Hop til indhold

Hund med dårlig selvtillid


Gæst Joker
 Share

Recommended Posts

Jeg har prøvet at søge lidt efter emner som denne men uden det store held, hvis der er ligne emner så vil jeg gerne be om links til trådene.

 

Jeg har en lille vovse som er ca. ½ år nu og jeg har prøvet på alle mulige og umulige måder at få noget selvtillid ind i ham her er listen:Jeg har rost

  • Givet ham gode oplevelser
  • Trænet ham med positiv forstærkning
  • Ladet ham lege med andre hunde
  • Miljø trænet ham
  • Undgået at skælle ham ud når han gjorde noget han ikke måtte og rost når han har gjort noget godt

Han har alle dage været meget usikker selv fra 10 ugers alderen da jeg fik ham hjem (fra opdrætteren), han er bange for selv en plastikpose der kommer kurrende hen af asfalten i blæsten, og når man kommer gående i sneen (det knaser jo)..

 

Han er usikker hvis han skal gå hen over en plade på jorden eller over en bro.

 

Når han bliver bange ynker jeg ham ikke men prøver at vise ham at det ikke er farligt (afdramatisere det skrammende objekt) og det virker næsten altid lige indtil næste gang vi støder på det, og det er også objekter vi møder tit.

 

Er der nogle som har erfaringer med hvordan jeg kan få noget selvtillid ind i min dejlige dreng så han ikke er så nervøs? alle råd modtages med kyshånd

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet at søge lidt efter emner som denne men uden det store held, hvis der er ligne emner så vil jeg gerne be om links til trådene.

 

 

Jeg har en lille vovse som er ca. ½ år nu og jeg har prøvet på alle mulige og umulige måder at få noget selvtillid ind i ham her er listen:Jeg har rost

  • Givet ham gode oplevelser
  • Trænet ham med positiv forstærkning
  • Ladet ham lege med andre hunde
  • Miljø trænet ham
  • Undgået at skælle ham ud når han gjorde noget han ikke måtte og rost når han har gjort noget godt

Han har alle dage været meget usikker selv fra 10 ugers alderen da jeg fik ham hjem (fra opdrætteren), han er bange for selv en plastikpose der kommer kurrende hen af asfalten i blæsten, og når man kommer gående i sneen (det knaser jo)..

 

Han er usikker hvis han skal gå hen over en plade på jorden eller over en bro.

 

Når han bliver bange ynker jeg ham ikke men prøver at vise ham at det ikke er farligt (afdramatisere det skrammende objekt) og det virker næsten altid lige indtil næste gang vi støder på det, og det er også objekter vi møder tit.

 

Er der nogle som har erfaringer med hvordan jeg kan få noget selvtillid ind i min dejlige dreng så han ikke er så nervøs? alle råd modtages med kyshånd

 

Altså, MIT bedste råd vil være at du skal fortsætte med, at vise ham at tingene ikk er farlige, ros ham alt det du ka når han bevæger sig over pladen, eller hvad det nu er, og så ved jeg ikk om du bruger godbidder også? - men kogt svinelever er en lækkerbisken for de fleste hunde - for så ville jeg lokke ham lidt/provokere ham lidt til at gå over, og når han så går over, så får han (forstå mig ret) smækket et ton godbidder lig i gabet! Eller lav en sti over pladen med godbidderne, og ros ham mens han går over - dette ska selvfølgelig trappes ned så han ikk tror han får godbidder hver gang i går over en plade eller lignende.

 

Har selv en schæfer som er kendt for at være nogle værre bangebukse, og har selv prøvet disse ting med min hund, med stor succes! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har prøvet at søge lidt efter emner som denne men uden det store held, hvis der er ligne emner så vil jeg gerne be om links til trådene.

 

 

Jeg har en lille vovse som er ca. ½ år nu og jeg har prøvet på alle mulige og umulige måder at få noget selvtillid ind i ham her er listen:Jeg har rost

  • Givet ham gode oplevelser
  • Trænet ham med positiv forstærkning
  • Ladet ham lege med andre hunde
  • Miljø trænet ham
  • Undgået at skælle ham ud når han gjorde noget han ikke måtte og rost når han har gjort noget godt

Han har alle dage været meget usikker selv fra 10 ugers alderen da jeg fik ham hjem (fra opdrætteren), han er bange for selv en plastikpose der kommer kurrende hen af asfalten i blæsten, og når man kommer gående i sneen (det knaser jo)..

 

Han er usikker hvis han skal gå hen over en plade på jorden eller over en bro.

 

Når han bliver bange ynker jeg ham ikke men prøver at vise ham at det ikke er farligt (afdramatisere det skrammende objekt) og det virker næsten altid lige indtil næste gang vi støder på det, og det er også objekter vi møder tit.

 

Er der nogle som har erfaringer med hvordan jeg kan få noget selvtillid ind i min dejlige dreng så han ikke er så nervøs? alle råd modtages med kyshånd

 

Velkommen til :-D

 

Først: Hvad siger opdrætteren om situationen?

 

Dernæst: DU kan ikke vise ham at noget ikke er farligt, du kan vise ham at DU tør nærme dig det hvilket langt fra er det samme.

 

Din hvalp mangler tillid, så det er dette der skal arbejdes på, så kommer selvtilliden hurtigt.

 

Når du skriver at du har givet ham gode oplevelser, hvad mener du så helt præcist?

 

Hvordan har miljøtræningen foregået?

 

Og hvordan biver han aktiveret til dagligt?

 

Svar på disse spørgsmål er nødvendige, hvis du skal have brugbare råd :-D

 

At gå over broer og bevægeligt underlag bryder de fleste hvalpe sig ikke om, så det er nok lidt over i normalen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Khaki: tak for dit råd :D

 

Ninjamor: Tak for din velkomst :-)

 

Jeg har ikke snakket med opdrætteren endnu

 

"DU kan ikke vise ham at noget ikke er farligt, du kan vise ham at DU tør nærme dig det hvilket langt fra er det samme."

 

Den metode jeg bruger til at afdramatisere skrammende objekter på er ved selv at berøre det som virker skrammende mens jeg taler roligt til min dreng, dette virker 9 ud af 10 gange og han kommer selv hen og snuser til det hvorefter jeg klikker, roser og giver godbidder, og så er hans frygt pist væk indtil næste gang vi støder på et ligne objekt så skal jeg starte forfra med at afdramatisere

 

(er han mon blevet FOR vant til at jeg afdramatisere ting for ham?)

 

"Din hvalp mangler tillid, så det er dette der skal arbejdes på, så kommer selvtilliden hurtigt"

 

Overfor hvem eller hvad?

 

De gode oplevelser jeg har givet ham er lange ture i skoven, ture til strand (han hader dog vand men elsker stranden), besøg hos venner han syntes godt om + en rigtig god tur hjem til "mormor" her i nytåret.

 

Miljøtræningen er foregået i bus, tog, by, land, på alle mulige overflader (asfalt, brosten, sand, gitter osv.), igennem genstande som rør og tunneller, på gågaden og alt det sammen med min kærestes hund på 5 år som han er 100% tryk ved.

Jeg har gjort det sådan at jeg har startet med nye omgivelser først indtil det var trykt nok og så tilføjet små ting så som at ændre ruten lidt så vi også gik på brosten, eller ændre tidspunktet lidt så der var mennesker på gaden, og alt sammen i et tempo jeg syntes passer ham (miljøtræningen er sket flere gange om måneden).

 

Til dagligt bliver han luftet de der 4+ gange om dagen i en stor hundeskov, jeg har en have sammen med nogle andre som ikke har hund og hundeskoven ligger kun få meter her fra så den luksus nyder han godt af flere gange dagligt, vores formiddags tur og eftermiddags tur er vores aktivitets ture, hvor vi træner og leger, jeg benytter mig af klikker teknikken og han elsker at arbejde, jeg træner hjemkald, plas, dæk, sit, stå og små tricks, derudover får han lov at søge og løbe.

 

"At gå over broer og bevægeligt underlag bryder de fleste hvalpe sig ikke om, så det er nok lidt over i normalen..."

 

Ja men han ændre ikke sin adfærd og er nu lidt over ½ år gammel, er jeg bare for pyller og skal slappe af :damn:

 

Jeg syntes selv jeg har gjort det efter alle kunstens regler, dog er jeg rimelig ny i forhold til klikker træning men syntes det er en genial trænings metode.

 

En lille bi-bemærkning, han er ikke utryg ved mig tværtimod så er jeg den eneste der dur når han er utryg ved noget :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg har ikke snakket med opdrætteren endnu

 

Jeg synes det er vigtigt at høre om de øvrige hvalpe i kuldet har det ligesådan

 

"DU kan ikke vise ham at noget ikke er farligt, du kan vise ham at DU tør nærme dig det hvilket langt fra er det samme."

 

Den metode jeg bruger til at afdramatisere skrammende objekter på er ved selv at berøre det som virker skrammende mens jeg taler roligt til min dreng, dette virker 9 ud af 10 gange og han kommer selv hen og snuser til det hvorefter jeg klikker, roser og giver godbidder, og så er hans frygt pist væk indtil næste gang vi støder på et ligne objekt så skal jeg starte forfra med at afdramatisere

 

I princippet LYDER det rigtig nok, men noget fungerer ikke. Jeg vil anbefale dig at lægge klikkeren væk, så du ikke risikerer at klikke for en uønsket følelse.

 

Prøv evt. i stedet at lade ham gå først hen til det farlige: Stop op der hvor han selv gør det og kast godbidder til ham sådan lidt frem og tilbage ift. objektet.

Lad være at tale til ham. Og bliv stående.

Efterhånden kaster du godbidder tættere og tættere på, men samtidig også nogle bagud, så han forlader objektet for at tage godbidderne og ikke pga tryghed.

 

Efter nogen tid sådan vil han selv kunne gå hen til objektet, som DU skal ignorere, for at søge godbidder der.

Kast stadig nogle væk fra objektet så han på en træningsseance oplever at komme hen til objektet mange gange og gå væk mange gange i ro.

 

Bliv på stedet et kvarters tid eller længere da tidsrummet er meget væsentligt for hans følelse omkring "det farlige".

 

Nu har han selv afdramatiseret situationen og næste gang I møder objektet skal du kunne se en betydningsfuld forskel i hans attitude.

Sådan arbejder du med de ting han er utryg ved. HAN skal først derhen.

 

 

[quote name=J

oOker](er han mon blevet FOR vant til at jeg afdramatisere ting for ham?)

 

Muligvis. Man kan arbejde så meget på en sag at det alene gør det mystisk.

 

"Din hvalp mangler tillid, så det er dette der skal arbejdes på, så kommer selvtilliden hurtigt"

 

Overfor hvem eller hvad?

 

Alt det han er utryg ved

 

De gode oplevelser jeg har givet ham er lange ture i skoven, ture til strand (han hader dog vand men elsker stranden), besøg hos venner han syntes godt om + en rigtig god tur hjem til "mormor" her i nytåret.

 

Miljøtræningen er foregået i bus, tog, by, land, på alle mulige overflader (asfalt, brosten, sand, gitter osv.), igennem genstande som rør og tunneller, på gågaden og alt det sammen med min kærestes hund på 5 år som han er 100% tryk ved.

Jeg har gjort det sådan at jeg har startet med nye omgivelser først indtil det var trykt nok og så tilføjet små ting så som at ændre ruten lidt så vi også gik på brosten, eller ændre tidspunktet lidt så der var mennesker på gaden, og alt sammen i et tempo jeg syntes passer ham (miljøtræningen er sket flere gange om måneden).

 

Og han er gået igene det hele med løftet hale og øren?

 

Til dagligt bliver han luftet de der 4+ gange om dagen i en stor hundeskov, jeg har en have sammen med nogle andre som ikke har hund og hundeskoven ligger kun få meter her fra så den luksus nyder han godt af flere gange dagligt, vores formiddags tur og eftermiddags tur er vores aktivitets ture, hvor vi træner og leger, jeg benytter mig af klikker teknikken og han elsker at arbejde, jeg træner hjemkald, plas, dæk, sit, stå og små tricks, derudover får han lov at søge og løbe.

 

Okay

 

"At gå over broer og bevægeligt underlag bryder de fleste hvalpe sig ikke om, så det er nok lidt over i normalen..."

 

Ja men han ændre ikke sin adfærd og er nu lidt over ½ år gammel, er jeg bare for pyller og skal slappe af :damn:

 

Jeg ved ikke om du pyldrer, me jeg synes bestemt ikke du bare skal slappe af, som i at gøre ingenting.

Når han ikke ændrer holdning og dermed adfærd er det fordi den metode du anvender ikke er den der skal til

 

Jeg syntes selv jeg har gjort det efter alle kunstens regler, dog er jeg rimelig ny i forhold til klikker træning men syntes det er en genial trænings metode.

 

 

Ja, men den er så genial er indlæringsinstrument, at du, hvis du bruger den forkert, kan du støtte en uønsket følelse hos hunden

DErfor synes jeg du skal gemme den lidt væk i arbejdet med tryghed og tillid

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor: tak for alle dine gode råd, dem vil jeg tage til mig :-D

 

Tror du har helt ret med at ligge klikkeren lidt på hylden til både han og jeg er bedre til at udnytte den optimalt :-)

 

Endnu engang mange tak for rådene :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...