Gæst Rikke Bruun Skrevet Juni 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2010 Så har jeg lige fået min curly tilmeldt baby-klasse til en udstilling. Hvad skal de kunne når de skal vises frem???? Hvordan træner man bedst det med at de skal stå og se flotte ud uden at hvalpebide i alt og alle??? Ihh det bliver SÅ spændende - han vil være 15 uger på dagen vi skal i ringen og det bliver første gang for os begge... Mange hilsner Rikke og Aiko Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rikke Bruun Besvaret Juni 8, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2010 (rettet) Lige et tillægsspørgsmål.. er der egentlig dress code for hvilket tøj man skal have på som ejer/fremstiller og hvad med liner/snore til dyret??? Er som sagt HELT rå inden for hund Mvh Rikke og Aiko her er han 9 uger. Redigeret Juni 8, 2010 af Rikke Bruun havde skrevet forkert alder ind. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Juni 8, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2010 Babyer er tilgivet al adfærd Jeg lærte Møffe at stå på den måde, at jeg lokkede ham op i stå og gav så en lind strøm af godbidder. Forsøgte han at sætte sig, trak jeg dem væk. Efterhånden som han ikke forsøgte at sætte sig mens han spiste, trak jeg næste godbid ud ½sek, 3/4sek, 1, sek, 1½ sek, 2sek, 3sek osv. Sådan, på sjus. Det er nok bare det, du skal fokusere på nu. At han kan stå bare sådan nogenlunde stabilt På Møffes første skue, 3mdr. gammel, var hun fuldstændig umedgørlig og sådan er hvalpe. Udstilling er en kæmpe oplevelse mentalt og er det så også varmt, så er der ikke mange samarbejdsvillige celler i hvalpen Derudover skal vuffen løbe nogenlunde stabilt ved din side. Der løb jeg bare og så belønnede jeg Møffe, når han var, hvor jeg ville have ham. Og der var han omtrent det meste af tiden. Og så skal du træne tandvisning. Målet er, at du skal kunne "hive" op i læberne på hunden uden den trækker sig. Ringtræning en god ting til det her, da "mor" jo ikke er det samme som fremmede. Start med bare at dutte til læberne, trykke blidt og putte fingeren ind under og stille og rolig hæve kravet for at få godbiden. Uha, og så er det jo en han du har... Vend ham for alt i verden til berøring på testiklerne, for dem skal dommeren mærke efter om er rigtig udviklet Du kan se nogenlunde hvad der sker her, selvom kvaliteten er dårlig: [media] [/media] Og selvfølgelig skal bettehvalpen slet ikke være så god, ikke det der bare ligner! Dommeren har næppe noget imod, hvis de bliver gumlet lidt i, det er jo hvalpe Derudover, så tror jeg næppe din hvalp overhovedet bider... Det er en fremmed person og i en overvældende situation. Møffe har aldrig bidt i hverken dommere eller folk vi har mødt på turene i hvert fald. Og det er heller ikke mit indtryk fra andre hvalpe. Fokuser bare på at basis, stå, løb, testikler og tandvisning er i nogenlunde bedste orden det kan nås - men selvfølgelig bliver det ikke SÅ godt, hvalpene er altid underholdende at studere i ringen, fordi de gør alt det omvendte af, hvad ejeren vil Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Juni 8, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2010 Lige et tillægsspørgsmål.. er der egentlig dress code for hvilket tøj man skal have på som ejer/fremstiller og hvad med liner/snore til dyret??? Er som sagt HELT rå inden for hund Mvh Rikke og Aiko her er han 9 uger. Altså, det varierer fra race til race, om handleren bør være klædt pænt på. Selvfølgelig skal man dog ikke møde op i arbejdstøjet! Jeg vil tro, at for en brugsrace som curlyen, vil noget praktisk, men stadig kønt tøj være fint. Du kan eventuelt lige studere dem på videoen, jeg indsatte. De fleste udstillere bruge specielle, tynde tynde halsbånd i samme farve som hunden, så det er skjult bedst muligt. Det gør jeg ikke endnu, da jeg ikke stoler nok på Møffe. Enten sprænger den og jeg har en løs hund, der vil lege - eller også så er det bare så snert, at jeg ikke tør af hensyn til hans nakke.. Her er et eksempel på en: [media]http://smileydog.dk/images/Udstillingsline---sort.gif[/media] Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 8, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2010 Altså, det varierer fra race til race, om handleren bør være klædt pænt på. Selvfølgelig skal man dog ikke møde op i arbejdstøjet! Man kan sagtens møde op i morgenhår og kikset påklædning, jeg kvalificerede til Cruft i den påklædning :5up: Men hvis du vil ligne de andre er det ovre i kategorien nydelig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Juni 8, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2010 Som sagt er det mest optimalt p.t. at fokusere på at man som hund skal stå. Og stå stille længe. Ligesom det at kunne løbe pænt også er en nødvendighed. Træn endelig mange, mange, mange gange i løbet af en dag. Et-to minutter per gang. Det vil gøre en verden til forskel når I skal afsted. Hvis du har mulighed for at træne hvor der er andre mennesker og hunde, vil det også hjælpe gevaldigt. Hvalpe tilgives ganske rigtigt for mange spillopper, men det kan sagtens lade sig gøre at lære dem det i en tidlig alder. Kender flere hvis hunde i en alder af tre måneder viser sig som det forventes. Vi har vist endda fået vist et par eksempler på video herinde af blandt andet samojeder. Hunden skal løbe i trav når den fremvises, og skal kunne holde ud at blive pillet ved. Også mellem benene når nu man er en hanhund. Påklædning er ren og ordentlig - og så kan man vælge at give den gas med tiden, hvis man bliver fanget af hele hypet ved udstilling. Snor skal være en tynd snor, der ikke tager fokus fra hunden. Mener der findes et væld af tynde retrieverliner til formålet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts