Hop til indhold

Hjælp søges vedr. hundegrime


Gæst Pipsok
 Share

Recommended Posts

Gæst Pipsok

Hej i tråden.

Jeg har et problem med min hund når vi går tur. Han trækker rigtigt meget. Der bliver dog meget bedre da jeg køber en grime til ham. Det fungere rigtig godt for os begge, og Maximus har nu vænnet sig til den. Mit problem med grimen er at når vi er på de længere ture, og komme hjem, er han hudløs over snuden, under øjnene:(. Det er ikke fordi jeg trækker i ham eller han trækker voldsomt, men han bliver jo tit ivrig når han får færten af noget, og så glemmer han at den sidder der.

Har været inde og søge på hundegrimer, som måske er betrukket med noget bløder materiale end det naylon den vi har er lavet af.

Jeg tænkte på om man kan købe en med noget skumgummi omkring. Nogle der har kendskab til hvor eventuelt man kan købe sådan en grime, en hjemmeside???

 

På forhånd tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mollie-vuffer

Det har jeg aldrig hørt før. Jeg bruger selv en næsesele til den ene af mine hunde og det går fint. Hun trækker ikke eller noget så hænger den bare. Hvis hun trækker, har jeg fat i linen på et punkt så hun mærker det i halsbåndet inden næseselen, dvs. jeg har ikke fat midt på linen men lidt tættere på halsbåndet. ( det er nok lidt kludret forklaret)

Har du en line med to karabinhager, så den ene sidder fast i næseselen og den anden i halsbåndet?

 

Er det ved en samling han bliver hudløs eller er den en kant eller noget der kan forårsage det?

For det må være smertefuldt for ham, de er jo meget følsomme ved næsen. Hvad siger han til det, når i skal ud og gå og du finder næseselen frem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst scheindel
køb noget blødt stof og sy på selv. tænk bare på at det ikke må vare alt for "fluffy" fordi så kan han ikke se marken...

 

glemte det vigtigste...

 

som mollie-vuffer også skriver, hold ham sådan at det meste av kraften kommer i halsbåndet, ikke i grimen. og træn på ikke at trække ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pipsok
Det har jeg aldrig hørt før. Jeg bruger selv en næsesele til den ene af mine hunde og det går fint. Hun trækker ikke eller noget så hænger den bare. Hvis hun trækker, har jeg fat i linen på et punkt så hun mærker det i halsbåndet inden næseselen, dvs. jeg har ikke fat midt på linen men lidt tættere på halsbåndet. ( det er nok lidt kludret forklaret)

Har du en line med to karabinhager, så den ene sidder fast i næseselen og den anden i halsbåndet?

 

Er det ved en samling han bliver hudløs eller er den en kant eller noget der kan forårsage det?

For det må være smertefuldt for ham, de er jo meget følsomme ved næsen. Hvad siger han til det, når i skal ud og gå og du finder næseselen frem?

 

Jeg er ikke i tvivl om at det genere ham når det bliver slidt over næsen. Det er ikke i samlingen men under øjnene hvor han er meget knoklet. Jeg har ikke set nogle med 2 karabinhager, det lyder spændende. >Jeg har jo ikke lyst til at han mister lysten til grimen, og at det skal gøre ondt på ham:(:cry:. Han er dog stadig helt vild i varmen og er glad når jeg tager grime og snor frem, og han får den på uden problemer. Hvor kunne man eventuel købe sådan en grime du beskriver??

Jeg kan lige sætte et billed ind så kan du se hvad for en jeg bruger til ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst achoj

Hej.

 

Jeg bruger også halti til tino og han gnider næsen mod græsset ind i mellem, men ellers genere den han ikke..

 

Jeg ville nok sy et stykke teddystof eller lignende med velcro på, og så den kan spændes rundt om næsestykket. Den skal jo ikke kunne glide rundt, og hvis den gør det så sy velcro på oversiden af næsestykket, sådan at det ikke genere.

 

Hilsen jannie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pipsok
lige et lille p.s.

 

Sikke en dejlig dreng :-D

 

hilsen jannie

 

Hej Jannie. Tak:-)

Ja, det lyder da som en ide, så må jeg lige ud på stof markedet. Men kunne godt lige tænke mig at finde ud af om der skulle være et endnu bedre alternativ.

Jeg kunne måske prøve at købe sådan en grime som Mollie- vuffer beskriver. Så at der er minimum belastning på hans næse;-)

Ellers må jeg støve symaskinen op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mollie-vuffer

Sikke en flot hund.. Hvor er han lækker. Jeg synes helt klart du skal finde en line med to karanbinhager. Så er der ikke pres på næseselen hele tiden. Faktisk meget sjældent. Den ene har reflekser til når det er mørkt.

 

selv bruger jeg de her

 

Den næsesele jeg bruger ser sådan her ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej i tråden.

Jeg har et problem med min hund når vi går tur. Han trækker rigtigt meget. Der bliver dog meget bedre da jeg køber en grime til ham. Det fungere rigtig godt for os begge, og Maximus har nu vænnet sig til den. Mit problem med grimen er at når vi er på de længere ture, og komme hjem, er han hudløs over snuden, under øjnene:(. Det er ikke fordi jeg trækker i ham eller han trækker voldsomt, men han bliver jo tit ivrig når han får færten af noget, og så glemmer han at den sidder der.

Har været inde og søge på hundegrimer, som måske er betrukket med noget bløder materiale end det naylon den vi har er lavet af.

Jeg tænkte på om man kan købe en med noget skumgummi omkring. Nogle der har kendskab til hvor eventuelt man kan købe sådan en grime, en hjemmeside???

 

På forhånd tak.

 

Jeg har desværre set det så ofte.

Også at hunde bliver permanent hårløse over snuden.

 

Jeg vil slet ikke lægge skjul på, at jeg ikke kan lide grimen, andet end som en overgangshjælp hvor man arbejder på at få den nødvendig kontakt med hunden.

Det er muligt at bruge grimen mens kontakten og nye rutiner opbygges og så gradvist få hunden over på sele eller et bredt fast halsbånd.

 

Det er ikke det du spørger om, men jeg siger det aligevel :-)

 

Du gør det ved at hæfte begge ender af linen i hhv, grime og sele/halsbånd.

Herefter begynder du at holde mindre og mindre i grimelinen og mere og mere i den del af linen som er påsat selen.

Så har du stadig trygheden ved grimen, mens selen indlæres og på et tidspunkt kan du tage grimen af.

 

Og undgå at din hund får disse gener :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Et er at hundejeren er glad for grimen, hunden skal også være det :-)

 

Undskyld - jeg retter både hund og ejer er glade for grimen. Hvis altså tolkningen af, at hunden frivilligt stikker hovedet i grimen er at være glad.

 

Jeg er i øvrigt enig med dig - jeg ser helst, at grimen er et redskab til at komme videre - ikke en permanent "løsning"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Undskyld - jeg retter både hund og ejer er glade for grimen. Hvis altså tolkningen af, at hunden frivilligt stikker hovedet i grimen er at være glad.

 

Man skal godt nok passe på med sine tolkninger. Nu tænker jeg ikke på din hund a9, men kon til at tænke på det, med at når en hund frivilligt gør noget, så er den glad for det.

For år tilbage arbejdede jeg på en kennel med alt for mange hunde til at de havde det godt.

Der var også westier og pga pladsmangel boede der tre westier i "etageejendom". Det var tre transportkasser stablet ovenpå hinanden. Kasser var store nok til at hundene kunne stå op og vende sig, men de kunne ikke bevæge sig rundt.

 

De kom ud på gårdspladsen og lufte sig 2 - 3 gange dagligt, altå tisse, prutte og så ind igen.

 

Disse tre tog jeg mig tio mig som et projekt og begyndte at lukke dem ud i de store gode indhegninger der faktisk var på stedet, med græs og hundehus og en masse at snuse til.

 

Da jeg hentede dem ind første dag efter blot ½ time var de totalt færdige af indtryk.

 

Nå, men det jeg egentlig vil sige er, at selvom disse tre var totalt understimuleret og i den grad også manglede at få deres taktile behov opfyldt, stillede de sig troligt på bagbenene, når jeg bukkede mig for at bære dem op i burene igen. De var så vant til, at det var sådan deres verden så ud og havde så lidt initiativ (indlært hjælpeløshed) at de end ikke forsøgte at sætte sig imod.

Pyhha, det var hårdt at se på.

 

Jeg er i øvrigt enig med dig - jeg ser helst, at grimen er et redskab til at komme videre - ikke en permanent "løsning"

 

Mange BRUGER den desværre permanent fordi det bliver så nemt med den på. Forståeligt nok, men synd.

Redigeret af Ninjamor
slåfejl
Link til indlæg
Del på andre sites

indlært hjælpeløshed

 

Nej, det er ikke rart at betragte / være tilskuer til - ej heller er indlært frejdighed, som man desværre ofte ser på brugshundetræningspladserne :cry: :cry: (som regel blandt middelaldrende mænd "på" deres x'et brugshund :roll:)

 

Uindlært gadedrenge frejdighed er derimod pragtfuldt at betragte :cool: :5up:

 

PS: Det er Chibos Vinnie jeg henviser til

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pipsok
Jeg har desværre set det så ofte.

Også at hunde bliver permanent hårløse over snuden.

 

Jeg vil slet ikke lægge skjul på, at jeg ikke kan lide grimen, andet end som en overgangshjælp hvor man arbejder på at få den nødvendig kontakt med hunden.

Det er muligt at bruge grimen mens kontakten og nye rutiner opbygges og så gradvist få hunden over på sele eller et bredt fast halsbånd.

 

Det er ikke det du spørger om, men jeg siger det aligevel :-)

 

Du gør det ved at hæfte begge ender af linen i hhv, grime og sele/halsbånd.

Herefter begynder du at holde mindre og mindre i grimelinen og mere og mere i den del af linen som er påsat selen.

Så har du stadig trygheden ved grimen, mens selen indlæres og på et tidspunkt kan du tage grimen af.

 

Og undgå at din hund får disse gener :-)

 

Hej Ninja mor.

Jeg er glad for den respons jeg får herfra. Og jeg har meget stof til eftertanke.

Jeg har ingen forhåbninger om at det skal være en permanent løsning. Men imens jeg bliver bedre til at læse min hund og han bliver bedre på mine signaler. Vi øver mange små ture, hvor han kun er i hals bånd og line. Jeg går også til hunde træning med ham, for at vi begge skal dygtige:-).

Men når det er længere gåture og der er meget trafikeret, og masser af mennesker, vælger jeg dog stadig at give ham grime på. For hans og min og andres sikkerhed. Og han er lige blevet et år, og er i lømmelaldren, så der er tit ting der er så spændende at han bare glemmer jeg er i den anden ende af snoren, så er turen nok stadig mere sikker at tag med grime på.

Jeg vælger stadig at fortolke det som at han er glad for grimen, han gør ikke modstand men sidder pænt imens jeg spænder den på. Men jeg vil da meget gerne helt bort fra den. Men imellem tiden, ville det være bedst med grime, og jeg tror Mollie vuffer, jeg vil prøve med det du har været så sød at vise mig.

Super fedt at men kan få hjælp herinde. I er bare super gode:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mollie-vuffer

Jeg vil så tolke at Mollie er glad for sin næsesele, hun kommer gladeligt når jeg finder den frem. Jeg vil også forslå, at er der andre der går en tur med ham. Så fortæl hvordan sådan en næseselen bruges. Det gør jeg med dem, som lufter Mollie. Mine svigerforældre spørger f.eks. nogle gange om de må tage hende med i skoven. Og de har fået instruktioner i hvordan selen skal sidde. Hvor de skal holde osv. Det er jo ikke meningen de skal hive hendes nakke i stykker, det skal jo være en behagelig og hyggelig tur - for alle parter. Selv prøver jeg engang imellem og tage næseselen af hende og se hvordan hun går... hmmm. jeg vil sige det går LAAANGSOMT fremad.

 

Jeg håber også du kan mærke fremskridt på et tidspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...