Hop til indhold

Store problemer med lufteturen

Gæst Ronja
 Share

Recommended Posts

Gæst Ronja

Suk nu gik det ellers lige så godt.. men så alligevel ikke..

Når vi lufter Ronja sker det lige pludselig at hun går fuldstændig crazy, som om det er en anden hund.. hun hopper op ad en og bider (og hun bider til), kradser, rejser børster, knurrer.. og hun er en pænt stor hund efterhånden.. og jeg aner ikke mine levende råd... det er umuligt at distrahere hende til noget andet, og skæld ud virker ikke... som regel tager jeg og holder om hendes snude (for så kan hun da i det mindste ikke bide mig) men så snart jeg slipper, fortsætter hun..

Nogen der har oplevet noget lignende, og derfor har nogle gode råd?

Ronja er 8 mdr i næste uge og bider stadig meget i armene når hun er glad og vil lege/vi kommer hjem/vi får besøg, gode råd til at undgå dette ville også være dejligt, og nej, at ignorere hende dutter ikke :roll:

:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Hun er nok i hendes kønsmodning. Passer i hvert fald meget godt med 8 måneder, og så sker der en hel del ting inde i hovedet, på en gang.

Men det med at hoppe op og gå bide-amok, det gør Motor sjældent, men han gør det hvis turen har været for meget.

Hvis han f.eks. er rigtig træt og virkelig ikke orker mere, kan han godt lige få sådan et flip.

Jeg kaster godbidder til ham eller engang imellem får jeg ham til at lave en nem øvelse (kigge eller sæt dig). Nogle gange skal der et par øvelser til, men så har han også glemt alt om at bide.

Det er altid på vej hjem han gør det, så vi skynder os bare at komme hjem, hvis han gjorde det på vej ud, ville jeg holde pause, sætte mig et eller andet sted og lade ham søge lidt godbidder. Og så bare sidde. Derefter ville jeg nok gå hjem igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja er også temmelig sikker på det er hendes kønsmodning, men jeg kan slet ikke huske det var sådan med vores hanlabrabor (mine forældres). Jeg kan nærmest ikke aflede hendes tanker, godbidder er fuldstændig ligegyldigt, men jeg kunne måske overveje at tage hendes elskede bold med.. kan jo kun kaste den så langt hun stadig er i line, da hun jo heller gider komme ved indkald hvis hun bliver distraheret :stupid:

Det er som regel også mens vi er på turen, og især når vi skal hjem, men det er dæleme svært at holde en stor hund ud i luften og skynde sig hjem, for hun hopper rundt på 2 ben jo ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Mit råd skal være: Lav om på Jeres vaner :-)

Tag andet legetøj med, gå en anden vej, hvis det er muligt så kør til et helt andet område og gå en tur der.

I det hele taget så gør alt for at de situationer, hvor hun plejer at té sig ikke opstår.

Dårlig opførsel kan desværre nemt blive en (dum) vane :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit råd skal være: Lav om på Jeres vaner :-)

Tag andet legetøj med, gå en anden vej, hvis det er muligt så kør til et helt andet område og gå en tur der.

I det hele taget så gør alt for at de situationer, hvor hun plejer at té sig ikke opstår.

Dårlig opførsel kan desværre nemt blive en (dum) vane :roll:

Uha men når det er morgenluftningen, ja så er det svært at lave om på vanerne.. Ronja vil udelukkende lave nede på den samme mark, ingen andre gåture i området er gode nok til det formål. Og køre et andet sted hen er desværre ikke muligt om morgenen.. kan godt høre jeg lyder som frk modsat, men det er svært når det ikke er muligt at lave om på morgenritualet :oops:

Og det er ikke fordi der er specielle situationer der fører til hendes dårlige opførsel, det kommer ud af den blå luft, umulige at forudsige.. :drille:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Uha men når det er morgenluftningen, ja så er det svært at lave om på vanerne.. Ronja vil udelukkende lave nede på den samme mark, ingen andre gåture i området er gode nok til det formål. Og køre et andet sted hen er desværre ikke muligt om morgenen.. kan godt høre jeg lyder som frk modsat, men det er svært når det ikke er muligt at lave om på morgenritualet :oops:

Og det er ikke fordi der er specielle situationer der fører til hendes dårlige opførsel, det kommer ud af den blå luft, umulige at forudsige.. :drille:

Ja, Ja, det var jo også bare et råd. Men må indrømme at hvis der var en smiley der rystede på hovedet, så havde jeg sat den her. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Ja er også temmelig sikker på det er hendes kønsmodning, men jeg kan slet ikke huske det var sådan med vores hanlabrabor (mine forældres). Jeg kan nærmest ikke aflede hendes tanker, godbidder er fuldstændig ligegyldigt, men jeg kunne måske overveje at tage hendes elskede bold med.. kan jo kun kaste den så langt hun stadig er i line, da hun jo heller gider komme ved indkald hvis hun bliver distraheret :stupid:

Det er som regel også mens vi er på turen, og især når vi skal hjem, men det er dæleme svært at holde en stor hund ud i luften og skynde sig hjem, for hun hopper rundt på 2 ben jo ;-)

Mente ikke sådan løbe-skynde sig hjem - det bliver det nok ikke bedre af :mrgreen:

I stedet for at lave turen om og andet, ville jeg nok hellere gøre den kortere fremover. Ved ikke hvad i normalt laver på turen, men hvis i løber og leger lidt vildt, så prøv at slutte det af med lidt godbidssøg i græsset = hund falder nemmere til ro.

Jeg ville ikke kaste med bold når hun er sådan, for det kører hende højst sandsynligt bare mere op - men jeg kunne godt finde på at stikke bolden i munden på Motor, for han kan godt lide at bære, og så går fokus ligesom på det. Og man kan jo ikke bide med en bold i munden :lol:

Ellers så prøv at hold hende i en kæmpe krammer, blødt men fast, mens du snakker roligt, og se om hun gearer bare lidt ned og SÅ vil søge lidt godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

ligesom budda skriver, drop de vilde lege der går hende til at stresse.

Vi laver ikke en skid på vores morgentur, det er bare en kort ud af døren tur. og så hjem og få fodersøgning i haven.

Det kan godt være tegn på stress og hun ikke kan komme ned igen, svært at sige :vedikke:

(jeg ryster ikke på hovedet af dig)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, Ja, det var jo også bare et råd. Men må indrømme at hvis der var en smiley der rystede på hovedet, så havde jeg sat den her. :-)

Tak så, ryst endelig på hovedet af mig... jeg lytter skam til råd, prøver også at vende dem jo :)

Link til indlæg
Del på andre sites

ligesom budda skriver, drop de vilde lege der går hende til at stresse.

Vi laver ikke en skid på vores morgentur, det er bare en kort ud af døren tur. og så hjem og få fodersøgning i haven.

Det kan godt være tegn på stress og hun ikke kan komme ned igen, svært at sige :vedikke:

(jeg ryster ikke på hovedet af dig)

Tak fordi du ikke ryster på hovedet af mig :-)

Vores morgentur er på nøjagtig samme måde, stille og roligt tempo, ud og hjem.. dog uden fodersøg..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Vil du ikke prøve at lægge mærke til hvad der sker før hun begynder at hoppe og blive vild? Sådan et stykke tilbage - er hun f.eks. allerede super frisk allerede inden i går ud af døren? Har i mødt en hund tidligere som hun kun hilste kort på? Andre ting? Er det et bestemt sted hun gør det eller når hun kan se at i er på vej hjemad?

Hvordan med kontakt? Vil hun lave et par øvelser, altså når hun ikke er kørt op.

Er det kun på morgenturene? Nu forstår jeg ikke helt :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak fordi du ikke ryster på hovedet af mig :-)

Vores morgentur er på nøjagtig samme måde, stille og roligt tempo, ud og hjem.. dog uden fodersøg..

Vi giver alt mad som fodersøgning, dejlig sund for hovedet og vores hund er glad for at få mad på den måde.

På lange ture smider jeg en lille håndfuld ind imellem så han lige stopper op og skal bruge snuden lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil du ikke prøve at lægge mærke til hvad der sker før hun begynder at hoppe og blive vild? Sådan et stykke tilbage - er hun f.eks. allerede super frisk allerede inden i går ud af døren? Har i mødt en hund tidligere som hun kun hilste kort på? Andre ting? Er det et bestemt sted hun gør det eller når hun kan se at i er på vej hjemad?

Hvordan med kontakt? Vil hun lave et par øvelser, altså når hun ikke er kørt op.

Er det kun på morgenturene? Nu forstår jeg ikke helt :genert:

Det er primært på morgenturerne, men altså også om eftermiddagen, hun er en super glad og frisk hund, og helt klar på at skulle ud.. Hun vil gerne lave kontaktøvelser inden, det kommer vitterlig som et lyn fra en klar himmel :-)

Jeg tror jeg vil prøve at bruge fodersøg om morgenen, hun kan jo godt lide at søge generelt, så måske det kan tage toppen af hendes friskhed :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde samme problem med Akira da hun var i den alder. Men det var lige meget hvilken tur det var vi gik, så kunne hun ud af det blå, pludselig springe på mig, aldrig kæresten.

Fandt aldrig ud af hvad det var der gjorde at hun gjorde det, og jeg skrev også herinde, for at finde ud af det. og kortede turene ned osv. det gjorde bare ingen forskel, men pludselig stoppede hun helt med det da hun var omkring 10-12 måneder, og har ikke gjort det siden.

Kan egentlig ikke komme med et godt råd, men kun sige at jeg ved præcis hvordan det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde samme problem med Akira da hun var i den alder. Men det var lige meget hvilken tur det var vi gik, så kunne hun ud af det blå, pludselig springe på mig, aldrig kæresten.

Fandt aldrig ud af hvad det var der gjorde at hun gjorde det, og jeg skrev også herinde, for at finde ud af det. og kortede turene ned osv. det gjorde bare ingen forskel, men pludselig stoppede hun helt med det da hun var omkring 10-12 måneder, og har ikke gjort det siden.

Kan egentlig ikke komme med et godt råd, men kun sige at jeg ved præcis hvordan det er.

Tusind tak :-) Så håber jeg at det bare er 2 mdr-4 mdr der skal udholdes ;-) Det er også meget sjældent min mand får en tur, så er det lige når vi kommer hjem fra job og hun er helt oppe at køre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Hehe måske er det det sagnomspundne verdensherredømme :mrgreen:

Måske er lidt ala Motor som ud af det blå bare gik hen og bed Anders i skulderen :lol:

Stadig, jo mere du kan "tvinge" hende til ro, jo bedre tror jeg, men hun skal selvfølgelig lige nå derned hvor hun gider spise godbidder. Og når nok bare er nok - så sig NEJ. Synes selvfølgelig ikke man skal rende rundt og skælde ud hele tiden, men engang imellem er det bare det der hjælper, og så kan man lave noget rart lidt efter igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak :-) Så håber jeg at det bare er 2 mdr-4 mdr der skal udholdes ;-) Det er også meget sjældent min mand får en tur, så er det lige når vi kommer hjem fra job og hun er helt oppe at køre...

Det håber jeg også for dig.:-D

Den sidste gang hun sprang på mig var den værste, og jeg var nødt til at vende om, og hold kæft jeg tudede, for hun gik helt bananas, og fik ødelagt min trøje og jeg stod jo der og lignede en idiot, med en hund ude af kontrol.

Og når hun fik et andfald, og der kom en hun gerne ville snakke med, blev hun sød og snakkede med personen, men så snart personen gik, sprang hun på mig igen.. Så det var bare et helvede, og jeg gik hverdag og tænkte på om hun sprang på mig på denne tur osv.

Synes også at de råd de andre kommer med er gode og værd at prøve.

Det med at hilse.. herhjemme får kæresten hoppen op osv. jeg gør ikke, for jeg har vænnet hende af med at hoppe op af mig, så det er en mere rolig hilsen jeg får, og bestemt også rarere end en hund der hopper op i fjæset på en af glæde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det håber jeg også for dig.:-D

Den sidste gang hun sprang på mig var den værste, og jeg var nødt til at vende om, og hold kæft jeg tudede, for hun gik helt bananas, og fik ødelagt min trøje og jeg stod jo der og lignede en idiot, med en hund ude af kontrol.

Og når hun fik et andfald, og der kom en hun gerne ville snakke med, blev hun sød og snakkede med personen, men så snart personen gik, sprang hun på mig igen.. Så det var bare et helvede, og jeg gik hverdag og tænkte på om hun sprang på mig på denne tur osv.

Synes også at de råd de andre kommer med er gode og værd at prøve.

Det med at hilse.. herhjemme får kæresten hoppen op osv. jeg gør ikke, for jeg har vænnet hende af med at hoppe op af mig, så det er en mere rolig hilsen jeg får, og bestemt også rarere end en hund der hopper op i fjæset på en af glæde :)

Hehe kan høre det er fuldstændig det samme :-) Hun har også fået mig ned med nakken én gang, man føler sig så åndsvag over at tude over en hund der tér sig åndsvagt, men følelsen af magtesløshed er enorm..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, man føler sig meget åndssvag, og folk glor også fuldstændig dumt på en, og tror man mishandler sin hund eller noget. Jeg følte mig rigtig magtesløs, og må sq indrømme at til tider havde jeg bare løst til at slå hende, og hvad ved jeg. Det gjorde jeg selvfølgelig aldrig.

Prøvede en dag at binde hende til et træ, hvor hun gjorde det ved mig, og så gik jeg fra hende. rundt om et hjørne og ventede 5 min, og kom tilbage. det hjalp på den tur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes lige jeg ville komme med en update :-D

Jeg oplever stadig rigtig meget hendes angreb, men har fundet nogle hurtige måder at afværge eller begrænse dem på...

Først lægger jeg hende ned, og prøver med "roooolig" at få hende til at falde til ro, mens jeg kæler hende i lange strøg.. det virker lidt...

Derefter skynder jeg mig at stikke enten bold eller en gren i munden på hende, så hun stolt kan gå/løbe med den.

Har jeg godbider og er vi på marken, ja så laver vi lige en omgang søg, det er hendes favorit! :-)

Så alt i alt går det bedre, meeen ikke optimalt endnu :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites