Hop til indhold

Elefanten?


AnjaCS
 Share

Recommended Posts

Eller jeg kunne også kalde tråden "min magelige hund"..

 

Efter en del snak med min veninde, har jeg købt en opvaskebalje, for nu skal Basse lære elefanten, og få lidt mere kropskontrol..

 

Men øøøh, hvordan?

 

Hun kender klikkeren, og ved at den er god og sjov at arbejde med, og hun er på. Men hvordan får jeg hende til at forstå hvad hun skal??

 

I starten duttede hun den, hvilket jeg klikkede for.. Men så snart hun forstår sammenhængen, lægger hun sig ned og dutter i stedet. Når hun at lægge sig inden dutteriet, klikker jeg ikke.

Så satte hun den ene pote op på baljen, og jeg klikkede og uddelte godbid. Efter et par gange med den, fattede hun det, og lagde sig derefter ned for at lægge poten på/daske til den med poten?

 

Hvordan får jeg hende til at blive stående, fremfor at lægge sig?

 

Hun kender kommandoen "op at stå" som får hende til at rejse sig (med en vis hastighed) men hun vil allerhelst ligge ned når hun skal bruge poterne til besværlige ting som at røre ved genstande?

 

HVORDAN piller jeg det af hende??

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det anden gang jeg læser et indlæg fra dig, hvor du skriver at hun ved et givent signal vælger at lægge sig i stedet for at udføre signalet. Det kan godt få mig til at tro at du har belønnet hende enormt mange gange for dæk, og samtidig glemt at belønne hende for så mange andre ting. Så dæk er blevet hendes standard handling, og den hun altid får belønning for?

 

Jeg ville nok i et stykke tid undlade at træne dæk, og kun belønne for dæk hvis hun rent faktisk har fået besked på at dække. Ellers tror jeg at hun for altid vil blive ved med at tilbyde dæk i alle mulige situationer, fordi at dæk er blevet belønnet rigtig meget, og dermed har gjort at det er det hun som standard altid vil tilbyde.

 

Så før du forsøger baljen, så ville jeg nok forsøge at undlade at dække hende af i en periode på 14 dage, og i de 14 dage ville jeg i stedet træne så mange forskellige øvelser så muligt, så hun får et større udvalg af øvelser at tilbyde af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lonny,

hmm.. det kan godt være. Jeg træner dog ikke rigtig dæk.

 

Når hun får en lign. kommando i hverdagen er det "gå hen og læg dig" og jeg belønner ikke for den kommando, det er bare noget hun gør.. Dæk sidder rimelig meget fast nemlig..

 

men ja, det er nok fordi det er den kommando der sidder bedst, at hun tilbyder den så ofte?.. Altså, at hun straks finder den frem når hun bliver usikker...

 

Må jeg så heller ikke bede hende lægge sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lonny,

hmm.. det kan godt være. Jeg træner dog ikke rigtig dæk.

 

Når hun får en lign. kommando i hverdagen er det "gå hen og læg dig" og jeg belønner ikke for den kommando, det er bare noget hun gør.. Dæk sidder rimelig meget fast nemlig..

 

men ja, det er nok fordi det er den kommando der sidder bedst, at hun tilbyder den så ofte?.. Altså, at hun straks finder den frem når hun bliver usikker...

 

Må jeg så heller ikke bede hende lægge sig?

 

Jeg ville overhovedet ikke bede hende om at ligge eller dække, bare i 14 dage, og så benytte tiden til at lære hende at der findes andre øvelser man kan blive belønnet for end lige netop at lægge sig ned.

 

Og ja, netop fordi den er belønnet så ofte, så vil det være den hun vil tilbyde når hun bliver usikker, fordi den plejer jo at virke. Derfor er det så vigtigt at (især for en hund der bliver klikkertrænet) at vi fokuserer på at træne flere forskellige øvelser på samme tid (ikke i samme træningssession), da det ellers kan blive utroligt svært at shape en øvelse frem, da hunden så altid bare vil tilbyde standard adfærden, og ikke forsøge sig med andre ting.

 

Man siger at som tommelfinger regel, så skal "Stå", "sit" og "dæk" være trænet lige godt, da disse øvelser så vil blive tilbudt lige ofte, og det derfor er lettere for hunden at ramme noget vi kan shape efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er i tvivl om jeg læser startindlægget korrekt? Klikker du hende for at lægge sig ned og udføre resten af handlingen? Altså får hun klik når hun lægger sig og dutter, eller når hun lægger sig og sætter pote på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er i tvivl om jeg læser startindlægget korrekt? Klikker du hende for at lægge sig ned og udføre resten af handlingen? Altså får hun klik når hun lægger sig og dutter, eller når hun lægger sig og sætter pote på?

 

Hun får ikke klik for at lægge sig. Hun får klik de første par gange hvor hun bare berører den, men når hun så lægger sig ned for at gøre det, klikker jeg ikke..

 

Jeg har snakket lidt med en veninde, og tror at jeg inden jeg forsøger videre her, skal træne noget target, så hun bliver mere fortrolig med at betræde en genstand..

 

Og så vil jeg forsøge at finde en lidt højre ting, spand eller lign., så hun ikke KAN ligge ned og samtidig røre ovenpå med poterne..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...