Lonny Skrevet Juni 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2010 Luna har en meget dårlig "vane", når vi går ude på vores små veje hvor der ikke er fortove og vi møder en bil, så forsøger hun at springe ud foran den Det sker ikke når vi går på veje med fortove, heller ikke selvom bilen er lige så tæt på som når vi går på vores småveje, men af en eller anden grund så forsøger hun at begå selvmord hver gang hun får øje på en bil på vores morgentur... Indtil nu har jeg konkluderet at det har været hendes jagt instinkter der har taget over og at hun forsøger at jage bilerne, og jeg har derfor behandlet det ved at holde hende i stram snor og sige "nej". Men her til morgen lagde jeg mærke til, at hun slikkede sig enormt meget om munden når bilen var på vej hen imod os, og derfor er jeg begyndt at tvivle på min teori om at det er jagt, og er begyndt at overveje om hun istedet er bange for dem og forsøger at jage dem væk. Fordi hvis det er grunden, så er min "træning" på nuværende tidspunkt jo ikke særlig optimal, og jeg skal i stedet til at tænke på hvordan jeg ændrer hendes holdning til biler. Når bilen kommer imod os, så begynder hun at sænke ryggen og gå og slikke sig om munden, jo tættere bilen kommer på jo længere ned mod jorden kommer hun, og få meter før bilen når os, så ligger hun helt nede på jorden og er spændt som en fjeder, og i det øjeblik bilen er ud for os, så forsøger hun at hoppe lige ud foran den:shock: Jeg ved godt at det er helt umuligt for jer at vide uden at have set hende, man hvad får ovenstående beskrivelse jer til at tænke på, jagt eller angst? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Juni 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2010 lyder lidt som cujo og knallerter ... jeg gav bare godbidder i massevis lige straks han fik øje på, så nu søger han kontakt stort set hver gang, for der lejer at komme guf når de kører forbi. Han reagerede dog ikke så "voldsomt" som luna med hoppe ud foran den. Men du skal nok prøve noget ligende, men hun er vist ikke så madglad vel? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2010 Det har jeg læst om før, at mange hunde, som du skriver, ikke jager bilerne men faktisk forsøger at skræmme dem væk. Se bilen fra hundeøjne, så er det jo faktisk enormt uhøfligt at komme farende (larmende) i lige linje direkte mod jer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2010 lyder lidt som cujo og knallerter ... jeg gav bare godbidder i massevis lige straks han fik øje på, så nu søger han kontakt stort set hver gang, for der lejer at komme guf når de kører forbi. Han reagerede dog ikke så "voldsomt" som luna med hoppe ud foran den. Men du skal nok prøve noget ligende, men hun er vist ikke så madglad vel? Jeg forsøgte på et tidspunkt at give hende godbidder, og det gik egentlig ok, lige indtil den dag jeg ikke var koncentreret nok fordi det gik jo så godt... Så jeg glemte at holde ordenlig fast i linen og holde den kort nok, og pludselig hoppede hun lige ud foran bilen i hele linens længde Og så holdt jeg egentlig op med det igen... Det har jeg læst om før, at mange hunde, som du skriver, ikke jager bilerne men faktisk forsøger at skræmme dem væk. Se bilen fra hundeøjne, så er det jo faktisk enormt uhøfligt at komme farende (larmende) i lige linje direkte mod jer. Du har nok ret og jeg må tilbage til godbidstræningen så jeg kan få ændret hendes følelser om biler. Det er bare ret svært, fordi på 2 meters afstand (hvis vi går ud på marken) er der ingen problemer, og hvis vi kommer så tæt på at vi nærmer os hendes grænse, så kan jeg risikere at hun pludselig føler at den er overskredet og uden varsel hopper lige ud foran bilen, så det er en lidt skræmmende træning fordi at det rent faktisk kan gå rigtig galt... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2010 Kan i øve det med jeres egen bil? Kun køre langsomt, men direkte i mod hende? Ellers en i kender som har bil, hvis hun kender jeres egen for godt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2010 Kan i øve det med jeres egen bil? Kun køre langsomt, men direkte i mod hende? Ellers en i kender som har bil, hvis hun kender jeres egen for godt? Jeg har overvejet det, men er bange for at hun måske kender disse biler for godt, men det er da et forsøg værd Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret Juni 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2010 Jeg har en veninde vis hund gør/gjorde det samme. Jeg ved at de har forsøgt at lave kontaktøvelser når en bil nærmere sig for at aflede hundens opmærksomhed og det har hjulpet meget. De har som Buddha også foreslå også øvet det med deres egen bil, den lærte hunden dog hurtigt at genkende, men de fik også hjælp af naboer, venner og familie hvis biler hunden ikke kendte. De er næsten problemet til livs, men hunden kan stadig godt finde på det når den føler den er på hjemmebane (altså hvis det er på en vej hvor de ofte går). Håber i kommer problemet til livs, det er jo næmest selvmordforsøg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2010 Jeg har en veninde vis hund gør/gjorde det samme. Jeg ved at de har forsøgt at lave kontaktøvelser når en bil nærmere sig for at aflede hundens opmærksomhed og det har hjulpet meget. De har som Buddha også foreslå også øvet det med deres egen bil, den lærte hunden dog hurtigt at genkende, men de fik også hjælp af naboer, venner og familie hvis biler hunden ikke kendte. De er næsten problemet til livs, men hunden kan stadig godt finde på det når den føler den er på hjemmebane (altså hvis det er på en vej hvor de ofte går). Håber i kommer problemet til livs, det er jo næmest selvmordforsøg. Ja, det kan gå rigtig galt og ligegyldigt hvor meget vi træner det, så kommer jeg nok aldrig til at stole på hende i denne situation da konsekvensen er alt for stor... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts