Hop til indhold

Sporråd-tråd

Gæst Rasm
 Share

Recommended Posts

Tænkte om det ville være en god idé med en sportråd.

Ganske vist selvom der er nogle gamle tråde, med nogle gode råd. Men synes bare de er i 117 forskellige tråde :genert:

Her kan man fortælle lidt om hvordan man arbejder med spor sammen med sin hund, samt stille spørgsmål om samme.

Jeg laver lidt sporarbejde med Max engang imellem (ca. 2-4 gange om måneden) Bare for at veksle træningen, og så synes jeg det er spænende.

Mit mål er at få en 1. præmie på en 400m/3t prøve. Jeg har ingen planer om at stille om i de kommende måneder - men se på det i det kommende år, om han er klar og parat.

Jeg har lavet spor med Max siden han var 8 uger. I starten blandede jeg leverpostej, og vand. Lagde det ud i en lige linje, han synes det var så sjovt at imens han gik sporet slikkede han det også engang imellem :lol: med eks. hans aftensmad for enden af sporet.

Men nu bruger jeg noget lidt mere "fanci". Jeg fik foræret to flasker af disse: Duft - Træningsdufte til Apporttræningen. Hvor jeg blandet det op med vand, og så laver jeg spor med det. (Men jeg skal se at få noget okseblod)

Når jeg har sat Max til at søge, har jeg ikke haft ham i line. Så han bare tonsede afsted, og kom tilbage med dummyen for enden.

Men da Max primært skal bruges til jagt, er jeg stødt på visse problemer der er gået ud over spordelen. Nok spændt ben for mig selv omkring visse ting - men intet jeg tror ikke kan rettes op på.

Jeg skal bruge en ny kommando til at han finde sporet. Fordi når jeg satte ham 4-5 skridt foran begyndelsen på sporet, og gav mig kommandoen "søg" begyndte han et stort og hurtigt søg fra side til side (Han ville finde dummy'er). Og ikke koncentrede sig om det lige foran ham. Plus jeg skal på en eller anden måde lære ham at gå spor uden at fræse afsted, og være i line uden at vikle sig ind, samt lade være med at løbe linen ud for så at sætte sig.

Så jeg skal starte forfra med et spor i lige linje, og give ham en anden kommando. Så han lære det ikke er et stort søg, men mere koncentreret i et mindre område.

Men hvordan jeg skal gøre med linen, ved jeg ikke hvordan jeg skal tackle endnu.

- Råd modtages med kyshånd :-)

Link til indlæg
Del på andre sites