Hop til indhold

target træning

Gæst survivorman
 Share

Recommended Posts

Gæst survivorman

hej ville lige søge råd/vejledning her .

jeg er nået der til med min hund at han kan sidde på plads eller foran mig og blive sendt 20 meter lige ud eller til af siderne, ud og dutte hjem til klik og beløning.

der hvor jeg vil hen er at han skal løbe ud i den retning jeg vil ha og starte sit søg når jeg fløjter og først der , så han ikke løber med sin næse i jorden på vej derudd.

mvh Thomas

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
hej ville lige søge råd/vejledning her .

jeg er nået der til med min hund at han kan sidde på plads eller foran mig og blive sendt 20 meter lige ud eller til af siderne, ud og dutte hjem til klik og beløning.

der hvor jeg vil hen er at han skal løbe ud i den retning jeg vil ha og starte sit søg når jeg fløjter og først der , så han ikke løber med sin næse i jorden på vej derudd.

mvh Thomas

Tror ikke helt jeg forstår dit spørgsmål som det er sat op. Så vidt jeg kan forstå, ønsker du at indlære noget dirigering, og noget områdesøg? Eller er det helt forkert. Lige nu kan jeg ikke se hvordan det er du ønsker den færdige øvelse skal se ud, og derfor lidt svært at vurdere hvad det er du ønsker hjælp til.

Hvis du vil indlære en god fremadsending, skal du indlære target. Det gør du først tæt på og derefter lægger du target længere og længere væk. Her ville du klikke for at hunden går til target. Men man kan også begynde at klikke og belønne for løbet ud.

Jeg har trænet fremadsending med dummy som en form for target. Heldigvis er hundene gode i bevægelsen, så jeg har ikke haft brug for at dele den mere ned. Men har man en hund, der løber for langsomt, er det svært at øge hastigheden hvis man arbejder med dummy, da man har en lang og kompleks øvelse der enten belønnes eller ikke belønnes for. Her er den sværere at inddele i delmomenter.

Men altså som jeg ser det, skal du både have indlært stillingsskift på afstand, fremadsending, sidedirigering (også på afstand) og et områdesøg. Har ingen idé om hvor langt du er nået med dine delmomenter, og også svært at byde ind med gode råd. .

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst survivorman

hej ..

det det praktisk skal bruges til netop det du beskriver..

på jagten hvis jeg ser en fugl falde og hunden ikke ser den, skal han kunne sendes ud på den. men skal jo ikke søge hele vejen ud men når jeg gir signal for det.

der vi er nået til er at sende ham på target som han jo kan se.-. han dutter den , der klikker jeg ikke men når han kommer tilbage-- i starten klikkede jeg når han duttede den ,.

men aner ikke om det er sådandan man lærer områdesøg osv..

håber jeg har gjort det mere forståligt??

mvh Thomas

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Lidt mere forståeligt.

Desværre lyder det for mig til, at du gør det ganske uforståeligt for din hund.

For at træne fremadsendingen, skal du klikke ham i bevægelsen eller når han er ude ved target. Ikke når han kommer hjem. Medmindre du træner med dummy, for så kan du selvfølgelig nøjes med at belønne for den fulde øvelse - men der ville jeg personligt syntes at klikkeren ikke længere er nødvendig, for er man nået så langt at alle delmomenterne er sat sammen til en lang øvelse, så kan man nøjes med at belønne og dermed have udfaset klikkeren.

Områdesøg skal du tage ud som en øvelse i sig selv. Sæt hunden af og gå hen og læg en dummy i højt græs (gerne lidt gemt, så hunden skal bruge næsen) og hent så hunden hen til stedet, hvor den sættes i gang med at søge. Hvis du allerede har indlært et håndtegn til det at søge, kan du allerede proppe fløjtesignalet på her også.

Sideløbende kan du begynde at arbejde med sidedirigeringer og afsætning på afstand også.

Nu er det jo forskelligt hvordan man vil have den færdige øvelse skal kunne se ud, men jeg vil gerne have det sådan, at jeg hunden kan dirigeres i alle retninger, sådan at den kan dirigeres på alt. Derudover kræver det også, at hunden kan sættes af under dirigeringen, så den kan tage mod nye dirigeringer. Mine færdige øvelser skulle gerne betyde følgende.

"Frem" - løb i en lige linje til jeg siger andet, eller til du falder over noget (de kan sagtens tage fært i fart og selvom de ikke går med hovedet i jorden)

Sidedirigeringer - gå i en ret linje til højre/venstre i forhold til linjen mellem os

Områdesøg - indenfor den kvadratmeter du befinder dig lige nu, er der noget du skal finde, så stik snuden i jorden og giv den gas.

Link til indlæg
Del på andre sites