Hop til indhold

For lidt fiber??


Gæst achoj
 Share

Recommended Posts

Gæst achoj

Hejsa.

 

Er der nogen der ved om en hund kan få for lidt fiber?

 

Min hund elsker græs og spiser det dagligt(når der ikke er dræbersnegle) og om vinteren kaster han sig over pinde, ikke at han får lov til at spise dem, men har da set ham spise 1 stykke eller 2.

 

Han får tørfoder og så gerne noget kød og ind imellem ærter, gulerødder og.lign.

 

Kan det at han spiser græs og gnasker pinde simpelthen være han måde at justere mangel på fiber?? :confused:

 

Venligst achoj

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hejsa.

 

Er der nogen der ved om en hund kan få for lidt fiber?

 

Min hund elsker græs og spiser det dagligt(når der ikke er dræbersnegle) og om vinteren kaster han sig over pinde, ikke at han får lov til at spise dem, men har da set ham spise 1 stykke eller 2.

 

Han får tørfoder og så gerne noget kød og ind imellem ærter, gulerødder og.lign.

 

Kan det at han spiser græs og gnasker pinde simpelthen være han måde at justere mangel på fiber?? :confused:

 

Venligst achoj

 

 

Hvordan er hans afføring?

 

Det er i den ende du kan se det :-)

 

En hunds afføring bør være fast, skal kunne holde formen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88

Anne-Marie, nu er du så klog på sådan noget :-D Tænkte på, om hunde kan få for lidt fibre? Jeg synes tit, man hører at de ikke har brug for den slags, fordi deres krop ikke er indrettet til at skulle optage det?

 

Og hvilke symptomer kan det give?

 

Er det noget, du ved noget om? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Anne-Marie, nu er du så klog på sådan noget :-D Tænkte på, om hunde kan få for lidt fibre? Jeg synes tit, man hører at de ikke har brug for den slags, fordi deres krop ikke er indrettet til at skulle optage det?

 

Og hvilke symptomer kan det give?

 

Er det noget, du ved noget om? :-)

Jeg ved ikke om jeg ligefrem er klog :lol:

 

Men jeg har gjort mig nogle erfaringer, også med fibre :-)

 

Fx oplever jeg at klid, jeg bruger havre, har en god indflydelse på fordøjelsen :-)

 

Min hanhund Max var på diæt pga sten i blæren, og hans afføring var tynd, han elskede ellers foderet.

Min dyrlæge anbefalede klid opblødt i vand i blandet foderet og det hjalp.

 

Jeg tilsætter havreklid til mit hjemmelavede mad, hvis du kigger på tørfoder poser ser du også at det indeholder mellem ca 2-5 % fiber :-)

 

Hunde er omnivore som os, dvs altædende, og vi har som bekendt også godt af fibre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst achoj

Hej igen.

 

Hans afføring er helt ok.. det undrede mig bare at han tilsyneladende vil have sådan noget svært fordøjelig, ret ofte.

 

Måske har det "bare" noget at gøre med at det var hvad han kunne finde da han var hvalp og helt alene, ihverttilfælde var han meget tynd og sulten da han blev fundet.

 

Venligst jannie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej igen.

 

Hans afføring er helt ok.. det undrede mig bare at han tilsyneladende vil have sådan noget svært fordøjelig, ret ofte.

 

Måske har det "bare" noget at gøre med at det var hvad han kunne finde da han var hvalp og helt alene, ihverttilfælde var han meget tynd og sulten da han blev fundet.

 

Venligst jannie

 

Hvad fodrer du ham med?

 

 

Får han ben og andet tyggeligt ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst achoj

Han får forskelligt kød, ris, grøntsager og lidt tørkost.

Udover det får han godbidder og tyggeting fra olivers. samt et ben ind i mellem.

 

Har overvejet barf, men så skal han faste og det er ikke så godt.

 

Venligst jannie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Han får forskelligt kød, ris, grøntsager og lidt tørkost.

Udover det får han godbidder og tyggeting fra olivers. samt et ben ind i mellem.

 

Har overvejet barf, men så skal han faste og det er ikke så godt.

 

Venligst jannie

 

Laver du hjemmelavet mad som i tråden i foder om hjemmelavet mad til hunde?

 

Hvorfor skulle han faste inden BARF?

 

Det der med faste er groft overdrevet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst achoj

Hej

 

ja jeg laver hjemmelavet mad til ham.

 

Han skal faste for at få det sidste tørfoder ud af maven.. vist nok noget med at det tager 24 timer inden det er omsat... ved ikke så meget om det men læser og læser da han er min første hund og vil helst give ham det bedste.. :-D

 

Venligst jannie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej

 

ja jeg laver hjemmelavet mad til ham.

 

Han skal faste for at få det sidste tørfoder ud af maven.. vist nok noget med at det tager 24 timer inden det er omsat... ved ikke så meget om det men læser og læser da han er min første hund og vil helst give ham det bedste.. :-D

 

Venligst jannie

 

Der er en tråd her om hjemmelavet mad :-D

 

Jeg tror ikke alle BARfere går så meget op i det om de skal faste så længe, det er ikke alle der ser sådan på det, og jeg synes det er overdrevent :-D

Nogle giver også tørfoder ved siden af uden at hunden viser tegn på mistrivsel :-D

Han får jo heller ikke ret meget tørfoder, gør han?

 

Men det er bestemt godt at sætte sig grundigt ind i tingene :-D

 

Det er ikke alle hunde der trives bedst på BARF :-)

 

Ifølge min dyrlæge Gudrun Frantsen, er det faktisk ikke ret mange hunde der fysisk er i stand til at omsætte BARF kosten så de trives godt i forhold til hvis de får en god hjemmelavet kost der er varieret, det er fordi BARFkosten kræver meget energi at omsætte :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog

Mine tøser elsker også alt grønt. De spiser græs og planter som var de køer:lol: Deres afføring er nu altid normal, uanset om det så er vinter og de ikke kan få naturlige plantefibre på den måde. Men jeg overvejede faktisk at give dem et vegetarisk tørfoder, af samme årsag. Flere CC-ejere havde gode erfaringer med at fodre med det. Men det er jo lidt af en balancegang, for kan de undvære animalske proteiner som mennesker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Mine tøser elsker også alt grønt. De spiser græs og planter som var de køer:lol: Deres afføring er nu altid normal, uanset om det så er vinter og de ikke kan få naturlige plantefibre på den måde. Men jeg overvejede faktisk at give dem et vegetarisk tørfoder, af samme årsag. Flere CC-ejere havde gode erfaringer med at fodre med det. Men det er jo lidt af en balancegang, for kan de undvære animalske proteiner som mennesker?

 

Det tror jeg faktisk ikke er godt, de skal have de vigtige aminosyrer fra kødet :-)

 

Har du prøvet med hjemmelavet mad?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog
Det tror jeg faktisk ikke er godt, de skal have de vigtige aminosyrer fra kødet :-)

 

Har du prøvet med hjemmelavet mad?

Nanna var på hjemmelavet en overgang. Men hun fik en masse tandsten, siden har jeg ikke rigtig turde springe ud i at afprøve det igen evt. med tilskud af plaqueoff:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst achoj

Nej han får ikke ret meget tørkost og prøver så vidt muligt at variere hans foder så han får måske noget kød, lidt fisk, ris, gulerødder, ærter om morgenen og så kylling med ris og aftenen, den eneste grund til at han får tørkost er fordi at jeg synes det er svært at dosere og kun hvis han "beder" om det, da han ville med glæde spise en ekstra portion hjemmelavet.

 

Men synes at jeg står sådan :confused: for så må /må ikke få diverse ting og jeg ved ikke hvad der er rigtigt eller forkert.

 

Spurgte også dyrlægen om det var noget med maven, men han sagde at nogle hunde kan bare godt lide det.

 

Hilsen Jannie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Nej han får ikke ret meget tørkost og prøver så vidt muligt at variere hans foder så han får måske noget kød, lidt fisk, ris, gulerødder, ærter om morgenen og så kylling med ris og aftenen, den eneste grund til at han får tørkost er fordi at jeg synes det er svært at dosere og kun hvis han "beder" om det, da han ville med glæde spise en ekstra portion hjemmelavet.

 

Men synes at jeg står sådan :confused: for så må /må ikke få diverse ting og jeg ved ikke hvad der er rigtigt eller forkert.

 

Spurgte også dyrlægen om det var noget med maven, men han sagde at nogle hunde kan bare godt lide det.

 

Hilsen Jannie

 

Du kan gå ind og se di opskrifter jeg har linket til, jeg har lavet dem i samarbejde med min dyrlæge der er uddannet i at behandle hunde med kost :-D

 

Der er sammensætningen i følge hende rigtigt :-D

 

Det er vigtigt at have en rigtig fordeling og at bruge vitaminer og gode olier :-D

Det er også vigtigt at bruge fx brune ris, at bruge rigeligt vand og at grøntsagerne koges længe, som i opskriftenerne :-)

Hjemmelavet mad et letfordøjeligt, derfor kan de fleste trives godt på det, de har energi tilovers til at opretholde en sund krop :-D

 

Ja, mange hunde kan godt lide at bide i træ og spise græs :-D

 

Mine spiser sjældent græs nu med hjemmelavet mad (de har levet udelukkende af det i mere end et år), de får ben ca hveranden dag :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg ville se på hvordan din hund spiste græs og pinde.

 

Er det sådan helt roligt, tygge, tygge tygge, sluge eller er det lidt hidsigt...

 

Han kan mangle f.eks. folinsyre og derfor gå efter græsset.

Hunde som æder pinde og andre "sære" ting kan gøre det af flere årsager. Jeg tror ikke, det er fibre han går efter, dem kan han jo få fra græsset.

 

Årsagen kan være opkørthed i situationen, afledning fra noget de finder ubehageligt at forholde sig til, dum vane og så kender jeg hunde som æder ALT, der ikke er nagelfast.

Denne sidste kategori af hunde har det skidt og får afløb fra smerter, manglende behovsopfyldelse eller psykisk "terror" ved at lukke sig inde i spiseriet.

 

Hunde som har ondt i halsen kan gå efter noget groft at få ned gennem halsen.

 

Jeg ville se på, om han ellers virker harmonisk og gør han det ,ville jeg se på om foderet har mangler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst achoj

Hej.

 

Nej han er helt stille og rolig når han spiser græs og pindene er noget han ligger og hygger med. Nu skal det lige siges at det er ikke så slemt mere som da jeg lige fik ham, dengang åd han ALT hvad han kunne finde, plastik, papir, ja alt. (Jeg tog det selvfølgelig fra ham)

 

Men han fejler ikke noget og har som tidligere skrevet også spurgt dyrlægen.

 

Venligst jannie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej.

 

Nej han er helt stille og rolig når han spiser græs og pindene er noget han ligger og hygger med. Nu skal det lige siges at det er ikke så slemt mere som da jeg lige fik ham, dengang åd han ALT hvad han kunne finde, plastik, papir, ja alt. (Jeg tog det selvfølgelig fra ham)

 

Men han fejler ikke noget og har som tidligere skrevet også spurgt dyrlægen.

 

Venligst jannie

 

Så lyder det som en dårlig vane

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst achoj

Hej.

 

Jeg har tit tænkt på at det måske stammede fra da han var gadehund, at det var hvad han kunne få fat i.. han var trods alt kun ca. 3 mrd da han blev fundet. også har det måske nok været hans måde at få bare lidt at spise på..

 

hilsen jannie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej.

 

Jeg har tit tænkt på at det måske stammede fra da han var gadehund, at det var hvad han kunne få fat i.. han var trods alt kun ca. 3 mrd da han blev fundet. også har det måske nok været hans måde at få bare lidt at spise på..

 

hilsen jannie

 

Hvor gammel er han nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...