Hop til indhold

Den vogtende adfærd


Aslan
 Share

Recommended Posts

Vi har jo snakket om Aslans modtagelse af gæster, den er altså blevet værrer!

 

Han bliver OVERLYKKELIG, og stresser vel også i og med at han begynder at løbe frem og tilbage mellem taressedøren og gæsten ude i bryggerset.

 

Dem han kender, reagere han mere overfor end hvis det er en fremmed.

 

 

Men nu har vi så snakket om, om vi skulle lade ham ligge på sin madress inde i suen, indtil gæsten er kommet ind og har sat sig ned.

 

Men da Aslan er en hund som gerne vil være med til det hele (det har vi jo selvfølglig lært ham :rolleyes: ) tænker jeg lidt på hvordan han ville reagere på at blive lagt af i stuen.

(det kan jo hurtig testes)

 

Men det der næsten bekymre mig mest er; ville han blive mere vagtsom? For syntes jo personligt at det er ok at han gør når folk banker på, men tanken om at han skulle begynde at gø når folk gik forbi ude på stien får mig til at sukke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har jo snakket om Aslans modtagelse af gæster, den er altså blevet værrer!

 

Han bliver OVERLYKKELIG, og stresser vel også i og med at han begynder at løbe frem og tilbage mellem taressedøren og gæsten ude i bryggerset.

 

Dem han kender, reagere han mere overfor end hvis det er en fremmed.

 

 

Men nu har vi så snakket om, om vi skulle lade ham ligge på sin madress inde i suen, indtil gæsten er kommet ind og har sat sig ned.

 

Men da Aslan er en hund som gerne vil være med til det hele (det har vi jo selvfølglig lært ham :rolleyes: ) tænker jeg lidt på hvordan han ville reagere på at blive lagt af i stuen.

(det kan jo hurtig testes)

 

Men det der næsten bekymre mig mest er; ville han blive mere vagtsom? For syntes jo personligt at det er ok at han gør når folk banker på, men tanken om at han skulle begynde at gø når folk gik forbi ude på stien får mig til at sukke!

 

Hvis han nu gerne vil være med, og I gerne vil have ham med, hvorfor lærer I ham så ikke i stedet at sitte når gæsten kommer ind? Gæsten hilser kun når han sidder, på denne måde forhindrer I ham i at løbe frem og tilbage, men han får stadig lov til at være med til at tage imod gæsten.

 

Og hvad angår dit spørgsmål om at være vagtsom, jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor han skulle blive mere vagtsom af at blive bedt om at blive i stuen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han nu gerne vil være med, og I gerne vil have ham med, hvorfor lærer I ham så ikke i stedet at sitte når gæsten kommer ind? Gæsten hilser kun når han sidder, på denne måde forhindrer I ham i at løbe frem og tilbage, men han får stadig lov til at være med til at tage imod gæsten.

 

 

Det har vi forsøgt, og 1 er at bryggerset er for lille til en af os, Aslan og gæst/er og 2 er at han er for overlykkelig til at kunne håndtere den korte afstand (eller det formoder vi) og håber at en længere afstand ville kunne hjælpe på det.

 

Og hvad angår dit spørgsmål om at være vagtsom, jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor han skulle blive mere vagtsom af at blive bedt om at blive i stuen?

 

Jeg kan faktisk ikke helt forklare hvorfor jeg tænker at det måske kunne ske, for det ved jeg ikke. Men jeg kunne bare forestille mig at han kunne finde på sådan noget (reagere, for han gør det jo ikke med vilje) :hmm: Nogen gange har jeg ikke så meget tiltro til ham :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har vi forsøgt, og 1 er at bryggerset er for lille til en af os, Aslan og gæst/er og 2 er at han er for overlykkelig til at kunne håndtere den korte afstand (eller det formoder vi) og håber at en længere afstand ville kunne hjælpe på det.

 

 

 

Jeg kan faktisk ikke helt forklare hvorfor jeg tænker at det måske kunne ske, for det ved jeg ikke. Men jeg kunne bare forestille mig at han kunne finde på sådan noget (reagere, for han gør det jo ikke med vilje) :hmm: Nogen gange har jeg ikke så meget tiltro til ham :oops:

 

Jeg tror ikke at han vil blive mere vagsom af det, så jeg syntes da sagtens I kan forsøge.

 

I kunne jo lære ham at banken (ringeklokke) på døren betyder, "læg dig på din madras", altså at selve det at nogen banker på betyder at han skal lægge sig på madrassen. Til at starte med kan I øve det selv, og når han forstår konceptet, så kan I gøre det lidt sværre ved at få en gæst til at komme på besøg. Husk at belønne overstrømmende, da det virkelig skal være det værd for ham, og husk at have øvet det meget med ham før der kommer en gæst, så han virkelig har lært at det kan betale sig at være på den madras, da det ellers vil være alt for svært for ham når gæsten kommer.

 

Jeg ville rent faktisk gerne træne Luna til det samme, så måske skulle vi prøve sammen? Hun har lige fået en ny kurv i dag, og det er simpelthen fordi at jeg ville træne hende til at være i kurven når gæsten kom, og samtidig kunne sende hende derhen hvis hun bliver lidt for meget.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hvis du vil ændre hans opførsel skal du først og fremmest skabe en situation du kan kontrollere fra først til sidst.

 

Det kunne se sådan ud: Aslanen i line i stuen, gæst og du selv eller din mand kommer ind i stuen hvor den af jer der holder Aslan afleder med lidt tyggegodt og beder ham lægge/sætte sig. Og er vedholdende med det.

 

Gæsten ignorerer det hele og Aslan får lov at hilse når han er totalt afslappet. Ikke før.

 

Dermed signalere I forskelligt: At det er JERES gæst, og Aslan skal ikke bekymre sig om modtagelsen for det klarer I fint selv samt at I faktisk har kontrol over situationen - og over Aslan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville rent faktisk gerne træne Luna til det samme, så måske skulle vi prøve sammen? Hun har lige fået en ny kurv i dag, og det er simpelthen fordi at jeg ville træne hende til at være i kurven når gæsten kom, og samtidig kunne sende hende derhen hvis hun bliver lidt for meget.

 

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah, det er altid lidt nemmere når man er to :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil ændre hans opførsel skal du først og fremmest skabe en situation du kan kontrollere fra først til sidst.

 

Det kunne se sådan ud: Aslanen i line i stuen, gæst og du selv eller din mand kommer ind i stuen hvor den af jer der holder Aslan afleder med lidt tyggegodt og beder ham lægge/sætte sig. Og er vedholdende med det.

 

Gæsten ignorerer det hele og Aslan får lov at hilse når han er totalt afslappet. Ikke før.

 

Dermed signalere I forskelligt: At det er JERES gæst, og Aslan skal ikke bekymre sig om modtagelsen for det klarer I fint selv samt at I faktisk har kontrol over situationen - og over Aslan.

 

 

 

Jeg havde godt nok planer om at det skulle være uden line, men nu du skriver det, slår det mig at det nok er en del nemmere at holde ham, hvis han skulle miste alt kontrol når gæsten kom :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde godt nok planer om at det skulle være uden line, men nu du skriver det, slår det mig at det nok er en del nemmere at holde ham, hvis han skulle miste alt kontrol når gæsten kom :mrgreen:

 

Jeg ville lige som Ninjamor skriver, også bruge line de første mange gange, simpelthen for at sikre at der ikke er andre alternativer end at gøre det rigtig, og hermed have rig mulighed for at belønne korrekt adfærd.

 

Men som sagt ville jeg øve det uden gæst først, for igen at have en rimelig stabil adfærd før der kommer så store forstyrrelser som en gæst nu engang er :-D

 

Så først vil jeg indlære at "bank på dør = gå i kurv), og her ville jeg i første omgang placere kurven lige ved siden af døren for at gøre det så let så muligt, og den der banker vil bare være mig. Efterhånden vil jeg rygge kurven længere og længere væk fra døren, indtil den står der hvor det er meningen den skal.

Når dette er lykkedes og jeg har succes i 85-95% af gangene, så vil jeg bede Bo om at gøre det samme, og først når hun kan gøre det med både Bo og mig, så vil jeg begynde at øve det med en gæst.

 

Men det er så bare min plan, din kan jo se anderledes ud :-D

 

Men min plan er ihvertfald at sørge for at Luna har fået ufatteligt mange belønninger for at være i den kurv, og for at gå hen i den når det banker på døren, at de mange belønninger forhåbentlig (ellers har jeg ikke belønnet godt nok) får hende til at (næsten) ønske at være i kurven istedet for i gangen når gæsterne kommer.

 

Nu er hendes kurv som sagt ny, så denne weekend vil gå med først at fremmest at lære hende at gå i kurven (og elske det), men fra mandag/tirsdag kan vi godt gå i gang med den anden øvelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk ikke helt en plan endnu.

 

Men hvis jeg mp låne din, så kan jeg da se om den holder.

 

 

 

Jeg har lidt "godbidsproblemer" da jeg endnu ikke har funde noget der overgår alt andet. Men tænker at jeg vil prøve md noget kogt and og se om det hjælper (nu han er så glad for det james welbeloved foder).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk ikke helt en plan endnu.

 

Men hvis jeg mp låne din, så kan jeg da se om den holder.

 

 

 

Jeg har lidt "godbidsproblemer" da jeg endnu ikke har funde noget der overgår alt andet. Men tænker at jeg vil prøve md noget kogt and og se om det hjælper (nu han er så glad for det james welbeloved foder).

 

Hvad med legetøj, syntes han at det er sjovere end godbidder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mjae, muligvis hvis jeg køber et nyt piv-dyr :hmm:

 

 

 

 

Så ville det måske irke optimalt hvis pivdyret var en and :mrgreen:

 

Det tog lige lidt tid, men så fangede jeg den med anden :lol:

 

Der er jo ikke så meget perfektion i at lande på en madras, så derfor vil jeg ikke tro at der er noget problem i at bruge legetøj under indlæringen, tværtimod vil du få en hund der er rigtig glad for at "gå på madrassen"

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå hvordan går det?

 

Her er vi endnu ikke nået så langt, Luna skulle jo først lære at gå i kurven, og der har hun altså ikke været så samarbejdsvillig, hun kan ikke helt se formålet med at gå ind og ud af den hele tiden :blink:

 

Så den begejstring jeg gerne vil have hun går i kurven med, før vi begynder at træne det andet, den har vi altså ikke helt opnået endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg havde godt nok planer om at det skulle være uden line, men nu du skriver det, slår det mig at det nok er en del nemmere at holde ham, hvis han skulle miste alt kontrol når gæsten kom :mrgreen:

 

Ja, det er alt andet lige nemmere at kontrollere bæstet når det er i line :-D

 

Efterfølgende trænes der mod at linen ikke er nødvendig

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen indtil videre er vi kommet så langt at vi er blevet dybt uenige :damn::damn::damn::damn:

 

 

Hvad gør man lige med mænner?

Han kan godt se at det er et problem at stor glad hund er i lille bryggers og vælter gæsterne, men hunden skal jo have lov til at være med :stupid:

 

Jeg tror vores hus er doomed og vi får aldrig gæster :roll::roll:

 

 

Så nu er jeg igang med at ligge hovedet i blød, for at finde løsning som passer hund, martin og gæster (og kan ikke lige helt se mig ud af det).

 

 

 

 

Mon det ville være for svært at lærer hunden at side i bryggerset indtil gæsten er kommet ind og døren er lukket og så skal han gå ind i stuen og vente på at gæsten har tid til at hilse på ham? :hmm:

 

Men det må jo så være martins problem at løse :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

(tsk tsk har lige falagt mig alt ansvar for træning)

 

Og dejligt at det går så hurtigt for jer :5up:

 

Det er en fryd at læse :klap2:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...