Gæst Miss_menelli Skrevet Juli 6, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2010 Nu har vi noget tid kæmpet med, at Kaias afføring ikke er som den skal være. I får lige hele forløbet, så jeg ikke glemmer noget væsentligt. Da vi fik hende, blev hun fik hun eukanuba og havde meget tynd afføring, så vi kørte hende over på Olivers hvalpe foder i løbet af 14 dage. En måned efter vi fik hende, havde hun løs og vandig afføring, med blod i og vi talte med dyrlægen, som mente vi lige skulle se tiden an - dagen efter var det allerede meget, meget bedre, så dyrlægen mente ikke vi skulle gøre mere ved det. Afføringen var stadig ikke helt OK, så hun blev kørt over på Olivers Fish, som Bamse får, efter en snak med en veterinær sygeplejerske som går ekstremt meget op i foder og selv sælger barf og de kornfrie produkter. Det var et langsomt skift over 14 dage, så hendes mave ikke fik et chok. Midt i Kaias løbetid fik hun hvad dyrlægen mente var mavekramper pga. løbetiden. Hun skreg når hun blev trykket på maven og ville ikke spise - Dyrlægen kunne dog ikke finde noget unormalt og hun fik derfor en beroligende sprøjte og blev sendt hjem. Hun havde det ok derefter, men hun har ikke rigtig fundet madlysten igen derefter. Det gik bedre med afføringen, men det var stadig ikke helt godt. Nu har vi i 3 uger kørt halv tørkost og halv barf og det hjalp i starten. Nu er den så gal igen - Meget tynd og slimet afføring, det ser ud til hun ikke helt kan komme af med det hele. Bamses derimod, som får samme kost er fuldstændig perfekt. Der er minimalt af den, den er hård og helt fast. Dyrlægen sagde at de fandt rigtig, rigtig meget ufordøjet mad i Kaias afføringsprøve - Både tørkost og kød i hendes afføring, hvilket jo ikke tydede godt. Og det kan hænge sammen med, at vi har svært ved at holde sul på kroppen af hende. Jeg er ved at være nervøs for, at det ikke kun er foderet den er gal med, men at der også kan være noget andet. Synes der har været så meget bøvl med hendes mave og hun æder jo alt mulig mærkeligt. Det er vildt, at Bamse som ellers har en rigtig, rigtig sart mave bare fungere helt perfekt på foderet og Kaia bare slet ikke fungere på noget overhovedet - Det er jo ikke pedigree vi fodre med! Så skal vi endnu engang prøve et foderskift? Skal vi fortsætte med det foder vi giver nu og tilsætte mere brusk og ben? Skal vi i gang med yderligere undersøgelser af hendes mave? Min lille pige skal jo have den næring hun skal bruge for at udvikle sig normalt - Så noget skal vi gøre, men hvad? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
a9 Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 I skal i gang med yderligere undersøgelser af hendes mave og tarm :ae: Det kunne lyde som enten et fremmedlegeme, brok eller orm/snylteparasit :hmm: Jeg ville prøve intensiv ormekur, virker den ikke så afføringsprøve, viser den ikke noget så røntgen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 Hvis der er en masse ufordøjet mad, må der være noget galt.. Eller det er ihvertfald det, jeg ville tro. Så der ville jeg nok undersøge nærmere. Eller prøve rent enten tørfoder eller råt. Men hvis der er noget galt med hendes krop/system, så er det måske lige meget, hvad I skifter til, så vil det stadig være et problem.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 I skal i gang med yderligere undersøgelser af hendes mave og tarm :ae: Det kunne lyde som enten et fremmedlegeme, brok eller orm/snylteparasit :hmm: Jeg ville prøve intensiv ormekur, virker den ikke så afføringsprøve, viser den ikke noget så røntgen. Jeg må erklærer mig enig med A9, jeg tvivler på at endnu et foderskift vil ændre noget, det lyder derimod som om der noget galt med hende, og jeg ville insisterer på at dyrlægen fandt ud af hvad det var. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 Ja, jeg tænker også, at det snart ikke kan være foderet længere - Selv grøntsager, tørkost og kød, bør da blive bearbejdet bare lidt i maven, selvom hun ikke optager det. Blev lidt arrig over dyrlægens udmelding omkring foderet - Fik hele svadaen om protein forgiftning, faren ved at fodre med noget hunden ikke kunne fordøje (grøntsager) osv. Kan så ikke lade være med at tænke på alt det korn og skidt der er i meget af det foder se selv sælger - Det kan hundene altså heller ikke fordøje. Og protein forgiftning.. Hunde kan kun tåle op til 23% proteiner i deres kost fik jeg at vide. Da jeg så pænt kunne svare at der jo så også kun er 18% råprotein i det meste af det BARF kød vi fodre med, så havde ikke flere argumenter... Samtidig så undgår vi i vid udstrækning protein allergi, pga. de varierende kødtyper vi fodre med. Er rigtig træt af det her... Har jo snakket med dyrlægen om hendes mave to gange før, og vi har jo haft hende undersøgt, hvor det blev slået hen med mavekramper. Men er glad for at høre, at jeg måske ikke overreagere - Men bør få hende nærmere undersøgt, hvis afføringsprøverne ikke viser noget. Min mistanke går lidt på, at noget kan sidde og forstyrre i hendes mave... Men så burde hun vel egentlig have forstoppelse og ikke tynd afføring? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 Hvis i vælger at prøve nyt foder, tænker jeg om i skulle prøve en af de koldpressede produkter, de bliver jo opløst rigtig hurtigt nede i maven og er måske derfor nemmere at fordøje. Held og lykke med det og rigtig god og hurtig bedring Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ina Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 Ja, jeg tænker også, at det snart ikke kan være foderet længere - Selv grøntsager, tørkost og kød, bør da blive bearbejdet bare lidt i maven, selvom hun ikke optager det. Blev lidt arrig over dyrlægens udmelding omkring foderet - Fik hele svadaen om protein forgiftning, faren ved at fodre med noget hunden ikke kunne fordøje (grøntsager) osv. Kan så ikke lade være med at tænke på alt det korn og skidt der er i meget af det foder se selv sælger - Det kan hundene altså heller ikke fordøje. Og protein forgiftning.. Hunde kan kun tåle op til 23% proteiner i deres kost fik jeg at vide. Da jeg så pænt kunne svare at der jo så også kun er 18% råprotein i det meste af det BARF kød vi fodre med, så havde ikke flere argumenter... Samtidig så undgår vi i vid udstrækning protein allergi, pga. de varierende kødtyper vi fodre med. Er rigtig træt af det her... Har jo snakket med dyrlægen om hendes mave to gange før, og vi har jo haft hende undersøgt, hvor det blev slået hen med mavekramper. Men er glad for at høre, at jeg måske ikke overreagere - Men bør få hende nærmere undersøgt, hvis afføringsprøverne ikke viser noget. Min mistanke går lidt på, at noget kan sidde og forstyrre i hendes mave... Men så burde hun vel egentlig have forstoppelse og ikke tynd afføring? Hun kan godt have slugt/ædt et eller andet som gør at fordøjelsen ikke fungerer - det kan give vekslende afføring -så jeg ville også få hende undersøgt for at se om der sidder noget fast i maven på hende. Hvis dyrlægen ikke vil - hvad så med Landbohøjskolen? Syntes i øvrigt at dyrlægen er noget kort for hovedet med sine råd :damn: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst BellaDiva Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 Jeg vil ikke stille spørgsmålstegn ved diverse dyrlægers kompetencer.. Men jeg mener også at en undersøgelse af tarmen ville være en rigtig god idé. Jeg har været på en mave-tarm kirurgisk afd. på sygehus (er sygeplejestuderende) og hvis vi fik en patient ind med mavesmerter, blodig afføring og diarré, så ville vedkommende altså blive sendt til endoskopien med det vuns. Det er faresignaler i mine øjne. Det er bare en tanke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 Hun kan godt have slugt/ædt et eller andet som gør at fordøjelsen ikke fungerer - det kan give vekslende afføring -så jeg ville også få hende undersøgt for at se om der sidder noget fast i maven på hende. Hvis dyrlægen ikke vil - hvad så med Landbohøjskolen? Syntes i øvrigt at dyrlægen er noget kort for hovedet med sine råd :damn: Jeg vil ikke stille spørgsmålstegn ved diverse dyrlægers kompetencer.. Men jeg mener også at en undersøgelse af tarmen ville være en rigtig god idé. Jeg har været på en mave-tarm kirurgisk afd. på sygehus (er sygeplejestuderende) og hvis vi fik en patient ind med mavesmerter, blodig afføring og diarré, så ville vedkommende altså blive sendt til endoskopien med det vuns. Det er faresignaler i mine øjne. Det er bare en tanke. Har jo rigtig gode erfaringer med min dyrlæge, fra Bamses sygdomsforløb, så jeg har nok en tendens til at stole ret blindt på dem deroppe. Men når jeg nu skal op med afføringsprøven i morgen, så tager jeg lige en snak med dem - De må jo have stående i journalen, at de har haft hende inde til undersøgelse for ondt i maven og vi har haft kontakt med dem endnu tidligere, pga. samme problem. Så det undre mig, at de med det samme tager fat i foderet og ikke tænker at de kunne have overset noget ved de undersøgelser og at der kan været noget andet galt. Hvis de ikke selv foreslår andet end at skifte foder i morgen, så prøver jeg at kontakte en anden dyrlæge for at høre dem ad, hvad de synes om forløbet. Orker bare ikke flere syge hunde - Det er jo ikke engang et halvt år siden at vi var igennem den store tur med Bamse. Indlæggelse, røntgen, blodprøver og alt muligt - Og så bagefter problemer med at såret efter kastrationen ikke ville hele ordentligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst BellaDiva Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 Har jo rigtig gode erfaringer med min dyrlæge, fra Bamses sygdomsforløb, så jeg har nok en tendens til at stole ret blindt på dem deroppe. Men når jeg nu skal op med afføringsprøven i morgen, så tager jeg lige en snak med dem - De må jo have stående i journalen, at de har haft hende inde til undersøgelse for ondt i maven og vi har haft kontakt med dem endnu tidligere, pga. samme problem. Så det undre mig, at de med det samme tager fat i foderet og ikke tænker at de kunne have overset noget ved de undersøgelser og at der kan været noget andet galt. Hvis de ikke selv foreslår andet end at skifte foder i morgen, så prøver jeg at kontakte en anden dyrlæge for at høre dem ad, hvad de synes om forløbet. Orker bare ikke flere syge hunde - Det er jo ikke engang et halvt år siden at vi var igennem den store tur med Bamse. Indlæggelse, røntgen, blodprøver og alt muligt - Og så bagefter problemer med at såret efter kastrationen ikke ville hele ordentligt. :ae: Nej, det kan jeg virkelig godt forstå. Synes det er en god idé at samle tingene og derved konfrontere dyrlægen med alle hendes maveproblemer på én gang, måske sætter det tingene bedre i perspektiv. I stedet for at han ser på henholdsvis kraftigt maveonde og længerevarende diarré som to forskellige og uafhængige symptomer, skulle han måske se på muligheden at de udsprang fra samme problem. Jeg siger ikke at de med sikkerhed gør det. Men eftersom foderskifte ikke har hjulpet en pind, så er muligheden for forskellige tarmlidelser altså til stede, specielt i kombination med kraftig maveonde og blodig afføring. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 :ae: Nej, det kan jeg virkelig godt forstå. Synes det er en god idé at samle tingene og derved konfrontere dyrlægen med alle hendes maveproblemer på én gang, måske sætter det tingene bedre i perspektiv. I stedet for at han ser på henholdsvis kraftigt maveonde og længerevarende diarré som to forskellige og uafhængige symptomer, skulle han måske se på muligheden at de udsprang fra samme problem. Jeg siger ikke at de med sikkerhed er det. Men eftersom foderskifte ikke har hjulpet en pind, så er muligheden for forskellige tarmlidelser altså til stede, specielt i kombination med kraftig maveonde og blodig afføring. Ja.... Sandsynligheden for at de to ting hænger sammen, er jo ret nærliggende. Det værste er, at jeg egentlig ser flere og flere tegn på, at et eller andet er galt. Måske er jeg hysterisk og ser spøgelser - Men det troede jeg jo også dengang med Bamse, og der havde jeg jo ret! Så har lært at lytte og se meget på mine hundes adfærd, for indtil nu har jeg haft ret, hver eneste gang. Men jeg har også afskrevet Kaias nedadgående energi niveau som værende følge af hendes løbetid og det varme vejr. Men hvor lang tid vare det inden en tæve er på toppen efter sin første løbetid? Hun kan sove hele dagen væk nu, og det er Bamse eller os, der opfordre til leg - Hun tager ikke selv ret meget initiativ. Så det er vel også værd lige at tage med i drøftelserne med dyrlægen. At få lagt det hele på bordet og så tage den derfra. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst BellaDiva Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 Ja.... Sandsynligheden for at de to ting hænger sammen, er jo ret nærliggende. Det værste er, at jeg egentlig ser flere og flere tegn på, at et eller andet er galt. Måske er jeg hysterisk og ser spøgelser - Men det troede jeg jo også dengang med Bamse, og der havde jeg jo ret! Så har lært at lytte og se meget på mine hundes adfærd, for indtil nu har jeg haft ret, hver eneste gang. Men jeg har også afskrevet Kaias nedadgående energi niveau som værende følge af hendes løbetid og det varme vejr. Men hvor lang tid vare det inden en tæve er på toppen efter sin første løbetid? Hun kan sove hele dagen væk nu, og det er Bamse eller os, der opfordre til leg - Hun tager ikke selv ret meget initiativ. Så det er vel også værd lige at tage med i drøftelserne med dyrlægen. At få lagt det hele på bordet og så tage den derfra. Ja, det er da også en svær situation du står i.. Man vil ikke male fanden på væggen, ligesom man også går rundt med frygten for at overse det mulige problem. Snak med dyrlægen, jeg vil ihvertfald gerne høre udfaldet af den samtale, for synes nu det er ret mystisk med den mave.. Umiddelbart svinder min tæves energiniveau ikke under løbetid, men der er hunde jo så forskellige. - Derimod er hun meget hæmmet af varmen.. For dejlige Kaia (+ fransk bulldog? - det kan jeg slet ikke se ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Juli 9, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 9, 2010 Så er lille pigen bogstavelig blevet tjekket i hoved og bagdel. Umiddelbart så er hun sund og rask og der var ingen ømheder i maven. Hun var dog en smule hævet i maven, men ikke noget alarmerende. Vi fik zoolac med hjem til hende, for at genoprette tarmfloraen og så skal hun holdes på noget foder, jeg umiddelbart ikke bryder mig om - Men nu prøver vi det. Det der nok er gået galt, er stress pga. skift af hjem, nyt foder og en løbetid der også stresser - Alt sammen indenfor 1½ måned, hvilket godt kan ødelægge en lidt sart hvalpemave. Vi aflevere en afføringsprøve mere i dag, for at tjekke for nogle andre orm og for at dyrlægen gerne vil kikke på det selv, i stedet for at det er sygeplejersken der gør det, så han har lidt bedre fornemmelse af, hvordan det ser ud, når det er frisk Hvis hendes afføring ikke er bedre på Mandag, så tager vi røntgenbilleder af hendes mave, for at være helt sikre på der ikke sidder noget i vejen - men der er umiddelbart ikke noget der tyder på det. Heldigvis :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lillian53 Besvaret Juli 9, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 9, 2010 Føler meget med dig. Det er rigtigt hårdt (og dyrt) når de bliver syge. Man kan jo ikke spørge dem hvor det gør ondt. Eller forklare dem at det vi stygge mennesker gør er for at de skal få det bedre. Håber at der findes en årsag så I kan gøre noget!!:syg: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Juli 9, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 9, 2010 Føler meget med dig. Det er rigtigt hårdt (og dyrt) når de bliver syge. Man kan jo ikke spørge dem hvor det gør ondt. Eller forklare dem at det vi stygge mennesker gør er for at de skal få det bedre. Håber at der findes en årsag så I kan gøre noget!!:syg: Ja. selvom hun jo på ingen måde er dødeligt syg, så er tanken om, at hun kan blive det, hvis vi ikke finder årsagen til den dårlige mave, ganske forfærdelig. Kaia som jo ellers også bare er til fri begramsning, fordi hun eeeelsker alle mennesker, syne det var ganske forfærdeligt at være hos dyrlægen. Han var stille og rolig og hun fik masser af godbidder - Meeeen, det var ikke rart at blive pillet sådan ved Indtil videre har afføringsprøver og test for hjerte/lungeorm hos begge hunde + test af den sidste afføringsprøve, zoolac og gennemtjek af lillepigen kun kostet 880 kr! Kikkede godt nok noget, da jeg så regningen - Var sikker på det blev meget dyre. Det kan det selvfølgelig nå at blive, men satser på det vi har fundet på, virker :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts