Hop til indhold

Chihuahua - patella

Gæst Ida
 Share

Recommended Posts

Ja jeg synes jo min chihuahua virker utrolig frisk trods hans små skavanker... i forbindelse med jeg sad og læste på nettet faldt jeg tilfældigt over et link med patella, her står der at mange vælger at operere patella hvis først hunden har det, da det er svært at behandle hvis det først er blevet slemt...?

Min hund er ikke synderligt mærket af han har patella i det ene bagknæ, men alligevel var det nok til at dyrlægen mærkede det ved et sundhedstjek dyrlæge sagde dog ikke noget om nogen som helst behandling..

Hvad er jeres erfaringer eller hviden om patella hvis i har nogen??? Jeg vil naturligvis spørge dyrlægen næste gang jeg taler med ham/hende, men ville være meget rart at høre hvad i ved. Den ene gang jeg så det var jeg lige ved at køre ham til nærmeste dyrlæge, jeg troede mindst han havde brækket benet, men kort efter var det gået i sig selv, det skal siges at jeg kun har set det få gange...:rolleyes::vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ud fra du mener at "de få gange du har set det", at din hund så har løbet på 3 ben, med bagbenet trukket op under sig?

I så fald har han nok en grad 1 eller 2. Dvs. at knæskallen kan luxeres og selv finder på plads igen.

Det du kan gøre er at træne muskulaturen ved svømning/waterwalker.

Sidst men ikke mindt må han ikke være overvægtig, men det arbejder du jo også på ved jeg jo :-)

Victor har en halv patella 1 diagnose, når jeg skriver sådan, så vil det sige, at vi efter han døjede med bagbenene i vinter fik undersøgt ham for Patella Lux, og der gav dyrlægen ham lynhurtigt en diagnose. Efterfølgende har vores nye dyrlæge (som vi er begyndt hos pga. loppeallergi) undersøgt ham, og han siger at han ikke har patella. Der har heller ikke været noget med bentøjet efter is og sne forsvandt, han løber fint og sprinter afsted.

Vi er dog begyndt at gå til svømning med ham alligevel, det kan jo ikke skade.

Jeg gik også i panik, da han fik diagnosen, og lagde penge til operation til side (han er godt nok sygeforsikret), men man skal jo lægge ud. Dem har jeg stadig lagt til side, fordi skrækken sidder i mig :cry: Nu har vi så også en opdrætter der er revnende ligeglad...så der er ingen hjælp at hente, hvis Victor skal opereres. Vores Alm. Brand forsikring dækker dog 2 gange operation på begge ben. Håber sørme ikke det ender med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Qantas har også fået konstateret patella. To forskellige dyrlæger har set ham og de er ikke helt enige om hvilken grad det er , den ene siger 1 den anden siger 2. han har ikke problemer med det , har aldrig set ham trække benet op under sig. Jeg var også ved at gå i panik da jeg fandt ud af det, men besøgte Gudrun Frandsen i Beder som er så dygtig. Hun sagde jeg bare skulle tage det rolig så længe han ikke ser ud til at have men af det, og hun siger at det er en alvorlig sygdom, men også at det nogen gange bliver overdrevet. I de 25 år hun har været dyrlæge, har hun aldrig opereret for patella, det kann afhjælpes på anden vis. Hun går ikke ind for at operere i det hele taget , men bruger det holistiske system. Utrolig sød og rar over for både os og hundene. Så jeg ville kontakte hende først inden overvejelse af operation. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt nok også en voldsom operation ^

Vi har hele tiden brugt trapper til Vic (til sofa og seng), efter vi fik det af vide af vores egen dyrlæge, købte vi nye med bedre trin, og til flere steder, for at undgå han tager dumme spring.

Så vi går ind for at forebygge, med masser af lange gåture og svømning.

Derudover får han også kosttilskud for leddene.

Link til indlæg
Del på andre sites