Hop til indhold

Hvalpe og deres mad


tjikson
 Share

Recommended Posts

Vi har jo lige fået verdens dejligste hvalp hjem ;) Men hun har fået Olivers med, som vi har blandet op med hendes kommende foder med selvf mest af det gamle.. Også har vi blandet det op i vand som hun var van til.. Meen! hun nipper altså kun til maden, og har stadig ikk spist op, hvordan lærer vi hende at maden altså ikke står fremme 24/7? Har nu fjernet maden et par gange også tilbudt hende dem igen.. Men hun spiser kun, som om hun ville sige jeg gør det altså kun for din skyld :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Vi har jo lige fået verdens dejligste hvalp hjem ;) Men hun har fået Olivers med, som vi har blandet op med hendes kommende foder med selvf mest af det gamle.. Også har vi blandet det op i vand som hun var van til.. Meen! hun nipper altså kun til maden, og har stadig ikk spist op, hvordan lærer vi hende at maden altså ikke står fremme 24/7? Har nu fjernet maden et par gange også tilbudt hende dem igen.. Men hun spiser kun, som om hun ville sige jeg gør det altså kun for din skyld :roll:

 

Jeg ville give hende ren Oliver til at starte på, lade det stå fremme ½ times tid, og så fjerne det, og først sætte mad frem igen til næste måltid.

Hvalpe skal jo helst spise, de kan ikke sultes, som man kan gøre med kræsne voksne hunde, så måske lidt A38 eller smuldret torskerogn over maden kan hjælpe.

Hvis hun ikke spiser inden for et døgn, ville jeg kontakte opdrætter og få lidt råd der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sikkert bare startproblemer - der sker jo en masse nye ting og nogle hvalpe skal lige se tingene an. Andre kaster sig ud i alt det spændende - inklusiv maden.

 

Hvis det er svært at komme i gang med at spise ville jeg give lidt starthjælp i form af lidt tun, torskerogn, fiskeboller, lidt kogt kylling - ikke så meget men sådan at det glider ned.

Det er jo vigtig at hun spiser så hun ikke taber sig i vægt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Vi har jo lige fået verdens dejligste hvalp hjem ;) Men hun har fået Olivers med, som vi har blandet op med hendes kommende foder med selvf mest af det gamle.. Også har vi blandet det op i vand som hun var van til.. Meen! hun nipper altså kun til maden, og har stadig ikk spist op, hvordan lærer vi hende at maden altså ikke står fremme 24/7? Har nu fjernet maden et par gange også tilbudt hende dem igen.. Men hun spiser kun, som om hun ville sige jeg gør det altså kun for din skyld :roll:

 

Giv det et par dage - alt er nyt og kan virke lidt 'farligt' for en lille ny hvalp og så er det bare ikke så trygt at spise - ofte er det det samme med toiletbesøg i starten - de skal lige finde trygheden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinne og Hugo

Jeg vil også tro jeres nye dejlige hvalp give sig til at spise meget snart. Men det er meget ubehageligt at ens hvalp ikke tager føde til sig.

 

Måske du skulle lade maden stå fremme lidt lænere tid af gangen, så hvalpen kan gå hen og spise når den føler sig parat til det.

 

Hvalpe "snacker" jo også mere end voksne hunde. Hvalpens lille mave kan ikke indeholde så meget af gangen og skal derfor have maden ned i mindre og oftere portioner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Jeg vil også tro jeres nye dejlige hvalp give sig til at spise meget snart. Men det er meget ubehageligt at ens hvalp ikke tager føde til sig.

 

Måske du skulle lade maden stå fremme lidt lænere tid af gangen, så hvalpen kan gå hen og spise når den føler sig parat til det.

 

Hvalpe "snacker" jo også mere end voksne hunde. Hvalpens lille mave kan ikke indeholde så meget af gangen og skal derfor have maden ned i mindre og oftere portioner.

 

Jeg ville tilbyde hunden maden en 3-5 gange om dagen - og så fjerne den igen hvis hvalpen ikke spiser.

 

Jeg tilslutter mig koret af mennesker herinde, der siger at der bare er lidt stress på fra hvalpen. Giv det en dags tid og hvis hvalpen ikke spiser ordentligt inden for et døgns tid, så giv opdrætter et kald.

 

Jeg tror ikke jeg ville turde spæde op med alskens lækkerier af frygt for at give den tynd mave fra start af..

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet med at lade det stå fremme i længere tid er jo at hun ikke er den eneste hun i huset, og thayson ville benytte hver en chance til at spise hendes foder! :slem:

 

Men vil overveje det med at putte noget lækkert oveni :blink:

 

Der ville jeg nu altså så allerede fra start lære dem begge to, at man altså bliver fra hinandens madskåle, det kan sagtens lade sig gøre :blink: Vi har 4 hunde her og alle, selv den mindste på knap 13 uger, ved at man holder sig fra hinandens madskåle :-D

 

Som de andre, så ville jeg lade hende blive på fodret fra opdrætteren i et par dage, inden jeg ville begynde at blande det, med nyt foder, fodre hende 4 gange om dagen, indtil hun er 12 uger (og derefter 3 gange om dagen indtil hun er 6 mdr.), og give hende 15-20 minutter til at spise og så fjerne maden ind til næste måltid.

Har hun flere måltider i træk hvor hun slet ikke spiser, ville jeg starte med at prøve og blande en lille smule A38 i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen er lidt bekymret for om der overhovedet er nok til et par dage + blandning... Nogen der kan sige det? det var en Olivers startpakke? Med godbidder hun nægter at spise :genert: maden også en stor snack?

 

Så vidt jeg husker er der 800g. i Oliver's startpakke, så der burde være rigeligt til et par dage rent og et par dage med blanding, hun kan da ikke veje så forfærdeligt meget? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinne og Hugo
Tilde spiser fint.. hun gad altså bare ikke have vand i sin MAD!.. :stupid:

 

Nej den kender vi også godt herhjemme. Hugo har haft lidt problemer med opkast nogle få gange de sidst to dage. Tænkte lidt blødere mad måske kunne være lidt mere skånsomt for systemet og blandede derfor lidt vand i foderet. Sikke en ballade, det gav. Han gøede af det og fattede slet ikke hvad det var, jeg udsatte ham for. Det er dog gledet ned, og han har haft det strålende siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...