Hop til indhold

HOLDE OP MED AT JAGE FUGLE!!


Gæst hundefreak
 Share

Recommended Posts

Gæst hundefreak

Hej, alle sammen.

 

Jeg har et problem, min japanske spids på næsten 5 måneder.

& han jager hele tiden fugle, hvis han får muligheden.:megaked:

Han har haft fat i en. :evil: & han er ikke til at kalde, hvis han ser en.

 

Men det største problem er at jeg også har 5 fugle, noget MEGET TAMME ud. & de kan godt finde på at flyve ned på gulvet, medmindre hunden er der, men det er ikke altid de ser ham & og når han ser en af dem på gulvet, så afsted

Jeg nåede HELDIGVIS at stoppe ham :yeah::yeah:.

& han sidder foran deres bur nogle gange og slikker sig om munden og prøver at hapse dem, men det kan han heldigvis ikke, da deres bur er stor og de sidder langt op.

 

Men det kan være at han får fat på en af dem på et tidspunkt... :'(

 

Nogen der har nogle råd, hvordan man kan træne ham til at HOLDE OP.:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Altså, udendørs bliver du nødt til at have en lang snor på ham mens du øver det, for ja, de bliver nemlig komplet døve når de går i jagtmode. Vi har øvet det meget, bare det at gå forbi frie fugle og ignorere dem, samtidigt sidder vi tit og kigger på ænder, bare kigger og ikke noget med at gå imod dem.

 

Indenfor er det også noget med at øve nej med buret... men jeg må sige, jeg tror ikke du nogensinde kan lade dem være alene, hvis han allerede nu er helt hooked på dem.

 

Udover det, hvordan aktiverer du ham så? Hvis han har et stort jagtinstinkt, så bliver du nødt til, at køre ham træt med ting som ikke har med jagt at gøre - lydighedstræning, spor, soft-agillity, masser af hjerne opgaver: søge aftensmaden på gulvet/græsplænen, gemme godbidder i hele huset, spise pølsestykker i en balje fyldt med vand, finde godbidder under kopper og så videre. Du kan også lære ham at finde ting, the-poser for eksempel.

 

Han er kun 5 måneder, måske er han også i en eller anden kønsmodning nu, og så kører hormonerne altså ekstra meget på højtryk. Pas på ikke at skæld ham for meget ud (selvfølgelig når nok er nok - så er det bare nok).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Ja, Buddha skrev jo alle de kloge ting.

 

Jeg kan kun sige, at vi er lidt i samme situation herhjemme. Vi har bare kaniner i stedet, som render frit. Vi gør det, at hunden får snor på og så går jeg en lille tur rundt i lejligheden med ham, får ham i dæk og så kigger vi på afstand på kaninerne, der hopper rundt, mens jeg roser ham for at være rolig. Vi øger tiden mere og mere. Kan jeg mærke at han skal til at hidse sig op, så afslutter vi træningen øjeblikkeligt, så vi kun får små succesoplevelser.

 

Engang imellem har vi også taget en kanin på skødet, hvor han så på kort afstand får lov at kigge.

 

Er han vokset op med fuglene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Røntved

Vores finske lapphunde jagede osse fugle som hvalpe. Idag elsker de "deres" fugle. Da der var snekaos i vinter, var det første de gjorde om morgenen, at kontrolere at der var mad til de fuglene:hjerte:. Var brædtet tomt kom de og gøede af mig. Var der katte(naboens) i farvandet lå han vagt under brædtet, når han ligger der, hopper fuglene rundt om ham og på ham (kun Zulo). Store fugle som skader, duer og lign. bliver stadig sendt ud af haven, duerne sommetider uden halefjer, når de er for langsomme startere:damn:.

Så det kan være at din hund og fuglene bliver venner når hunden bliver lidt ældre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundefreak

Ja, han har været med fuglene siden han blev 8 uger.

 

- jeg aktiverer ham med lydighedstræning & søge sin mad på græsplanen, mest lydighed.:roll: - han kan nemlig ikke li' vand, så jeg kan ikke gøre det med baljen. Men jeg aktiverer ham også med sådan nogle aktiveringslegetøj

 

- men han har også en legetøjsmus & man kan se at når den viberer, så tager han den i munden og kaster den frem og tilbage, & jeg har set sådan et hundeprogram & der er én anden hund der gør det og manden siger at det er sådan de slår ihejl & han elsker at lege med musen, skal jeg så fjerne den fra ham? ;s

 

- jeg har snor på ham & jeg tager aldrig snoren af når der er fugle i nærheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest må du aktivere ham så han får afløb for sit jagtinstinkt - ved ikke lige hvad det er for en hund du har?

 

Jeg vil også råde dig til at have ham i snor i haven og så stoppe ham med et nej - det kræver at du skal være over ham for en periode.

 

Det samme kan du gøre indendøre hvis dine fugle er vant til at komme ud at flyve - så snor på ham og et nej hvis han vil jagte dem.

 

Jeg har selv jagthunde - beagles - men de går ikke på fugle - så her hos os kan fuglene hoppe nok så tosset rundt uden de gør dem noget - til gengæld har vi pindsvin og her har vi brugt snor metoden og i dag kan de godt lade pindsvinet passere gennem - vi foretrækker dog at sætte ham om på den anden side af havelågen.

 

Ups mit indlæg kom for sent - kan se du har skrevet længere oppe om aktivering

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundefreak

^ Japansk spids.

 

Ja, men fulgene kommer ikke, hvis han er på gulvet/haven, fordi de ikke tør, tror jeg nok. Men han er bare for hurtigt, fordi fx. så er der en fugl i haven, og han er indenfor & han ser den fugl & han løber efter den og fanger den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Jeg har gjort det, at jeg har rakt en lækker godbid frem mod ham og sagt nej. Forsøgte han at tage den, så trak jeg hånden væk. Han lærte det ret hurtigt. Når han ikke gjorde forsøg på at tage den (i starten var det nok, at han kun kiggede væk 1½ sekund), så fik han en endnu bedre godbid og ros.

 

Og så forøgede jeg afstanden mellem mig og godbidden - til sidst ved at smide den foran ham og sige nej. Jeg vil ikke sige, at den sidder 100%, men er vi ude med ham uden snor og han begynder at jage en fugl og vi råber nej, så stopper han faktisk nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundefreak

Så må jeg igang ;D

 

 

Ina.

Når min ser også pindsvin, hopper han rundt om den, fordi han kan ikke få fat på den, fordi de stikker. - men hvis han kunne så ville han SIKKERT!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Hvis han løber i haven efter fugle, så må du have døren lukket. I starten virker det sikkert besværligt, men giv hellere den her træning en ordentlig skalle nu, hvis du er heldig får du måske en hund der ikke jager fugle de næste 15 år.

 

Er han meget aktiv? Selvom han er 5 måneder og man skal passe på ikke at motionere for meget, så skal han også have brændt sit krudt af jo..

En tur på stranden med en snor på 15-20 meter, så kan han løbe og løbe og løbe og du kan stadig stoppe ham i at jagte fugle.

 

Husk at rooooos ros ros og giv godbidder hver gang han ignorerer en fugl :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundefreak

Ja, han er virkelig aktiv.

 

- men ved han hvorfor jeg roser ham? Når han altså går forbi fuglen, det kan også være at jeg tror at han ignorer den, men så alligevel har han ikke set den:hmm::hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Ja, han er virkelig aktiv.

 

- men ved han hvorfor jeg roser ham? Når han altså går forbi fuglen, det kan også være at jeg tror at han ignorer den, men så alligevel har han ikke set den:hmm::hmm:

 

Du kan godt se om han har set den. Jo, han skal selvfølgelig registrere at der er en fugl, og kan du se at han liiiige er ved at overveje at springe efter den, kan en lille afledning og så et kæmpe DYYYYGTIIIIIG gøre underværker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...