Hop til indhold

Løg/hvidløg er gift for hunde!

Gæst Lena
 Share

Recommended Posts

Jeg sad her til morgen og læste "Breton´s", hvori der var en artikel, sakset og oversat fra Norsk Kennel Klubs blad.........

Løg til hunde

På spørgsmålet om det er farligt at give hunde løg eller hvidløg er svaret:

Alle medlemmer af løgfamilien (Allium) indeholder et stof, som hedder n-propyl disulfid, som er giftigt for hunden, hvis det indtages i tilstrækkelige mængder. Stoffet skader cellemembranen til de røde blodlegemer og påfører hæmoglobinet inde i de røde blodlegemer uoprettelig skad.

De påvirkede blodlegemer ødelægges(hæmolyseres), og resultatet er blodmangel (hæmolytisk anæmi) og rødlig misfarvning af urinen (hæmoglubinuri). Skaden på hæmoglobinet inde i de røde blodlegemer medfører dannelse af karakteristiske legemer, såkaldte heinz-legemer, som bruges til at stille diagnosen.

Der er mange hundefører, som bevidst eller ubevidst tilfører foderet løg eller hvidløg, Eksempel på på ubevidst tilførsel er, når man giver hunden madrester, som indeholder løg eller hvidløg, fx en gryderet. Det spiller ingen rolle om løget/hvidløger er rå, kogt, stegt, tørret eller i pulverform. Det giftige stof vil under alle omstændigheder være til stede.

Blodmangel hos hunde er påvist ved fodring indeholdende så lidt som 5 gram løg pr kilo kropsvægt. Et alment løg vejer typisk 200-250 gram. Jeg har i Norsk Veterinærtidsskrift beskrevet et tilfælde af løgforgiftning hos en kat forårsaget af barnemad, som indeholdt løg. I et forsøg fik hunde 30 gram rå løg pr. kilo kropsvægt i tre dge i træk

Samtlige hunde fik alvorlig anæmi (blodmangel) misfarvet urin og heinz-legemer i de røde blodlegemer. En hund kunne ikke reddes og døde fem dage senere.

Der findes ikke (mig bekendt) forsøg og studier på effekten af langtidsbrug af små mængder løg/hvidløg til hund. Men, det må ansses for risikabelt. Grunden til at mange hundeejere tilfører hvidløg til hundemaden skyldes en formodning om at skovflåten afstødes.

Der findes ingen viden skabelige undersøgelser, der dokumenterrer dette, selv om mange hundejere fortæller at de oplever at dette er tilfældet. Når der findes lægemidler og loppe- /flåthalsbånd, his effekt er videnskabeligt veldokumenteret og beviselit er effektive er der ingen grund til at udsætte hunden for en ukendt risiko ved at give den løg/hvidløg.

William Bredal

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gæst Klüssendorf

Det er rigtigt.

Løg og hvidløg var også på en liste, som blev trygt i en artikkel om giftige madvarer i "hunden", efter en Dalmatiner døede, da den havde spist en pakke rosiner.

Jeg kendte bare ikke til effekten af at de fik løg, så tak for atiklen

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en liste på køleskabet - sorteret fra er de åbenlyse ting som benzin og den slags.

Kan ikke lige finde den - tror jeg har den på arbejdet :stupid:

Checker lige senere - vi skal have gæster til fødselsdag (den mindste), så der er ikke så meget tid til at logge på arbejdet i dag.

Poster den senere, når jeg har fundet den.

Edit: Det lød dumt :stupid: det er selvfølgelig den elektroniske version der er på arbejdet, køleskabet står stadig her :mrgreen:

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vist den liste jeg har brugt - hvor jeg så bare har frasorteret de åbenlyse ting man naturligvis ikke giver en hund.

Ja, jeg tænkte nok det var den du også tænkte på :-) Utroligt hvad de har valgt at skrive på, har lige sorteret alt hvad der ikke er fødevarer/drikke fra og så ser listen sådan ud:

- Vindruer

- Løg

- Avocado

- Nødder

- Broccoli (rå)

- Chokolade

- Cola

- Kartoffelplanten og rå kartofler

- Kaffe

- Kakao

- Kødvarer med nitrit - nitrat kan omdannes til nitrit

- Macadamia nødder

- Rå grønne kartofler

- Rosiner

- Te

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg tænkte nok det var den du også tænkte på :-) Utroligt hvad de har valgt at skrive på, har lige sorteret alt hvad der ikke er fødevarer/drikke fra og så ser listen sådan ud:

- Vindruer

- Løg

- Avocado

- Nødder

- Broccoli (rå)

- Chokolade

- Cola

- Kaffe

- Kakao

- Macadamia nødder

- Rå grønne kartofler

- Rosiner

- Te

Pillede den lige af køleskabet....

Jeg har dog også følgende på:

Gær

Fjerkræben

Svineben

Kalkunskin

Ibuprofen

Paracetamol

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg sad her til morgen og læste "Breton´s", hvori der var en artikel, sakset og oversat fra Norsk Kennel Klubs blad.........

Jeg kommer lidt til at smile af alle de lister der efterhånden florerer.

Ikke een af dem giver et egentligt billede af hvor giftigt det enkelte stof egentligt er.

" Hund død efter at have spist en pakke rosiner" Jovist. Men var det en stor pakke med 500 g eller en af de små som børnene får med i skole?

Nu er der i årevis blevet skrevet stolpe op og stolpe ned om hvidløgs fantastiske effekt på snart sagt alt.

Men der er ingen der skriver hvor meget eller hvor lidt dr skal til for at virke eller for at blive giftigt.

Jeg lærte for år tilbage en sætning.

Sola Dosis Facit Venenum.

Frit oversat:

Alene dosis Afgør giftighed.

Så ALT er giftigt, Det er blot et spørgsmål om mængde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jep - selv vand :blink:

4 liter på en time (eller er det 10 på 4) så rykker man kroppens saltbalance så meget at man dør.

Hvilket gør alle de forskellige lister, forholdsvis misvisende og gør at mange bliver unødigt urolige hvis deres hund har spist et eller andet på "listen".

Kan lige se scenariet :

-Min hund har spist en vindrue- 'Skal jeg køre til dyrlægen?

-Nej ikke kun ved en drue-

-Hvor mange kan den da tåle?

-Det ved jeg ikke, for druer er giftige, Det kommer an på din hunds størelse-

-Det er en lille hund, på 3 kg-

-Ja så kan den ikke tåle meget, men en drue gør NOK ikke noget.-

Ps.

Hvad er er giftigt ved kalkunskind og kyllingben?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilket gør alle de forskellige lister, forholdsvis misvisende og gør at mange bliver unødigt urolige hvis deres hund har spist et eller andet på "listen".

Kan lige se scenariet :

-Min hund har spist en vindrue- 'Skal jeg køre til dyrlægen?

-Nej ikke kun ved en drue-

-Hvor mange kan den da tåle?

-Det ved jeg ikke, for druer er giftige, Det kommer an på din hunds størelse-

-Det er en lille hund, på 3 kg-

-Ja så kan den ikke tåle meget, men en drue gør NOK ikke noget.-

Ps.

Hvad er er giftigt ved kalkunskind og kyllingben?

Nej, man må sætte sig en lille smule ind i tingene.....

Min får også chokolade - meget små mængder (en lille bid af maden f.eks.) og her spiser vi kun lys chokolade

Kankunskind skulle kunne give nugspytkirtelbetændelse.

Benene splintrer - jeg har så siden hørt at det ikke gælder rå, men jeg har ikke testet på min hund - og gør heller ikke ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med kartoflerne - det er kun de grønne

Nitrit ER farligt, også for mennesker, men vi guffer alligevel gladeligt spegepølse i os, hvis den skulle godkendes som fødevare i dag, tror jeg ikke den var blevet godkendt.

jeg har så siden hørt at det ikke gælder rå, men jeg har ikke testet på min hund - og gør heller ikke ;-)

Den fordom sidder SÅ fast, i starten af Petrines barf-karriere fik jeg det helt dårligt når hun fik fjerkræ, var overbevist om at døden var nær....hverken Petrine eller andre er døde af splintrede rå fjerkræ-ben, så jeg er ihvertfald kølet lidt ned.

Både fuglen og Petrine sorterer selv løg fra, fx hvis de stjæler en pizza, så ligger løg-stykkerne, pænt afsuttede tilbage, fuglen er ekstremt god til at sortere giftige ting fra, mens Petrine er lidt mere grådig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jubiiii............ :banan: Tak skal I have........... Det er lige nøjagtig det jeg har brug for...... en debat med FAKTA og underbyggende forklaringer på HVORFOR de forskellige ting er giftige for hundene.

Kartoffelplanten er af natskyggefamilien og GIFTIG for alle!! Rødderne/knoldene eller kartoflerne er IKKE giftige........... med mindre de er blevet grønne..... så er de giftige - for ALLE!!

At der i chokolade og rosiner er et stof, på linie med det stof der er i løg er klart for mig........ hvor meget/lidt man skal have for at det giver skade på hunden ved jeg ikke. Men jeg ved at jeg ikke skal give hunden chokolade, vindruer og løg....

Lidt som alkohol er giftigt for en gravid kvinde........ Man ved at det kan give fosterskader, men hvor lidt skal der til? Så hellere være på den sikre side og lade være.....

Hvad er det i avokadoen der gør den giftigt for hunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov -Jeg kom til at tænke på........ at f.eks. fjerkræben ikke er GIFTIGE for hunden, men at man mener at de er farlige, fordi de kan splintre og sætte sig fast/rive i hundens indre organer?

Og det er nok de ting der gør mig lidt træt af "lister" med ting som er "Giftige" for hunden.......... halvdelen er ikke giftig men ualmindelig dumt at indtage..... f.eks. fjernbetjeninger (aha, der er et giftigt batteri i), sko og styrthjelme...........

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med kartoflerne - det er kun de grønne

Nitrit ER farligt, også for mennesker, men vi guffer alligevel gladeligt spegepølse i os, hvis den skulle godkendes som fødevare i dag, tror jeg ikke den var blevet godkendt.

Okay - Jeg må indrømme jeg ikke ved noget om det, har bare skrevet hvad der stod på den der liste :genert: Men kunne godt forestille mig problemet ligger i de grønne kartofler :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov -Jeg kom til at tænke på........ at f.eks. fjerkræben ikke er GIFTIGE for hunden, men at man mener at de er farlige, fordi de kan splintre og sætte sig fast/rive i hundens indre organer?

Og det er nok de ting der gør mig lidt træt af "lister" med ting som er "Giftige" for hunden.......... halvdelen er ikke giftig men ualmindelig dumt at indtage..... f.eks. fjernbetjeninger (aha, der er et giftigt batteri i), sko og styrthjelme...........

Ja, det er lidt en liste for dummies :lol: Jeg plejer heller ikke ligefrem at lade min hund spise termometre, gift, vaske/rensemidler osv, måske listen er snuppet fra en amerikansk hjemmeside :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

- Vindruer

- Løg

- Avocado

- Nødder

- Broccoli (rå)

- Chokolade

- Cola

- Kaffe

- Kakao

- Macadamia nødder

- Rå grønne kartofler

- Rosiner

- Te

I tilfælde af man skulle have nogen kartofler der ikke længere bare var rå, men også grønne, og overvejede om de så på en eller anden måde er blevet spiselige...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Hvidløg har jeg i flere år brugt som "værn" mod flåter og mange andre gør det samme, så det kommer nok an på hvor stor mængde vi snakker.

Mener også dem der laver hjemmelavet hundemad, også bruger hvidløg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Benene splintrer - jeg har så siden hørt at det ikke gælder rå, men jeg har ikke testet på min hund - og gør heller ikke ;-)

Det gør alle ben - men rå kan de firebenede kræ sagtens tåle dem. Tænkt selv på alle rovdyrene ude i naturen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen
Det gør alle ben - men rå kan de firebenede kræ sagtens tåle dem. Tænkt selv på alle rovdyrene ude i naturen :blink:

Nu har jeg så ikke lige forstand på alt det med de lister men

Laika spiser:

Rå kartofler, kogte og rå Ben af svin og okse, hvidløg og gullerøder, Vindruer, æbler, pære, fiskeolie,

Flødeis m. isvafler, Havregryn som hun elsker med mælk på, kornfeks og øllebrød dog uden sukker

Sværen fra svin, skind kylling, and, kalkun, og andet fjærkræ, kogte ris og grønsager råt og kogt kød.

og selvfølgelig hendes tørkost som er hendes normale mad.

kunne sagtens finde mere men lige det jeg kan komme på pt.

og det har alle mine hunde gjort uden de er blevet syge af det,

får nok lige nogle på puklen nu, men hvad spiser hundene som er hjemløse og lever på gaden

lidt af hvert alt efter hvad der er blevet smidt ud i skraldespanden,

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg så ikke lige forstand på alt det med de lister men

Laika spiser:

Rå kartofler, kogte og rå Ben af svin og okse, hvidløg og gullerøder, Vindruer, æbler, pære, fiskeolie,

Flødeis m. isvafler, Havregryn som hun elsker med mælk på, kornfeks og øllebrød dog uden sukker

Sværen fra svin, skind kylling, and, kalkun, og andet fjærkræ, kogte ris og grønsager råt og kogt kød.

og selvfølgelig hendes tørkost som er hendes normale mad.

kunne sagtens finde mere men lige det jeg kan komme på pt.

og det har alle mine hunde gjort uden de er blevet syge af det,

får nok lige nogle på puklen nu, men hvad spiser hundene som er hjemløse og lever på gaden

lidt af hvert alt efter hvad der er blevet smidt ud i skraldespanden,

Nej da, hvorfor skulle du få på puklen.........??

Min gamle borderterrier spiste masser af vindruer......... og der skete ikke noget med hende........ men mine hunde nu, får ikke vindruer, chokolade og rosiner, fordi jeg nu ved at der er et stof i de fødevarer der KAN gøre dem syge.......... De kommer ikke til at mangle noget ved at jeg IKKE giver dem det og så kan jeg jo lige så godt lade være med at give dem det........ for tænk nu hvis.....

Link til indlæg
Del på andre sites