Gæst bittet Skrevet Marts 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Marts 5, 2010 Vi søger en Jugoslavisk Hyrdehund Sarplaninac med stamtavle. Nogen der har en ide om hvor vi kan finde sådan en lille hvalp, uden at skulle til jugoslavien og hente den?. Vi har mulighed for at komme derned og hente en, men det kunne være rart at finde en her i danmark eller et land der ligger lidt nærmere danmark. (: Vi søger også andre i Danmark der har sådan en hund og evt, kendskab til om der er nogle "klubber" her i danmark der har med Sarplaninac at gøre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Freudika Besvaret Marts 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2010 En hurtig googling fandt den her side: Sarplaninac / Yugoslavian Herder - Dog Breeders and Kennels in Europe Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bittet Besvaret Marts 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2010 tak for hjælpen. (: Nogen der kende nogle steder i danmark? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Marts 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2010 Altså.... Sarplaninacen er en af de 14 racer, som politikerne vil have helt forbudt i Danmark. Hvorfor dog gøre livet besværligt og surt for jer selv fra starten af? Og hvad jeg umiddelbart kan se om racen, så ER det ikke en hund, der egner sig til danske forhold. Dels er den mest tilfreds med et barskere klima (den egner sig IKKE som indehund) og dels skal der helst være rigtig god afstand til nærmeste naboer så den ikke tager fejl af en farlig indtrængende og en tilfældig forbipasserende. Sådan en hund ville være konstant stresset over at have fremmede gående forbi dens område. Så det er nok derfor I ikke kan finde nogen opdrætter i Danmark. Hvad skal I bruge den til? Racer, der måske rammes af forbudet: Her er de 14 dræberracer | www.bt.dk Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Sille12 Besvaret Marts 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2010 Hej, Har lige løseligt læst om hunden og det der umiddelbart springer i øjnene er at den er "very sharp", så det lyder ikke umiddelbart som en god familiehund(uden at jeg dog er ekspert). Hvad skal i bruge hunden til og hvad er det i specielt har forelsket jer i ved racen?? V.H. Sille Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret Marts 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2010 hehe...dræberracer.... http://cdnet.myxer.com/tn/c/493828/big/?t=20080523110923 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bittet Besvaret Marts 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2010 Jeg forstår jeres "bekymringer". Min kæreste er serber og han og hans mor kender meget godt til denne race. Det der gør at den virker "farlig" når i læser om den er det den bliver brugt til i serbien. I serbien bliver den kun brugt som vagthund og til at nedlægge bjørne, men hvis den får kærlighed og de rigtige ejer (som kan håndtere og træne hunden efter dens natur) skulle der ikke være noget problem. Det er en god familiehund, men pga. den størrelse og muskulatur bliver den som regl trænet til at være "grov". Hvis vi anskaffer os sådan en hund og vi på noget tidspunkt føler at vi mister kontrollen eller at hunden simpelthen ikke har det godt hos os, her i danmark, så sørger vi for den får et godt liv fx. i serbien, hvor den kan leve (efter bøgernes, rigtige forhold) så er det selvfølgelig det vi gør. Grunden til vi ikke bare henter en i serbien er den lange tur tilbage til danmark som vi gerne vil skåne hunden for. Det ville være nemmere at finde en opdrætter i Danmark, eller et nærliggende land. Vi vil også gerne finde nogle andre der har sådan en hund her i danmark, for at vi kan forhører os omkring om der er nogle klubber el. lign. der har nogle områder hvor en så stor hund som denne, med så meget energi kan få lov at bruge sine kræfter og komme ud at lege. (: Jeg finder intet forkert i at vi anskaffer os sådan en hund, da jeg ved at vi vil gøre det bedste for hunden, og hvis ikke vi kan det, så somsagt sørger vi for at den får det godt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bittet Besvaret Marts 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2010 Det som vi har forelsket os i ved denne race er at den stammer fra serbien, som er min kærestes fædreland, og at min kæreste har et nært forhold til racen, eftersom det er den hunde race som han altid har haft kontakt med i serbien. Den skal primært bruges som familiehund, og som en hund vi kan komme ud og bevæge os sammen med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Marts 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2010 Desværre. Som sagt er den ved at blive forbudt