Gæst Barney Skrevet Juli 31, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2010 Vi har i ca. 10-14 dage øvet alene hjemme, hvor Barney kun har pebet og gøet lidt en enkelt gang hvor vi kvajede os og ikke havde forberedt os eller ham godt nok. Vi var nået op på 30 minutter igår, og så idag ville vi udvide til 35-40. Jeg gik en god tur med ham hvor han helt selv bestemte tempoet, og han fik så at sige "tømt ud" inden han selv begyndte at rykke med hjem. Så satte jeg mig på sofaen og så lidt tv, tændte radioen i stuen og han faldt hurtigt til ro og faldt i dyb søvn. Jeg rejste mig efter 20-25 minutter og gik ud af døren, og kom tilbage 33 minutter efter hvor jeg kan høre Barney gø som en lille struds der er blevet hevet i halen Nu klistrer han så til mig i sofaen, ligger helt op ad armen og hver gang jeg gør anledning til at rejse mig farer han ned og hen til mine fødder. Jeg formoder at han lige har fået overskredet sine grænser, og nu vil være sikker på at jeg ikke forlader ham igen. Men skal jeg vi nu begynde helt ud fra starten igen, altså gå ind i soveværelset, ud i køkkenet, ud på opgangen? Altså helt ned til 10-20 sekunder eller hvad der nu er den "nye grænse" for ham, så det hele bliver så lidt belastende for ham end højst nødvendigt? Han er 17 uger og ferien slutter 9/8-10, så vil ikke gøre noget forkert Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Juli 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 31, 2010 Problemet er, at han slet ikke opdagede, at du gik. Så han har fået sig noget af en forskrækkelse, da han vågnede op og opdagede at han var blevet forladt. Sørg for at han opdager, at du går. Prøv at give ham noget, han kan beskæftige sig med, når du går ud af døren og så for en sikkerheds skyld, så gå ned i tid de næste par dage til du har en fornemmelse af, at han er okay. Lige nu tror jeg, at du er nødt til at tage en pause i dag og lade ham falde til ro. Og så i morgen øve at gå fra ham i få sekunder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Juli 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 31, 2010 Prøv at forestille dig, at du lægger dig til at sove og mens du sover forlades du og vågner op til at være mutters alene. Det er hvad Barney har oplevet. Hvis dette har været fremgangsmåden hver gang ved du ikke hvor lang tid han har været vågen og derfor ved du ikke hvor længe han reelt kan være alene. Muligvis er I, de foregående gange, kommet tilbage og har vækket ham da I kom? Det er uhyre vigtigt, at han ved han forlades, så det er en ommer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Barney Besvaret Juli 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 31, 2010 Prøv at forestille dig, at du lægger dig til at sove og mens du sover forlades du og vågner op til at være mutters alene. Det er hvad Barney har oplevet. Hvis dette har været fremgangsmåden hver gang ved du ikke hvor lang tid han har været vågen og derfor ved du ikke hvor længe han reelt kan være alene. Muligvis er I, de foregående gange, kommet tilbage og har vækket ham da I kom? Det er uhyre vigtigt, at han ved han forlades, så det er en ommer Problemet er, at han slet ikke opdagede, at du gik. Så han har fået sig noget af en forskrækkelse, da han vågnede op og opdagede at han var blevet forladt. Sørg for at han opdager, at du går. Prøv at give ham noget, han kan beskæftige sig med, når du går ud af døren og så for en sikkerheds skyld, så gå ned i tid de næste par dage til du har en fornemmelse af, at han er okay. Lige nu tror jeg, at du er nødt til at tage en pause i dag og lade ham falde til ro. Og så i morgen øve at gå fra ham i få sekunder. - Det skal lige uddybes lidt kan jeg godt se, skulle nok lige have taget mig lidt bedre tid til indlægget Vi har indtil nu givet ham et par madbidder på hans seng, eller et tyggeben/okseøre/hjemmelavet kylling-snacks og sagt "Kommer straks".. Og der gik det fint, selvom han begyndte at søge mod døren så snart vi sagde det. Så læste vi et sted at man ikke skulle sige noget som helst, men bare give dem noget at aktivere sig med. Så idag fik han bare 2 Frolic delt i 10 små stykker på tæppet :damn: Iih, nu kan jeg jo godt se det er strengt og fuldstændig åndssvagt at ændre rutine midt i en indlæringsperiode. De andre gange har han siddet i gangen eller lige indenfor i stuen på gulvet. Idag sad han oppe i sofaen og hylede . Tak for jeres indlæg, jeg vil hygge med ham resten af dagen, og få en god snusetur i aften og så starter vi i det små imorgen eller mandag Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Juli 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 31, 2010 - Det skal lige uddybes lidt kan jeg godt se, skulle nok lige have taget mig lidt bedre tid til indlægget Vi har indtil nu givet ham et par madbidder på hans seng, eller et tyggeben/okseøre/hjemmelavet kylling-snacks og sagt "Kommer straks".. Og der gik det fint, selvom han begyndte at søge mod døren så snart vi sagde det. Så læste vi et sted at man ikke skulle sige noget som helst, men bare give dem noget at aktivere sig med. Så idag fik han bare 2 Frolic delt i 10 små stykker på tæppet :damn: Iih, nu kan jeg jo godt se det er strengt og fuldstændig åndssvagt at ændre rutine midt i en indlæringsperiode. De andre gange har han siddet i gangen eller lige indenfor i stuen på gulvet. Idag sad han oppe i sofaen og hylede . Tak for jeres indlæg, jeg vil hygge med ham resten af dagen, og få en god snusetur i aften og så starter vi i det små imorgen eller mandag Uddybning hjælper gerne Vær opmærksom på markeringen for der er et budskab i at han forsøger at komme med. God træning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Juli 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 31, 2010 Jeg har fundet ud af her, at de dage hvor det går galt med alene-træningen, så er det fordi at jeg har sløset med gåturen. Det er de morgener, hvor jeg er noget træt, og tænker "Ah, behøver vi virkelig gå en hel time, kan vi ikke nøjes med 40 min. og behøver jeg virkelig fjolle rundt med ham, når jeg nu er så stiv i hele kroppen"...Det går galt hver eneste gang, kan jeg se når jeg kigger tilbage. Så det kan også være at han ikke har været "brugt" nok på jeres gåtur i dag måske? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Barney Besvaret August 2, 2010 Rapporter Share Besvaret August 2, 2010 Uddybning hjælper gerne Vær opmærksom på markeringen for der er et budskab i at han forsøger at komme med. God træning Det er jeg helt enig i, og vi er faktisk lidt usikre på hvordan vi skal tackle det. De gange han har forsøgt at gå med ud, fik han "skal blive", måske en hånd på brystet... dagene efter den dårlige dag, har jeg været hjemme med ham pånær 30 minutter idag hvor min kæreste var hjemme med ham. Til gengæld har jeg åbnet og lukket dørene og sat nøgler i, taget sko på osv og kun lige været ude af syne et par sekunder for så at vende tilbage til stuen, bare fordi han er så klistret efter forleden Vi kæmper faktisk med at han er lidt for far-syg. Selv når min kæreste er hjemme sidder han ude i gangen og venter på mig de første 10 minutter, for så ellers bare at gå ind og hygge med sin mor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Barney Besvaret August 2, 2010 Rapporter Share Besvaret August 2, 2010 Jeg har fundet ud af her, at de dage hvor det går galt med alene-træningen, så er det fordi at jeg har sløset med gåturen. Det er de morgener, hvor jeg er noget træt, og tænker "Ah, behøver vi virkelig gå en hel time, kan vi ikke nøjes med 40 min. og behøver jeg virkelig fjolle rundt med ham, når jeg nu er så stiv i hele kroppen"...Det går galt hver eneste gang, kan jeg se når jeg kigger tilbage. Så det kan også være at han ikke har været "brugt" nok på jeres gåtur i dag måske? Sjovt du nævner det, for vi forsøgte os med en ny taktik igår og tror du har helt ret. Vi bar ham over til en plæne hvor han ellers ikke bryder sig om at komme på, men da vi kom derover begyndte han at vrikke på sig... Så han fik lige 20 minutters løbe/snuse-tur rundt i sit helt eget tempo, med et par tilbagekald og søgeleg. Han har haft noget ubrugt energi, selvom jeg ellers synes han har været nem og selv fået lov at styre snuseturene i den retning han nu vil rundt i kvarteret. Måske skal han bare udfordres lidt mere, må snart være på tide at køre på Amager Fælled med ham Var forresten til hvalpeleg idag hos Kæledyrskompagniet idag, det var sgu sjovt at se ham. De første 15 minutter sad han bare og kiggede, luntede lidt frem og tilbage, og lagde sig engang imellem. Til sidst kom han dog over den store oplevelse det var at være blandt 20 fremmede hunde, store og små, og endda mindre end ham selv, og han fik leget sidste halvdel af tiden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret August 2, 2010 Rapporter Share Besvaret August 2, 2010 Det er jeg helt enig i, og vi er faktisk lidt usikre på hvordan vi skal tackle det. De gange han har forsøgt at gå med ud, fik han "skal blive", måske en hånd på brystet... dagene efter den dårlige dag, har jeg været hjemme med ham pånær 30 minutter idag hvor min kæreste var hjemme med ham. Til gengæld har jeg åbnet og lukket dørene og sat nøgler i, taget sko på osv og kun lige været ude af syne et par sekunder for så at vende tilbage til stuen, bare fordi han er så klistret efter forleden Vi kæmper faktisk med at han er lidt for far-syg. Selv når min kæreste er hjemme sidder han ude i gangen og venter på mig de første 10 minutter, for så ellers bare at gå ind og hygge med sin mor Engager ham i noget aktivitet, så han ser du går, men vælger aktiviteten til. Dermed forsvinder hans "øv far går uden mig" følelse. Aktiviteten kan være lidt spredte godbidder på gulvet, en tyggeting eller andet. 20 hvalpe til leg det er godt nok mange at skulle forholde sig til Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Barney Besvaret August 2, 2010 Rapporter Share Besvaret August 2, 2010 Vi må vist ud og have nogle nye tyggeben Og vupti, havde glemt vores bestilling fra Olivers der netop er kommet forbi: Hvalpe start pakke 4 poser oxe-ører 2 politistave som velkomstgave - de er godt nok store til sådan en lille hund Meget fin service og høfligt bud Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Barney Besvaret August 2, 2010 Rapporter Share Besvaret August 2, 2010 Engager ham i noget aktivitet, så han ser du går, men vælger aktiviteten til. Dermed forsvinder hans "øv far går uden mig" følelse. Aktiviteten kan være lidt spredte godbidder på gulvet, en tyggeting eller andet. 20 hvalpe til leg det er godt nok mange at skulle forholde sig til Ja, det var nu også kun 5-6 rigtige hvalpe, resten små hunderacer og ældre, store hunde der vist kan beskrives som gårdvagten Men jo, det var noget af en mundfuld, jeg synes dog at hundene så ud til at hygge sig gevaldigt, selv Barney da han var kommet igang med en 12 ugers Broholmer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Barney Besvaret August 8, 2010 Rapporter Share Besvaret August 8, 2010 En update fra Barney: I den sidste uge har vi virkelig ændret nogle ting herhjemme for at fremme forståelsen af at han altså godt kan underholde sig selv og ikke hele tiden skal op og nusses hos os, og at han er en lille hund og ikke et menneske der skal bestemme selv. - vi går ofte ud i gangen, tager overtøj og sko på, rasler med nøglerne og åbner døren men uden at gå. Nogen gange går vi bare ind i stuen og ser tv eller sidder i sofaen uden at give ham unødig opmærksomhed. Vi skifter lidt på rutinen, nogen gange kun jakke, nogen gange uden at åbne døren, nogen gange uden nøgler.. Vi prøver at gøre det så varierende som muligt. - han får ikke længere lov at komme i sofaen eller lænestolen, men har sin kurv og et tæppe i hjørnet han kan ligge sig på. Det er så småt ved at lære egentlig er ok - vi har fjernet alle de legesager vi har fået forærende/købt/bygget selv, og han har nu kun en enkelt tyggepind og et ben i sin kurv, ud fra princippet om at vi ikke leger derhjemme. Søgebold og lidt træning får han en gang eller to om dagen derhjemme, men ellers tager vi legetøjet med ud når vi går tur. - kurven er rykket ind under sofabordet hvor han kan se os i sofaen, men også når vi går ud i gangen. - vi har sat et babygitter op ud til køkkenet og så han kun har stuen og gangen til rådighed når vi er ude. - vi er startet helt om på alene-hjemme og bygget os helt op til 30 minutter igen så sent som idag. Når vi skal til at gå, får han et tyggeben med et par tørret stykker kylling presset ind i sprækkerne, og en Frolic eller to smuldret ud i kurven. Da vi kom hjem gøede han lige en enkelt gang da vi stod ud af bilen, men slet ikke samme desperate gøen/hylen som vi har oplevet tidligere. Han havde rykket måtten i entreen rundt og umiddelbart så det ud til at han havde leget med sine ben også, men da vi ikke har fået sat overvågning op endnu aner vi ikke hvad han ellers har lavet. Vi var forbi vores stuevindue et par gange i løbet af de 30 minutter uden der var en lyd at spore fra lejligheden andet end radioen som vi lod køre. Vi benytter os af "Kommer straks", og idag kiggede han ikke engang op, så jeg sørgede for at sige det ret højt for en sikkerheds skyld, men stadig var han så optaget af sit ben og Frolic at han slet ikke ænsede mig. - vi er begyndt at benytte os meget mere af ignorering når han er fræk eller spiller op til leg, og jeg skal love for det er noget der virker! - ny søge-blanding til morgenmaden på plænen(90% tørfoder, 10% kogt kylling og frikadeller i bittesmå stykker, godt mast ind i hinanden så alt tørfoderet er lidt mere spændende).. Det resulterer nu i at han snildt kan bruge 10-20 minutter med søgeleg om morgenen istedet for de 5-10 han "gad" tidligere. - vi har indkøbt og er i torsdags begyndt at give ham en Zylkene ca 1-1½ time før vi skal lave alene-hjemme. Alt i alt er vi virkelig positive omkring det hele, og han er MEGET bedre til bare at lægge sig og hygge med et ben når mor og far er i køkkenet eller laver noget andet. Jeg starter i skole imorgen, heldigvis kun 45-60 minutter første dag, men jeg frygter virkelig at han flipper skråt og vi har ikke kunne skaffe en babysitter.. Han skal jo igennem det på en eller anden måde, så imorgen bliver den store test, og vi er helt indstillede på at en adfærdsbehandler kan være vejen frem, for jeg vil simpelthen ikke have en hvalp der er hunderæd når vi går. Det kan man sgu ikke være bekendt overfor sådan en dejlig lille vovse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts