Gæst mutti-dyreglad Skrevet Juni 26, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2010 Nu er Bimmer jo kun 3 måneder + lidt, og har da stadig uheld indenfor, men hvornår ca. kan jeg "forvente" noget renlighed? Jeg skriver forvente i gåsetegn, fordi det jo kan være individuelt, men hvornår er "normalt" og hvis de bliver ved, hvornår er så "unormalt"? Lidt kringlet udtrykt, men jeg håber i ved hvad jeg mener. Vi går ud så tit som overhovedet muligt.. Efter vandindtag og mad og når han har sovet. Alligevel kan han stå og lave en sø selvom døren ud til står åben få meter fra ham. Han får ikke skæld ud for det; han får at vide i et andet tonefald at "aiii, bimmer..det er noget puha, det der". Er det forkert? Burde jeg "skælde" kraftigere ud? Det siger nogen, jeg kender, at jeg skal.. Men han virker flov nok, når jeg bare sænker stemmen og siger puha, bimse.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ina Besvaret Juni 26, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2010 En tommelfinger regel siger at hvis der ingen uheld har været indendøre i 5-6 uger - så må man forvente at hvalpen er blevet renlig. Nogle hvalpe er hurtige renlige andre går det længere tid med. Min Darwin er også kun lige 3 måneder - og han er da ikke stueren endnu - men omvendt har vi stort set ikke uheld inde, fordi vi er obs på ham hele tiden. Så det er meget forskelligt fra hvalp til hvalp - min første hund - dalmatiner var renlig på 3 uger - min ene beagle Oscar var først renlig i ½ års alderen og hvornår Darwin er det - ja det står skrevet ude i fremtiden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Juni 26, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2010 Joya er 12 uger nu og har ikke haft nogle uheld indefor i omkring to uger efterhånden og hun siger til når hun skal ud (som den første af de hvalpe jeg har haft), så man kan vist godt sige at hun er så godt som 100% renlig, men naturligvis, hvis vi ikke holder øje med hende og lukker hende ud når hun ber om det, så vil hun naturligvis ikke kunne holde sig. Hendes (halv) storebror, Chivas var noget længere tid om det, eller han havde i hvert fald en del flere uheld en Joya har haft, (men da vi fik Chivas var det også 10 år siden jeg sidst havde haft hvalp, så det har muligvis også haft lidt at sige :blink: ), præcis hvor gammel Chivas var inden han var helt renlig, det kan jeg ikke huske, men han har nok været omkring 4-5 mdr. da han var sådan okay renlig og 6 mdr. inden vi kunne sige helt 100%. Jeg har haft en hvalp mellem Chivas og Joya (som jeg ikke har mere), hun var også ret nem og jeg mener at hun var mellem 3 og 4 mdr. da hun var helt renlig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stinne og Hugo Besvaret Juni 26, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2010 Hugo er som 5 måneders stort set renlig, men vi har også terassedøren åben det meste af tiden vi er hjemme og der går han selv ud. Når han er alene, sker der ikke uheld, så mon ikke vi kan sige han er renlig. Når han har haft uheld indenfor har vi aldrig sagt noget som helst til ham. Bare ladet som ingenting, taget ham med ud og tørret op. Efter min mening er det blot til forvirring at gøre hunden opmærksom på, at den har gjort noget forkert, men i stedet vise den hvad der er det rigtige. Ligesom med positiv træning i andre henseender. Det har virket for os. Pøj-pøj. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Juni 26, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2010 Nu er Bimmer jo kun 3 måneder + lidt, og har da stadig uheld indenfor, men hvornår ca. kan jeg "forvente" noget renlighed? Jeg skriver forvente i gåsetegn, fordi det jo kan være individuelt, men hvornår er "normalt" og hvis de bliver ved, hvornår er så "unormalt"? Lidt kringlet udtrykt, men jeg håber i ved hvad jeg mener. Vi går ud så tit som overhovedet muligt.. Efter vandindtag og mad og når han har sovet. Alligevel kan han stå og lave en sø selvom døren ud til står åben få meter fra ham. Han får ikke skæld ud for det; han får at vide i et andet tonefald at "aiii, bimmer..det er noget puha, det der". Er det forkert? Burde jeg "skælde" kraftigere ud? Det siger nogen, jeg kender, at jeg skal.. Men han virker flov nok, når jeg bare sænker stemmen og siger puha, bimse.. Tager i ham udenfor når han har tisset? Vi har aldrig sagt noget eller skældt ud når det gik galt bare samlet ham op med det samme og taget ham udenfor. Han er på alder med jeres og har (minus et uheld da han var alene hjemme i går) været helt renlig i 2½ uge vores terresedør står også åben meget af tiden men han siger også selv til når den er lukket. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ina Besvaret Juni 26, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2010 Det kan nogle gange være svært med den renlighed - for ingen hunde er jo ens - ingen af mine beagler siger til hvis de skal ud - i hvert fald de voksne - om Darwin vil gøre det må tiden jo vise - - her er det ligesom os som "bestemmer" hvornår de kommer ud - vi har også døren stående åben meget af tiden, hvis vejret tillader det - men vi har samtidig gitter for døren - da vi vil kontrollere hvornår vores hunde er i haven - de er nemlig aldrig derude alene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 26, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2010 Op til 6-7 måneder er det faktisk ikke unormalt, at en hvalp tisser indenfor, men de fleste er renlige tidligere. Motor var vel 4,5-5 måneder, han stoppede instant efter han havde været syg. Vores første hvalp sagde til fra dag 1 og tissede virkelig sjældent indenfor, så det er super forskelligt. Har aldrig sagt noget særligt, mest "hovsa" tror jeg. Måske "aarjj altså" hvis nu jeg LIGE havde tørret op og det så skete igen Motor var virkelig en si som lille, troede faktisk aldrig han ville lære at holde sig Men nu kan han altså klemme sammen i umådelige tider.. Synes bare du skal rose og give godbid udenfor, og hvis din hvalp bliver flov når du siger puha, så synes jeg faktisk ikke du skal sige det - det er så bare min personlige mening - men jeg vil egentlig hellere at min hvalp tisser foran mig (groft sagt) end den begynder at gå og gemme det, for så bliver renlighedstræningen vel først svær. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kvad Besvaret Juni 26, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2010 Min Osvald er cirka samme alder som din vaps og han er heller ikke heeelt renlig endnu, men vi er godt på vej Vi er også obs på ham hele tiden og når der sker et uheld, så siger vi bare stille og roligt: Ud og tis'. Når han så kommer ud så siger jeg det igen, og når han tisser ude siger jeg: Dygtig tis' Jeg ved godt, at det lyder lidt fjollet, men han bliver bare så stolt, når han bliver rost sådan, og så får vi også sat ord på, så hvis jeg siger: Ud og tis', så er han begyndt at løbe hen til døren, for så ved han, at han skal ud :klap: Jeg har ikke erfaring med at det skulle hjælpe at skælde ud og dyppe snuden i det, som nogle gør. Tror bare det gør dem forvirrede og tror det er forkert at tisse i det hele taget. Held og lykke med ham :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mutti-dyreglad Besvaret Juni 26, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2010 Tusind tak, alle.. Er lidt bombet lige nu, så jeg orker ikke at kommentere helt vildt. Men jeg kan se på jeres indlæg, at vi er på rette spor her. Jo, vi tager ham skam ud med det samme, hvis han har et uheld. Også hvis jeg kan se, at han lægger an til "landing" med en kringle.. Så det skal nok blive fint efterhånden med ham.. Han siger bare til på en måde, som vi lige skal lære at tolke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret Juni 26, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2010 Obelix er 4 måneder nu og jeg tror det er ca. 2-3 uger siden vi sidst havde uheld indendøre, så vi er vist ved at være på rette vej . Jeg er også hjemme det meste af tiden pt, men i sidste weekend var vi væk i 8 timer og der var der heller ingen uheld . Nu starter jeg job igen på torsdag (har haft barsel) så er spændt på om han kan holde sig ren der . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret Juni 27, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 27, 2010 Stort set alle hunde er renlige omkring 6-7 måneders alderen så der kan du forvente det. Dog er mange hvalpe tæt på renlige en del tidligere, med lidt tilbagefald af og til. Hvornår hvalpen bliver renlig (baseret på min erfaring) har ikke noget med hunderacen at gøre - men langt mere at gøre med 1) hvalpens opvækst (har den fået lov at gå udenfor at tisse med sin mor fx.) 2) hvor konsekvent opmærksom ejeren er (er hvalpen fx tvunget til at være alene hjemme længere end den kan holde sig) og 3) Held/personlighed hos hvalpen. Nura var først renlig omkring 6. måned. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts