Hop til indhold

Alene hjemme træning - forkert alder?

Lonny
 Share

Recommended Posts

Lige siden Luna var hvalp har hun været vant til at være i bur når hun er alene hjemme, og jeg har en enkelt gang forsøgt at undlade at lukke hendes bur, men det resulterede i at hun straks blev bange for at være alene og begyndte at hyle.

Hun er glad for sit bur og hun sover hele dagen når vi er væk (6 timer). Jeg video filmer hende med jævne mellemrum for at sikre mig at hun ikke er utryg i buret, og videoen viser altid en trygt sovende Luna. Men alligevel ville jeg helst have at hun havde et større areal (stuen) at bevæge sig på når hun er alene hjemme, men det er vist et rent egoistisk behov.

Jeg har lige nu 3 ugers sommerferie og havde tænkt mig at påbegynde hendes træning i at være alene hjemme uden at buret er lukket, Men jeg er pludselig blevet i tvivl om hvorvidt det nu også er en god idé, Luna er 1,5 år gammel og er dermed lige på begyndt hendes sidste kønsmodning, og derfor vil hun jo være mere usikker i denne periode, og jeg er lidt nervøs for om så store ændringer i denne let påvirkelige periode kan give bagslag, og om jeg måske i stedet risikerer at ødelægge hendes tryghed ved at være alene hjemme.

Vil det være et dårligt tidspunkt at forsøge at træne hende i at være alene hjemme uden at være i bur?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst skovtrold

hun er tryg ved buret. hun ligger bare og sover. Hun har ikke brug for mere lads at sove på, går nemlig ud fra at det er et bur der passer i størrelsen.

Jeg ville, hvis det var mig, lade hende blive i buret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
hun er tryg ved buret. hun ligger bare og sover. Hun har ikke brug for mere lads at sove på, går nemlig ud fra at det er et bur der passer i størrelsen.

Også her...

If it ain't broke - don't fix it... :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Også her...

If it ain't broke - don't fix it... :vuf:

Det kan godt være I har ret, som jeg også skrev, så er det jo egentlig et rent egoistisk ønske og kun opstået fordi jeg syntes hun vil have bedre af at have mere plads, hun er jo fuldt ud tilfreds med sit bur (som selvfølgelig er stort nok til at hun kan bevæge sig,og stå og ligge som hun vil).

Måske prøve bare at lade det stå på klem?

Det er netop det jeg har forsøgt, og lige til at starte med gik det fint, men efter et halvt minut opdagede hun så at døren stod åben, og herefter panikkede hun, løb hen til havedøren og begyndte at hyle...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Det er netop det jeg har forsøgt, og lige til at starte med gik det fint, men efter et halvt minut opdagede hun så at døren stod åben, og herefter panikkede hun, løb hen til havedøren og begyndte at hyle...

Det lød bare som om det var lang tid siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hvid du går frem efter et tilpasset tidsskema kommer utryghed slet ikke med ind i billedet, for du sørger jo for at komme tilbage før hun viser uro, ubehag eller det der er værre.

Så hvis du vil have hende ud af buret kan du bare klø på.

Hvis du synliggør for hende at det "kun" er træning = hun ved du kommer om et øjeblik, kan du sagtens træne åbent bur sideløbende med at hun er alene i lukket bur når du er på arbejde.

Mht. hylen kan du ikke automatisk gå ud fra at angst er baggrunden. Hun kalder og det kan have sin baggrund i den nye uvante situation, men behøver som sagt ikke bunde i angst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lød bare som om det var lang tid siden.

Det er det også, jeg har gået og ventet på at vi fik sommerferie, så vi kunne træne det ligesom man træner almindelig alene hjemme træning.

Og det er så her jeg ikke rigtig kan finde ud af om det overhovedet er en god idé eller om jeg bare skal lade hende blive i buret hvor hun jo er glad og tilfreds?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvid du går frem efter et tilpasset tidsskema kommer utryghed slet ikke med ind i billedet, for du sørger jo for at komme tilbage før hun viser uro, ubehag eller det der er værre.

Så hvis du vil have hende ud af buret kan du bare klø på.

Det var helt klart planen, jeg ville træne det på præcist samme måde som hun oprindeligt er blevet trænet i at være alene hjemme, så det skulle hele tiden foregå under hendes tærskel.

Så du mener ikke at hendes alder kan gøre det til et usikkert tidspunkt at træne det på?

Hvis du synliggør for hende at det "kun" er træning = hun ved du kommer om et øjeblik, kan du sagtens træne åbent bur sideløbende med at hun er alene i lukket bur når du er på arbejde.

Det gør jeg rent faktisk også, dog uden at jeg har været bevidst om det, hun skal nemlig blive alene inde i huset når jeg gemmer godbidder i haven, og her er der ingen problemer, heller ikke selv om det tager 10-15 minutter.

Mht. hylen kan du ikke automatisk gå ud fra at angst er baggrunden. Hun kalder og det kan have sin baggrund i den nye uvante situation, men behøver som sagt ikke bunde i angst.

Problemet opstår når hun kan se mig gå ud af havelågen, hun er helt bestemt klar over at det betyder at jeg går. Selv hvis hun står ved havelågen og kan se mig, så kan jeg ikke gå mere end 10 meter væk før hun begynder at hyle og hvis jeg ikke vender om, så hopper hun over havelågen. Hun har rent faktisk kun hoppet over havelågen når jeg ikke vender om når hun kalder (hyler), og i mine øjne ligner det panik.

Og hun kan desværre se havelågen inde fra stuen, men det er jo så nok her jeg skal starte træningen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg kan ikke rigtigt svare på om det ene eller det andet er det bedste for hende, Motor ville ikke fungere med et bur, han flytter sig meget rundt når han sover, tror det er for at finde et køligere spot.

Men hvis buret er tryghedsbase nummer 1 og hun er vant til at det er lukket, kunne det så være en mulighed simpelthen bare at begynde at træne alene hjemme hvor hun slet ikke var i buret, men enten bare i soveværelset eller i et helt andet rum?

Bruger du buret andre steder? Til træning f.eks., eller andet? Og er det nogensinde åbent?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke rigtigt svare på om det ene eller det andet er det bedste for hende, Motor ville ikke fungere med et bur, han flytter sig meget rundt når han sover, tror det er for at finde et køligere spot.

Men hvis buret er tryghedsbase nummer 1 og hun er vant til at det er lukket, kunne det så være en mulighed simpelthen bare at begynde at træne alene hjemme hvor hun slet ikke var i buret, men enten bare i soveværelset eller i et helt andet rum?

Bruger du buret andre steder? Til træning f.eks., eller andet? Og er det nogensinde åbent?

Jeg bruger buret både til træning og når vi er ude hos andre, og til tider er det åbent, men når det er åbent er hun blevet trænet til alligevel at blive i det.

Min plan var at lade buret være, så hun stadig har sin trygge hule, men hun ville være fri til at forlade det. Så egentlig var min plan at forsøge at efterlade hende i hendes kurv med en kong, og så starte ud herfra, jeg vil jo gerne ende med slet ikke at skulle have buret stående, så kønt er det heller ikke :blink:

Luna har jo ingen pels, så varmen generer hende ikke, så hun har heldigvis ingen problemer med at blive på samme sted, jeg vil bare gerne have at vi kunne fjerne buret fra stuen og hun kunne få lidt mere frihed når hun er alene. Og under alle omstændigheder vil jeg træne hende til det på et tidspunkt, jeg blev bare i tvivl om hvorvidt hendes alder gjorde at dette var et dårligt tidspunkt at lave så store ændringer på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det var helt klart planen, jeg ville træne det på præcist samme måde som hun oprindeligt er blevet trænet i at være alene hjemme, så det skulle hele tiden foregå under hendes tærskel.

Så du mener ikke at hendes alder kan gøre det til et usikkert tidspunkt at træne det på?

Det markerede er svaret på dit spørgsmål

Det gør jeg rent faktisk også, dog uden at jeg har været bevidst om det, hun skal nemlig blive alene inde i huset når jeg gemmer godbidder i haven, og her er der ingen problemer, heller ikke selv om det tager 10-15 minutter.

Hvis det er dette signal du vil bruge skal du så for fremtiden altid lade som om du gemmer godbidder i haven når hun forlades både i træning og når du går rigtigt.

Det er noget nemmere at vælge et andet signal f.eks. tage et bestemt tørklæde på eller noget andet synligt som kun bruges til dette formål.

Problemet opstår når hun kan se mig gå ud af havelågen, hun er helt bestemt klar over at det betyder at jeg går. Selv hvis hun står ved havelågen og kan se mig, så kan jeg ikke gå mere end 10 meter væk før hun begynder at hyle og hvis jeg ikke vender om, så hopper hun over havelågen. Hun har rent faktisk kun hoppet over havelågen når jeg ikke vender om når hun kalder (hyler), og i mine øjne ligner det panik.

Jeg håber for Lunas skyld at du overfortolker, for en hund som går i panik hvis den forlades, har ikke ret meget selvstændighed og tillid/selvtillid og det må influere på hele dens liv.

Og hun kan desværre se havelågen inde fra stuen, men det er jo så nok her jeg skal starte træningen...

Du kan afskærme vinduet inde- eller udefra og/eller træne hende op i at kunne tolerere at kunne se dig udenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er dette signal du vil bruge skal du så for fremtiden altid lade som om du gemmer godbidder i haven når hun forlades både i træning og når du går rigtigt.

Det er noget nemmere at vælge et andet signal f.eks. tage et bestemt tørklæde på eller noget andet synligt som kun bruges til dette formål.

Hun har allerede et signal for, at nu går jeg og jeg kommer snart tilbage, så jeg havde bare tænkt mig at bruge det samme signal.

Jeg håber for Lunas skyld at du overfortolker, for en hund som går i panik hvis den forlades, har ikke ret meget selvstændighed og tillid/selvtillid og det må influere på hele dens liv.

Desværre tror jeg ikke jeg overfortolker :cry:

Før i tiden havde hun ingen problemer med det, men efter hendes lange sygdom hvor hun var isoleret sammen med mig, så kunne hun lige pludselig ikke være alene i bilen og jeg måtte ikke gå mere end 3 meter væk fra hende før hun begyndte at hyle og kæmpe for at komme med mig :cry:

Dette er noget vi arbejder på dagligt, og hun kan heldigvis igen være alene i bilen, og jeg kan gå længere og længere væk fra hende uden nogen reaktion, men jeg kan stadig ikke forsvinde ude af syne uden hun panikker.

Men jeg er bevidst om situationen og heldigvis kan jeg se fremskridt, så vi skal nok nå til at hun genvinder sin selvstændighed :x:

Du kan afskærme vinduet inde- eller udefra og/eller træne hende op i at kunne tolerere at kunne se dig udenfor.

Jeg tror at jeg vil forsøge at skærme vinduet, vi har jo syv havedøre, så under alle omstændigheder vil det nok være for meget for hende at skulle holde øje med hele haven imens vi er væk. Baldur kunne ikke overskue det, men så snart vi trak alle gardinerne for, så havde han ingen problemer med det, så derfor foretrækker jeg at starte ud med gardinerne trukket for.

Det kunne jo selvfølgelig være rart hvis vi kunne undlade at trække alle gardinerne for hver gang vi gik, men vi bor nærmest i et glashus, og jeg tror at så meget udsigt vil være for meget for de fleste hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Jeg bruger buret både til træning og når vi er ude hos andre, og til tider er det åbent, men når det er åbent er hun blevet trænet til alligevel at blive i det.

Og under alle omstændigheder vil jeg træne hende til det på et tidspunkt, jeg blev bare i tvivl om hvorvidt hendes alder gjorde at dette var et dårligt tidspunkt at lave så store ændringer på...

Meget vildt at der er så stor forskel på hjemme og til træning. Eller måske ikke, måske er eneste forskel om hun kan se dig.

Måske et dumt spørgsmål, men hvis Luna tror Lonny er ude i haven og gemme godbidder, vil hun så ikke bare sidde og vente på at hun bliver hentet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget vildt at der er så stor forskel på hjemme og til træning. Eller måske ikke, måske er eneste forskel om hun kan se dig.

Både og...

Hun kan helt klart ikke lide at hun ikke kan se mig, men hun kan såmænd også finde på at reagere ved at hyle hvis en anden holder hende og jeg begynder at gå væk fra hende. Så jeg tror måske mere at det drejer sig om at buret er hendes trygge base, og at det er lettere for hende at blive forladt imens hun er her.

Men jeg tror også at de kære hunde er klogere end vi tror, de kan sagtes kende forskel på hvornår det er træning, og hvornår det er virkelighed...

Måske et dumt spørgsmål, men hvis Luna tror Lonny er ude i haven og gemme godbidder, vil hun så ikke bare sidde og vente på at hun bliver hentet?

Jeg syntes ikke at det er et dumt spørgsmål, og jeg kan bekræfte at når jeg gemmer godbidder, så sidder hun bare og venter på hvornår jeg åbner døren så hun kan komme ud og finde dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Muligvis men det er i og for sig ligegyldigt for Lonny skal under alle omstændigheder trænes under Lunas grænse. Dette betyder at hun med et signal, f.eks. at man tager en bestemt hat på, lægger en bestemt pude på gulvet - ligegyldigt hvad - lærer hunden at "mor kommer lige straks" - altså at dette er hundens egen erfaring.

Hunden vælger selv at tage puden som signal til at mor kommer lige om lidt.

"Lige om lidt" strækkes i takt med hundens formåen og gør den tryg.

Mht godbidsgemning, så vil det også virke for hun lærer at vente i ro på at "mor kommer hjem".

Selv ville jeg vælge noget nemmere og helt nyt f.eks. omtalte pude på gulvet, et håndklæde på dørhåndtaget eller lignende.

Selv anvender jeg meget legekassen i separationstræning, den bliver til et signal om at man straks kommer.

Link til indlæg
Del på andre sites