Hop til indhold

Hjælp, hun hyler.


Gæst LouiseBS
 Share

Recommended Posts

Gæst LouiseBS

Jeg har før skrevet ind med at min hund, Amy Piver meget, og det bliver værre og værre.

Samme øjeblik jeg træder ind ad døren så begynder hun.

 

Hun hyler når hun vil ud, så kommer hun ud, så begynder hun at gø, så tager jeg hende ind igen, og så hyler hun at hun vil ud igen.

Hun hyler når hun mangler mad/vand, det får hun selvfølgelig også.

 

Og så har vi gåturen. Hun hyler imens jeg tager overtøj på (det går åbenbart ikke hurtigt nok), hun hyler så igen mens jeg låser der imens hun hiver alt hvad hun kan. Jeg har flere gange fået at vide at når hun trækker for meget, altså hopper frem så skal jeg stå stille, når jeg gør det så hyler hun som om hun bliver mishandlet (Hvilket virkelig er pinligt).

Hun er helt bar på maven. Maven og hendes kønsdel er helt frossen hvis vi er ude mere end en halv time af gangen, til gengæld så går vi 4 ture om dagen.

 

Der går ikke 5 min. af en dag hvor hun ikke hyler medmindre hun sover. Hvilket hun stort set kun gør når jeg er på arbejde og om natten.

 

Jeg skriver hyler fordi hun piver meget højere end hun gjorde før i tiden.

 

Jeg er virkelig ved at blive sindsyg og kan mærke på mig selv at jeg nogen gange er ved at miste kontrollen.

 

Hun er lige kommet ud af sin føste løbetid, kan det have noget med det at gøre?

 

Er der nogen der har en ide om hvorfor hun hyler som hun gør?

Eller har nogle gode råd til mig om hvordan jeg måske kan mindske hendes piveri?

 

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg har før skrevet ind med at min hund, Amy Piver meget, og det bliver værre og værre.

Samme øjeblik jeg træder ind ad døren så begynder hun.

 

Hun hyler når hun vil ud, så kommer hun ud,

 

Som Buddha skrev..

 

Dermed har hun erfaret at hun skal give lyd for at komme ud. Når du lukker hende ud for at pibe bekræfter du hende i at piben giver adgang til at komme ud.

 

 

så begynder hun at gø, så tager jeg hende ind igen, og så hyler hun at hun vil ud igen.

 

Fordi det er hvad hun har lært

 

Hun hyler når hun mangler mad/vand, det får hun selvfølgelig også.

 

Igen: Du bekræfter hende i at lyd giver adgang til det hun ønsker

 

Og så har vi gåturen. Hun hyler imens jeg tager overtøj på (det går åbenbart ikke hurtigt nok), hun hyler så igen mens jeg låser der imens hun hiver alt hvad hun kan.

 

Du har simpelthen fået lært hende at det hører til i den situation at give lyd. Når hun så faktisk kommer på tur mens hun giver lyd, bekræftes hun atter i at lyd skal der til

 

Jeg har flere gange fået at vide at når hun trækker for meget, altså hopper frem så skal jeg stå stille, når jeg gør det så hyler hun som om hun bliver mishandlet (Hvilket virkelig er pinligt).

 

Du skal ikke stoppe op hvis hun trækker "for meget". Du skal stoppe op i samme øjeblik hun begynder at trække lidt.

Men dette er ikke metoden til Amy, for som du beskriver hende kører hun så højt at hun ikke kan håndtere situationen fornuftigt og så lærer hun intet af, at du stopper op.

 

Hun er helt bar på maven. Maven og hendes kønsdel er helt frossen hvis vi er ude mere end en halv time af gangen, til gengæld så går vi 4 ture om dagen.

 

Dækken som dækker maven. Hun kan få urinvejsinfektion af at blive for kold

 

Der går ikke 5 min. af en dag hvor hun ikke hyler medmindre hun sover. Hvilket hun stort set kun gør når jeg er på arbejde og om natten.

 

Jeg skriver hyler fordi hun piver meget højere end hun gjorde før i tiden.

 

Jeg er virkelig ved at blive sindsyg og kan mærke på mig selv at jeg nogen gange er ved at miste kontrollen.

 

Det må også være belastende og hendes piben vil blive værre og højere hvis du ikke sætter ind nu

 

Hun er lige kommet ud af sin føste løbetid, kan det have noget med det at gøre?

 

Er der nogen der har en ide om hvorfor hun hyler som hun gør?

 

Intet med løbetiden at gøre som sådan men med at du har givet hende det hun vil have når hun peb.

 

Eller har nogle gode råd til mig om hvordan jeg måske kan mindske hendes piveri?

 

Først og fremmest er det vigtigt at vide hvad Amy bruger sin energi på. Hvordan gør du hende træt?

 

Et indlært stopord og derefter ros og belønning for ro kombineret med at du absolut intet foretager dig hvis der er lyd på hende (ørepropper). Samtidig aktivering så hun bliver træt og ikke behøver "bede om" aktivitet.

 

Vand og foder før hun begynder at pibe. Vand bør hun ikke skulle bede om, det skal være tilgængeligt hele tiden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LouiseBS

Det er lidt svært at forklare. Altså hun har også vand hele tiden, det var mest i starten jeg en gang imellem glemte det.

 

Og nej hun får ikke altid hvad hun hyler efter.

Grunden til at hun ofte (ikke altid) kommer ud på teressen når hun piver er fordi ellers så skider hun på gulvet, og hun er først lige blevet renlig.

 

Jeg har i en lang periode taget hende ind hver gang hun piver når jeg låser døren, nu ber jeg hende sidde imellem mine ben mens jeg låser døren, så hyler hun nemlig ikke.

 

Jeg vil helt klart være mere opmæksom med ikke at give hende ting når hun hyler og prøve at komme det i forkøbet ..

 

Jeg ignorerer hende rigtig meget når hun hyler og vender ryggen til hende når hun kigger på mig imens.

 

Problemet er faktisk at hun ofte hyler "uden grund", altså jeg ved ikke hvorfor hun piver.

 

Vi har lige været ude på en rimelig lang gåtur hvor vi gik pænt stærkt, og der gik ikke mere end 5 min. efter vi var kommet hjem før hun igen begyndte at gå rundt og pive, uden nogen synlig grund. Ca. 10 min. efter lagde hun sig ned og nu ligger hun og sover.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sker der for meget for hende? Det du skriver her til sidst, om at hun går rundt og piver, kan turen have været for hurtig / for vild for hende?

 

Synes det lyder som en rigtig god ide at prøve at komme hende i forkøbet, har i nogle rutiner som du måske kan ændre, sådan så hun ikke når at "vide hvad klokken er"?

 

Har selv lidt af et pivdyr, så kan hilse og sige at det bliver værre før det bliver bedre, men det er MEGET bedre her nu!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LouiseBS
Sker der for meget for hende? Det du skriver her til sidst, om at hun går rundt og piver, kan turen have været for hurtig / for vild for hende?

 

Synes det lyder som en rigtig god ide at prøve at komme hende i forkøbet, har i nogle rutiner som du måske kan ændre, sådan så hun ikke når at "vide hvad klokken er"?

 

Har selv lidt af et pivdyr, så kan hilse og sige at det bliver værre før det bliver bedre, men det er MEGET bedre her nu!

 

Årh det lyder rigtig godt .. Så er der jo håb.

 

Altså turen er faktisk langsommere end hun ønsker det. Så kan ikke lige se hvad der skulle gøre hende stresset.

 

Vi har faktisk ingen rutiner, er i gang med at få indlært et rutine der går ud på at hun ikke hyler når vi er på vej ud. Det virker til at fungere. Men ellers så går vi aldrig på samme tidspunkter af dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...