeg egentlig ikke at man måtte, men det må man så godt, da det jo ikke er et længere ord end plads. Så det tror jeg at jeg vil prøve og benytte mig af :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...