Gæst Buddha Skrevet Maj 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Maj 14, 2010 Altså hvor lang tid gror sådan en samojed? Jeg mener jo at det er omkring 8 måneders alderen de sådan sætter gearet væsentligt ned, men alle vi møder på gåture mener han bliver en ordentlig børge. Bare i dag har jeg diskuteret det med 3 stk, den ene havde selv haft en tæve. Igår insisterede en ridgeback ejer på, at han da i hvert fald kom op på 35 kilo (det mente jeg så ikke, i og med han kun vejer omkring 23 nu ) Han ligner bare ikke en der bliver sådan vildt meget større? Men er jeg gal på den? 8-9 måneder, burde han så ikke være sådan voksen størrelse? Ved godt små ting og knogler stadig gror, men højden og drøjden. Enlighten me please Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Maj 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2010 Jeg skulle have lavet en afstemning sammen med.. så kunne vi allesammen gætte på hvad han ender på. Mig og manden har allerede en, jeg siger 28-30 kilo og Anders siger 32,5. Der er pandekager til den der vinder :mums: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
LiseLyholm&Ronja Besvaret Maj 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2010 Buddha skrev: Jeg skulle have lavet en afstemning sammen med.. så kunne vi allesammen gætte på hvad han ender på. Mig og manden har allerede en, jeg siger 28-30 kilo og Anders siger 32,5.Der er pandekager til den der vinder :mums: Pandekager!!! Så siger jeg 25-28 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Maj 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2010 LiseLyholm&Ronja skrev: Pandekager!!! Så siger jeg 25-28 Hehe Men hvornår er han så udvokset? Jeg har jo glemt det hvis det først er om et halvt år. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
LiseLyholm&Ronja Besvaret Maj 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2010 Ronja var udvokset da hun var 1 år. Så vil sige når han er 1½ år Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Maj 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2010 LiseLyholm&Ronja skrev: Ronja var udvokset da hun var 1 år. Så vil sige når han er 1½ år :hmm: Men han bliver i hvert fald ikke dobbelt størrelse. Har set en samojed på hunde-galleri, den vejer 40 kilo, desværre fejler den så også alt muligt forfærdeligt, den er groet så hurtigt at knoglerne slet ikke kunne følge med Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
LiseLyholm&Ronja Besvaret Maj 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2010 Buddha skrev: :hmm: Men han bliver i hvert fald ikke dobbelt størrelse. Har set en samojed på hunde-galleri, den vejer 40 kilo, desværre fejler den så også alt muligt forfærdeligt, den er groet så hurtigt at knoglerne slet ikke kunne følge med Han vokser jo langsomt her til sidst Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Maj 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2010 LiseLyholm&Ronja skrev: Han vokser jo langsomt her til sidst Så du mener at han kan blive x antal cm højere, men over de næste 7 måneders tid? Han er vist allerede den højde han skal være ifølge standarden.. Store brød Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
LiseLyholm&Ronja Besvaret Maj 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2010 Buddha skrev: Så du mener at han kan blive x antal cm højere, men over de næste 7 måneders tid? Han er vist allerede den højde han skal være ifølge standarden.. Store brød Ja, det kan han Man kunne måle på Ronja fra hun var omkring 6 måneder til hun var ca et år at hun var vokset 2-3 cm Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Maj 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2010 LiseLyholm&Ronja skrev: Ja, det kan han Man kunne måle på Ronja fra hun var omkring 6 måneder til hun var ca et år at hun var vokset 2-3 cm Ok :5up: Men så er det vel også lidt som jeg tror, at han er ved at være sin størrelse nu, ved godt han stadig gror lidt, men så tænker jeg nogle centimeter - ikke sådan 10 mere eller i den stil. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Maj 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2010 Rent højdemæssigt vil jeg også tro at han er ved at være færdig ved 8 mdr.s alderen, men "bredden", kan nok godt tage yderliger et år eller to inden den er helt 100% færdig på alle måder :blink: Chivas, som godt nok er af en race der er kendt for at være langtsomt udviklende, var også færdig i højden omkring 8 mdr.s alderen, men tilgengæld var han først fuldt udviklet i bredde, benstammer, pels osv. i 3½ - 4 års alderen! Egentlig troede jeg at han var færdig da han var omkring 2-2½ år, men jeg kan se at han faktisk har udviklet sig yderligere siden da. Nu er han så 4 år, så NU forventer jeg altså kke at han udvikler sig mere sådan rent fysisk - Det skal dog siges at Chivas, selv for racen, var forholdsvis langsom i sin fysiske udvikling. Hvor meget Motor sniger sig op på vægtmæssigt, tør jeg dog ikke at svare på Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Maj 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2010 Ok, tak Aussiepower. Glæder mig at jeg har lidt ret Kunne heller ikke helt forstå, men de virkede så insisterende, dem jeg har talt med. Efter denne her måned hvor han mere har tabt sig end taget på, hælder jeg nok lidt til Ronjas forslag Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret Maj 15, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 15, 2010 Han vil næppe blive ret meget højere. Men han vil få mere fylde. Goldens er først færdigudviklet omkring 3 års alderen. Ved ikke hvordan det er med Samoider. Men vil tror det er noget af det samme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst maian889 Besvaret Maj 15, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 15, 2010 Carlo tager ikk mere i højden (heldigvis) Han er 61cm og vejer 28,3kg (vi har vejet ham til ære for dette indlæg.. griner.. Så hvis han bliver ligeså stor som Carlo bliver han en moppedreng. Men okay han ser også større ud fordi jeg er en lille lort.. hehe Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Maj 15, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 15, 2010 Orv 61 cm? Er standarden ikke omkring 50 cm? Vi troede i lang tid at Motor ville blive pænt stor, men løbetiden satte ligesom en stopper for væksten Ej, tror også han ligesom var begyndt at tage på lidt langsommere, som vel er normalt omkring nu, han er snart 7 1/2 måned. Det gav bare slet ikke mening i mit hoved, at han ville gro sådan meget mere, så glad for at i giver mig ret Jane, ja tror også at han stadig tager på, bare langsommere, knoglerne bliver vel også tungere, men tror ikke han kommer over 30 kilo..? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret Maj 15, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 15, 2010 Buddha skrev: Orv 61 cm? Er standarden ikke omkring 50 cm? Vi troede i lang tid at Motor ville blive pænt stor, men løbetiden satte ligesom en stopper for væksten Ej, tror også han ligesom var begyndt at tage på lidt langsommere, som vel er normalt omkring nu, han er snart 7 1/2 måned. Det gav bare slet ikke mening i mit hoved, at han ville gro sådan meget mere, så glad for at i giver mig ret Jane, ja tror også at han stadig tager på, bare langsommere, knoglerne bliver vel også tungere, men tror ikke han kommer over 30 kilo..? Det var nu ikke lige vægten jeg tænkte på. Men han vil få mere bredde. Man kan sige, at han vil gå fra det drengede til et mere maskulin look. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Maj 15, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 15, 2010 Jane skrev: Det var nu ikke lige vægten jeg tænkte på. Men han vil få mere bredde. Man kan sige, at han vil gå fra det drengede til et mere maskulin look. Ja jeg kan ikke altid lige læse Maskuline Motor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Maj 15, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 15, 2010 Nu er I jo næsten noget frem til et resultat, men kvækker med alligevel. Generelt siger man jo, at de vokser frem til de er 12-18 måneder, hvorfor der er den nedre grænse for, hvornår man kan få taget diverse billeder. I den alder forventes vækstzonerne i knoglerne at lukke til, sådan at de ikke længere vokser. Men det er meget typisk, at de har nået højden ved 7-10 måneders alderen. Til gengæld er der så alt det med fylden, som kommer stille og roligt de næste par år. Springere er også langsomme modnere, og er først færdige i 3-4 års alderen. Både fysisk og mentalt. At der så også er forskel på linjerne og deres måde at modnes og vokser på, er en anden side af sagen. Min gamle var ikke andet end ben da hun var lille, og fik først fylden på senere. Faktisk var hun først en rigtig sammenhængende hund, da hun nåede 5-6 års alderen, og er kun blevet bedre som hun er blevet ældre. Den yngste har altid vokset meget proportionelt, og har blot fået mere fylde. Hun fylder 2 på torsdag, og er ikke vokset siden hun var cirka på alder med Motor. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Maj 15, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 15, 2010 Bare den sidste måneds tid, ved godt at løbetid også har gjort sit, men der har Motors krop ændret sig pænt meget, han ser meget mere adræt og slank ud nu, for en måned siden var han væsentligt mere "kompakt", men på ingen måde for tyk. Synes jeg mindes noget om, at samojeder gror indtil 2-års alderen, måske 2 1/2 :hmm: Men ja, tilsidst er det vel bare sådan småtingene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Camilla Kim Klausen Besvaret Maj 18, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 18, 2010 Halløj. Hvis du kan oplyse mig om stamtavlen kan jeg hjælpe dig. En normal han bliver mellem 55-60 cm og vejer ca 25-35 kg. Han vokser normalt ikke efter 1 års alderen, han kan blive lidt bred i takt med at muskelmassen bliver opbygget. Send mig et billede www.samojedhunde.dk Kennel White Samoyeds Camilla Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Camilla Kim Klausen Besvaret Maj 18, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 18, 2010 P.s Jeg kunne sende dig racens standarter hvis du vil have det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Maj 18, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 18, 2010 Camilla Kim Klausen skrev: Halløj. Hvis du kan oplyse mig om stamtavlen kan jeg hjælpe dig. En normal han bliver mellem 55-60 cm og vejer ca 25-35 kg. Han vokser normalt ikke efter 1 års alderen, han kan blive lidt bred i takt med at muskelmassen bliver opbygget. Send mig et billede www.samojedhunde.dk Kennel White Samoyeds Camilla Stamtavlen er denne: [ATTACH]26697[/ATTACH] Hans far, Eddy hedder han, han bor efter sigende i Næstved, men har desværre aldrig mødt ham, det er ham her: [ATTACH]26701[/ATTACH] Sidste uge tog han alligevel 600 gram på igen, men ok, han blev så også vejet om aftenen, efter aftensmad. Ja jeg havde husket forkert, ved ikke hvor 50cm kom fra Anders har målt ham 2 gange, da han var 6 måneder var han 50 cm, og nu er han 59 cm Han er 7,5 måned. Så han bliver vel stadig lidt højere.. Et billede, har ikke rigtigt sådan nogle stå billeder, men det her er fra sidste uge, der er han endda våd så man nemmere kan se ham: [ATTACH]26698[/ATTACH] Og de her er for et par uger siden (totalt pæn hund ): [ATTACH]26699[/ATTACH][ATTACH]26700[/ATTACH] Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst maian889 Besvaret Maj 25, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 25, 2010 Du kan finde standarderne på www.samojed.dk Carlo er lidt over standard, men kan selvfølgelig være noget måleusikkerhed. Men der bor en samojed mere i vores by, den er 3måneder ældre end Carlo, og er altså MEGET mindre. I 7-10cm, og meget smallere. Det skal lige nævnes at det også er en hanhund... Så det svinger nok en del.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts