Hop til indhold

Flatcoated han søges til parring


Gæst Jetten
 Share

Recommended Posts

Gæst Jetten

Hej!

Vi kunne godt tænke os at få hvalpe i vores dejlige hund næste år. Hun er i løbetid omkring februar måned. Hvis der er nogen der har en han til rådighed ville vi gerne hører fra dig/jer. Der er stamtavle til hende men det er ikke et krav.

mvh. Jetten

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Humankind

Hmm der er for nyligt dukket en del HD op i Flatcoat og endvidere PRA så det er en meget god idé at lave en parring så hvalpene får stamtavle så man også i de kommende generationer kan forsøge at komme uden om de linier man ved om har HD eller PRA:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Humankind

Forresten er det en god idé for dig at kigge på http://www.flatcoat.dk http://www.hundeweb.dk http://www.frk.nu/ samt http://www.rasdata.se - der kan du søge info på de nordiske hunde samt se nyheder angående racens helbred, så du ikke selv risikerer at komme til at bruge en hund der er involveret i noget knapt så sundt avl. Har du nogen spørgsmål er du mere end velkommen til at kontakte mig!:-)

 

 

Rinnie

-Der af ovenstående grund har trukket sin tæve tilbage fra avlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jetten

Mange tak for dine tips. Jeg har været inde at kigge lidt DKK's hjemmeside og de skriverogså at man skal sørge for at der er en ny lægeerklæring på hanhunden, netop så man ungår diverse sygedomme. Jeg har efterhånden fundet ud af at der er meget der skal undersøges, inden der skal ske en evt. parring.

 

Endnu engang tak!

 

mvh. Jette

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Humankind

Hej Jetten

 

Velbekomme og spørg endelig hvis du er i tvivl om noget. Med hensyn til PRA skal du være opmærksom på at sygdommen, hvis den overhovedet viser sig, som oftest først viser sig i en alder af 5+ år, så en hund kan godt være rask anlægsbærer af PRA men ved øjenlysning være kendt fri. Man kan søge i linierne og prøve at lave en liste over forældre, søskende og afkom af bærere og så gå uden om dem, det er i hvert fald sådan jeg gør. Det er op til den enkelte at vurdere hvor langt fra hvalpene man vil ha' hunde relateret til PRA-bærerne liggende, nogen mener 3 led, andre mere, andre igen vil slet ikke ha' dem ind.

 

Desværre er det så nyt i flatcoat at der endnu ikke er udarbejdet en optigen-test, så man kan teste hundene for genet relateret til PRA'en, så det eneste man kan gøre er at lave en hulens masse research inden man vælger sin han-hund og så ellers håbe på det bedste.

 

Med hensyn til HD er det lidt mere tricky, da 2 tilsyneladende sunde hunde kan lave kuld med HD. Det er lidt tricky, men igen ved at lave research i linierne kan man undgå de mest åbentlyse.

 

Håber ikke mine posts tager al håb fra dig:oops: Der er masser af lækre, sunde han-hunde der ude, så det er bare at gå igang med at lede!:mrgreen:

 

Du kan evt. først gøre det at du beslutter dig for hvordan dine priorteter skal være og derefter bruge udelukkelses-metoden... Vil du' ha den lette type, tunge type, en hund der har bevist noget på markprøve eller er det ikke nødvendigt, må han ha' været brugt meget eller foretrækker du en han der ikke er brugt for meget osv. På et tidspunkt skulle du gerne ha' fået sorteret det ned til måske 2-5 hanner og så er det "bare" at ta' den der fra.

 

For mange år siden var der en dame der sagde noget meget fornuftigt til mig... Det var godt nok møntet på heste-avl, men kan godt overføres til hunde-opdræt også... Man skal passe på ikke at benytte den samme han for meget, for viser det sig at han har en arvelig sygdom så har man et stort problem.

 

Andre igen mener det er rart at bruge en "gennemtestet" han, med en del HD-resultater af afkom osv., men så kommer problemet jo så desværre med de sygdomme der først viser sig når hunden bliver ældre.

 

Ak-ja, det er en jungel der ude og et eller andet sted bebrejder jeg ikke folk der kaster håndklædet i ringen og dropper stamtavlerne, men det er nu meget rart når man kan sætte en finger på stambogen og følge linierne tilbage når der pludselig dukker noget op. (Min tæve har en bærer af PRA i sine linier, hvilket jeg aldrig ville ha' vidst hvis ikk hun havde stambogen)

 

Puuuuha, undskyld det lange indlæg... Håber du nåede helt ned til slutningen uden at falde i søvn:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Advantage

Det med avl er nu noget spændende noget og noget jeg selv overvejer lidt i ny og næ. Har som før skrevet selv 2 skønne hanhunde af slagsen og ønsker en tæve om et par år (nu må vi se, for så vil vi have 4 hunde, og det er måske desværre lige i overkanten).

 

Men jeg syntes det kunne være spænddende at avle et par kuld, men hvis jeg skal gøre det skal det være med omtanke og som du sige med at kigge linierne igennem og finde en partner der passer. men nu må vi se om det bliver til noget, det kræver jo lige en tæve :roll:

 

vores er for øvrigt også købt ved Dorte (Whizzbang) og det har vi aldrig fortrudt, for vi har fået alt hvad vi ønsker i en hund (eller hunde ;-))

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...