Hop til indhold

Jeg er i shock

Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige lavet en liste over hvad vores træner forventer vi kan den 29. maj (og det er altså maj 2010, og ikke 2011) :shock:

• Fokus stående foran ejer
  • Fokus under gang (baglæns)
  • Doggie-zen
  • Target stick snuden
  • Target håndflade
  • Target post-it (snuden)
  • Musemåtte med fod
  • Sit fra stående foran fører
  • Sit fra dæk, foran fører
  • Doggie-zen
  • Bakke langs væg
  • Bakke i vinkel
  • På plads fra foran fører
  • Spontan løb mod fører
  • Spontan løb mod fører fra medhjælper
  • Dæk fra stående/sit foran fører
  • Dæk fra udgangsstilling
  • Dæk på afstand
  • Stå foran fører
  • Bliv siddende
  • Bliv liggende
  • Bliv stående
  • Bliv i udgangsstilling
  • Holde fast om genstand foran fører
  • Samle genstand op
  • Holde fast om genstand under bevægelse

På nuværende tidspunkt kan vi :oops::

• Fokus stående foran ejer
  • Target stick snuden
  • Target håndflade
  • Musemåtte med fod
  • Sit fra stående foran fører
  • Spontan løb mod fører
  • Spontan løb mod fører fra medhjælper
  • Dæk fra stående/sit foran fører
  • Bliv siddende
  • Bliv liggende

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Du skal nok klare det Lonny ... og hvis du er i tvivl, så står der jo ikke noget om i hvor lang tid øvelsen skal foregå eller over hvor lang en strækning :engel:

Står der hvad der skal bære (har ikke haft tid til at se tingene igennem)?

Hvis ikke så kan du "snyde" ved at sætte et kaninskind på en apport :engel:

... og ikke for at gøre dig endnu mere depri, der var faktisk en hjemmeopgave til: crate games.

personligt synes jeg dette bliver sværest at nå - hvordan hylen skal jeg lære Ronja at piske ind og ud af et bur på 2 mdr. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Ja det er lidt af en mundfuld vi skal nå.

Alt det hele er 100 % nyt for Mickey, så jeg skal starte helt fra bunden. men jeg har heldigvis (føler jeg) en kæmpe fordel ved at han kan trænes med både leg og godbidder og gerne alle slags godbidder. Der er knald på ham og han vil gerne, hans hovede skal bare lige kunne følge med :blink:

Så jeg skal nok nå det og det gør i selvfølgelig også :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Hvad er doggie -zen? :oops:

og hvad betyder at blive i udgangsposition? :oops:

Hvor længe har i haft til at lære alle disse ting som jeres træner "forventer" at i kan ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er doggie -zen? :oops:

Prøv at læse denne artikel, den vil forklare det bedre end jeg kan :-D

Doggie-Zen

og hvad betyder at blive i udgangsposition? :oops:

Udgangsposition er det samme som "plads", så man får hunden i plads, og efterlader den der.

Hvor længe har i haft til at lære alle disse ting som jeres træner "forventer" at i kan ?

2 måneder :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal nok klare det Lonny ... og hvis du er i tvivl, så står der jo ikke noget om i hvor lang tid øvelsen skal foregå eller over hvor lang en strækning :engel:

Står der hvad der skal bære (har ikke haft tid til at se tingene igennem)?

Hvis ikke så kan du "snyde" ved at sætte et kaninskind på en apport :engel:

... og ikke for at gøre dig endnu mere depri, der var faktisk en hjemmeopgave til: crate games.

personligt synes jeg dette bliver sværest at nå - hvordan hylen skal jeg lære Ronja at piske ind og ud af et bur på 2 mdr. :shock:

Ja, crate games :megaked:

Vi øver og vi øver, men til at starte med ville Luna slet ikke ind i buret, for hun kunne udemærket godt huske den dårlige oplevelse hun havde på træningspladsen...

Nu er hun så begyndt at gå ind i det, og problemet er ikke at få hende til at blive derinde (endnu, men når vi rykker udenfor så kommer det nok), men at få hende til at gå derind, og hun løber ihvertfald ikke derind, hun nærmere lunter :genert:

Ja det er lidt af en mundfuld vi skal nå.

Alt det hele er 100 % nyt for Mickey, så jeg skal starte helt fra bunden. men jeg har heldigvis (føler jeg) en kæmpe fordel ved at han kan trænes med både leg og godbidder og gerne alle slags godbidder. Der er knald på ham og han vil gerne, hans hovede skal bare lige kunne følge med :blink:

Så jeg skal nok nå det og det gør i selvfølgelig også :blink:

Ja, Luna er jo så desværre ikke særlig madglad, og lege kan hun kun ganske få gange før hun kører træt i det. Så de første 14 dage fokuserer vi på at få hendes legelyst til at blive enorm, så jeg bedre kan bruge det som belønning. Men indtil da må vi (ifølge Nina) kun træne øvelser indendøre, og så lege udenfor men uden at træne, kun lege.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Prøv at læse denne artikel, den vil forklare det bedre end jeg kan :-D

Doggie-Zen

Udgangsposition er det samme som "plads", så man får hunden i plads, og efterlader den der.

2 måneder :shock:

Okay - Tik tak, tror jeg har nogenlunde styr på hvad doggy -zen er :-)

Nåååå okay, så forstår jeg mht. udgangsposition - Altså dvs. at du har Luna på plads, og så går fra hende, uden at hun følger med dig?

Er det "kun" i forhold til når hun sidder, eller er det også i forhold til dæk og stå ?

2 måneder? Det er ikke lang tid, hvis hunden intet kan før start... Det er da alligevel en del :-) Men kan se at nogen af øvelserne er del elementer, f.eks. stillingsskifte og apport er delt ud i flere punkter...

Det at i allerede kan en del, må være dit udgangspunkt, og det skal du være stolt over... :-) :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay - Tik tak, tror jeg har nogenlunde styr på hvad doggy -zen er :-)

Nåååå okay, så forstår jeg mht. udgangsposition - Altså dvs. at du har Luna på plads, og så går fra hende, uden at hun følger med dig?

Er det "kun" i forhold til når hun sidder, eller er det også i forhold til dæk og stå ?

2 måneder? Det er ikke lang tid, hvis hunden intet kan før start... Det er da alligevel en del :-) Men kan se at nogen af øvelserne er del elementer, f.eks. stillingsskifte og apport er delt ud i flere punkter...

Det at i allerede kan en del, må være dit udgangspunkt, og det skal du være stolt over... :-) :klap:

Ja, det er del elementer vi skal lære, og ikke den endelig øvelse. Det er så meningen at vi på et tidspunkt skal lære baglænskædning, og kunne sætte disse del elementer sammen til en helt anden øvelse.

Og vi skal kunne gå fra hende både når hun er "på plads", i "sit", "dæk" og "stå".

Og jeg tror også at jeg vælger at sige, vi træner så meget Luna gider (hun er jo ikke træningsnarkoman desværre), og så når vi det vi når...

Ellers går jeg bare helt i panik, og så når vi slet ikke noget :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Ja, det er del elementer vi skal lære, og ikke den endelig øvelse. Det er så meningen at vi på et tidspunkt skal lære baglænskædning, og kunne sætte disse del elementer sammen til en helt anden øvelse.

Og vi skal kunne gå fra hende både når hun er "på plads", i "sit", "dæk" og "stå".

Og jeg tror også at jeg vælger at sige, vi træner så meget Luna gider (hun er jo ikke træningsnarkoman desværre), og så når vi det vi når...

Ellers går jeg bare helt i panik, og så når vi slet ikke noget :oops:

Enig, tag det som en oplevelse, ellers bliver jeres træning altså alt alt for sur. Det skal jo være sjovt. Skidt pyt med at i ikke når det hele inden deadline...

Det lyder til at jeres træning er super, og i får lært en masse:5up:

Og al træning tager sin tid, hvis det skal være super. Så selvf. ender i med at kunne de forskellige øvelser før eller siden.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

At blive i udgangsposition vil sige, at hunden kan sidde roligt i pladsposition med fokus på fører indtil den bliver bedt om noget andet.

øøøh, så har jeg måske misforstået øvelsen, det var da meget godt du påpegede det, så jeg lige kan sikre mig at det er det rigtige vi træner på :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

øøøh, så har jeg måske misforstået øvelsen, det var da meget godt du påpegede det, så jeg lige kan sikre mig at det er det rigtige vi træner på :5up:

Pladsposition er ikke rigtig pladsposition længere, hvis man går fra hunden :mrgreen: Så er det jo "bare" en sit.

Bliv er jo ikke kun at forlade hunden - det er at sikre sig, at hunden har forstået øvesen og kan "fryse" i den position, man ønsker.

De ting I skal kunne er jo (nogle af) grundfærdighederne fra Lydighedstræning i Teori og Praksis - har du den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Pladsposition er ikke rigtig pladsposition længere, hvis man går fra hunden :mrgreen: Så er det jo "bare" en sit.

Bliv er jo ikke kun at forlade hunden - det er at sikre sig, at hunden har forstået øvesen og kan "fryse" i den position, man ønsker.

De ting I skal kunne er jo (nogle af) grundfærdighederne fra Lydighedstræning i Teori og Praksis - har du den?

Ja, det er den vi træner efter, jeg har bare endnu ikke nået at læse alle del momeneterne igennem :oops:

Denne øvelse stod bare sammen med bliv for sit og dæk, så jeg troede at "bliv" betød at jeg forlod hende, men så betyder det nok bare (for alle 3 øvelser) at hun skal fastholde positionen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er den vi træner efter, jeg har bare endnu ikke nået at læse alle del momeneterne igennem :oops:

Denne øvelse stod bare sammen med bliv for sit og dæk, så jeg troede at "bliv" betød at jeg forlod hende, men så betyder det nok bare (for alle 3 øvelser) at hun skal fastholde positionen.

Altså bliv i stå, sit og dæk KAN jo udvides med at man går fra hunden - men i disse øvelser synes jeg (som vi har skrevet lidt om tidligere) at det er bedre at skynde sig langsomt - dvs. selve "bliv" delen skal være helt på plads, så hunden kan sidde HELT stille og holde fokus på dig på kort afstand, før du begynder at gå fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså bliv i stå, sit og dæk KAN jo udvides med at man går fra hunden - men i disse øvelser synes jeg (som vi har skrevet lidt om tidligere) at det er bedre at skynde sig langsomt - dvs. selve "bliv" delen skal være helt på plads, så hunden kan sidde HELT stille og holde fokus på dig på kort afstand, før du begynder at gå fra.

Jeg har lært at have det princip der hedder, at hunden skal kunne forblive i positionen i 20 sekunder før den får sin belønning, og først der skal man begynde også at øge afstanden. Og det ser indtil nu ud til at virke meget godt, så jeg er helt enig.

I mine utrænede hundetrænings-ører lyder det som nogle temmelig vilde øvelser, som jeg er glad for jeg ikke skal igang med :shock: Hvad er det for et kursus, I går på, hvor man skal kunne alt det?

Edit: Har nu set den tråd, hvor du, Lonny, fortæller om klikkertrænerkurset. Den har jeg slet ikke set før :stupid:

I mine ører lyder øvelserne ikke så vilde, men der er enormt mange af dem :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er nok også især fordi der er så mange af dem, at det virker lidt uoverkommeligt - i hvert tilfælde hvis det var mig, der skulle lære Elvis dem :cool:

Tro mig, det virker også uoverkommeligt at lære Luna dem, hun er ikke specielt madglad, og er på vej i sin anden løbetid, og syntes at træning er det mest kedelige i hele verden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Tro mig, det virker også uoverkommeligt at lære Luna dem, hun er ikke specielt madglad, og er på vej i sin anden løbetid, og syntes at træning er det mest kedelige i hele verden...

Det kan også være derfor, altså at hun har mistet interessen pga. løbetiden og hormonpåvirkningerne. Der sker mange mærkelig ting i hovedet på nogle tæver i denne periode (hvilket jo er grunden til at mange vælger hanhunde at træne med).

Jeg tror altså heller ikke hun forventer perfektion på 2 mdr. men "bare" at vi har gjort et godt arbejde mod det og viser forståelse for øvelsen og den metode den skal indlæres på. Jeg tror bestemt at der bliver fokuseret på midlet og ikke målet - og jeg vil tro at der bliver vudeeret udfra individuel progression og ikke en generel sammenligning; det ville jo ikke være fair at sammenligne en cain terrier med en BC.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan også være derfor, altså at hun har mistet interessen pga. løbetiden og hormonpåvirkningerne. Der sker mange mærkelig ting i hovedet på nogle tæver i denne periode (hvilket jo er grunden til at mange vælger hanhunde at træne med).

Jeg tror altså heller ikke hun forventer perfektion på 2 mdr. men "bare" at vi har gjort et godt arbejde mod det og viser forståelse for øvelsen og den metode den skal indlæres på. Jeg tror bestemt at der bliver fokuseret på midlet og ikke målet - og jeg vil tro at der bliver vudeeret udfra individuel progression og ikke en generel sammenligning; det ville jo ikke være fair at sammenligne en cain terrier med en BC.

Jeg er ikke helt sikker, jeg spurgte hende nemlig vedr. eksamen, og her svarede hun, at man selvfølgelig blev bedømt på samarbejde og forståelse, men at man altså også skulle kunne øvelserne. Så spørgsmålet er selvfølgelig hvad hun mener med, at kunne øvelserne...

Jeg kan ikke tro at vi skal kunne dem til perfektion, så vi skal vel bare kunne dem alle sammen? Fordi ellers er problemet jo netop at jeg ikke har en chance overfor dem med en mere træningsvillig hund.

ps. og ja, jeg er begyndt at ane en sammehæng mellem hendes pludselig manglende lyst til at træne, og den måske kommende løbetid :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Du skal ikke lade dig presse til at træne andet og mere end I kan nå.

Der kan være lektier for, men det må da være vejledende?

Hunde lærer forskelligt og hundeejere er varierende dygtige til at træne plus har ikke nødvendigvis den tid der skal til.

Lad være at stresse over det og mød op med de øvelser I kan, med rejst pande.

Som instruktør kan man ikke forvente at alle hunde/hundeejere kan nå lige meget, det er jo levende væsener og ikke robotter, vi har med at gøre :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal ikke lade dig presse til at træne andet og mere end I kan nå.

Der kan være lektier for, men det må da være vejledende?

Hunde lærer forskelligt og hundeejere er varierende dygtige til at træne plus har ikke nødvendigvis den tid der skal til.

Lad være at stresse over det og mød op med de øvelser I kan, med rejst pande.

Som instruktør kan man ikke forvente at alle hunde/hundeejere kan nå lige meget, det er jo levende væsener og ikke robotter, vi har med at gøre :-D

Du har ret, men nu skal vi jo til en afsluttende eksamen, og en evt. gen-eksamen foregår i århus :shock:

Men jo, jeg har besluttet at forholde mig til det som du foreslår, fordi at jeg kan mærke at den der panik følelse overhovedet intet godt gør for vores træning...

Så for at få det optimale ud af det, så har jeg besluttet, at når vi det, så når vi det, og hvis ikke, så går det nok alligevel :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Du har ret, men nu skal vi jo til en afsluttende eksamen, og en evt. gen-eksamen foregår i århus :shock:

Man kan ikke som uddanner forvente, af alle hunde kan nå et bestemt pensum i løbet af en bestemt tid. Hunde indlærer med forskellig hastighed - og hunden kan jo også blive syg under forløbet og måtte holde pause.

Men jo, jeg har besluttet at forholde mig til det som du foreslår, fordi at jeg kan mærke at den der panik følelse overhovedet intet godt gør for vores træning...

Det gør den nemlig ikke og det kan tusindevis af konkurrencehundeførere skrive under på

Så for at få det optimale ud af det, så har jeg besluttet, at når vi det, så når vi det, og hvis ikke, så går det nok alligevel :blink:

God træning :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan ikke som uddanner forvente, af alle hunde kan nå et bestemt pensum i løbet af en bestemt tid. Hunde indlærer med forskellig hastighed - og hunden kan jo også blive syg under forløbet og måtte holde pause.

Nej, og som uddanner må man også være forberedt på at der er forskel på hunde, nogle lærer hurtigt, og andre knapt så hurtigt. Andre kan træne længe hver dag, og andre igen, kan kun træne få minutter før de mentalt lukker ned. Så derfor er der altså stor forskel på hvad folk hver især kan nå.

Men skidt pyt, jeg skal bare bruge denne uddannelse til mig selv, jeg har ingen planer (på nuværende tidspunkt) om at undervise andre, så eksamen er rent faktisk ikke så vigtig, viden er vigtigere :-D

Link til indlæg
Del på andre sites