i Danmark. Jeg er ikke sikker på at I vil slippe godt fra at indføre den ulovligt. Bor I på en gård? Den race ville blive voldsomt stresset ved at bo i et villakvarter eller lignende relativt tæt bebyggelse. Den vil være oppe på mærkerne lige så længe den kan se, lugte eller høre fremmede. Uanset hvad I opdrager den til. Du må altså prøve på at forklare din mand, at forholdene i Danmark er anderledes end i hans hjemland. Og i Danmark anskaffer man sig jo ikke bare en hund, som man allerede ved anskaffelsen planlægger at give videre når den begynder at volde problemer. I bliver forhåbentlig stærkt knyttede til sådan en lille hvalp. Så I vil selv være de sidste til at se, når det er ved at gå galt. Prøv i stedet at bruge lidt tid på at kikke alle de hunderacer som man MÅ have helt lovligt i Danmark.. Altså hvis I VIL have hund.. Og det betyder altså at kikke på hvad der er bedst for HUNDEN, og hvad I kan tilbyde den. Tag på udstilling og kik på de mange dejlige hunde. Køb et katalog på udstillingen og noter ned i det, hvilke racer I synes om. I kataloget er der også navne på opdrættere, så I kan finde dem når I er kommet hjem og har lyst til at se nærmere på en race. Udstillinger i Danmark: Velkommen til Dansk Kennel Klub for hundeejere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Marts 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2010 Som sagt er den ved at blive forbudt i Danmark. Jeg er ikke sikker på at I vil slippe godt fra at indføre den ulovligt. Du må altså prøve på at forklare din mand, at forholdene i Danmark er anderledes end i hans hjemland. Den er vel ikke ulovlig endnu? Så man slipper nok lige så godt fra at indføre sådan en hund som en amstaff :hmm: Har været i Tyrkiet og set nogle af de meget farlige racer, anede ikke det var 'en af dem' så de fik en nusser....vi slap levende fra det Tror ikke forholdene mht hunde er så afsindigt forskellige i DK i forhold til Serbien, for en gangs skyld synes jeg, det er en kommende hunde-ejer, der ikke bare vælger i blinde. Kender ikke til nogle opdrættere, men ville ikke selv have de store problemer med at hente en hvalp i Serbien, overvejer seriøst selv om kommende fin hvalp skal være fra USA, fra en opdrætter der har sendt til Tyskland flere gange, uden hvalpen af den grund tog skade. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Marts 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2010 Den er vel ikke ulovlig endnu? Så man slipper nok lige så godt fra at indføre sådan en hund som en amstaff :hmm: Har været i Tyrkiet og set nogle af de meget farlige racer, anede ikke det var 'en af dem' så de fik en nusser....vi slap levende fra det Tror ikke forholdene mht hunde er så afsindigt forskellige i DK i forhold til Serbien, for en gangs skyld synes jeg, det er en kommende hunde-ejer, der ikke bare vælger i blinde. Kender ikke til nogle opdrættere, men ville ikke selv have de store problemer med at hente en hvalp i Serbien, overvejer seriøst selv om kommende fin hvalp skal være fra USA, fra en opdrætter der har sendt til Tyskland flere gange, uden hvalpen af den grund tog skade. Politikerne går efter at stoppe for indførsel og avl. De hunde, der er i landet skal tvangskastreres og de må aldrig gå løs. Sikkert ikke noget problem for familien. Men de skal bare være klar over, hvad de går ind til. Og det tager vel lidt tid at finde den udenlandske hvalp. Inden da kan loven være gået igennem..... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret Marts 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2010 synes måske det er at male fanden lidt på væggen allerede nu at snakke om hunde man MÅ have osv....de er trods alt ikke ulovlige endnu... Men jeg er 100 procent enig i at man skal ville den hund man køber...men så vil jeg i samme åndedrag sige at man for så vidt kunne have en tiger eller krokodille, hvis man træffer sine forholdsregler og er sit ansvar voksent... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Michelle w Besvaret Marts 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2010 Et problem ved at hente i serbien er at man ikke kan få hunden hjem som 8-ugers. En del doberfolk henter jo i serbien, og har læst noget om 7 mdr. Og de første 7 mdr af hundens liv, ville jeg dælme være ked af at gå glip af med en race som denne. Som andre nævner, har jeg osse svært ved at se racens berettigelse i DK. Kærlighed og kikser fjerner ikke det medfødte vogterinstinkt osv. Så medmindre self i bor ret langt ude på landet uden naboer omkring jer, ville jeg finde en anden race. -men det er self ikke mig der bestemmer det... Jeg kender ikke opdrættere af racen her i landet. Men prøv at kontakte DKK. Der findes opdrættere af andre store vogterracer, så det er da muligt der osse findes nogen med denne race. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret Marts 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2010 Den er vel ikke ulovlig endnu? Så man slipper nok lige så godt fra at indføre sådan en hund som en amstaff :hmm: Har været i Tyrkiet og set nogle af de meget farlige racer, anede ikke det var 'en af dem' så de fik en nusser....vi slap levende fra det Tror ikke forholdene mht hunde er så afsindigt forskellige i DK i forhold til Serbien, for en gangs skyld synes jeg, det er en kommende hunde-ejer, der ikke bare vælger i blinde. Kender ikke til nogle opdrættere, men ville ikke selv have de store problemer med at hente en hvalp i Serbien, overvejer seriøst selv om kommende fin hvalp skal være fra USA, fra en opdrætter der har sendt til Tyskland flere gange, uden hvalpen af den grund tog skade. Kangal? hehe...giga hund... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bittet Besvaret Marts 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2010 Til Birgitta: Har du været i serbien? Den eneste forskel der er på serbien og danmark er at der er lidt koldere i serbien om vinteren og lidt varmere om sommeren. De har også Sarplaninac i byerne dernede. Det er jo ikke kun folk i "bjergene" derned der har denne slags hund, men skam også dem i byerne. Jeg kan ikke se den store forskel. Og jeg har på ingen måde allerede nu bestemt at jeg bare vil give hunden væk. Men hvis jeg kan mærke på min hund at den ikke har det godt hos mig, af en eller anden årsag som jeg ikke kan ændre, så er jeg ikke den person der bare giver den en sprøjte, så den dør, men så hellere bruge tid på at finde et godt hjem til dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Marts 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2010 Til Birgitta:Har du været i serbien? Den eneste forskel der er på serbien og danmark er at der er lidt koldere i serbien om vinteren og lidt varmere om sommeren. De har også Sarplaninac i byerne dernede. Det er jo ikke kun folk i "bjergene" derned der har denne slags hund, men skam også dem i byerne. Jeg kan ikke se den store forskel. Og jeg har på ingen måde allerede nu bestemt at jeg bare vil give hunden væk. Men hvis jeg kan mærke på min hund at den ikke har det godt hos mig, af en eller anden årsag som jeg ikke kan ændre, så er jeg ikke den person der bare giver den en sprøjte, så den dør, men så hellere bruge tid på at finde et godt hjem til dem. Det er ikke mig, der laver lovene. Jeg ser bare, hvordan det går med den slags hunde her i nær-området. BOR I i ejerbolig? For i de fleste lejeboliger ER det allerede forbudt, på grund af de store problemer, der har været....... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Marts 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2010 Det som vi har forelsket os i ved denne race er at den stammer fra serbien, som er min kærestes fædreland, og at min kæreste har et nært forhold til racen, eftersom det er den hunde race som han altid har haft kontakt med i serbien. Den skal primært bruges som familiehund, og som en hund vi kan komme ud og bevæge os sammen med. Hey. Jeg har selv forelsket mig i hunderacer, som andre folk har slået sig godt og grundigt i panden over at jeg overhovedet ville overveje (f.eks canaan). Så jeg kender godt til det, at folk ikke lige er med på ens tankegang omkring valg af race, hvilket kan være pænt træls, når man jo selv synes man har gjort et godt valg Uden at kende noget til den specifikke hunderace vil jeg dog alligevel kommentere på jeres begrundelse for netop denne: Den kommer fra et bestemt land Din kæreste har kendt hunde af den race som barn I bør måske kigge mere efter hvilken race, der matcher jeres behov og temperament end racens oprindelsesland. Hvor meget motion ønsker I at give en hund? Hvor meget mental aktivering vil I give hunden? Er der noget specielt I ønsker at dyrke med hunden (spor, jagt, agility osv)? Er I aktive eller stillesiddende? Skal den bo sammen med andre dyr? Kan I leve med en hund, der altid skal gå i snor, eller skal den kunne løbe frit? Osv osv. Hvis man matcher racens behov, så får man oftest den bedste oplevelse som hundeejer. Arg, men jeg ved godt at det ikke var det, du spurgte om. Men hvor der var opdrættere i nærheden af DK. Og som kompensation for at være træls, skal jeg da nok lige kigge Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Marts 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2010 Der er den her opdrætter i UK: Sarplaninac - Siegreich kennel Og i Sverige: Välkommen till Sarplaninac.com Der er flere i Sverige vist. Du skal bare google. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts