Gæst Chillimaya Skrevet Juni 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2010 Jeg kunne altså ikke finde ud af hvor jeg skulle smide denne tråd... Så håber ikk det er helt ved siden af... Jeg har prøvet at google lidt om det at avle på sin hund... Men har ikke kunne finde noget brugbart... Det er ikke fordi det på nogen måde skal være aktuelt for mig, men da Bertram sku have en rigtig fin stamtavle, kan man jo ikk udelukke at det nogensinde kunne blive det. Altså aktuelt. Så er der nogen der kan fortælle eller ved hvor jeg kan finde noget om emnet? Evt. en bog... Og hvordan er det det foregår med de stamtavler...? Hvordan tjekker man om en stamtavle er "fin"... Tak:mrgreen: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst freya3010 Besvaret Juni 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2010 Om en stamtavle er fin afhænger af den pågældene hund og den pågældenes hunds forfædres udstillings-, sundheds-,og evt. brugs resultater.. Jeg tror at der findes en del bøger om opdræt, men jeg ved at der i øjeblikket er ved at blive skrevet en i samme stil som denudstillingsbog der kom for et år siden... det bliver med erfaringer fra opdrættere af og sådan. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juni 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2010 det bedste du kan gøre er at henvende dig til nogle opdrættere af din race, bare spørg løs. De fleste vil vældig gerne tale om deres race og hvad man skal være opmærksom på. Husk at tale med nogle stykker, så får du vendt sagen fra flere sider. Det er også oplagt at bruge tid på et par udstillinger, se på racen og snak med de forskellige udstillere. Undersøg på hundeweeb hvordan din hunds familie ser ud med hensyn til sundhed og udstillingsresultater, her kan du også finde ejnede avlspartnere og undersøge deres familie. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Juni 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2010 Først skal du se hvilken klub, der har udarbejdet stamtavlen på din hund. Desværre findes der en del klubber og private, der laver helt værdiløse stamtavler. Mangen en køber har troet, at de har købt en ægte fin hund med stamtavle, hunden kan være god nok, men stamtavlen er ikke det papir værd, den er skrevet på. Dernæst villle jeg kontakte klubben + evt. raceafdeling for at få flere oplysninger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chillimaya Besvaret Juni 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2010 Tusind tak for svarene... Så kom jeg da dét nærmere :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts