Hop til indhold

Gode råd søges :)

Gæst DixZie
 Share

Recommended Posts

Gæst DixZie

Hvalp til salg! nej dog ikke :blink:

Men gode råd ville være skøn, jeg har en skøn hvalp,men nogle gange så er den altså til salg. :hmm:

Han bider i alt, forstå ikke et nej, ej heller selvom vi har trænet det 117 og langt flere gange, han bliver bare hisdet op og gør og bider bare hårdere.

Han hænger om mine ben, jeg kan ikke gå ret langt før han piber og gør, han kan altid se mig men det er ikke godt nok for ham. :stupid:

Alene hjemme bliver et stort problem, er jeg sikker på.

Hver gang han gør noget han ikke må, og vi siger nej og tager ham væk, blive rhan bare mere ophisset.

Nogle der har nogen gode råd, for han er jo ellers sød og dejlig og er min lille ( store ) bamse hehe.

Han sidder, lægger sig og går fint, samt tigger ikke, det har han lært, hvis bare han kunne lære det andet også.

Det skal lige siges at han er en nervøs lille en, gør andre hunde løber han sin vej, han sidder imellem mine ben hvis der kommer en anden hund som ikke gør.

Mennesker der er han også nervøs, det skal gå stille får sig, inden de må hilse på ham.

Han er måske lidt ( meget ) forkælet!!! ikke min skyld :engel:

Han er 12 uger i dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hej

Hvad er Ozzie blandet af?

Det er vigtigt at hvalpe får brugt deres krudt på noget der ligger til dem, som at opleve verden, undersøge med næsen osv.

Hvordan bruger Ozzie sin energi?

Han forstår ikke hvad "nej" betyder før det er indlært i andre situationer end dem, hvor man typisk bruger ordet. Indlært i ro og uden den motivation hvalpen har for at gøre det forbudte vil et forbudsord nemt kunne læres.

Når du skriver at han er forkælet, hvad mener du så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpe er meget forskellige - men han lyder meget normal i mine ører :mrgreen:

Jeg har selv en hvalp på 10 uger - men han er så priviligeret at han går sammen med mine to voksne hunde - og de oplærer ham og afretter ham - så det er super dejligt.

Men min oplevelse med gnaveriet er at det ofte opstår når hvalpen er ved at blive overtræt - så bider/gnaver de i hvad som helst som er i deres nærhed - så tager man lige hvalpen op - nusser lidt og så sætter man ham i hans bur med hans legetøj som han gerne må gnave i og ofter går der ikke længe så er den lille i drømmeland.

Hvis du ikke har et bur - vil jeg råde dig til at anskaffe et - for alt bliver langt nemmere og du får lidt mere ro for ballade mageren til andre ting også :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DixZie

Ninjamor

Ozzie er en blanding af en lab/box.

energi = fodresøgning, løbeture ( små i leg selvf. han er hvalp :lol: ) øvelser gåture, legetøjsleg.

Ved godt at hvalpe ikke må gå særligt meget, men han vil og nyder det og falder ikke til ro før vi har gået en ok tur.

Så lidt svært.

Forkælet = sidder hos mor :engel: ( kan han snart ikke mere, han bliver jo stor. )

Sover i sengen, går til ham når han piber ( dumt måske? )

Han ved der næsten altid falder et stykke mad til ham når jeg laver mad.

Men dog ikke i mens vi spiser og helle rikke ved bordet!!

Han tigger ikke.

Pertrine

Jeg må indrømme at jeg ikke har prøvet det, men vil da prøve det.

Bare træls når man lige er i gang med noget, og han burde være træt, fordi vi plejer altid og lege, gå m.m med ham inden vi går i gang med det vi skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DixZie
Hvalpe er meget forskellige - men han lyder meget normal i mine ører :mrgreen:

Jeg har selv en hvalp på 10 uger - men han er så priviligeret at han går sammen med mine to voksne hunde - og de oplærer ham og afretter ham - så det er super dejligt.

