Hop til indhold

10-årig westie - bagbenene ryster


Gæst Gumpe
 Share

Recommended Posts

Gæst Gumpe

Hej med jer,

Vi har en 10 år gammel westie som altid har været sund og rask. Han er slank og veltrimmet - og er en rigtig lille verdensmester.

Men men men...hans bagben begynder at vise svaghedstegn, som gør os så frygteligt ondt at se på. Han hopper ikke så godt længere - og sommetider ligner det, at bagbenene er blevet gummi, han ikke rigtigt har styr på.

Men det, der undrer os mest er faktisk, at de er ret ofte pludselig ryster helt vildt. Det kan være ét eller begge bagben på éngang - men det bliver oftere og oftere.

Det sker kun når han står oprejst og står stille. Så kommer den rysten som mest ligner noget med en nerve, der går amok.

 

Vi har været ved dyrlæge for at få tjekket hans hofter og ben - og de mente ikke umiddelbart, at der var noget galt...andet end at alderen selvfølgelig begynder at kunne ses.

 

Er der nogen af jer, der kender den slags rysten?

Og er det noget, vi skal gå til dyrlæge med igen?

 

På forhånd tak

Rikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Tag til kiropraktor!

 

En kiropraktor kan se og mærke en masse en dyrlæge ingen forudsætning har for at vide noget om eller opdage.

 

Når ældre hunde begynder at ryste på bagbenene tyder det på at de ikke længere har den styrke der skal til for at holde bagparten og dette kan have med belastningsskader at gøre. Hvis han f.eks. har en forrykket ryghvirvel eller andet, man ikke selv opdager, vil det efter længere tid svække bagparten.

Problemet kan opstå hvis musklerne syrer til pga anspændelse så du kan hjælpe din hund ved at massage og ved at udstrække benene. Det sidste vil jeg dog ikke råde dig til at gøre uden vejledning, så se at komme til en kiroraktor :-D

 

10 år er jo ingen alder for den race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ang. rystende bagben, så ved jeg, der er en del mindre racer, hvis bagben pludselig ryster, for mig, umiddelbart uden grund :vedikke: Men ved ikke, hvor normalt det er, at det opstår med alderen :vedikke:

 

Det er ikke en "normaltilstand" så man skal ikke ignorere det. Der kan som regel gøres noget ved det.

Jeg ser mange store hunde med problemet også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer,

Tusind tak for jeres svar. Jeg tror simpelthen vi beder dyrlægen henvise os til en, der har forstand på den slags.

Øøøuv, det skal laves, skal det! Min lille vuffi...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ok, har som sagt ikke forstand på det - men jeg fik tråden frem, så nogen med forstand på det bemærkede den - mission accomplished :engel:

 

Plus at du blev en oplysning rigere :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Har faktisk set det hos mange hunde over årene, og ikke kun hos små racer.

Har aldrig tænkt over at det måske kunne være noget lignende hvad du skriver Ninjamor, så tak for den oplysning.

Jeg har troet at det var når hunden måske stod "forkert" i forhold til afslappet positur at en nerve så hopper, ligesom hvis vi for eksempel sidder/står forkert eller akavet og et ben eller arm begynder på det samme rysteri. Men måske det er mig der skal besøge en kiropraktor høhø :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Har faktisk set det hos mange hunde over årene, og ikke kun hos små racer.

Har aldrig tænkt over at det måske kunne være noget lignende hvad du skriver Ninjamor, så tak for den oplysning.

Jeg har troet at det var når hunden måske stod "forkert" i forhold til afslappet positur at en nerve så hopper, ligesom hvis vi for eksempel sidder/står forkert eller akavet og et ben eller arm begynder på det samme rysteri. Men måske det er mig der skal besøge en kiropraktor høhø :mrgreen:

 

Selvtak...

 

Det er desværre ret udbredt hos hundene synes jeg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ååh, I må dælme meget gerne henvise til en kiropraktor.

Vi er i Skagen den næste måned - så det må meget gerne være et sted i Nordjylland.

Nu hvor vi har fået den info, vil vi jo rigtig gerne have det gjort hurtist muligt. Det er jo vores lille guldklump:-)

 

/Rikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...