Gæst Humankind Skrevet Maj 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Maj 19, 2008 De mest brugte/sete forkortelser på udstilling: Opdateres efterhånden som jeg kommer i tanke om dem jeg har glemt... BIS: Best in Show BIG: Bedst i gruppen BIR: Bedst i Racen BIM: Bedst i modsat køn BIK: Bedst i køn EX: Excellent (Svarende til CK (Certifikat Kvalitet) før i tiden - uddeles kun på officielle udstillinger) VG: Very Good (Svarende til 1. pr. før i tiden) G: Good (Svarende til 2. pr. før i tiden) Cert: Certifikat (man skal ha' 3 for at blive DKCH, desuden kan der være uderligere krav for at opnå titlen ved den enkelte race) CACIB: Certifikat til International Championat (INTCH) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vivi Besvaret Maj 19, 2008 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2008 Det var dejligt Hvilken forskel er der på "show" og "gruppe"? BIK er det den bedste f.ex tæve af alle de repræsenterede racer? Er inddelingen i den rækkefølge du har beskrevet, altså det nederste er det fineste? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Humankind Besvaret Maj 19, 2008 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2008 Hej vivi Jeg har faktisk lavet rækkefølgen modsat, således at det fineste er øverst, men lad mig beskrive en udstilling fra ende til anden... "Fido" skal på udstilling, han er 3 år gammel og bliver stillet i brugshundeklassen. Når hans klasse bilver kaldt ind, stiller alle hundene op. Der er 5 andre hunde i klassen, så Fido får lidt modstand i dag. Fido skal bedømmes som nummer 3, for hundene står i nummer-orden. Den første hund får VG, det samme gør den anden. Fido for EX og nummer 4 får ligeledes EX. Nummer 5 er så uheldigt at gå ud med et G. De 4 hunde der har fået enten EX (Excellent) eller VG (Very Good) kommer nu ind i ringen igen, så dommeren kan placere dem. Her er det mest naturlige at de 2 hunde med EX konkurrerer om 1 og 2 i klassen og de to med VG så konkurrerer om 3 or 4. Hunden der har fået G (Good) skal ikke ind igen. Fido bliver EX1 og vinder dermed klassen og med det går han videre til BIK (Bedst i Køn) imod de andre der har fået EX1 (på nær unghundene). I BIK bliver Fido BIK1 og dermed bedste han, så nu skal han op og konkurrerer imod den tæve der bliver BIK1 Her vinder Fido også, så han bliver BIR - Tæven bliver dermed BIM (Bedste hund i det modsatte køn end den hund der blev bedst i racen) Da Fido er en Golden Retriever går han videre til gruppe-konkurrencen i store ring. Fido er som Retriever i Gruppe 8 og skal dyste imod alle de andre hunde fra gruppe 8. Fido vinder også gruppen (og ejeren bliver kun mere og mere glad for hver gang han vinder:mrgreen:). Da vinder-hunden er fundet i alle grupperne skal de ind og dyste imod hinanden. Da der er 10 grupper af hunde-typer vil der så være 10 hunde inde i BIS (Best In Show). Vinderen af BIS bliver så Best in Show. I de fleste omgange placeres 4 hunde, men det er altså kun den hunde der bliver placeret som nummer 1 der går videre til "næste runde" Når du ser' at en hund er blevet feks. BIG4 er den altså placeret som Bedst i gruppen 4 osv. Håber det bragte lidt klarhed over det for dig, ellers siger du bare til! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Humankind Besvaret Maj 19, 2008 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2008 Det skal i øvrigt lige siges at BIK for tiden er ramme for noget forvirring på udstillingerne da der er kommet nyt udstillings-reglement, men ovenstående er forenklet sådan det forløber sig når din hund bliver placeret som nummer 1 hele vejen igennem... Selvom jeg efterhånden har været afsted nogen gange under det nye system, så klokker jeg også stadig rundt i det! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Humankind Besvaret Maj 20, 2008 Rapporter Share Besvaret Maj 20, 2008 Udstillings-forkortelser er nu skrevet færdig, men vil blive opdateret løbende hvis jeg falder over nye/flere. Skriv endelig hvis i har en der ikke er med på listen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Fjunte Besvaret Maj 20, 2008 Rapporter Share Besvaret Maj 20, 2008 Det var lige en oversigt jeg kunne bruge til noget. Så fik jeg i hvert fald lige de sidste forkortelser på plads i forhold til dit praleindlæg i går. Så tak for det :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts