Hop til indhold

Underlig - er det alderen?


Gæst Loke
 Share

Recommended Posts

Gæst Loke

Hej med jer!

 

Ja, Loke opfører sig lidt underligt for tiden.

På gå-tur i snor er han tit meget udfarende mod andre hunde - tydeligvis usikker, ikke agressiv, han knurrer og rejser børster. Det med at rejse børster gør han faktisk hver gang han får øje på en anden hund, - når han er i snor, hvilket jeg jo forstår, i og med han er mere presset med snoren på - men hvad gør jeg får at gøre ham mere tryg i snoren?

 

Når han ser en anden hund på afstand, og han er løs, er han blevet meget mere "ulydig" - må for alt i verden hen og hilse - men her rejser han ikke børster, medmindre hunden laver udfald imod ham (knurrer, gør på afstand)

 

Han kan altid enes med de hunde han leger med, og han er god til at være sammen med andre hunde.

 

For et par måneder siden hoppede en stor, vred schæfter ud af hækken og løb efter Loke - det skete to gange på kort tid - Loke var begge gange i snor, og jeg tænker at det måske har udløst hans usikkerhed ifht at være i snor. Men det er først nu her jeg synes det bliver "for meget", så kan det være det?

 

Loke er 13 måneder, ukastreret hanhund.

 

Håber I har nogle forslag :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

13 måneder gamml er Loke i en periode hvor han oplever verden som den HANhund han er, med nye briller. Han har oplevet hormonelle forandringer og nu begynder han at vise lidt af, hvad han indeholder.

 

Når han rejser børster er dette et tegn på indre spænding. Denne indre spænding kan så gå begge veje afhængig af, hvad der herefter sker.

 

Hunde i sådan en spænding bør, efter min mening, ikke have lov at gå videre i forløbet, før de er faldet lidt til ro igen - netop fordi den efterfølgende oplevelse påvirker hundens syn på det oplevelsen drejer sig om, andre hunde, bestemte hundetyper, lyde, mennesker etc etc.

 

Utryghed kan sagtens gå over i aggressiv adfærd, og det er da også utrygheden som står for de fleste aggressive adfærd overfor andre hunde/personer.

 

Når Loke synes at virke presset i line, fortæller dette dig om hans virkelige følelser overfor andre hunde, for hvad har han at føle sig presset over, hvis han i bund og grund har det fint med alle andre hunde?

 

Det er vigtigt i denne fase i hans udvikling, at han ikke oplever disse ubehag så mit bedste råd er at søge til steder hvor der er god oversigt, så du kan nå at fjerne jer fra andre hunde og/eller nå at aflede med noget lækkert.

 

På stor afstand af andre hunde kan du "programmere" Loke til at synes andre hunde er et herligt syn, for alene synet af dem på tryg afstand giver jackpot - guffer!

 

Ligeledes er det uhyre vigtigt, at han efter en intens situation ikke forlader stedet før han har rystet sig og kan tage godbidder samt kan udføre nemme øvelser i ro.

 

Når en hund forlader "gerningsstedet" i stress/spænding er det denne følelse den tager med sig videre på turen eller til næste situation, som dermed bliver endnu mere intens med deraf følgende mere intens/stresset adfærd.

 

Når hunden at blive helt rolig igen, møder den næste hund/situation med denne ro og når derfor ikke så højt op på spændingsskalaen eler i stressniveau.

Dermed kan man kommunikere og forhandle med hunden hvilket man ikke kan i stress situationerne.

Sidstnævnte gavner ikke hunden, tværtimod.

 

Derfor er en fuld afreaktion altid nødvendigt efter spændte situationer især i unghundealderen.

 

Det hunde i denne kritiske fase i deres udvikling oplever sætter sig bedre fast med både godt og skidt end i de mere harmoniske faser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar, altid en fornøjelse at læse fra dig.

 

- Jeg har desværre ikke altid tid til at køre ud et sted hvor der er langt til nærmeste hund hver gang han skal luftes (selvom det næsten er dagligt vi gør det), og min kæreste har ikke kørekort, så jeg kan ikke se hvordan vi skal klare at gøre det - selvom det jo lyder som den bestemt rigtige ting at gøre! - Men der findes ikke en "mildere" form?

Det er jo ikke fordi jeg ikke vil gøre alt for Loke, men for katten, det er næsten umuligt at klare dén :(

 

Jeg tænkte egentlig lidt at det ville blive værre for ham at blive afledt end at få lov til at holde øje med en forbipasserende hund? Altså, hvis der kommer en hund, ville han være mere rolig ved at kigge på den, end at skulle koncentrere sig om mig? Desuden nægter han at spise noget, uanset hvad, når vi er i nærheden af en fremmed hund....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...