Gæst laura Skrevet Juni 22, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2010 Hej alle Vi skal snart have en lille sheltiehvalp hjem i vores lejlighed på 3. sal. Vi har læst en masse om renlighedstræning og er indstillet på at rende på trapper hele tiden. Så har vi også læst lidt om hvornår og hvordan med halsbånd. Her har vi lært at efter et par dage begynder man at lære hvalpen at gå med halsbånd. Men her opstod vores spørgsmål. Hvad gør man de første par dage når man skal ned med hvalpen og den endnu ikke har halsbånd på. Kan man ikke risikere at den stikker af? Man skal vel give den lidt fred til at tisse. Er der nogen der har nogen erfaringer de vil dele? Hilsen Laura og Sune Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 22, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2010 Vi gav halsbånd på i bilen på vej hjem, eller lige da vi kom hjem, så klør hunden sig engang imellem, men det går hurtigt med tilvænningen, synes jeg. Hvor har du læst man skal vente? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Juni 22, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2010 Forhåbentlig har opdrætteren vænnet den til halsbånd, og/eller meget gerne sele, inden i får hvalpen hjem :blink: Velkommen til Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 22, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2010 Nåh ja, Motor havde snor på (sådan en farvet en så man kunne kende forskel fra hvalpene var helt små), så han var vel allerede lidt vant til noget om halsen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kvad Besvaret Juni 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2010 Jeg vænnede Osvald til først at gå med sele og da han var tryg ved det, så begyndte jeg med halsbåndet. Men han har aldrig haft halsbånd på, når han bare skal ud at tisse. Efter mine erfaringer, så løber en hvalp ikke så langt væk fra ejeren det første stykke tid. Især ikke hvis du har godbidder :slem: Men held og lykke med den lille ny Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juni 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2010 Selvfølgelig skal hvalpen have halsbånd på! Der skal jo være et sted at hænge det lovpligtige hundetegn. Desuden kan selv en lille tryghedssøgende hvalp blive skræmt af et eller andet og løbe væk fra ejeren - og måske lige ud på en vej... Der er lidt læsestof her: Hvalpe FAQ - Hunde artikler Tillykke med hvalpen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kvad Besvaret Juni 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2010 Til Umulia: Ja det er rigtigt, at hundetegn er lovpligtigt, men det gælder først fra hvalpen er 4 mdr... Jeg synes bare, at det er synd for den lille hvalp, at det skal plinge og klirre hver gang den bevæger sig. Det er bare min holdning... Desuden taler jeg kun af egen erfaring. Ingen gode råd eller ordrer herfra. Jeg siger bare, at jeg min hvalp ikke er løbet nogen steder siden vi fik ham hjem, fordi jeg er med ude hver eneste gang han skal ud. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Juni 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2010 Til Umulia: Ja det er rigtigt, at hundetegn er lovpligtigt, men det gælder først fra hvalpen er 4 mdr...Jeg synes bare, at det er synd for den lille hvalp, at det skal plinge og klirre hver gang den bevæger sig. Det er bare min holdning... Desuden taler jeg kun af egen erfaring. Ingen gode råd eller ordrer herfra. Jeg siger bare, at jeg min hvalp ikke er løbet nogen steder siden vi fik ham hjem, fordi jeg er med ude hver eneste gang han skal ud. Nogle hvalpe er mere eventyrlystene og modige end andre, som fx. hende jeg har lige nu, hun er den føste af de hvalpe jeg har haft, som jeg ikke bare lige slipper løs "hvor som helst", da hun gerne går på lange vandringer og kan have en lidt selektiv hørelse Og som Umulia siger, så kan der ske det at hvalpen bliver skræmt og stikker af, og en skræmt hund, især en hvalp, er nærmest umulig at få fat i igen, så jeg ville helt afgjort ikke tudre tage chancen... Jeg ser ingen som helst grund til at vente med at vænne hvalpen til halsbånd eller sele, selv hvis opdrætteren ikke allerede har gjort det, man behøver jo ikke ligefrem at vælge det mest larmende halsbånd man kan finde og man kan jo vælge enten at vente et par dage med hundetegnet, eller anskaffe et af dem i plastik, der ikke larmer :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kvad Besvaret Juni 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2010 Som sagt, så taler jeg kun om mine egne erfaringer, og hvad jeg har valgt at gøre/ikke gøre. Jeg slipper heller ikke min hvalp løs nogen steder. Hver gang vi er ude at gå, så har han både halsbånd, hundetegn og snor på. Det har jeg bare valgt at undlade når vi er ude i haven. Min forståelse af denne side er, at hundeejere deler ud af deres erfaringer. Ingen er eksperter, men ønsker bare det bedste for andre. Jeg ved godt at alle hunde er unikke og individuelle, så derfor deler jeg bare mine erfaringer uden at fortælle folk, hvad de skal og ikke skal. Vi er jo ikke hunde-eksperter, men hundeejere... Jeg råder ikke andre til at lade deres hvalpe være ude uden halsbånd, for jeg kender ikke jeres hunde. Jeg ved bare, hvad der fungerer for mig og hvad jeg har valgt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Juni 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2010 Som sagt, så taler jeg kun om mine egne erfaringer, og hvad jeg har valgt at gøre/ikke gøre. Jeg slipper heller ikke min hvalp løs nogen steder. Hver gang vi er ude at gå, så har han både halsbånd, hundetegn og snor på. Det har jeg bare valgt at undlade når vi er ude i haven. Ahh, det markerede er jo netop sagens kerne :blink: Trådstarter bor på 3. sal, og må derfor formodes ikke at have sin egen have, hvor hun uden større risiko kan slippe hunden løs. Mine hunde eller hvalpe, har skam heller ikke hverken halsbånd eller snor på hjemme i haven, men når trådstater ikke har en have, så hjælper det hende jo ikke meget Min forståelse af denne side er, at hundeejere deler ud af deres erfaringer. Ingen er eksperter, men ønsker bare det bedste for andre. Jeg ved godt at alle hunde er unikke og individuelle, så derfor deler jeg bare mine erfaringer uden at fortælle folk, hvad de skal og ikke skal. Vi er jo ikke hunde-eksperter, men hundeejere... Jeg råder ikke andre til at lade deres hvalpe være ude uden halsbånd, for jeg kender ikke jeres hunde. Jeg ved bare, hvad der fungerer for mig og hvad jeg har valgt. Det er det samme vi andre gør, kommer med vores erfaringer og meninger, ingen fortæller andre hvad de skal gøre, vi fortæller kun hvad vi selv har gjort, eller ville gøre i deres situration.. Jeg beklager hvis du læser noget andet i det jeg eller andre skriver, for ærlig talt forstår jeg ikke hvorfor du bringer dette emne på bane... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst n1nna Besvaret Juni 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2010 Mio fik sit første halsbånd af opdrætteren da han var ca. 6 uger tror jeg.. han så lidt misfornøjet ud på de første billeder med halsbånd vi fik (kløede sig lidt osv ) .. Men det er vel lidt ligesom første gang man tager en halskæde/rullekrave på - man skal lige vænne sig til at have noget om halsen, men det er ikke noget der direkte gør ondt :5up: Da vi hentede ham i en alder af 8uger gav vi ham hans første sele på (sikkerhedsselen), og det havde han ingen problemer med, udover at de lange snore var i snuble-længde.. Vi havde ikke egen have dengang, og derfor havde Mio altid halsbånd eller sele på, når vi skulle ned med ham. Idag har han kun halsbånd på uden for matriklen eller hvis han er alene i haven. :5up: Held og lykke med hvalpen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sahara Besvaret Juni 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2010 Jeg har også læst det der med " og efter et par dage kan man vende hvalpen til halsbånd og sele " og jeg bor i lejlighed ligesom dig men jeg har så ikke set anden udvej end at give hende sele på hver gang vi skulle ud med ros og guffer også af med den når vi kom ind igen. måske kunne du spørge opdrætter om de ville begynde og vende den til at få halsbånd på ? Men jeg ville heller ikke gå løs med min hvalp alle mulige steder netop vis den blev bange men det der meget forskellige meninger om.. Jeg prøvet da jeg lige havde fået Zita hjem at hun blev bange og jeg tabte snoren:stupid: og hun løb alt hvad hun kunne...hen til opgangen og sad og ventede fint der på jeg kom hen til hende (; jeg er bare glad for vi var så tæt på hjemme så hun åbenbart kunne finde vej Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts