Hop til indhold

tror i de vil kunne enes


Gæst Sus87
 Share

Recommended Posts

Gæst Sus87

vidste ikke helt hvad jeg skulle kalde tråden...men sagen er den at jeg har fået hund nr. 2 på prøve..

 

hund nr. 1 er en korthåret collie han (kastrat) på ca. 1,5 år som er meget rolig og loyal (som collier er flest)...

 

hund nr. 2 er en tervueren tæve på 5 år, hun er super venlig indtil nu også meget loyal

 

Jeg fik tæven hjem for et par dage siden d. 6. maj ...

 

Hun virker ret dominrende...hun vil hele tiden parre ham...men stopper som regel hvis han begynder at blive hidsig...idag skulle hun også lige prøve at parre mig...men fik sat hende på plads...

 

Er det bare fordi hun vil finde sin plads i sit nye hjem...?

 

De har ikke været oppe at slos eller noget, de leger rigtig godt sammen, men han er bare lidt træt af at hun hopper op på ham hele tiden...vil det aftage...?

 

Sidst jeg fik en hund nr. 2 (som var en hanhund) kunne de godt sammen i starten, men efter nogle måneder gik det galt...

 

Så jeg har jo før haft dårlige erfaringer med hunde der ikke kunne enes...så er lidt nervøs...men håber bare virkelig at de kan sammen...

 

Ved ikke om noget ved noget om tegn på at det vil gå galt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
vidste ikke helt hvad jeg skulle kalde tråden...men sagen er den at jeg har fået hund nr. 2 på prøve..

 

hund nr. 1 er en korthåret collie han (kastrat) på ca. 1,5 år som er meget rolig og loyal (som collier er flest)...

 

hund nr. 2 er en tervueren tæve på 5 år, hun er super venlig indtil nu også meget loyal

 

Jeg fik tæven hjem for et par dage siden d. 6. maj ...

 

Hun virker ret dominrende...hun vil hele tiden parre ham...men stopper som regel hvis han begynder at blive hidsig...idag skulle hun også lige prøve at parre mig...men fik sat hende på plads...

 

Er det bare fordi hun vil finde sin plads i sit nye hjem...?

 

De har ikke været oppe at slos eller noget, de leger rigtig godt sammen, men han er bare lidt træt af at hun hopper op på ham hele tiden...vil det aftage...?

 

Sidst jeg fik en hund nr. 2 (som var en hanhund) kunne de godt sammen i starten, men efter nogle måneder gik det galt...

 

Så jeg har jo før haft dårlige erfaringer med hunde der ikke kunne enes...så er lidt nervøs...men håber bare virkelig at de kan sammen...

 

Ved ikke om noget ved noget om tegn på at det vil gå galt?

 

Er hun tæt på løbetid?

 

Hvordan sætter du hende på plads?

 

Prøv at aflede hende fra at hoppe rundt på ham hvis du kan se det er for meget for ham, skæld ikke ud, eller andet negtivt, det vil hde begge føle sig dårlige over :-D

 

Kan hun søge mad med ham?

 

Hvor kommer hun fra?

Hendes forhistorie?

 

Har du læst nogle bøger om hundesprog og den slags siden sidst?

 

Hvordan behandler i hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus87

Er hun tæt på løbetid? Aner det ikke

Hvordan sætter du hende på plads? Jeg siger bestemt nej, og læner mig ind over hende, så hopper hun selv ned...hun har ikke prøvet siden..

 

Kan hun søge mad med ham? De får forskelligt foder...han får allergi foder hun får slankefoder..

 

Hvor kommer hun fra? Hun boede hos en børne familie inde i byen hvor hun passede sig selv, de havde ikke tid til at aktivere eller motionere hende, derfor valgte de at finde et nyt hjem til hende.

Hendes forhistorie? Jeg er hendes 3. ejer, hun har været vandt til at passe sig selv, men elsker kontakt både med andre hunde og mennesker...meget opmærksomhedssøgende og kærlig.

Har du læst nogle bøger om hundesprog og den slags siden sidst? Ja :-)

 

Hvordan behandler i hende? vi starter dagen med en vandretur på markerne...derefter kommer de med ind og slapper af...så når de begynder at live op igen tager vi endnu en vandretur hvor hun får lov at bade i en sø på en af markerne...herefter får de lov at lege og huje på grunden...det er bla her hun gerne vil hoppe op på ham...men han vælter hende af...men hun bliver ved..ved ikke om det er en del af legen...for han gør det også når han kan komme til det..eller også prøver de at finde ud af hvem der skal bestemme..men han har vist fundet sin plads...han underkaster sig i hvertfald..men kun til han får muligheden for at springe på hende igen ...

 

Om aftenen øver vi forskelige triks og så tager vi en lille gåtur i snor...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Er hun tæt på løbetid? Aner det ikke

Hvordan sætter du hende på plads? Jeg siger bestemt nej, og læner mig ind over hende, så hopper hun selv ned...hun har ikke prøvet siden..

 

 

Kan hun søge mad med ham? De får forskelligt foder...han får allergi foder hun får slankefoder..

 

Hvor kommer hun fra? Hun boede hos en børne familie inde i byen hvor hun passede sig selv, de havde ikke tid til at aktivere eller motionere hende, derfor valgte de at finde et nyt hjem til hende.

Hendes forhistorie? Jeg er hendes 3. ejer, hun har været vandt til at passe sig selv, men elsker kontakt både med andre hunde og mennesker...meget opmærksomhedssøgende og kærlig.

 

Har du læst nogle bøger om hundesprog og den slags siden sidst? Ja :-)

 

Hvordan behandler i hende? vi starter dagen med en vandretur på markerne...derefter kommer de med ind og slapper af...så når de begynder at live op igen tager vi endnu en vandretur hvor hun får lov at bade i en sø på en af markerne...herefter får de lov at lege og huje på grunden...det er bla her hun gerne vil hoppe op på ham...men han vælter hende af...men hun bliver ved..ved ikke om det er en del af legen...for han gør det også når han kan komme til det..eller også prøver de at finde ud af hvem der skal bestemme..men han har vist fundet sin plads...han underkaster sig i hvertfald..men kun til han får muligheden for at springe på hende igen ...

 

Om aftenen øver vi forskelige triks og så tager vi en lille gåtur i snor...

 

 

Hej Susanne

 

Tillykke med din nye hund :)

 

Der er umiddelbart ingen som helst årsag til at en så ung hanhund ikke skulle kunne enes med en 5 år gammel tøsehund.

 

"Humperiet" skyldes nok mere stress end at hun vil dominere.

Humperiet er snarere et udtryk for stress i situationen - eller et udslag af at hun ikke kan lugte sig frem til "hvad" han er pga kastrationen.

 

Jeg vil råde dig til ikke at læne dig ind over hende, når hun humper på ham, for dermed giver du også collien et ubehag og hvis han lige skulle til at sige fra, kan du stoppe dette og få ham til at tro, at det er forbudt = opbygge frustrationer.

Fjern hellere den øverste hund fysisk og afled derefter.

 

En tervueren kræver meget arbejde, hun er en hyrdehund med ild bagi, så den motion og kativering du skriver om, ville jeg synes var alt for lidt - til begge hunde.

 

Lediggang er roden til alt ondt - også hos hunde :)

Jo mere opsparet energi de har, des større risiko er der for, at de kommer i klammeri.

 

Jeg ville give dem begge fodersøg, men hver for sig og bruge tiden til at aktivere den anden hund. Give dem noget "mental jogging" så de får noget udfordring.

 

Gå ture med dem begge så de kan lære at hygge sig sammen - også i ro.

 

Tervuerentøsen vil resten af sit liv have stort behov for mentalt arbejde og hertil er næsearbejde, problemløsning, kropskontrol og igangværende nyindlæring meget velegnet.

Det vil din collie også trives med selvom hans næse sikkert ikke er på højde med hendes.

Til gengæld vil han være fænomenal til at lære tricks og cirkuskunster.

 

Det ville være godt hvis du kunne finde ud af hvor hun er i sin løbetidscyklus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus87

"Humperiet" skyldes nok mere stress end at hun vil dominere.

Humperiet er snarere et udtryk for stress i situationen - eller et udslag af at hun ikke kan lugte sig frem til "hvad" han er pga kastrationen. - ok...

 

Jeg vil råde dig til ikke at læne dig ind over hende, når hun humper på ham, for dermed giver du også collien et ubehag og hvis han lige skulle til at sige fra, kan du stoppe dette og få ham til at tro, at det er forbudt = opbygge frustrationer.

Fjern hellere den øverste hund fysisk og afled derefter. - det var også da hun humpede mig at jeg lænede mig ind over hende, ikke når hun humper ham ;_)

 

En tervueren kræver meget arbejde, hun er en hyrdehund med ild bagi, så den motion og kativering du skriver om, ville jeg synes var alt for lidt - til begge hunde. - jeg bruger faktisk alt min vågne tid på at motionere og aktivere hundende..de får nok omkring 4 timers gåtur hver dag sammen (hvor af meget af tiden foregår i løb efter hianden, og Lexi jagter fasaner ;-)...så kan ikke se hvad jeg mere skal gøre...og ingen af hundende udviser nogen former for mere behov...nu tager vi det så stille og rolig med hende, da hun ikke har brugt sig selv i mange år...derfor vejer hun også 5 kg for meget..og er i ret dårlig form...hun kan i hvertfald ikke følge med Lexi som er i absolut topform ;-)

 

Lediggang er roden til alt ondt - også hos hunde :)

Jo mere opsparet energi de har, des større risiko er der for, at de kommer i klammeri. -jeg lover dig for at der absolut intet opsparet energi er nogen steder...begge hunde falder "døde" om hver gang vi kommer hjem ;-)

 

Jeg ville give dem begge fodersøg, men hver for sig og bruge tiden til at aktivere den anden hund. Give dem noget "mental jogging" så de får noget udfordring. - de får også fodersøg hver for sig...men ikke sammen..

Gå ture med dem begge så de kan lære at hygge sig sammen - også i ro. - vi laver næsten ikke andet ;-)

 

Tervuerentøsen vil resten af sit liv have stort behov for mentalt arbejde og hertil er næsearbejde, problemløsning, kropskontrol og igangværende nyindlæring meget velegnet.

Det vil din collie også trives med selvom hans næse sikkert ikke er på højde med hendes.

Til gengæld vil han være fænomenal til at lære tricks og cirkuskunster.

 

Det ville være godt hvis du kunne finde ud af hvor hun er i sin løbetidscyklus. - ja..nu har jeg jo så kun haft hende i 2 dage...men vil da lige notere mig det når det er så vidt...tidligere ejer vidste ikke så meget...

 

Nu i denne varme er der ingen af dem der har særlig meget lyst til at lave noget...ud over at hun meget gerne vil bade og svømme ;-)

 

Jeg bruger naturligvis også nogle timer hver dag på andet end hundende..det er den tid de får lov at passe sig selv...den bruger de oftest på at dase eller huje ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Hej Susanne og velkommen tilbage :-D

 

Mit indlæg vil du sikkert godt kunne undvære, men jeg har det bedst med at skive det - specielt da du skriver at du er hendes 3. hjem.

 

Du har jo sikkert sat dig ind i den race som tervueren er, derfor kan jeg ikke helt lade være med, at undre mig lidt over dit racevalg, da jeg jo kan huske dine problemer omkring aktiveringen med din siberian husky Kenai :(

 

Hvad skal der ske efter prøvetiden og hvor længe går den - skal hun evt. retur til familien igen, såfremt du finder ud af, at Lexie og hun ikke kan sammen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus87

Jeg valgte Jessie fordi hun har faktisk det samme sind som Lexie, og jeg har dyrlægens ord for at hun er speciel af sin race (han er kender af racen)

 

Jeg havde problemer med at aktivere Kenai udelukkende fordi han ikke kunne gå uden snor - det kan hun. Hun kommer hver gang jeg kalder og er lige så let en hund som Lexi.

 

Min egen fornemmelse på nuværende tidspunkt er at de to ikke får nogen problmer med at enes...

 

Kenai var jo også hyper aktiv, Jessie er mindst lige så rolig som Lexie ...så hun er lige netop det jeg søger :-D

 

Desuden har jeg ikke arbejde mere, så næsten alt min tid går med hundene...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg valgte Jessie fordi hun har faktisk det samme sind som Lexie, og jeg har dyrlægens ord for at hun er speciel af sin race (han er kender af racen)

 

Jeg havde problemer med at aktivere Kenai udelukkende fordi han ikke kunne gå uden snor - det kan hun. Hun kommer hver gang jeg kalder og er lige så let en hund som Lexi.

 

Min egen fornemmelse på nuværende tidspunkt er at de to ikke får nogen problmer med at enes...

 

Kenai var jo også hyper aktiv, Jessie er mindst lige så rolig som Lexie ...så hun er lige netop det jeg søger :-D

 

Desuden har jeg ikke arbejde mere, så næsten alt min tid går med hundene...

 

Det lyder jo godt - måske det også var forkert af mig, som jeg skrev, at skrive det indlæg... jeg syntes bare den omgang med Kenai var noget værre rod, både for dig, men især for Kenai - det er altid svært for en hund at skulle skifte hjem :-)

 

Jeg krydser fingre for, at Lexi og Jessie bliver perlevenner og aktiveringen af dem begge ikke kommer til, at volde problemer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...