Men min oplevelse med gnaveriet er at det ofte opstår når hvalpen er ved at blive overtræt - så bider/gnaver de i hvad som helst som er i deres nærhed - så tager man lige hvalpen op - nusser lidt og så sætter man ham i hans bur med hans legetøj som han gerne må gnave i og ofter går der ikke længe så er den lille i drømmeland.

Hvis du ikke har et bur - vil jeg råde dig til at anskaffe et - for alt bliver langt nemmere og du får lidt mere ro for ballade mageren til andre ting også :5up:

Jeg har et bur, men han er først ved og lære det og kende, så han går helst ikke derind, kun lige for at hente sit legetøj, sine godbider og så ud igen, jeg prøvede i går og lægge ham derind, imens han sov han vågende lidt og blev der også og fulgte mig med øjenene i ca 2 minutter, så ville han ud igen.

SÅ håber han bliver tryg med det så han kan bruge det.

Og tak for input alle sammen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DixZie

Tak. for link der var nogle rigtige gode ting imellem.

Jeg har selv prøvet og goggle, men synes ikke rigtig jeg har kunne finde noget der lige passede til min vovse, det var der der imellem. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Ninjamor

Ozzie er en blanding af en lab/box.

Okay, et bundt energi altså

energi = fodresøgning,

Hvor meget fodersøg om dagen i antal og varighed?

løbeture ( små i leg selvf. han er hvalp :lol: )

Som at du tager ham ud at løbe eller hvordan mener du?

øvelser

Hvilken type øvelser og hvor lang tid?

gåture,

Hvor ofte og hvor lange. Er han løs noget af tiden?

legetøjsleg.

Hvor han selv leger eller leger nogen med ham?

Ved godt at hvalpe ikke må gå særligt meget, men han vil og nyder det og falder ikke til ro før vi har gået en ok tur.

Hvad er "en ok tur"?

Så lidt svært.

Forkælet = sidder hos mor :engel: ( kan han snart ikke mere, han bliver jo stor. )

Sover i sengen,

Fint nok

går til ham når han piber ( dumt måske? )

Hvis du vil have et pivemonster er det fint nok at du går til ham, når han piber.

Hvis du ikke vil have et pibedyr, så er det en rigtig skidt ide at give hans piben opmærksomhed ;-)

Det som giver ham opmrksomhed og aktivitet er det han vil forsøge sig med næste gang. Så når han oplever at kunne få disse ting ved at pibe vil han begynde at bruge sin piben mere og mere og højere og højere!

Han ved der næsten altid falder et stykke mad til ham når jeg laver mad.

Får han det gratis som i at der falder mad ned fra himlen eller skal han bruge lidt energi på at få det?

Men dog ikke i mens vi spiser og helle rikke ved bordet!!

Han tigger ikke.

Pertrine

Jeg må indrømme at jeg ikke har prøvet det, men vil da prøve det.

Bare træls når man lige er i gang med noget, og han burde være træt, fordi vi plejer altid og lege, gå m.m med ham inden vi går i gang med det vi skal.[/

Hvis han lige har været aktiv skal han bruge noget tid på at falde til ro i kroppen efterfølgende. Det kunne f.eks. være et fodersøg.

Hvis du ved, der er bestemte tidspunkter han bliver balstyrig på, så giv ham gode opgaver (fodersøg og gnaveben) lige før du går i gang med det du skal have fred til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Gåturene kan sagtens vare i lang tid selv om du ikke bevæger dig langt væk fra hjemmet. Vi er altid ude en times tid af gangen, men ofte kommer vi ikke mere end et par 100 meter væk hjemmefra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DixZie

ikke det vilde fodresøg da han ikke gider og søge efter sit fodre, men kun godbider.

Så det bliver ikke til mere end et par gange om dagen.

Løbeture, det er når vi leger på græsset. løber lidt rundt frem og tilbage, mere er det ikke. for han sætter sig bare ned til sidst.

Øvelser, sitte, dække, pote, indkald.

Vi går en lang tur om aften den er på ca 30 minutter hvor han er løs noget af tiden, samt nogle små ture på 10 -15 1-2 gange om dagen i snor.

Så er vi på græsset hvor han er løs også, da vi på camping sommeren over, så han er næsten ude hele dagen.

Legetøj = både hvor han leger selv, men også hvor vi leger med ham.

En ok tur for ham er ca de 30 minutter, også derfor vi kun gør det en gang om aften så han kan sove og være rolig om aften, han kommer så kun lige ud og tisse og prutte inden vi går i seng, så sover han også som regl hele natten fra ca, 22:00 til 6:30.

Ja han er mest ustyrlig om aften omkring 19:00 og 20:30 han er mest aktiv efter han har fået mad, sjovt nok.

Nyhedder ved jeg ikke hvad er mere :hmm:

Han får en ende af en agurk som regl når jeg laver salat, og nej han arbejder ikke for den, for han er sød og rolig når jeg laver mad, det er først når vi har spist, og han selv har spist han får sine flip.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DixZie

Øv øv så er det bare gået forrygende hele dagen, lige indtil for 15 minutter siden.

nu er han bare i sit es, fuldstændig oppe og køre bider mere og mere, og ligefrem farlig at have med og gøre.

har ellers gjort alt i min magt for at få det til og køre, lige nu står han og piber fordi han ikke får sin vilje.

Har været nød til og sætte ham i snor lidt, fordi han ikke vil stoppe overhovedet.

Han har haft 5-7 fodresøg i løbet af dagen, leget med os og ham selv, spist tyggeben, været sammen med andre hunde lidt, gået tur løbet rundt løs.

Tror jeg har givet mig for let, med det piberi, det skal stoppe, ellers får jeg da et pibedyr og ikke en dejlig hund.

Imens jeg har skrevet det her, som har taget 10 minutter fordi jeg skulle sætte ham ned fra mine ben flere gange, er han faldet til ro. dejligt.

Han piber ikke mere oghar lagt sig, så nu kan jeg tage snoren af ham og lægge ham i seng.

Men lidt øv når det nu er gået så godt hele dagen.

Skulle lige af med lidt jeg havde indeni, heller det går lidt ud over jer ind min skønne hund ikke :mrgreen: i Kan tåle det er jeg sikker på hehe

Nu sover han sødt, det var nok bare lige det sidste der skulle ud af systemet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Den berømte ulvetime var vist også omkring kl. 8-9 om aftenen herhjemme - det er ikke ondskaben der dukker op til overfladen, det er bare hvalpen der lige mener den skal have brændt det sidste energi af, og selvfølgelig skal det gå ud over dig, du jo hans godbid :engel:

Nogle gange fik Motor bare lov til lige at gå lidt amok (især fik bamserne nogle ordentlige rysteture), men blev det lige et hak for vildt, fik han såmænd også snor på, og så blev han dækket der hvor han plejer at lægge sig for at sove. Efter et godt stykke tid med snoren nåede vi til at vi bare kunne få ham til at dække vha godbidder, hvis han ville rejse sig, ned igen vha godbid, efter en håndfuld godbidder faldt han til ro og kort efter boblede han tungt.

Ellers er ae ham på brystet, nulre ører (det lyder sjovt på skrift) eller massere i nakken også ting der kan få tunge øjne frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Øv øv så er det bare gået forrygende hele dagen, lige indtil for 15 minutter siden.

nu er han bare i sit es, fuldstændig oppe og køre bider mere og mere, og ligefrem farlig at have med og gøre.

har ellers gjort alt i min magt for at få det til og køre, lige nu står han og piber fordi han ikke får sin vilje.

Har været nød til og sætte ham i snor lidt, fordi han ikke vil stoppe overhovedet.

Han har haft 5-7 fodresøg i løbet af dagen, leget med os og ham selv, spist tyggeben, været sammen med andre hunde lidt, gået tur løbet rundt løs.

Tror jeg har givet mig for let, med det piberi, det skal stoppe, ellers får jeg da et pibedyr og ikke en dejlig hund.

Imens jeg har skrevet det her, som har taget 10 minutter fordi jeg skulle sætte ham ned fra mine ben flere gange, er han faldet til ro. dejligt.

Han piber ikke mere oghar lagt sig, så nu kan jeg tage snoren af ham og lægge ham i seng.

Men lidt øv når det nu er gået så godt hele dagen.

Skulle lige af med lidt jeg havde indeni, heller det går lidt ud over jer ind min skønne hund ikke :mrgreen: i Kan tåle det er jeg sikker på hehe

Nu sover han sødt, det var nok bare lige det sidste der skulle ud af systemet :-D

Hvor meget sover han i løbet af dagen?

han kan være overstimuleret, hvis han oplever og laver for meget.

Det er almindeligt at hvalpe får "flip" om aftenen og det er almindeligt at de bider, men de skal lære at være rolige og at lade være med at bide.

Det er fint at blande godbidder i fodersøget for at få ham til at søge.

Det er meget fint at hjælpe ham til ro enten ved at tage ham i line eller ved at tage ham på skødet/sætte sig ned til ham og evt. holde om ham.

Måske starter dette en kamp, men den er rimelig hurtigt overstået og så mærker han trætheden og falder til ro. På denne måde hjælper du ham, fast men kærligt, og uden at sige noget til ham. Bare stille og bestemt.

Når jeg spørger, om han får sin "du laver mad godbid" uden at skulle lave noget for den, handler det om, at han skal bruge sin energi i løbet af dagen på noget fornuftigt, så han bliver træt og ikke kun sættes i gang hvis han er urolig. Det sidste giver ham den erfaring, at han kan få aktivitet ved at blive "ulidelig" og så er det det, han gør fremover :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mikallo

Da min hund var hvalp havde han også svært ved at falde til ro om aftenen og i andre situationer hvor det var meget hensigtsmessigt at han lagde sig roligt.

Jeg købte en sele til ham og så fik han snor på, selvom vi var inde. Så når vi sad i sofaen om aftenen og han gerne ville springe rundt og lave unoder, så forsøgte jeg og give ham snoren på, inden han var kørt op. Dvs. mulighederne var ikke ret store for ham udover at lægge sig. Og så lærte han det faktisk på en uge.

Det forudsætter jo at han er luftet:) Vores hund kunne sipelthen ikke mærke han var træt, så når han fik snor på gik der ikke mange minutter inden han snork sov, og så tog jeg snoren af igen, det var somom snoren gav ham en ro. Du kan prøve at give ham et lille hudben så kan han slappe af med det.

Vores hund peb også engang i mellem, simpelthen fordi han var utryg når han skulle sove om natten. Men der er vi mennesker jo så forskellige. Jeg kunne ikke holde det ud, gik nat efter nat ud og sad ved ham indtil han sov. Vi løste det med at trappegitter jeg satte i soveværelsesdøren. Så kunne han se os og fornemme vi var der. Så var der ikke mere piben fra hans side. Og i dag sover han nedenunder og vi ovenpå uden nogen problemer. Så måske du kan se hvilke situationer han piber i, og se om der kunne være en løsning, som ikke er at ignorere ham. Men som sagt, det er jo forskelligt hvad man som menneske er mest til, og hvad der virker bedst for ens hund:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DixZie
Hvor meget sover han i løbet af dagen?

han kan være overstimuleret, hvis han oplever og laver for meget.

Det er almindeligt at hvalpe får "flip" om aftenen og det er almindeligt at de bider, men de skal lære at være rolige og at lade være med at bide.

Det er fint at blande godbidder i fodersøget for at få ham til at søge.

Det er meget fint at hjælpe ham til ro enten ved at tage ham i line eller ved at tage ham på skødet/sætte sig ned til ham og evt. holde om ham.

Måske starter dette en kamp, men den er rimelig hurtigt overstået og så mærker han trætheden og falder til ro. På denne måde hjælper du ham, fast men kærligt, og uden at sige noget til ham. Bare stille og bestemt.

Når jeg spørger, om han får sin "du laver mad godbid" uden at skulle lave noget for den, handler det om, at han skal bruge sin energi i løbet af dagen på noget fornuftigt, så han bliver træt og ikke kun sættes i gang hvis han er urolig. Det sidste giver ham den erfaring, at han kan få aktivitet ved at blive "ulidelig" og så er det det, han gør fremover :-D

Det er forskelligt hvor meget han sover, jo varmer det er jo mere sover han.

Vi har kaldt ham doven, ( meget doven ) hehe så nogen gange sover han ret meget.

JA er hel med på hvalpe bider, har haft hvalpe før :-D men Ozzie bider bare ret meget og ret hårdt, det har jeg ikke lige prøvet før.

Synes ikke han laver det helt vilde i løbet af dagen, jeg er også god til og dovne den :rolleyes:

Jeg kan slet ikke tage ham op når han får sine flip, han er virkelig vild, og bider til, så snoren tror jeg ville være det bedste, det hjælp i går i hvertfald.

Der kan han kun lige nå og hoppe op af mine ben når jeg sidder ned, og så sætter jeg ham lige så stille ned igen, uden og sige noget, så piber han lidt, og prøver og hoppe op igen, og vi gentager det så lige ca 7-10 gange så lægger han sig til ro.

Vi er ikke kun i gang når han er urolig, men snart tæt på i øjeblikker desværre, da det sker lidt for tit i løbet af dagen, men vi har dog fundet ud af at når han får et mindre flip om dagen så er det fordi han skal ud og prutte, og så når han ikke at flippe helt, før vi er gået.

Men vi har været nød til og vække ham nogen gange i løbet af dagen, eller båret ham ind i bilen, imens han sov fordi vi har skulle noget.

Det er han lidt træt af tror jeg, ville jeg være. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det er forskelligt hvor meget han sover, jo varmer det er jo mere sover han.

Vi har kaldt ham doven, ( meget doven ) hehe så nogen gange sover han ret meget.

JA er hel med på hvalpe bider, har haft hvalpe før :-D men Ozzie bider bare ret meget og ret hårdt, det har jeg ikke lige prøvet før.

Synes ikke han laver det helt vilde i løbet af dagen, jeg er også god til og dovne den :rolleyes:

Bøj det lige i neon for min skyld :-D

Mener du, at han ikke laver så meget i løbet af dagen eller at han ikke bliver vild i løbet af dagen?

Hvis det er det første, kan du tænke på at aktive forebyggende, så han er rimeligt tilfreds og velstimuleret hele tiden. Så der ikke er så meget energi til at flippe med :-D

Jeg kan slet ikke tage ham op når han får sine flip, han er virkelig vild, og bider til, så snoren tror jeg ville være det bedste, det hjælp i går i hvertfald.

Der kan han kun lige nå og hoppe op af mine ben når jeg sidder ned, og så sætter jeg ham lige så stille ned igen, uden og sige noget, så piber han lidt, og prøver og hoppe op igen, og vi gentager det så lige ca 7-10 gange så lægger han sig til ro.

OK

Vi er ikke kun i gang når han er urolig, men snart tæt på i øjeblikker desværre, da det sker lidt for tit i løbet af dagen, men vi har dog fundet ud af at når han får et mindre flip om dagen så er det fordi han skal ud og prutte, og så når han ikke at flippe helt, før vi er gået.

Men vi har været nød til og vække ham nogen gange i løbet af dagen, eller båret ham ind i bilen, imens han sov fordi vi har skulle noget.

Det er han lidt træt af tror jeg, ville jeg være. :slem:

Lægger han sig ikke bare til at sove igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DixZie

Jeg skære det lige ud i pap for din skyld :mrgreen:

Han sover, eller slapper af meget om dagen.

Har ikke ville gå for meget med ham om dagen, da vi jo er nød til og gøre det om aften.

Om dagen er han måske vågen i ca. 1 af gangen så lægger han sig igen.

Når han er vågen så laver jeg lidt med ham.

Når vi vækker ham, er det som regl fordi vi skal gå et sted hen, da vi er på camping og han ikke kan være alene, så er han nød til og gå med op i bad, med mig, da jeg er alene med ham om dagen, eller hvis jeg skal op og (prutte):stupid:

Eller hvis jeg lige skal noget andet, hvor jeg går for langt væk til han ikke kan se mig.

For du kan være HELT rolig, han vågner så snart jeg har været væk i under 1 min. hehe

Så kan ikke engang skynde mig op og ( Prutte ) *GG* :lol:

Jeg er gået i gang med lidt alene træning, men ikke nemt når han ved jeg kommer ind igen og han så står klar til og hoppe ud af campingvognen :stupid:

Jeg skal nok snart igang igen nogle timer om dagen, så det skal læres snart.

Når vi bære ham ind i bilen lægger han som regl igen, men dog ikke altid, med det samme.

Er det skåret nok ud? :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg skære det lige ud i pap for din skyld :mrgreen:

Han sover, eller slapper af meget om dagen.

Har ikke ville gå for meget med ham om dagen, da vi jo er nød til og gøre det om aften.

Om dagen er han måske vågen i ca. 1 af gangen så lægger han sig igen.

Når han er vågen så laver jeg lidt med ham.

Når vi vækker ham, er det som regl fordi vi skal gå et sted hen, da vi er på camping og han ikke kan være alene, så er han nød til og gå med op i bad, med mig, da jeg er alene med ham om dagen, eller hvis jeg skal op og (prutte):stupid:

Eller hvis jeg lige skal noget andet, hvor jeg går for langt væk til han ikke kan se mig.

For du kan være HELT rolig, han vågner så snart jeg har været væk i under 1 min. hehe

Så kan ikke engang skynde mig op og ( Prutte ) *GG* :lol:

Jeg er gået i gang med lidt alene træning, men ikke nemt når han ved jeg kommer ind igen og han så står klar til og hoppe ud af campingvognen :stupid:

Jeg skal nok snart igang igen nogle timer om dagen, så det skal læres snart.

Når vi bære ham ind i bilen lægger han som regl igen, men dog ikke altid, med det samme.

Er det skåret nok ud? :klap:

Ja tak, nu hjælper det.

Det er for dumt at snakke forbi hinanden og bruge en masse tid og energi på svar du ikke kan bruge fordi udgangspunktet var forkert, så hellere spørge en ekstra gang med den risiko der ligger i at blive opfattet som fattesvag!

Du skrev, at du selv er god til at dovne den, så det er der du må sætte ind hvis du vil ændre på Ozzies adfærd, altså aktivere og stimulere ham forebyggende.

Held og lykke med det :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DixZie
Ja tak, nu hjælper det.

Det er for dumt at snakke forbi hinanden og bruge en masse tid og energi på svar du ikke kan bruge fordi udgangspunktet var forkert, så hellere spørge en ekstra gang med den risiko der ligger i at blive opfattet som fattesvag!

Du skrev, at du selv er god til at dovne den, så det er der du må sætte ind hvis du vil ændre på Ozzies adfærd, altså aktivere og stimulere ham forebyggende.

Held og lykke med det :lol:

Hehe ser dig nu ikke som fatsvag :-D

Kender det selv. :mrgreen:

Jeg takker for dine svar, og er også gået i gang med at komme ud af den dovne time :-D

Nu vil vi gå en tur, op og hente farmand på jobbet :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites