Hop til indhold

Royal Canin, Eukanuba.. eller!!!

Gæst Rikke Bruun
 Share

Recommended Posts

Gæst Rikke Bruun

Nu har jeg været igang med at læse her i foder-forumet og det bliver nævnt en MASSE mærker som jeg aldrig har hørt om før... Hvordan er det med de "almindelige" mærker som Royal Canin, Eukanuba, Hills m.m. er de gået af mode eller er der bare kommet noget nyt og bedre på markedet???

Vi har brugt Royal Canin Mature til vores gamle labrador og nu hvor vi skal have ny hvalp er jeg ved at tjekke markedet ud for at finde det bedste til den. Men bliver da helt i tvivl om RC er "godt nok"...

Nogle som kan fortælle lidt for og imod de forskellige mærker???

Det er en curly coated retriver vi skal have.

Med venlig hilsen

Rikke Bruun

Link til indlæg
Del på andre sites

De mærker du nævner; Royal Canin, Eukanuba, Hills og så videre, går ind under betegenelsen "kvalitetsfoder", men personligt syntes jeg bare at der findes både bedre og billigere alternativer, og jeg anser det som højst usansandligt at jeg selv nogensinde kommer til at fodere med et af de ovennævnte mærker ;-)

Selv bruger jeg Oliver's www.olivers.dk og Acana Grasslands og er godt tilfreds med det, jeg mener selv at det er bedre kvalitet en RC mv. og så er i hvert fald Oliver's også billigere :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Milobassen

Jeg har også brugt Royal Canin til min gravhund men jeg valgte at gå tilbage til det foder, sælgeren havde brugt og det er Kingsmoor. Udemærket foder og det eneste, der indtil videre har givet min hund skinnende pels. Har også prøvet Eukanuba men han kastede op af det.

Meeen det er bare at prøve sig frem. Du kunne f.eks. efter smagsprøver og så finde ud af hvad hunden kan li :) Ved at kingsmoor har smagsprøver og deres priser er rimelige :)

http://www.kingsmoor.dk/

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer også med Oliver's..

Tror der er ret mange retrievere, der lever på Oliver's.. Alle vores lab-venner får Oliver's

Eukanuba ville jeg aldrig fodrer med.. Fik engang en kædemail med en hemmelige optagelser med deres forsøgshunde.. Bedøvede beagler lå på rad og række med opskårende lårmuskler og andet..

Fandt lidt om det.. Vil slet ikke lede efter selve filmen. Får det dårligt ved tanken

http://anima.dk/dyrenesstemme/iams.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Rikke Bruun

Tak for jeres input.

Vil prøve at læse lidt om de mærker i skriver om - det lyder til at Olivers er et hit.

Kan man købe det mange steder???

Normalt handler jeg foder i tyskland til både heste, kat og hund - da der er MANGE penge at spare. Ved I om man kan købe Olivers dernede??

Mvh

Rikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Foderverden er en jungel uden lige. Der er næsten hundredvis af fodermærker og langt flere meninger om fodring - tror næsten at der for hver hund er en mening om hvordan de skal fodres og hvad de skal fodres med!

Min personlige holdninger er:

Jeg er ikke glad for folk som synes at Brugsens det billige er tilstrækkelig for deres firbenet kræ, mens de selv køber oksehøjreb og rødvin i flaskevis (og er herinde blevet kaldt "at jeg har mistet jordforbindelse" for denne holdning :roll::evil::roll:).

Der findes efterhånden mange gode mærker til rimelige penge - og med gode mærker mener jeg mærker som ikke benytter:

• kunstig konservering (som mistænkes for at være kræftfremkaldende)
  • farve-, smags- og lugt stoffer
  • animalske og vegetabilske biprodukter (affaldsstoffer som ikke kan benyttes i produktionene af humane produkter)
  • udefinerbare produkter, som f.eks. angivelsen: fedt, animalske biprodukter mv.
  • produkter som anses som allergener eller risiko herfor (fremkalde allergi), som som soya, hvede, oksekød mv.

Derudover styrer jeg gerne uden om produkter som indeholder majs, idet majs godt nok kan være en fin ting i foder, men det er en mulig kilde til allergi. Hvis foderet indeholder korn bør man, efter min mening, også gå efter foder med enten (brune) ris, byg eller havre, som ikke er kendt for at give allergi (medmindre ens hund er allergisk over for lagermidder for så skal man undgå alt hvad der hedder majs, ris og korn).

Flere fodremærker er begyndt at anvende kartofler som kulkydratkilde/fyldstof, hvilket jeg synes er endnu bedre end korn.

Nogle anvender slet ikke kulhydratkilder/fyldstoffer hvilket selvfølgelig er endnu bedre, men herved øges protein mængden også til hvad der faktisk er væsentlig højere end selv fersk kød. Nogle hunde trives på det, andre gør ikke. Selv ville jeg ikke give det til hvalpe af hurtigtvoksende racer og jeg ville holde øje med hundens lever/nyretal et par gange i dens levetid (skulle kun være et problem hvis den i forvejen har problemer med lever/nyre, men hvis man ikke kender til det eller holder øje med det, så ved man det jo ikke i forvejen :blink:).

Noget specifikt mærke vil jeg ikke komme med her, men det skulle være til - hvis du er interesseret :blink: - hurtigt at finde dem alligevel udfra det jeg har skrevet her.

Jeg selv er til at fodre råt, ikke fordi jeg tror det er en mirakelkur eller den eneste sande måde at fodre hunden på (som nogle gør), men fordi jeg gerne vil mine hunde det bedste og hvad bedre end at fodre med det de er skabt til.

Eukanuba ville jeg aldrig fodrer med.. Fik engang en kædemail med en hemmelige optagelser med deres forsøgshunde.. Bedøvede beagler lå på rad og række med opskårende lårmuskler og andet..

Fandt lidt om det.. Vil slet ikke lede efter selve filmen. Får det dårligt ved tanken

http://anima.dk/dyrenesstemme/iams.pdf

Det bliver taget op næsten hver gang Eukanaba nævnes og der er intet belæg for at de stadig foretager sådanne forsøg længere.

Ikke fordi jeg er tilhænger af Eukanuba som foder eller firmaet i det hele taget, men at de har brugt dyreforsøg på et tidspunkt er ikke det samme som at blive ved med at sige at de forsat gør det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Signe Og Vapsen

Det er altså ikke min skyld at Joey får Olivers. For jeg prøvede både med Hills og Royal først, for det var det jeg ville have ham på. Man det gad han godt nok ikke spise... Så måtte overgive mig og tigge mig til noget Olivers fra en ven, for at se om han gad det. Og det gider han god (lidt endnu...)

Men ellers var mit næste bud Eukanuba. De skulle jo være hovedsponsorer for Dansk Kennel Klub, hvilket i mine øre får vandrehistorierne om udsultede forsøgsdyrshunde til at lyde meget usandsynligt... For jeg tror helt ærlig ikke at DKK ville associere sig med sådan noget.

EldoradoIAMS / Eukanuba

Eukanuba ny hovedsponsor

for Dansk Kennel Klub

Vi er meget stolte af hovedsponsoratet hos Dansk Kennel Klub. Vores primære formål er, at øge fokus på hundens livskvalitet. Vi ved, hvilken forskel den helt rigtige ernæring kan gøre, og vi ønsker, at de danske hundeejere også skal have mulighed for at opleve denne forskel.

Samarbejdet med Dansk Kennel Klub giver Eukanuba mulighed for at komme i dialog med samtlige nye DKK hvalpekøbere. Vi kan dermed være med til at sikre hunden en sund livsstil gennem samtlige af dens livs stadier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Signe Og Vapsen
Nu er Olivers jo ikke et dårligt foder - faktisk synes jeg selv, at det er bedre end både Hills og RC

Nej. det er super godt. Om det er bedre skal jeg ikke kunne sige. Men hvis det ikke havde været for hundens kræsenhed havde han ikke fået det... Så det må være ros til hunden:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Det bliver taget op næsten hver gang Eukanaba nævnes og der er intet belæg for at de stadig foretager sådanne forsøg længere.

Ikke fordi jeg er tilhænger af Eukanuba som foder eller firmaet i det hele taget, men at de har brugt dyreforsøg på et tidspunkt er ikke det samme som at blive ved med at sige at de forsat gør det.

Det er også vigtigt at huske at de der ikke anvender dyreforsøg egentligt blot benytter sig af de ting som andre har lavet dyre forsøg med.

Sådan lidt skinhelligt i mine øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores erfaring er dårlig med hensyn til hills og eukunuba.

Hills fik aslan til at storprutte, og eukunuba gav ham uro i kroppen.

vores bedste erfaring ligger med olivers, som aslan dog havde blød mave på, men han holdte vægten og havde ellers god pels.

Med hensyn til hvad Aslan bedst kan li, så er det klart markus mühle og lukulluse. Men disse er magre produkter så han tabte sig :stupid:

Vores næste projekt bliver acana, og jeg hber og ber til at det foder fungere optimalt, for jeg er seriøst træt af at skifte foder hele tiden :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites