Hop til indhold

Til dyrelægen igen !


KarinaG
 Share

Recommended Posts

Vi kom til dyrelægen torsdag på en akut tid, på trods af det gav dyrelægen os al den tid vi havde brug for både til en grundig gennemgang og undersøgelse af Misja.

 

Super dejlig oplevelse, for jeg følte mig i den grad taget alvorligt også selvom jeg var i sådan en lille tilstand af panik - og nok også en overreaktion, set i bagklog skabens lys.

 

Da jeg kom ind sad dyrelægen (en anden end sidste gang) og gennemgik Misjas forrige billeder af lungerne og han gik med det samme i gang med at lytte meget-meget omhyggeligt på hendes lunger og hjerte.

 

Jeg fik fortalt om al min angst for lungeorm og vi gennemgik hele forløbet og alle muligeder, som han sagde så skulle hun have haft lungeorm siden en gang i efteråret og derfor meget større forandringer i lungerne end dem hun har nu.

 

Han kunne ikke høre nogen mislyde på hverken lunger eller hjerte, hendes temperatur var normal men han fik kigget ned i svælget på hende og kunne se at hendes mandler stadig/igen var røde og hun hostede når han følte og trykkede hende på halsen.

 

For at gøre en lang historie kort (vi var derinde i næsten ½ time), mente han slet ikke det på nuværende tidspunk var nødvendigt med en dybere undersøgelse af Misja.

 

Han forklarede, efter jeg havde spurgt ind til, at man ved et lungeskyl ikke kom dybt nok ind til at der ville være lungeorme med ud. Hvis hun har lungeorm, ville de sidde et sted hvor den smule vand slet ikke kom hen. Altså det var usandsynligt (hans ord) at vi ville fange orme, om det var nogen, ved et skyl og derfor mente jeg den undersøgelse i første omgang var uinteressant for mig. Hendes lunge forandringer er typiske forandringer pga. tobaksrøg men KAN også være ens med lungeorm, men i et andet stadie end hun ville være i nu efter så mange måneder!

 

Han mente at første dyrelæge havde ret i at hendes lungeproblemer skyldes min tobak (jeg ER holdt op med at ryger indedørs) men at hun tilgengæld skulle hav en mere bredspektret kur for hendes mandler og at hun allerede på mandag, hvor jeg skal ringe til ham, SKAL være helt uden hoste.

 

Jeg var og er helt enormt lettet efter den lange og gennemgribende snak med ham, jeg kan mærke at min frygt for lungeorm hos Misja er næsten lig nul pt. :-D

 

Nu skal vi bare have styr på de mandler, jeg fik det indtryk at hvis denne kur 10 dages kur ikke tager problemet, skal der andre undersøgelser til for vi snakkede også meget om behandlinger og undersøgelser og procedure mv.

 

Misja har hostet et par gange i nat og lidt i morges, men jeg hååber og krydser fingre for at det forsvinder helt inden mandag - det ville være SÅ dejligt. For så er der kun et kontrol røntgen af hendes lunger om en lille måned tilbage og så skulle hun gerne være helt fit igen. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 64
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

:5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up:

 

YAAAAAY for en god update!! Hallo - både at hun ikke har lungeorm og at du er sluppet for frygten! Jeg kender den godt, den skræmmende tanke der bare ikke vil slippe :cry:

 

Og så kan jeg godt lide, at du har fået en plan, at i skal komme igen mandag hvis det ikke er væk. Jeg hader at blive sendt hjem med "så skal han nok blive rask..." Joo, men hvornår :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up::5up:

 

YAAAAAY for en god update!! Hallo - både at hun ikke har lungeorm og at du er sluppet for frygten! Jeg kender den godt, den skræmmende tanke der bare ikke vil slippe :cry:

 

Og så kan jeg godt lide, at du har fået en plan, at i skal komme igen mandag hvis det ikke er væk. Jeg hader at blive sendt hjem med "så skal han nok blive rask..." Joo, men hvornår :vedikke:

 

Tark Buddha :-D

 

Og jaah, det var gode nyheder....jeg er bare så glad for de dyrelæger derinde :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tark Budda :-D

 

Og jaah, det var gode nyheder....jeg er bare så glad for de dyrelæger derinde :vuf:

 

Hvem var du inde ved? Jeg er ret vild med nordmanden, men ja - de er rigtig søde der, og elsker også, at de tager sig tid til både hund og ejer. Det er så vigtigt for ens mavero.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem var du inde ved? Jeg er ret vild med nordmanden, men ja - de er rigtig søde der, og elsker også, at de tager sig tid til både hund og ejer. Det er så vigtigt for ens mavero.

Jamen jeg bruger kun Ballerup dyreklinik (har de lukket så kbh. dyrehospital), var Mads jeg var inde hos denne gang og ja det er super vigtigt at de forstår at man som ejer også skal "med" i behandlingen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Godt at høre, at det ikke var lungeorm og dine værste bekymringer er væk :-D Men også, at du forsøger på at stoppe med røgen

 

Jeg har selv en Cavalier blanding med noget, der ligner rygerlunger, tiltros for hun aldrig har boet i et rygerhjem. Hun er 7,5 år og får det sværere og sværere på ture og ved leg, pga at hun ikke kan få luft. Det er ikke let at se på, for hun reagere stadig som et glad legebarn, der desværre bare meget hurtigt ikke kan få nok luft til at kunne lege.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt at høre, at det ikke var lungeorm og dine værste bekymringer er væk :-D Men også, at du forsøger på at stoppe med røgen

 

Jeg har selv en Cavalier blanding med noget, der ligner rygerlunger, tiltros for hun aldrig har boet i et rygerhjem. Hun er 7,5 år og får det sværere og sværere på ture og ved leg, pga at hun ikke kan få luft. Det er ikke let at se på, for hun reagere stadig som et glad legebarn, der desværre bare meget hurtigt ikke kan få nok luft til at kunne lege.

Tak Klüssendorf - og ja det er lidt sådan Misja også har det, hun vil meget mere end hun har udholdenhed til :cry:

 

Men kva at hun ikke længere udsættes for røg, så burde lungerne restituere over noget tid og dermed komme sig helt - det er hvad jeg kan forstå på dyrelægerne, så det er hvad jeg sætter min lid til :-D

 

Det lyder dog forfærdeligt med jeres hund :cry:, er det lige som os mennesker hvor nogle også får rygerlunger selvom de aldrig har været aktive eller passive rygere ?

 

Min egen onkel har fx. ikke røget, hverken aktivet eller passivt, hele hans liv og dog har han fået netop rygerlunger (kold, hedder det vist) :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Det lyder dog forfærdeligt med jeres hund :cry:, er det lige som os mennesker hvor nogle også får rygerlunger selvom de aldrig har været aktive eller passive rygere ?

 

Min egen onkel har fx. ikke røget, hverken aktivet eller passivt, hele hans liv og dog har han fået netop rygerlunger (kold, hedder det vist) :vedikke:

 

Ja rygerlunger hedder Kold. Hos os blev det opdaget hos vores Cirkeline, ved at hun skulle have skannet hjertet, hvilket dyrlægen troede var årsagen til hendes stakåndethed og at hun fravalgte at gå med på tur. De kunne bare ikke se noget stort problem ved hjertet på LIFE og skannede så også hendes lunger. Det viste sig at trykket i nogle af årene i lungerne var over det det dobbelte af normalen pga forsnævringer andre steder i lungerne eller i luftvejene ( Var dyrlægen på LIFE´s konklussion på det forhøjet tryk ). Normalen er ca. 20, men Cirkelines ligger i omegnen af 45. Samtidigt fik jeg af vide at det kun bliver værre i takt med at trykket stiger, når lungerne bliver dårligere og hvis trykket når ca. 60 vil hun dø af et hjerteslag. Dyrlægens Prognose for hende var, at hun havde ca to gode år tilbage og at der ellers ikke var så meget andet at gøre. Vi kunne dog prøve med noget astmamedicin i de perioder, hvor hun har det værst.

 

Det var sidste år vi var på LIFE, så jeg frygter hendes næste årlige sundhedstjek i maj måned :scared:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

 

Min egen onkel har fx. ikke røget, hverken aktivet eller passivt, hele hans liv og dog har han fået netop rygerlunger (kold, hedder det vist) :vedikke:

 

Rygerlunger kaldes også for KOL. ikke kold. :mrgreen:

KOL står for Kronisk Obstruktiv Lungesyndrom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja rygerlunger hedder Kold. Hos os blev det opdaget hos vores Cirkeline, ved at hun skulle have skannet hjertet, hvilket dyrlægen troede var årsagen til hendes stakåndethed og at hun fravalgte at gå med på tur. De kunne bare ikke se noget stort problem ved hjertet på LIFE og skannede så også hendes lunger. Det viste sig at trykket i nogle af årene i lungerne var over det det dobbelte af normalen pga forsnævringer andre steder i lungerne eller i luftvejene ( Var dyrlægen på LIFE´s konklussion på det forhøjet tryk ). Normalen er ca. 20, men Cirkelines ligger i omegnen af 45. Samtidigt fik jeg af vide at det kun bliver værre i takt med at trykket stiger, når lungerne bliver dårligere og hvis trykket når ca. 60 vil hun dø af et hjerteslag. Dyrlægens Prognose for hende var, at hun havde ca to gode år tilbage og at der ellers ikke var så meget andet at gøre. Vi kunne dog prøve med noget astmamedicin i de perioder, hvor hun har det værst.

 

Det var sidste år vi var på LIFE, så jeg frygter hendes næste årlige sundhedstjek i maj måned :scared:

Fy for pokker! :cry:

 

Det kan jeg sørme godt forstå at du frygter, hvor er det synd for jer og jeres lille hund :ae:

 

Rygerlunger kaldes også for KOL. ikke kold. :mrgreen:

KOL står for Kronisk Obstruktiv Lungesyndrom.

DER var navnet :blink: sys heller ikke det var KOLD som i D, men kunne ikke huske hva forkortelsen stod for og fik ikke lige googlet navnet - takker :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...